اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان 5 طبقه سوم واحد 37
تماس با ما 09332373448
ایمیل dadshid@gmail.com
ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه۸الی ۱۵
blog3
دادخواست تغییر نام(مشاورحقوقی،موسسه حقوقی)
دادخواست تغییر نام(مشاورحقوقی،موسسه حقوقی)

دادخواست تغییر نام(مشاورحقوقی،موسسه حقوقی)

دادخواست تغییر نام (نمونه دادخواست، تغییر نام ، ثبت احوال، نام ، نام کوچک،  مشاور حقوقی، وکیل، وکالت، موسسه حقوقی، درخواست وکیل)

دادخواست تغییر نام

 دستورالعمل جدید اختیار تغییر نام همچون تغییر نام خانوادگی به سازمان ثبت احوال داده شده و فرایند رجوع به دادگاه برای تغییر نام و گردش قضایی برای این منظور کاملا حذف شده است. اکنون تقاضای تغییر نام در کمیته ویژه‌ای با عنوان «کمیته نام» که در سازمان ثبت احوال تشکیل شده، رسیدگی می‌شود و در صورتی که مغایرتی با دستورالعمل تغییر نام وجود نداشته باشد، با آن موافقت می‌شود.(دادخواست تغییر نام)

 

نامهای قابل تغییر بشرح ذیل می باشد :

بموجب ماده ۲۰ قانون ثبت احوال و تبصره های آن انتخاب نامهای زیر ممنوع و دارندگان آنها می توانند با رعایت مقررات مربوطه نسبت به تغییر آن اقدام نمایند .

۱ - نامهائی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی می گردد .مانند : " عبدالات ، عبدالعزی "( لات و عزی نام دو بت در مکه معظمه دوران قبل از اسلام است )(دادخواست تغییر نام)

۲ - اسامی مرکبی که عرفا" یک نام محسوب نمی شوند ( اسامی مرکب ناموزون ) مانند : " سعید بهزاد ، شهره فاطمه ، حسین معروف به کامبیز و ...."

۳ - عناوین - اعم از عناوین لشکری و یا کشوری و یا ترکیبی از اسم و عنوان .مانند : " سروان ، سرتیپ ، دکتر ، شهردار و یا سروان محمد و و شهردار علی "

۴ - القاب - اعم از ساده و مرکب . مانند : " ملک الدوله ، خان ، یا شوکت الملک ، حاجیه سلطان و سلطانعلی "(دادخواست تغییر نام)

۵ - اسامی زننده و مستهجن - زننده و مستهجن آندسته از نامهائی است که بر حسب زمان ، مکان یا مورد بدلایل و جهات زیر برای دارنده آن زننده و مستهجن باشد و مراتب به تأیید شورایعالی برسد .(دادخواست تغییر نام)
۵ - ۱ - نامهائیکه معرف صفات مذموم و مغایر با ارزشهای والای انسانی است .
مانند : گرگ ، قوچی و ...."
۵ - ۲ - نامهائیکه با عرف و فرهنگ غالب و مقدسات مذهبی مردم مغایر باشد .
مانند " لات ، خونریز ، چنگیز و ... "(دادخواست تغییر نام)
۵ - ۳ - نامهائیکه موجبات اشاعه و ترویج فرهنگ بیگانه گردد .
مانند : " وانوشکا ، ژاکاردو ، شاهدوست و .... "
۵ - ۴ - نامهائیکه موجب تحقیر اشخاص بوده و یا معنای لغوی آن در جامعه قابل پذیرش نباشد .
مانند : " صد تومانی ، گت آقا ، کنیز ، گدا و ... "(دادخواست تغییر نام)

۶ - اسامی نامتناسب با جنس .مانند : " ماشاءاله برای اناث و یا انتخاب نام اشرف و یا اکرم برای افراد ذکور"

۷ - حذف کلمات زائد و غیر ضروری در نام اشخاص .مانند : " قلی ، غلام ، گرگ ، ذولف و قوچ "

۸ - تصحیح اشتباهات املائی در نام اشخاص که بدلیل عدم آشنائی مامور با لهجه ها و الفاظ و معانی محلی و یا ناشی از تلفظ اظهار کننده پیش آمده . مانند : " زهراب به سهراب و یا منیجه به منیژه و یا ... "(دادخواست تغییر نام)

۹ - هم نام بودن فرزند با پدر و یا مادر در یک خانواده .

۱۰ - هم نام بودن برادران و یا خواهران در یک خانواده .

۱۱ - تغییر نامها از صورت عربی به شکل فارسی از قبیل رحمن به رحمان ، اسمعیل به اسماعیل ، اسحق به اسحاق و ...(دادخواست تغییر نام)

۱۲ - تغییر نام کسانیکه با تأیید مراجع ذیصلاح به دین مبین اسلام مشرف می شوند .

۱۳ - تغییر نام کسانیکه نام آنها اسامی ایام هفته باشد

۱۴ - تغییر نام کسانیکه تغییر جنسیت داده و دادگاه صالحه حکم به تغییر نوع جنس در اسناد سجلی و شناسنامه آنان صادر نموده است . پیشوند " عبد " خاص اسامی و صفات ذات پروردگار است و در سایر موارد متقاضی می تواند تقاضای حذف آنرا بنماید .(دادخواست تغییر نام)

مدارک مورد نیاز برای تغییر نام


۱ - ارائه اصل شناسنامه و دو برگ تصویر آن.۲ - تکمیل فرم درخواست تغییر نام. (فرم شماره ۵)۳ - پرداخت هزینه  متعلقه طبق تعرفه جاری.(دادخواست تغییر نام)

.

نحوه مراجعه به اداره ثبت احوال و نحوه تغییر نام

۱ - برای تغییر نام کلیه ادارات ثبت احوال سراسر کشور آمادگی دریافت مدارک یاد شده را در ساعات و ایام اداری دارند.
ضمنا" تنظیم و تسلیم درخواست تغییر نام در غیر از محل صدور شناسنامه بلامانع است که در این گونه موارد پس از پذیرش درخواست و ارسال آن به اداره ذیربط (محل صدور شناسنامه ) و طرح در هیات حل اختلاف (فرم شماره ۶)  اقدام لازم معمول و نتیجه جهت اطلاع متقاضی به اداره ارسال کننده اعلام خواهد شد.
۲ - نظر به اینکه درخواست تغییر نام می بایست در هیات حل اختلاف اداره ذیربط (محل صدور شناسنامه ) مطرح و نسبت به آن با رعایت قوانین و مقررات مربوطه اتخاذ تصمیم گردد . فلذا موافقت با تغییر نام مورد درخواست موکول به رای صادره از سوی هیات حل اختلاف خواهد بود .
۳ - پس از وصول رای هیات حل اختلاف بشرح ذیل اقدام خواهد شد.
الف : در صورتی که رای صادره بر له ( موافق ) خواسته درخواست کننده صادر شده باشد پس از رؤیت متقاضی و تقاضای اجراء نسبت به تعویض شناسنامه با نام جدید اقدام خواهد شد.
ب : چنانچه رای صادره بر علیه ( مخالف ) خواسته درخواست کننده صادر شده باشد متقاضی پس از رؤیت آن در صورت تمایل می تواند باستناد ماده ۴ قانون ثبت احوال ظرف مهلت مقرر ( ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ ) نسبت به تصمیم متخذه به دادگاه محل اقامت خود مراجعه و اعتراض نماید.
.

نمونه دادخواست صدور حکم تغییر نام

(به موجب دستور العمل سازمان ثبت احوال این نوع دادخواست نسخ شده و باید به اداره ثبت احوال مراجعه شود)

تعيين خواسته و بهاي آن : صدور حکم بر تغيير نام کوچک از ... به .... و الزام خوانده به صدور شناسنامه با نام جديد

دلائل و منضمات دادخواست : ۱- فتوکپي مصدق شناسنامه ۲- فتوکپي مصدق استشهاديه  ۳- استماع شهادت شهود

رياست محترم مجتمع قضايي/دادگستري ......

با سلام و دعاي خير– احتراماً به استحضار مي رساند؛ پس از تولد اينجانبه والدين نام ...  براي اينجانبه انتخاب مي کنند و شناسنامه به همين نام براي من اخذ مي کنند که عده از بستگان با انتخاب اين نام براي اينجانب با خانواده ام مخالفت مي کنند و از همان ابتدا اينجانبه را با نام .... صدا مي زنند و در محل و خانواده اينجانبه را به نام .... مي شناسند.(دادخواست تغییر نام)

حاليه نظر به اينکه نام ....  از اسامي ائمه مي باشد و از طرفي نام .... با شخصيت اجتماعي و فرهنگي اينجانب همخواني ندارد لهذا صدور حکم بر تغيير نام کوچک از.... به ....  و الزام خوانده به صدور شناسنامه با نام جديد مورد تقاضاست.(دادخواست تغییر نام)

                                                                                   محل امضاء مهر    اثر انگشت

 

  • در صورتيکه خواهان تمايل داشته باشد اوراق قضائي بصورت حضوري(در دفتر دادگاه) يا از طريق تلفن يا نمابر يا پست الکترونيکي به وي ابلاغ شود.در پايان شرح دادخواست ، با ذکر دقيق شماره هاي مربوطه اعلام نمايد.تا امر ابلاغ سريع تر صورت گيرد.(دادخواست تغییر نام)
  • چناچه شرح دادخواست بيش از صفحه حاضر باشد از صفحات مخصوص ادامه دادخواست استفاده شود.

(وکیل اصفهان)

...


قانون،حقوق،موسسه حقوقی،درخواست وکیل،وکیل،وکالت،قانون،حقوق،عکس،عکس نوشته،مشاوره حقوقی،رایگان،درخواست وکیل،دادخواست تغییر نام


 

همیشه بخاطر داشته باشید؛ مسائل مشابه حقوقی الزاماََ راه حل مشابهی ندارند بدون مشورت با وکیل یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.

 


 

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

دسته بندی
دسته بندی مقالات 68
مقالات ما
۱۵ آذر

اجازه مالک

  اجازه مالک اجازه مالک یا اجازه در عقد فضولی به موافقت مالک یا ولی مالک در مورد تصرف فضولی یا معاملات فضولی توسط دیگران اشاره دارد. این مفهوم در...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۳ آذر

ارزیابی حقوقی مالک

ارزیابی حقوقی مالک ارزیابی حقوقی مالک به معنای بررسی وضعیت حقوقی مالکیت یک ملک است. این ارزیابی شامل بررسی مستندات حقوقی مربوط به ملک، اطمینان از اینک...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۰ آذر

املاک مجهول المالک کدامند ؟

  املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاکی هستند که مالک آن‌ها مشخص نیست. این املاک ممکن است به دلیل عدم ثبت یا عدم تقاضای ...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب