اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان 5 طبقه سوم واحد 37
تماس با ما 09332373448
ایمیل dadshid@gmail.com
ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه۸الی ۱۵
blog3
حق حبس و پرداخت مهریه(وکیل،وکالت،مهریه)
حق حبس و پرداخت مهریه(وکیل،وکالت،مهریه)

حق حبس و پرداخت مهریه(وکیل،وکالت،مهریه)

حق حبس و پرداخت مهریه(وکیل،وکالت،مهریه،مشاوره حقوقی،وکیل مهریه)

مهریه یكی از حقوقی است كه در جریان ازدواج برای زن به وجود می‌آید. و عبارت است از مال معین یا چیزی است كه جانشین مال كه در عقد ازدواج بر عهده مرد قرار می­گیرد. و در صورت مطالبه زن، وی (مرد) مكلف است مَهریه ­اش را بپردازد. و هیچ گونه ارتباطی با طلاق و نفقه ندارد. این مال می تواند به صورت نقدی (وجه رایج کشور)، سکه و طلا، سایر اموال منقول یا غیر منقول (ملک، خانه یا آپارتمان) باشد. این مال به عنوان دین و بدهی بر عهده زوج قرار می گیرد.

حق حبس چیست:

حبس در لغت به معني نگاه داشتن، بازداشتن، و توقيف كردن مي‌باشد. فقها در عقد نکاح، به زوجه این حق را داده‌اند. که تا زمانی که مهر به او داده نشده است، اگر مهلت‌‌‌دار نباشد (مهریه حال باشد). از تمکین (نزدیکی) خودداری کند. و این حق را نوعی حق حبس دانسته‌اند. «للزوجه الامتناع قبل الدخول حتی تقبض مهرها ان كان حالا» به قول اكثر حقوقدانان وظایف زناشوئی فقط مخصوص تمكین خاص(نزدیکی) زن از مرد نیست. بلكه زن مجاز است تا گرفتن مهر خود از تمام وظایف زندگی مشترك مانند سكونت زن در منزل شوهر و پذیرش حق ریاست شوهر بر خانواده خودداری نماید.

به نظر مشهور فقهی، حق حبس زن پس از اقدام اختیاری او به انجام دادن وظیفه خود، ساقط می‌شود. یعنی پس انجام اولین نزدیکی حق مزبور از بین می رود. وجود حق حبس برای زن، تمکن مالی(دارایی) مرد و حتی در صورت معسر بودن (فقیر یا ناتوان در پرداخت یک جای مهریه توسط مرد) نیست. و زن همچنان می تواند از حق مزبور استفاده کند. در مادّه ۱۰۵۸ قانون مدنی حق حبس زن به رسمیت شناخته شده است.

( طبق ماده مذکور زن مي تواند تا مهريه او تسليم نشده از ايفاء وظايفي كه در مقابل شوهر دارد امتناع كند.مشروط بر اينكه مهر او حالّ باشد و اين امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود.)

حق حبس از لوازم و متعلقات ازدواج است. و در صورت فسخ یا بطلان عقد، وجود حق حبس معنی ندارد. همچنين در موردي كه دادگاه يا اجراي ثبت به درخواست شوهر و به دليل اعسار او مهلت عادله مي دهد. يا قرار اقساط مي گذارد، نبايد مهر را موجل پنداشت

شرائط اعمال اعمال حق حبس برای زن

  1. مهریه باید حال باشد؛ و قرار دادن مهلت برای حق حبس به منزله انصراف از حق حبس است. یعنی زمانی برای پرداخت مهریه مشخص نشده باشد. و اگر توافقی وجود داشته باشد که نشان دهد مرد قبول کرده است .در  زمان مشخصی مهریه را بدهد در این صورت زوجه حق حبس نخواهد داشت. چون از زمان عقد ازدواج مرد می تواند ايفاي وظايف زناشويي را از زن طلب كند. در نتیجه زن نمي تواند از حق حبس خود استفاده كند. اما در صورتی كه مرد از زن طلب ايفاي وظايف زناشويي را ننمايد و زمان پرداخت مهريه فرا رسد زن خواهد توانست از حق حبس خود تا استيفاي مهرش استفاده كند.  علاوه بر این در صورتی که بخشی از مهریه حال باشد و بخش دیگر آن مدت داشته باشد.باز هم برای آن قسمتی که حال است حق حبس وجود خواهد داشت. و برای قسمت مدت دار زن حق حبس ندارد. و چون از زمان عقد نکاح، زوج مجاز است که ایفای وظایف زناشویی را از زوجه طلب کند. زوجه نمی‌تواند از حق حبس خود استفاده کند. اما در فرضی که زوج از زوجه درخواست اجرای وظایف زناشویی را نداشته باشد. و زمان پرداخت مهریه فرا برسد، زوجه خواهد توانست از حق حبس خود تا استیفای مهرش استفاده کند. در صورتی که مهر وعده‌دار نباشد. چون به موجب ماده 1082 قانون مدنی به محض وقوع عقد نکاح، زوجه مالک مهر می‌شود، تا زمانی که زوج آن را تادیه نکند.می‌تواند از حق حبس خود استفاده کند.
  2. شرط دیگری که برای استفاده از امتیاز حبس برای زوجه وجود دارد این است که زوجه قبل از گرفتن مهریه به ایفای وظایف زناشویی اقدام نکرده باشد. (ماده 1086 قانون مدنی، چنانچه زوجه قبل از گرفتن مهریه به اختیار و اراده خود از زوج، تمکین خاص کند. (نزدیکی صورت گیرد)حق حبس وی ساقط می‌شود. و دیگر مجاز به امتناع از تمکین و سایر وظایف زناشویی نیست.

زماني كه زوجه از حق حبس خود استفاده مي كند امتيازهاي زير براي وي حاصل مي شود:

1- نمي توان زن را مجبور به تمكين خاص(نزدیکی) و یا ساير وظايف زناشويي كرد.

 2- در صورت قسط بندی کردن پرداخت مهريه توسط دادگاه حق حبس زن تا پايان دريافت تمامي اقساط مهریه به قوت خود باقي مي ماند.

3- در طول استفاده از حق حبس زن مستحق نفقه خواهد بود.

4- در صورت خودداري مرد از پرداخت نفقه، زن حق شكايت كيفري از مرد را خواهد داشت.( ماده 642 قانون مجازات اسلامي : «هر كس با داشتن استطاعت مالي، نفقه زن خود را در صورت تمكين ندهد.. . . دادگاه او را از سه ماه و يك روز تا پنج ماه حبس محكوم مي نمايد».)

5- اگر زن به جبر و زور یا اكراه یا در حال بیهوشی تسلیم مرد شود حق حبس وی ساقط نمی گردد.

...


تمکین،موسسه حقوقی،وکیل،وکیل خانواده،وکیل خوب،مهریه،عکس،عکس نوشته،مشاوره حقوقی،رایگان،وکیل مهریه،حق حبس،


گروه وکلای دادشید

موسسه حقوقی ندای عدالت ساعی (گروه وکلای دادشید) با بهره گیری از وکلای پایه یک دادگستری آماده ارائه انواع خدمات حقوقی و وکالت در مراجع حقوقی کیفری دیوان عدالت و  سایر مراجع حقوقی و اداری توسط وکیل و مشاوره حقوقی در سرتاسر کشور می باشد جهت ارتباط با این مجموعه اینجا را کلیک کنید.

همیشه بخاطر داشته باشید؛ در مسائل حقوقی بدون مشورت با وکیل یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.


دسته بندی
دسته بندی مقالات 68
مقالات ما
۱۵ آذر

اجازه مالک

  اجازه مالک اجازه مالک یا اجازه در عقد فضولی به موافقت مالک یا ولی مالک در مورد تصرف فضولی یا معاملات فضولی توسط دیگران اشاره دارد. این مفهوم در...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۳ آذر

ارزیابی حقوقی مالک

ارزیابی حقوقی مالک ارزیابی حقوقی مالک به معنای بررسی وضعیت حقوقی مالکیت یک ملک است. این ارزیابی شامل بررسی مستندات حقوقی مربوط به ملک، اطمینان از اینک...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۰ آذر

املاک مجهول المالک کدامند ؟

  املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاکی هستند که مالک آن‌ها مشخص نیست. این املاک ممکن است به دلیل عدم ثبت یا عدم تقاضای ...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب