اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان 5 طبقه سوم واحد 37
تماس با ما 09332373448
ایمیل dadshid@gmail.com
ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه۸الی ۱۵
blog3
مهر المسمی چیست؟ (مهریه،طلاق،نفقه،وکیل،وکالت)
مهر المسمی چیست؟ (مهریه،طلاق،نفقه،وکیل،وکالت)

مهر المسمی چیست؟ (مهریه،طلاق،نفقه،وکیل،وکالت)

مهر المسمی چیست؟ (مهریه،طلاق،نفقه،وکیل،وکالت،وکیل مهریه،وکیل نفقه)

مهر المسمی : مهريه‏ اي است كه مقدار آن هنگام عقد ازدواج معين شده و از آن نام برده شده است. به عبارت دیگر اگر مهر، هنگام  عقد نکاح(ازدواج) یا بعد از آن به تراضی(رضایت) طرفین معین شود. یا مالی به عنوان مهر در عقد نکاح ذکر ­گردد .و مورد توافق زوجین(زن و شوهر) قرار گیرد. مهر المسمی گفته می‌شود.حال اختیار تعیین مهر ممکن است .حسب مورد به شوهر یا زن یا شخصی سومی سپرده شود.
«تعیین مقدار مهر منوط به تراضی طرفین است».(مفاد ماده ۱۰۸۰ قانون مدنی ).
اگر اختیار تعیین مهر به زن داده شده باشد.
«در صورتی که این حق به زن داده شده باشد. زن نمی‌تواند مهر را بیش از مهرالمثل تعیین کند». (مفاد ماده ۱۰۹۰ قانون مدنی).

 در مورد مقدار مهر المسمی در فقه امامیه دو نظر وجود دارد.

نظریه اول این است که مهریه از نظر کمی و زیادی محدودیتی ندارد. و فقط از جهت کمی آن گفته اند که باید مالیت داشته باشد.

چنانچه در تحریرالوسیله چنین آمده است.

 « مهریه از نظر کمی و زیادی به مقدار تقدیر نمی شود.( محدودیتی ندارد). بلکه آنچه که زوجین به آن رضایت پیدا می کنند. زیاد باشد یا کم مادامی که به سبب کم بودن از مالیت خارج نشود.....»

برخی دیگر از فقهای معتقدند که مهریه نباید از پانصد درهم معادل پنجاه دینار تجاوز نماید. این مقدار را اصطلاحاً« مهرالسنه» می نامند.

( که رسول الله(ص) تمامی همسران را به این مقدار کابین بست.) بنظر این گروه چنانچه مهریه بیش از مهرالسنه باشد. به همین مبلغ برگشت خواهد نمود.  برخی از فقها از جمله امام خمینی تعیین مهرالسنه را صرفاً یک عمل استحبابی تلقی نمود. و می فرمایند مستحب است که مهراز جهت زیادی بیشتر از مهرالسنه نباشد.

البته قانون مدنی در ماده 1080 کثرت و قلت مهر المسمی را محول به نظر و تراضی زوجین نموده است.

مهر المسمی

اگر مهر، ضمن عقد نکاح یا بعداً به تراضی معین شود. مهر المسمی گفته می‌شود. حال اختیار تعیین مهر ممکن است حسب مورد به زوج یا زوجه یا شخصی سومی سپرده شود.
میزان مهریه‌ای که در مهر المسمی تعیین می‌شود. منوط به تراضی طرفین یا شخص ثالث است.
تعیین مقدار مهر منوط به تراضی طرفین است».(مفاد ماده ۱۰۸۰ قانون مدنی ).
ولی اگر اختیار تعیین مهر به زن داده شده باشد.
در صورتی که این حق به زن داده شده باشد. زن نمی‌تواند مهر را بیش از مهرالمثل تعیین کند». (مفاد ماده ۱۰۹۰ قانون مدنی).
از نظر قانون مدنی محدودیتی برای تعیین مهر نیست .ولی طبق روایات ما مستحب است که مهرالسنه ملاک قرار بگیرد.

شرایط مهر المسمی

  1. مالیت داشته باشد. دارای ارزش اقتصادی و قابل خرید و فروش باشد. برای نمونه نمی توان آب دریا یا هوا را مهر المسمی قرار داد.
  2. قابل تملک باشد. قابل نقل و انتقال باشد و زن بتواند به محض وقوع عقد آن را به ملکیت خود درآورد. و یا مرد آن را در اختنیار زن و تحت تملک او قرار بدهد. برای مثال مشترکات عمومی مانند بوستان های عمومی یا فضای سبز یا جاده و خیابان و یاموقوفات که قابل تملک به وسیله افراد واشخاص نمی باشند. را نمی توان به عنوانمهریه تعیین کرد. و یا به عنوان مثال مالی که متعلق به غیر یا دیگری است. یا مالی که به دلیل بدهی به دیگری در توقیف است .(از طریق مراجع قانونی) نمی توان مهریه قرار داد مگر اینکه با اجازه غیر یا با رضایت طلبکار باشد. بنابراین مالی که مهریه قرار داده می شود. باید مالک آن شوهر باشد ولی ملک دیگری را هم با اجازه و اذن مالک می توان مورد مهریه قرار داد. اگر مالک ملک و صاحب مال اجازه ندهد. شوهر باید مثل یا قیمت آن را بدهد.
  3. معلوم باشد معلوم بودن.مهریه این است که مقدار و جنس و وصف آن مشخص باشد. به وسیله وزن کردن یا کیل (پیمانه) یا به عدد یا مشاهده و  با توصیف رفع ابهام شود. مانند ده متر پارچه یا سی کیلو گندم و در بعضی موارد نیز وصف شیء از طریق حواس حاصل می شود. مانند بوی عطر یا زعفران یا گلاب یا طعم ترشی و از اینگونه اشیا. هرگاه مهر، عین معین باشد. می بایستی هنگام عقد موجود باشد. والا تعیین مهر، باطل خواهد بود.

مهر المسمی

  1. معین باشد مهر المسمی باید طوری معین شود که مردد نباشد. به عنوان مثال یکی از دو خانه یا یکی از دو اتومبیل نباشد. باید کاملاً معین شود که چه چیزی به عنوان مهر تعیین می شود.
  2. دارای منفعت مشروع و عقلایی باشد. مهر المسمی باید منفعت عقلایی و مشروع داشته باشد. چیزی که قانون، فروش یا استعمالش را منع کرده است. مانند مشروبات الکلی یا مواد مخدر، نمی توان مهر المسمی قرار داد. مهریه باید حلال باشد. گوشت خوک، مردار، شراب یا چیزهایی که مالکیت آن برای مسلمانان مشروع نیست. را نمی توان مهرالمسمی قرار داد و در صورتی که مهر قرار داده شود. چنین مهری باطل است لیکن عقد صحیح است. و بنابر شرایط موجود، باید مهرالمثل یا مهرالمتعه تعیین نماید.
  3. قابل تسلیم باشد. شوهر باید قدرت تسلیم مهر المسمی را به زن داشته باشد. مالی را که در دریا غرق شده یا در جای نامعینی پنهان است. و قابل دسترسی نیست. نمی توان به عنوان مهر تعیین کرد، مگر اینکه زن به تنهایی، یا با کمک دیگران بتواندآن را تحصیل کند. و به دست آورد.

...


مهر المسمی،موسسه حقوقی،وکیل،وکیل خانواده،وکیل خوب،مهریه،عکس،عکس نوشته،مشاوره حقوقی،رایگان،وکیل مهریه


گروه وکلای دادشید

موسسه حقوقی ندای عدالت ساعی (گروه وکلای دادشید) با بهره گیری از وکلای پایه یک دادگستری آماده ارائه انواع خدمات حقوقی و وکالت در مراجع حقوقی کیفری دیوان عدالت و  سایر مراجع حقوقی و اداری توسط وکیل و مشاوره حقوقی در سرتاسر کشور می باشد جهت ارتباط با این مجموعه اینجا را کلیک کنید.

همیشه بخاطر داشته باشید؛ در مسائل حقوقی بدون مشورت با وکیل یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.


دسته بندی
دسته بندی مقالات 68
مقالات ما
۱۶ آذر

اجازه مالک

  اجازه مالک اجازه مالک یا اجازه در عقد فضولی به موافقت مالک یا ولی مالک در مورد تصرف فضولی یا معاملات فضولی توسط دیگران اشاره دارد. این مفهوم در...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۳ آذر

ارزیابی حقوقی مالک

ارزیابی حقوقی مالک ارزیابی حقوقی مالک به معنای بررسی وضعیت حقوقی مالکیت یک ملک است. این ارزیابی شامل بررسی مستندات حقوقی مربوط به ملک، اطمینان از اینک...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۰ آذر

املاک مجهول المالک کدامند ؟

  املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاکی هستند که مالک آن‌ها مشخص نیست. این املاک ممکن است به دلیل عدم ثبت یا عدم تقاضای ...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب