اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان 5 طبقه سوم واحد 37
تماس با ما 09332373448
ایمیل dadshid@gmail.com
ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه۸الی ۱۵
blog3
فک رهن چیست؟ (الزام به فک رهن،وکیل،وکالت،مشاوره حقوقی)
فک رهن چیست؟ (الزام به فک رهن،وکیل،وکالت،مشاوره حقوقی)

فک رهن چیست؟ (الزام به فک رهن،وکیل،وکالت،مشاوره حقوقی)

فک رهن چیست؟ (الزام به فک رهن،وکیل،وکالت،مشاوره حقوقی،وکیل امور ثبتی،وکیل بانک)

فک رهن در فقه و حقوق ایران عبارت است از خروج مال مورد رهن از حالت وثیقه. فک رهن به طرق زیر اعمال می‌شود: 1. پرداخت دین از طرف راهن 2. صرف نظر کردن مرتهناز مال مرهونه 3. ابراء دین از طرف مرتهن

تعریف عقد رهن

عقد رهن یکی از عقود معینی است که در موارد ......... قانون مدنی شرایط و کیفیت انعقاد آن ذکرشده است. در واقع عقد رهن در اصطلاح عبارت از عقدی است که مابین شخص بدهکار یا ضامن وی با شخص طلبکار منعقد میگردد و طی آن شخص بدهکار یا ضامن وی که به آنها راهن گفته می شود مالی را جهت تضمین و توثیق در وثیقه شخص طلبکار که از او به مرتهن یاد میشود میگذراند.

مختصری دررابطه با وضعیت عقد رهن در جامعه

به جرات می توان ادعا کرد که در جامعه کنونی ما یکی از عقودی که به وفور و به کرات در دفترخانه های اسناد رسمی تنظیم میگردد عقد رهن است. هدف طرفین از انعقاد عقد رهن آن است که در صورتی که بدهکار دین خود را در موعد مقرر پرداخت ننماید طلبکار بتواند طلب خود را از ناحیه مال مورد رهن وصول نماید. از آنجایی که عقد رهن منوط به وجود دین و بدهی می باشد و از سوی دیگر اکثرا بانکها و بنگاه های مالی و اقتصادی اقدام به اعطاء تسهیلات و وام های مختلف به افراد می نمانید لذا اکثر عقود رهنی به نام بانکها و جهت تضمین وام های پرداختی به افراد منعقد میگردد.(فک رهن)

از سوی دیگر از آنجایی که مرتهنین اکثرا تمایل دارند املاک و اموال غیر منقول را به رهن خود دراروند لذا مباحث مربوط به رهن ارتباط تنگاتنگی به قوانین و مقررات ثبتی پیدا نموده و جزء لاینفک حقوق املاک شده است.(فک رهن)

جایگاه عقد رهن در دادگاه ها و مراجع قضایی

يکي از مشکلاتي که امروزه در خريد و فروش املاک به وجود آمده و باعث ايجاد دعاوي بسياري در دادگاه‌ها شده، مشکل خريد و فروش املاکي است که در رهن اشخاص مختلف مي‌باشد. واقعيت اين است، بسياري از مردم  براي خريد ملک از وام‌هاي بانکي استفاده مي‌کنند و جهت وثيقه دين، ملک خود را در رهن بانک مي‌گذارند که مدت اين وام‌ها هم بسيار طولاني است. همچنين بسياري از سازندگان عمده املاک پس از خريد زمين از وام‌هاي بانکي جهت ساخت و ساز استفاده مي‌کنند و سپس اين املاک را به فروش مي‌رسانند. در ادامه از آنجایی که در خصوص تسویه وام های دریافتی با خریداران عمدتا اختلاف بوجود می آید، لذا ناچارا جهت حل و فصل این گونه دعاوی به مراجع قضایی راهنمایی میگردند. و بدیهی است که کثرت عقود رهن در جامعه، منجر به کثرت دعاوی رهنی در مراجع قضایی شده است.(فک رهن)

عناوین دعاوی مطروحه در دادگستری

  • اکثر اشخاصی که جهت حل و فصل مشکلات خود در ارتباط با اسناد رهنی به مراجع قضایی مراجعه مینمایند خریداران املاک می باشند. در واقع از آنجایی که سرمایه لازم جهت احداث واحدهای مسکونی عمدتا از طریق اخذ وام از بانکهای کشور تامین میگردد و در ازای وام دریافتی، سند عرصه وزمین همان واحدها به رهن بانکها در می آید و وام گیرندگان در مواعد مقرر اقدام به فک رهن ننموده از این حیث به حقوق خریداران لطمات جبران ناپذیری وارد می آید لذا خریداران واحدهای مربوطه، از جمله مراجعه کنندگان به مراجع قضایی می باشند. این افراد به طور معمول دادخواستهایی را با عنوان « الزام خوانده به فک رهن» تقدیم می دارند. همین امر در مورد اشخاصی که کلیه بدهی موضوع سند رهنی را پرداخت نموده و یا به هر طریق، بری الذمه شده اند اما مرتهن اقدام به فک رهن نمی نماید نیز صدق می کند.(فک رهن)
  • گاها مشاهده می شود که اشخاص مختلف از جمله راهنین نیز با طرف دعوی قرار دادن مرتهن، با استناد به ادله مختلف، اقدام به طرح دعوی می نمایند. این افراد عموما دادخواست خود را با موضوع «ابطال سند رهنی» تنظیم مینمایند. اسباب و ادله این گونه دعاوی می تواند بسیار بسیار متنوع و مختلف باشد.(فک رهن)

...


فک رهن،حقوق،موسسه حقوقی،دادشید،وکیل،ضمانت نامه،بانک،عکس،عکس نوشته،مشاوره حقوقی،رایگان،وکیل بانکی،ضمانت نامه بانکی


گروه وکلای دادشید

موسسه حقوقی ندای عدالت ساعی (گروه وکلای دادشید) با بهره گیری از وکلای پایه یک دادگستری آماده ارائه انواع خدمات حقوقی و در مراجع حقوقی کیفری دیوان عدالت و  سایر مراجع حقوقی و اداری توسط  و مشاوره حقوقی در سرتاسر کشور می باشد جهت ارتباط با این مجموعه اینجا را کلیک کنید.

همیشه بخاطر داشته باشید؛ مسائل مشابه حقوقی الزاماََ راه حل مشابهی ندارند بدون مشورت با یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.


دسته بندی
دسته بندی مقالات 68
مقالات ما
۱۵ آذر

اجازه مالک

  اجازه مالک اجازه مالک یا اجازه در عقد فضولی به موافقت مالک یا ولی مالک در مورد تصرف فضولی یا معاملات فضولی توسط دیگران اشاره دارد. این مفهوم در...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۳ آذر

ارزیابی حقوقی مالک

ارزیابی حقوقی مالک ارزیابی حقوقی مالک به معنای بررسی وضعیت حقوقی مالکیت یک ملک است. این ارزیابی شامل بررسی مستندات حقوقی مربوط به ملک، اطمینان از اینک...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۰ آذر

املاک مجهول المالک کدامند ؟

  املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاکی هستند که مالک آن‌ها مشخص نیست. این املاک ممکن است به دلیل عدم ثبت یا عدم تقاضای ...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب