اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان 5 طبقه سوم واحد 37
تماس با ما 09332373448
ایمیل dadshid@gmail.com
ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه۸الی ۱۵
blog3
نمونه یک پرونده حقوقی: طلاق
نمونه یک پرونده حقوقی: طلاق

نمونه یک پرونده حقوقی: طلاق

نمونه یک پرونده حقوقی: طلاق (ازدواج،مشاوره حقوقی،وکیل خانواده،وکیل مهریه)

طلاق به معنی پایان قانونی ازدواج و جدا شدن همسران از یکدیگر است و در پی آن حقوق و تکالیف متقابلی که بین زوجین در هنگام ازدواج وجود داشته از میان می‌رود.معمولاً وقتی اتفاق می‌افتد که استحکام رابطه زناشویی از بین می‌رود و میان زوجین ناسازگاری و تنش وجود دارد. اجتماعی، تغییرات در دوستی‌ها و سایر روابط اجتماعی است که مرد یا زن گرفته با آن‌ها سر و کار دارد. روانی، موقعیتی است که از طریق آن فرد پیوندهای وابستگی عاطفی به همسرش را قطع کند و به تنها زیستن تن دردهد.

طلاق با فسخ ازدواج متفاوت است. فسخ ازدواج به معنای این است که ازدواج صورت گرفته از ابتدا باطل و بی‌اعتبار بوده‌است. شیوهٔ انجام در قوانین کشورهای مختلف بسیار متفاوت است اما در اغلب کشورها نیاز به تأیید یک دادگاه یا مرجع رسمی حقوقی وجود دارد. مذاهب مختلف نیز رویکردهای متفاوتی دارند. در اسلام به اختیار شوهر انجام می‌شود اما زن نیز در شرایط خاصی ممکن است حق را به د از ریشه عربی و به معنی «گشودن گره» و «رها کردن» است و در فقه اسلامی «زائل کردن قید ازدواج با لفظ مخصوص» تعریف می‌شود. در فارسی از واژهٔ هِلِش، برای اشاره به طلاق استفاده می‌شده که از تغییریافتهٔ hiliŠn از پارسی میانه است.

اصطلاحی فقهی و حقوقی به معنای جدایی زن و شوهر از یکدیگر با شروطی خاص. در اسلام طلاق جایز است؛ ولی جزو نکوهیده‌ترین کارها است. در قرآن سوره‌ای به نام طلاق وجود دارد.

 بر دو نوع است: رِجعی که در آن با شرایطی شوهر می‌تواند زن را بدون خواندن عقد جدیدی به همسری خود بازگرداند و بائِن که چنین حقی در آن وجود ندارد. خُلع و مُبارات از اقسام طلاق بائن‌اند. طلاق توافقی نوع جدیدی نیست و تنها گویای توافق زوجین بر نوع با شرایط مورد قبول طرفین است.

حق طلاق به دست مرد است و در شرایط خاصی نیز حاکم شرع مرد را مجبور به طلاق می‌کند. در عقدنامه‌های موجود شوهر به زن وکالت می‌دهد تا در شرایط خاصی بتواند از شوهر طلاق بگیرد.

شرح دادخواست

در مورخ 23/6/83 خواهان دادخواستی را به طرفیت خوانده مبنی بر صدور حکم عدم امکان سازش را به دادگاه تقدیم نمود که وقت رسیدگی و حضور برای خواهان و خوانده 29/9/83 تعیین شد.

 

دادخواست متقابل از سوی زوجه

در مورخ ..... خوانده خانم ..... با وکالت آقای ..... در پاسخ به دادخواست زوج مبنی بر طلاق دادخواست مطالبه مهریه خویش را به تعداد دویست و پنجاه عدد سکه تقدیم دادگاه نمود و عنوان کرد که حاضر به طلاق نیست و خواهان ادامه زندگی مشترک است و اگر شوهرش می خواهد او را طلاق دهد باید تمام حقوقی مالی اش را بدهد .

 

ابلاغ اخطاریه

از طرف دادگاه برای خواهان و خوانده پرونده مطالبه مهریه اخطاریه ابلاغ شد تا در مورخ ..... در دادگاه حاضر شوند.

 

تشکیل دادگاه در خصوص مطالبه مهریه

در مورخ ....... جلسه دادگاه در وقت مقرر تشکیل شد و خواهان خانم ...... و وکیلشان حضور دارند و خوانده آقای .... و وکیلش حاضر نیستند . دادگاه پس از بررسی با توجه به محتویات پرونده به موجب ماده 1082 ق . م رای به محکومیت خوانده به پرداخت 250 عدد سکه بابت مهریه خواهان صادر نمود و در مورد خواسته خواهان مبنی بر ملاقات فرزندش با توجه به احراز رابطه ماد رو فرزندی و نیاز روحی و روانی مادر و فرزند برای ملاقات یکدیگر در اجرای ماده 1173 ق. م به خواهان اجازه داده می شود در هفته به مدت 24 ساعت فرزند را ملاقات کند . رای صادره حضوری و ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدید نظر خواهی است .

 

تشکیل دادگاه در خصوص دادخواست طلاق

در مورخ ....... جلسه دادگاه در وقت مقرر تشکیل شد ولیکن خواهان و خوانده حضور ندارند که وقت رسیدگی مجدد برای...... تعیین شد .

 

رای دادگاه

در مورخ ....... جلسه شعبه ... دادگاه در وقت مقر تشکیل گردید و دادگاه با توجه به محتویات پرونده ختم رسیدگی را اعلام و مبادرت به صدور رای نمود:

در خصوص دادخواست خواهان آقای ..... به طرفیت خوانده خانم ...... به خواسته صدور حکم عدم امکان سازش به منظور ثبت و اجرای صیغه طلاق با توجه به محتویات پرونده رابطه زوجیت فیما بین محرز است و زوج حسب اختیارات م 1133 ق . م که طلاق را به اراده مردمی داند تقاضای طلاق دارد ، نصایح و مساعدی دادگاه در جهت اصلاح ذات البین موثر واقع نشده و زوجه اصرار به ادامه زندگی مشترکی دارد لیکن دادگاه در اجرای ماده واحده قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق و آیین نامه اجرایی آن با صدور قرار ارجاع امر به داور یسعی در ایجاد سازش و صلح فیما بین نمود لکن نصایح داوران هم موثر واقع نشد لذا دادگاه با شرایط ذیل حکم به طلاق رجعی از نوبت اول خوانده را صادر و اعلام می کند : 1- تعداد .... عدد سکه به عنوان مهریه زوجه در هنگام اجرای صیغه طلاق از طرف زوج پرداخته شود . 2- در خصوص شروط ضمن عقد در مورد نصف دارایی نظر به عدم معرفی مال بلا معارض موضوع تعیین اجرت المثل منتفی است . 3- مبلغ ..... ریال بابت نفقه ایام عده رجعیه در حق زوجه پرداخت شود . رای صادره حضوری و ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدید نظر خواهی است .

تحلیل حقوقی پرونده

به نظر اینجانب با توجه به مبانی استدلال دادگاه در انشاء رای و با توجه به اینکه با تصویب و حاکمیت قانون اصلاح مقررات دائر بر نفوذ و اعتبار و عموم ماده 1133 ق . م تخصیص یافته و با توجه به وجود آثار نامطلوب و کراهت شرعی آن در جامعه و حفظ حیات زوجین و فرزندان مشترک و اینکه عملا مشاهده می نمائیم که قواعد مربوط به داوری به طور قابل قبول در دعاوی خانوادگی رعایت نمی شود خصوصا اینکه در مورد پرونده های خانوادگی که با آن سر و کار داریم خود به وضوح شاهد این موارد هستیم به نظر می رسد که ماده واحده فوق عملا مورد سوء استفاده بسیاری از مردان قرار گرفته و چه بسا مردانی وجود دارند که بعد از گذشتن چند سال از زندگی و اینکه زن به علت خانه داری طراوت و شادابی اولیه خویش را تا حدی از دست می دهد با داشتن تمکن مالی کلیه حق و حقوق زن را می پردازند و به دلیل عدم تفاهم اخلاقی زن خویش را مطلقه می سازند و مجددا زندگی جدیدی را شروع می کنند . حال باید از قانونگذار پرسید که آیا این عدل و انصاف است که هر وقت مرد خواست می تواند همسرش را طلاق دهد پس حقوق معنوی زن چه می شود ؟ آیا حلال همه مائل پول است ؟ پس احساس و تحمل و بردباری زن چه می شود ؟ آیا فقط باید در مرد را در نظر گرفت ؟ آیا با پرداخت مهریه زن کلیه حقوق وی در نظر گرفته شده است ؟ بهتر است کمی واقع بینانه نگریست.

...


طلاق،وکیل خانواده،وکیل طلاق،عکس نوشته،وکیل خانواده،مشاوره حقوقی،مهریه،طلاق،وکیل مهریه،موسسه حقوقی


گروه وکلای دادشید

موسسه حقوقی ندای عدالت ساعی (گروه وکلای دادشید) با بهره گیری از وکلای پایه یک دادگستری آماده ارائه انواع خدمات حقوقی و در مراجع حقوقی کیفری دیوان عدالت و  سایر مراجع حقوقی و اداری توسط و مشاوره حقوقی در سرتاسر کشور می باشد جهت ارتباط با این مجموعه اینجا را کلیک کنید.

دسته بندی
دسته بندی مقالات 68
مقالات ما
۱۵ آذر

اجازه مالک

  اجازه مالک اجازه مالک یا اجازه در عقد فضولی به موافقت مالک یا ولی مالک در مورد تصرف فضولی یا معاملات فضولی توسط دیگران اشاره دارد. این مفهوم در...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۳ آذر

ارزیابی حقوقی مالک

ارزیابی حقوقی مالک ارزیابی حقوقی مالک به معنای بررسی وضعیت حقوقی مالکیت یک ملک است. این ارزیابی شامل بررسی مستندات حقوقی مربوط به ملک، اطمینان از اینک...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۰ آذر

املاک مجهول المالک کدامند ؟

  املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاکی هستند که مالک آن‌ها مشخص نیست. این املاک ممکن است به دلیل عدم ثبت یا عدم تقاضای ...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب