اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان 5 طبقه سوم واحد 37
تماس با ما 09332373448
ایمیل dadshid@gmail.com
ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه۸الی ۱۵
blog3
ده نکته کلیدی اقاله( به عنوان یکی از طرق سقوط تعهدات)
ده نکته کلیدی اقاله( به عنوان یکی از طرق سقوط تعهدات)

ده نکته کلیدی اقاله( به عنوان یکی از طرق سقوط تعهدات)

ده نکته کلیدی اقاله

اقاله -تفاسخ - سقوط تعهدات - انحلال قرارداد - انحلال قهری قرارداد - مقالات حقوقی - قانون مدنی - وکیل - وکالت - مشاور - مشاوره حقوقی - مشاوره خانواده -گروه وکلا

نکات کلیدی اقاله :

اقاله یا تفاسخ توافق دو طرف یک قرارداد برای برهم‌زدن و از میان بردن آثار آن در آینده است.

اقاله خود نیز نوعی عقد است و یکی از سه سبب اصلی انحلال قرارداد در کنار خیارات و انفساخ (انحلال قهری قرارداد) است.

در قانون مدنی به‌طور صریح از اقاله تعریفی به عمل نیامده است ولی طبق ماده ۲۸۳ق. م بعد از معامله طرفین می‌توانند به تراضی آن را اقاله و تفاسخ کنند.(ده نکته کلیدی اقاله،ده نکته کلیدی اقاله،ده نکته کلیدی اقاله،ده نکته کلیدی اقاله)

نام دیگر اقاله همان تفاسخ می‌باشد.

ده نکته کلیدی اقاله :

طبق ماده ۲۶۴ق. م اقاله یکی از اسباب سقوط تعهد است.

قانون دربارهٔ به ارث رسیدن اقاله مسکوت مانده‌است ولی طبق نظر اکثر

حقوق دانان اقاله به ارث نمی‌رسد.

اگر بخواهیم اقاله را به صورت خلاصه تعریف کنیم:

اقاله همان تراضی طرفینی است که عقد را انشاء کرده‌اند این بار برای انحلال همان عقد.

۱. اقاله عبارت است از این که طرفین قرارداد با تراضی یکدیگر، معامله را برهم زنند. بنابراین، بعد از هر معامله، طرفین می‌توانند به تراضی آن را اقاله و تفاسخ کنند.(ده نکته کلیدی اقاله،ده نکته کلیدی اقاله،ده نکته کلیدی اقاله،ده نکته کلیدی اقاله)

۲. اقاله به هر لفظ یا فعلی واقع می‌شود که دلالت بر به هم زدن معامله کند.

۳. موضوع اقاله ممکن است تمام معامله واقع شود یا فقط مقداری از مورد آن.

۴. اقاله تعهد را ساقط می کند و اگر مالی از یکی متعاملین به دیگری داده شده باشد، آن مال به مالک اول بر می گردد. مثال:کسی جنسی را از مغازه ای می خرد و به منزل می برد، سپس پشیمان شده آن را پس می آورد و فروشنده نیز پذیرفته، پول خریدار را پس می دهد، با اینکه هیچگونه تکلیفی به برهم زدن معامله نداشته است. در اینجا اقاله محقق شده است.

۵. اقاله یک عمل حقوقی رضایی (غیر تشریفاتی) است که ممکن است صریح یا ضمنی باشد.

۶. اقاله خود نوعی قرارداد به معنی عام است و باید شرایط صحت قرارداد در آن جمع باشد و اگر شرایط مزبور رعایت نشده باشد،اقاله را نمی توان صحیح تلقی کرد.(ده نکته کلیدی اقاله،ده نکته کلیدی اقاله،ده نکته کلیدی اقاله،ده نکته کلیدی اقاله)

۷. بر اساس ماده ۲۸۶ قانون مدنی، قرارداد را حتی در صورت تلف مورد معامله، می توان اقاله کرد. به عبارت دیگر، تلف یکی از عوضین، مانع اقاله نیست در این صورت به جای آن چیزی که تلف شده است، مثل آن در صورت مثلی بودن و قیمت آن در صورت قیمی‌بودن داده می‌شود.(ده نکته کلیدی اقاله،ده نکته کلیدی اقاله،ده نکته کلیدی اقاله،ده نکته کلیدی اقاله)

۸. ممکن است مال مورد معامله در فاصله بین وقوع عقد و اقاله منافعی داشته باشد که عبارتست از:

الف- منافع منفصله مانند نتیجه حیوان، مال الاجاره ملک و محصول زمین.

ب- منافع متصله مانند فربه شدن حیوان یا نمو درخت.

نکته: نمائات و منافع منفصله که از زمان عقد تا زمان اقاله در مورد معامله حادث می‌شود مال کسی است که به واسطه‌ی عقد مالک شده است،ولی نماآت متصله مال کسی است که در نتیجه‌ی اقاله، مالک می‌شود. طرفین می توانند برخلاف آن توافق کنند، چنانچه می توانند برای اقاله نسبت به منافع منفصل اثر قهقرایی قایل شوند و این منافع را نیز متعلق به مالک بعد از اقاله بدانند.

۹. اقاله اختصاص به عقود تکمیلی ندارد و عقود عهدی هم قابل اقاله هستند و به عبارتی، اقاله در کلیه عقود بجز نکاح و وقف جاری است.

۱۰. اگر مالک بعد از عقد در مورد معامله تصرفاتی کند که موجب ازدیاد قیمت آن شود،در حین اقاله به مقدار قیمتی که به سبب عمل او زیاد شده است مستحق خواهد بود.(ده نکته کلیدی اقاله،ده نکته کلیدی اقاله،ده نکته کلیدی اقاله،ده نکته کلیدی اقاله)


ده نکته کلیدی اقاله - اقاله -تفاسخ - سقوط تعهدات - انحلال قرارداد - انحلال قهری قرارداد - مقالات حقوقی - قانون مدنی - وکیل - وکالت - مشاور - مشاوره حقوقی - مشاوره خانواده -گروه وکلا


گروه وکلای دادشید

موسسه حقوقی ندای عدالت ساعی (گروه وکلای دادشید) با بهره گیری از وکلای پایه یک دادگستری آماده ارائه انواع خدمات حقوقی و وکالت در مراجع حقوقی کیفری دیوان عدالت و سایر مراجع حقوقی و اداری توسط وکیل و مشاوره حقوقی در سرتاسر کشور می باشد جهت ارتباط با این مجموعه اینجا را کلیک کنید.

همیشه بخاطر داشته باشید؛ مسائل مشابه حقوقی الزاماََ راه حل مشابهی ندارند بدون مشورت با وکیل یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.


0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

دسته بندی
دسته بندی مقالات 68
مقالات ما
۱۶ آذر

اجازه مالک

  اجازه مالک اجازه مالک یا اجازه در عقد فضولی به موافقت مالک یا ولی مالک در مورد تصرف فضولی یا معاملات فضولی توسط دیگران اشاره دارد. این مفهوم در...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۳ آذر

ارزیابی حقوقی مالک

ارزیابی حقوقی مالک ارزیابی حقوقی مالک به معنای بررسی وضعیت حقوقی مالکیت یک ملک است. این ارزیابی شامل بررسی مستندات حقوقی مربوط به ملک، اطمینان از اینک...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۰ آذر

املاک مجهول المالک کدامند ؟

  املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاکی هستند که مالک آن‌ها مشخص نیست. این املاک ممکن است به دلیل عدم ثبت یا عدم تقاضای ...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب