اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان 5 طبقه سوم واحد 37
تماس با ما 09332373448
ایمیل dadshid@gmail.com
ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه۸الی ۱۵
blog3
سقط جنین چه مجازاتی دارد؟
سقط جنین چه مجازاتی دارد؟

سقط جنین چه مجازاتی دارد؟

همه چیز پیرامون سقط جنین

وکیل کیفری، وکیل سقط جنین، وکیل در خصوص سقط جنین،وکیل برای مشاوره سقط جنین،وکیل دادسرا،وکیل دادگاه کیفری، وکیل متهم،مشاوره حقوقی،مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری،  وکالت دادگستری،وکیل، وکالت،مشاوره آنلاین رایگان

سقط جنین چه مجازاتی دارد ؟سقط جنین از نظر پزشکی قانونی و عرف چگونه تعریف می شود؟

سقط جنین : از نظر پزشکی قانونی سقط جنین عبارت است از ختم بارداری قبل از زمانی که جنین توانایی ادامه حیات خارج از رحم را داشته باشد. اگر جنین بعد از این موعد به صورت زنده متولد شود، زایمان زودرس محسوب می شود و البته شایان ذکر است در قانون مجازات اسلامی  هیچ تعریفی از سقط جنین ارائه نگردیده است. شاید جالب باشد بدانید که نوزاد بعد از 28 هفته بدون استفاده از تجهیزات و مراقبت های ویژه پزشکی قابلیت ادامه حیات را در خارج از رحم دارد.

 

مجازات سقط غیرقانونی و برخورد قانونی با متخلفین؛

طبق قوانین مجازات اسلامی هرکس عالما و عامدا به واسطه ضرب یا اذیت و آزار زن حامله و خورانیدن داروهای خطرناک با همین قصد، موجب سقط جنین کسی شود، علاوه بر پرداخت دیه یا قصاص حسب مورد به حبس از یک تا 3 سال محکوم خواهد شد.البته باید گفت مستند به ماده 306 از قانون مجازات اسلامی در قانون جدید مجازات قصاص برای این عنوان مجرمانه حذف گردیده است. البته مستند به ماده 623 قانون تعزیرات هرکس به واسطه دادن ادویه یا وسایل دیگری موجب سقط جنین زن گردد به 6 ماه تا یک سال حبس محکوم می شود و اگر عالما و عامدا زن حامله را دلالت به استعمال ادویه یا وسایل دیگری کند که جنین وی سقط شود به حبس از 3 تا 6 ماه محکوم خواهد شد مگر این که ثابت شود این اقدام برای حفظ حیات مادر باشد و در هر مورد حکم به پرداخت دیه مطابق مقررات مربوط داده خواهد شد. و در ماده بعدی قانونی شاهد هستیم که اگر پزشک یا ماما یا داروفروش وسایل سقط جنین را فراهم سازند یا مباشرت به سقط جنین کنند، به حبس از 2 تا 5 سال محکوم خواهند شد و حکم به پرداخت دیه مطابق مقررات مربوط صورت خواهد گرفت.

آنچه که لازم است بدانید این که سقط جنین جزو جرایمی است که جنبه عمومی دارد، در نتیجه رضایت زن باردار و همسرش در سقط، مانع پیگیری قانونی نخواهد شد. به عبارت بهتر از دسته جرائم غیر قابل گذشت میباشند.

اگر چه سقط جنین در بسیاری از ادیان الهی امری نامشروع و در اغلب کشورها عملی غیرقانونی محسوب می شود و به همین دلیل مجازات های سنگینی را برای آن در نظر گرفته اند، ولی متاسفانه باز هم شاهد افزایش آمار این عمل غیراخلاقی در بسیاری از کشورها هستیم. آمارهای غیررسمی خبر از ابعاد هولناک این فاجعه می دهد.

آنچه باعث نگرانی می شود این است که به دلیل غیرقانونی بودن این عمل، اغلب سقط ها در مکان های غیربهداشتی و توسط افراد غیرمتخصص و در بدترین شرایط ممکن صورت می گیرد که می تواند حتی حیات مادر را نیز به مخاطره بیندازد برای اطلاع از این موضوع کافی است کمی در سطح شهر جستجو کنید. در مدت زمان کوتاهی می توانید نشانی مکان هایی را که عمل سقط غیرقانونی انجام می دهند به دست آورید.

اغلب مشتریان سقط غیرقانونی شامل زنان و دخترانی می شوند که دچار حاملگی ناخواسته شده اند. برخی از این زنان به دلیل مشکلات مالی یا روحی توانایی بزرگ کردن بچه را ندارند و تعدادی هم شامل زنان و دخترانی می شود که به دلیل حاملگی نامشروع، می خواهند به هر شکل ممکن از شر
ناخواسته ای به نام بچه راحت شوند و به همین دلیل تن به هر نوع عملی برای سقط می دهند.

غافل از عواقبی که ممکن است تا آخر عمر گریبان آنها را بگیرد یا حتی عوارضی که می تواند حیات آنان را تهدید کند و نهایتا منجر به مرگ شود.

 

سقط درمانی؛

ممکن است بنا به مصالحی مثلا حفظ حیات مادر سقط جنین جنبه قانونی و شرعی به خود گیرد و برای آن مقدماتی لازم است.  در بعضی کشورها و از جمله کشور ما، قبل از صدور مجوز سقط، باید وجود بعضی بیماری ها به اثبات برسد

و البته لازم به ذکر است که تعداد این بیماری ها در کشورهای مختلف متفاوت است.

در کشور ما نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی، فقط در مواردی که سلامت جسمی مادر و در موارد اندکی سلامت روحی وی در خطر باشد از اندیکاسیون های مادری(موارد مجاز مادری جنینی) استفاده می شود.

مطابق دستورالعمل فعلی موجود درخواست صدور مجوز سقط درمانی تنها در ادارات کل پزشکی قانونی مراکز استان ها و با دستور مقام قضایی یا درخواست زوجین با معرفی نامه پزشک معالج قبل از 4 ماهگی مورد پذیرش قرار می گیرد. معرفی نامه پزشک باید شامل عکس بیمار، مشخصات شناسنامه ای به جهت احراز هویت، تشخیص بیماری و روش تشخیصی آن باشد.

 

سقط جنین و قانون؛

سقط جنین از نظر پزشکی قانونی به 4 نوع تقسیم می شود: جنایی یا غیرقانونی، درمانی، تروماتیک و خود به خودی.

ختم حاملگی بدون مجوز قانونی زمانی به سقط کلمه غیرقانونی را می توان اطلاق کرد که حاملگی بدون کسب مجوز قانونی و به صورت ارادی خاتمه پیدا کند. حتما شما هم شنیده اید که سقط غیرقانونی در کشور ما و البته در بیشتر کشورها جرم محسوب می شود و این جرم نه تنها شامل حال زن باردار می شود بلکه برای پزشک یا فردی که در آن دخالت داشته نیز مجازات های انضباطی و حرفه ای نیز در نظر گرفته شده است.

 همانگونه که فوقا اشاره شد از عواملی که باعث می شود خانمی اقدام به سقط غیرقانونی کند می توان به ناخواسته بودن حاملگی، شکست روش های جلوگیری از حاملگی، بارداری حاصل از روابط نامشروع، تشخیص دیرهنگام بیماری های جنینی (بعد از 4 ماهگی) و... اشاره کرد.

روش های سقط جنین در جوامع مختلف متفاوت است؛ از مصرف داروهای محلی گرفته تا روش های دقیق بالینی شبیه به سقط های قانونی.
طبق قانون کشورمان هیچ پزشکی جز در مواردی که قانون کشور اجازه می دهد، نباید اقدام به عمل سقط کند. حتی در مواردی که پزشک احساس می کند می تواند با انجام سقط، به یک زن یا دختر نگون بخت کمک کند، بازهم چنین عملی برخلاف قسم نامه پزشکی بقراط و قانون کشوری است.

چنانچه پزشک متوجه سقط غیرقانونی در بیمار شد، باید علاوه بر معالجه چنین بیماری که در معرض عوارض سقط قرار دارد، باید در پرونده بیمار تمامی علائمی را که دلالت بر سقط غیرقانونی می کند، ثبت کند حتی اگر بیمار اعتراف به سقط غیرقانونی نکند پزشک با گرفتن شرح حال و معاینه دقیق می تواند به آن پی ببرد.

در پایان باید گفت مجازات این عمل مجرمانه همانطور که به تفصیل در متن آمد در مواد  622 به بعد از قانون مجازات اسلامی آمده است.

...


گروه وکلای دادشید

موسسه حقوقی ندای عدالت ساعی (گروه وکلای دادشید) با بهره گیری از وکلای پایه یک دادگستری آماده ارائه انواع خدمات حقوقی و وکالت در مراجع حقوقی کیفری دیوان عدالت و  سایر مراجع حقوقی و اداری توسط وکیل و مشاوره حقوقی در سرتاسر کشور می باشد جهت ارتباط با این مجموعه اینجا را کلیک کنید.

همیشه بخاطر داشته باشید؛ مسائل مشابه حقوقی الزاماََ راه حل مشابهی ندارند بدون مشورت با وکیل یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.


 

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

دسته بندی
دسته بندی مقالات 68
مقالات ما
۱۵ آذر

اجازه مالک

  اجازه مالک اجازه مالک یا اجازه در عقد فضولی به موافقت مالک یا ولی مالک در مورد تصرف فضولی یا معاملات فضولی توسط دیگران اشاره دارد. این مفهوم در...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۳ آذر

ارزیابی حقوقی مالک

ارزیابی حقوقی مالک ارزیابی حقوقی مالک به معنای بررسی وضعیت حقوقی مالکیت یک ملک است. این ارزیابی شامل بررسی مستندات حقوقی مربوط به ملک، اطمینان از اینک...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۰ آذر

املاک مجهول المالک کدامند ؟

  املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاکی هستند که مالک آن‌ها مشخص نیست. این املاک ممکن است به دلیل عدم ثبت یا عدم تقاضای ...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب