اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان 5 طبقه سوم واحد 37
تماس با ما 09332373448
ایمیل dadshid@gmail.com
ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه۸الی ۱۵
blog3
دادخواست اخذ به شفعه
دادخواست اخذ به شفعه

دادخواست اخذ به شفعه

دادخواست اخذ به شفعه

وکیل دعاوی ثبتی، وکیل ثبت اسناد، وکیل وصول مطالبات، وکیل چک، وکیل چک برگشتی، وکیل ثبتی، وکیل ملکی، مشاوره حقوقی، مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری،  وکالت دادگستری،وکیل، وکالت،مشاوره آنلاین رایگان،

نمونه دادخواست اخذ به شفعه (دادخواست اخذ به شفعه)

دادخواست اخذ به شفعهدادخواست اخذ به شفعه:

حق شُفعه در علم حقوق ایران و همچنین در فقه به این معنی است که هر گاه اموال غیرمنقول قابل تقسیمی بین دو نفر به صورتمشاع مشترک باشد و یکی از دو شریک سهم خود را به شخص سومی به قصد بیع بفروشد، در این حالت برای شریک دیگر حق شفعه به وجود می‌آید به این ترتیب که شریک می‌تواند مبلغی را که شخص سوم به شریک خود داده را به وی بدهد و سهم وحق وی را تملک کند. به کسی که صاحب این حق است شفیع گفته می‌شود. (دادخواست اخذ به شفعه)

اگر این انتقال و جابه جایی به وسیله هبه یا صلح یا معاوضه یا قرار دادن مهریه باشد باعث ایجاد حق شفعه نمی‌گردد و سهم مشاعی که فروخته می‌شود باید مبیع معامله باشد نه ثمن معامله (دادخواست اخذ به شفعه)

 

شرایط حق شفعه (دادخواست اخذ به شفعه)

  1. آن معامله به عنوان «بیع» و فروش باشد؛ در صورتى که آن شریک سهم خود را به عنوان «صلح» یا «هبه» یا به عنوان «مهر» یا «عوض خُلع» داده باشد، شریک دیگر حق شفعه ندارد.
    2. تنها دو نفر در ملک شریک باشند؛ اگر سه نفر یا بیش از آن شریک باشند، براى هیچ‌کدام از آنها حق شفعه وجود ندارد.
    3. ملک، «مشاع» باشد؛ پس در ملکى که تقسیم شده، حق شفعه نیست.
    4. شفیع براى پرداخت قیمت، توانایى داشته باشد.
    5. شفیع مسلمان باشد؛ در صورتى که مشترى مسلمان باشد و شفیع کافر، برای ‏کافر حق شفعه ثابت نمی‌شود.
    6. ملک، شخصى باشد. در ملک وقفى، حق شفعه ثابت نمی‌شود.
    7. شفیع پس از اطلاع از فروش سهم شریک و قیمت آن، فورى اعلام کند که با استفاده از حق شفعه سهم شریکم را از مشترى گرفتم، یا این‌که عملاً قیمت را بدهد و ملک را بگیرد؛ اگر تأخیر بیندازد، حق شفعه او از بین می‌رود. (دادخواست اخذ به شفعه)
    همچنین در صورتى که شریک سهم خود را به شریکش عرضه کند و او از خریدن خوددارى نماید و راضى به فروش به دیگرى شود، حق شفعه او از بین می‌رود. (دادخواست اخذ به شفعه)

 

نمونه دادخواست اخذ به شفعه (دادخواست اخذ به شفعه)

خواهان : مشخصات شفیع (کسی که می خواهد از حق شفعه استفاده کند)

 خوانده : مشخصات شریک

 وکیل : در صورت انتخاب وکیل مشخصات وکیل انتخابی یا وکیل معاضدتی

 خواسته : صدور حکم بر تنفیذ و اعمال اخذ به شفعه مقوم  بر..... ريال  با احتساب کليه خسارات قانوني

دلایل و منضمات : 1- فتوکپي مصدق قرارداد 2- فتوکپي مصدق اظهارنامه شماره..... 3. استشهادیه  4. عند الزوم شهادت شهود 5.  وکالتنامه وکیل (دادخواست اخذ به شفعه)

 

رياست محترم مجتمع قضايي/دادگستري ...... (دادخواست اخذ به شفعه)

با سلام – احتراماً به استحضار مي رساند اينجانب و خوانده محترم رديف اول در يک قطعه زمين 800 متري داراي پلاک ثبتي ...... واقع در بخش..... شهرستان..... شريک بوده که نامبرده در روز گذشته بدون اطلاع اينجانب سهم خود را به موجب بيع نامه مورخ...... به خوانده محترم رديف دوم فروخته است. لذا با تقديم اين دادخواست مستنداً به ماده 808 قانون مدني و مواد 198 و 519 قانون آئين دادرسي دادگاههاي عمومي وانقلاب در امور مدني صدور حکم بر اخذ به شفعه با احتساب کليه خسارات قانوني مورد استدعاست. (دادخواست اخذ به شفعه)

...


[caption id="attachment_13684" align="aligncenter" width="900"]دادخواست اخذ به شفعهدادشید,وکیل,وکالت,مشاوره حقوقی,موسسه حقوقی,وکیل دادگستری, دادخواست اخذ به شفعهدادشید,وکیل,وکالت,مشاوره حقوقی,موسسه حقوقی,وکیل دادگستری,[/caption]


گروه وکلای دادشید

موسسه حقوقی ندای عدالت ساعی (گروه وکلای دادشید) با بهره گیری از وکلای پایه یک دادگستری آماده ارائه انواع خدمات حقوقی و وکالت در مراجع حقوقی کیفری دیوان عدالت و  سایر مراجع حقوقی و اداری توسط وکیل و مشاوره حقوقی در سرتاسر کشور می باشد جهت ارتباط با این مجموعه اینجا را کلیک کنید.

همیشه بخاطر داشته باشید؛ مسائل مشابه حقوقی الزاماََ راه حل مشابهی ندارند بدون مشورت با وکیل یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.


0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

دسته بندی
دسته بندی مقالات 68
مقالات ما
۱۵ آذر

اجازه مالک

  اجازه مالک اجازه مالک یا اجازه در عقد فضولی به موافقت مالک یا ولی مالک در مورد تصرف فضولی یا معاملات فضولی توسط دیگران اشاره دارد. این مفهوم در...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۲ آذر

ارزیابی حقوقی مالک

ارزیابی حقوقی مالک ارزیابی حقوقی مالک به معنای بررسی وضعیت حقوقی مالکیت یک ملک است. این ارزیابی شامل بررسی مستندات حقوقی مربوط به ملک، اطمینان از اینک...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۰ آذر

املاک مجهول المالک کدامند ؟

  املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاکی هستند که مالک آن‌ها مشخص نیست. این املاک ممکن است به دلیل عدم ثبت یا عدم تقاضای ...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب