اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان 5 طبقه سوم واحد 37
تماس با ما 09332373448
ایمیل dadshid@gmail.com
ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه۸الی ۱۵
blog3
اجرت المثل (مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت،دادخواست اجرت المثل،وکیل)
اجرت المثل (مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت،دادخواست اجرت المثل،وکیل)

اجرت المثل (مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت،دادخواست اجرت المثل،وکیل)

اجرت المثل (مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت،دادخواست اجرت المثل،وکیل)

 اگر كسي از مال ديگري استفاده کند و عين مال باقي باشد و بين طرفين مال الاجاره‌اي معين نشده باشد باید براي مدت استفاده  از منافع   مال اجرت به صاحب مال بدهد که این اجرت اجرت المثل  ناميده مي‌شود.

 اجرت المثل

بند الف تبصره ۶ ماده واحد قانون اصلاح مقررات طلاق با به كار بردن اصطلاح اجرت المثل چنین مقرر داشته است:

چنانچه زوجه كارهایی را كه شرعاً به عهده وی نبوده به دستور زوج و با قصد عدم تبرع انجام داده باشد و برای دادگاه نیز ثابت شود دادگاه اجرت المثل كارهای انجام گرفته را محاسبه و به پرداخت آن حكم می نماید.

 شرایط لازم كه مختص اجرت المثل است عبارتند از :

۱- اثبات این كه زوجه به دستور زوج كارهایی را كه شرعاً به عهده وی نبوده ، انجام داده است .

۲- اثبات عدم قصد تبرع نظر بر این كه بار اثبات بر دوش مدعی است ، زوجه ای كه مطالبه اجرت المثل را می نماید باید اولاً صدور دستور از ناحیه زوج جهت انجام كارهای خانه را اثبات نماید ، ثانیاً ثابت كند كه در انجام كار های خانه قصد تبرع به زوج را نداشته است . بار كردن چنین تكلیفی بر زوجه از سویی تكلیف مالایطاق و از سوی دیگر خلاف اصل است ، زیرا در محدوده خانواده صرفاً این زوجین هستند كه حضور دارند و نیز این فرض محال است كه زوج در حضور دیگران خطاب به زن دستوری كلی دال بر انجام كلیه امور منزل در كل ایام زناشویی صادر نماید .

بنابر اثبات امر اول مشكل است و چون فرضی حقوقی عدم تبرع مورد پذیرش كل سیستم های حقوقی از جمله شرع مقدس اسلام است ، لذا اصل را بر فرض تبرع نهادن و تكلیف نمودن زوجه به اثبات عدم وجود قصد بر تبرع ، خلاف فرض كلی بوده و اصولاً قابل اثبات نیست و نافی را نفی كافی است لذا بهتر است گفته شود آنچه دادگاه باید احراز نماید وجود قصد تبرع است كه آن هم توسط زوج كه مدعی خلاف اصل و مدعی امری وجودی است باید اثبات شود .

وکیل

تعیین اجرت المثل با اثبات و احراز صدور دستور زوج و قصد عدم تبرع زوجه چنان است كه فیما بین زوج و زوجه عقدی ضمنی مبنی بر اجازه كار زوجه منعقد گردیده بدون این كه اجرت زوجه تعین شده باشد . اجرت المسمی لذا دادگاه بدون در نظر گرفتن وضعیت مالی زوج ، اجرت المثل كارهایی را كه زوجه انجام داده است معین می نماید و چنانچه لازم ببیند می تواند از كارشناس برای تعیین اجرت المثل بهره گیرد .

مواردی که می توان برای آن مطالبه اجرت المثل کرد.

اجرت المثل دینی است که در هر زمانی قابل مطالبه است .و حتی زن می تواند در زمان زندگی مشترک آن را طلب کند. 1. پرستاری از همسر در زمان بیماری از دیگر مواردی است که سبب می شود .به زن اجرت المثل تعلق گیرد. ممکن است مردی پس از عمل جراحی برای طی کردن دوره درمان به منزل منتقل شود. در چنین شرایطی اگر او از همسرش تقاضا کند که از او مراقبت کند. این مساله برای زن ایجاد حق می کند.

 شیر دادن به فرزند.

بزرگ کردن کودکان.

بردن کودکان به مدرسه.

حضور در جلسه اولیا و مربیان.

واکسن زدن کودکان.

نگهداری از مادر شوهر به دستور شوهر.

رسیدگی به وضعیت تحصیلی فرزندان.

و ...

از مواردی است که سبب ایجاد این حق می شود.

نکته مهم :

 قانون تنها زمانی این حق را برای زن محترم می شمارد. که او به دستور شوهر و بدون انتظار برای دریافت حق یا امتیازی این فعالیت ها را انجام داده باشد. به همین دلیل در دادگاه قضات همواره این را از زن می پرسند. که آیا از انجام این امور قصد دریافت دستمزد داشتید.؟آیا این کار را به میل و رضایت خود انجام دادید.؟ اگر پاسخ زن به اینها مثبت باشد دیگر اجرت المثلی به او تعلق نخواهد گرفت.

چند نکته در خصوص اجرت المثل

  • اجرت‌المثل بابت زندگی مشترک تعلق می‌گیرد. و اگر در زمان عقد طلاق رخ دهد، به زن اجرت‌المثل نمی‌رسد.
  • کوتاه بودن مدت زمان زندگی مشترک هم از مواردی است که سبب می‌شود. رقم اجرت‌المثل چندان چشمگیر نباشد .و در چنین مواقعی است که بحث نحله مطرح می‌شود.
  • تعیین اجرت المثل به عوامل مختلفی بستگی دارد. که از جمله آنها می‌توان به شان خانوادگی زن، میزان تحصیلات او، مدت زمان زندگی مشترک، شغل همسر و.....
  • در اجرت المثل وضع مالی مردم ملاک تعیین مبلغ اجرت المثل نیست. بلکه با ارجاع امر به کارشناسی حق الزحمه زن در امور خانه داری مشخص می شود .
  • در نحله دادگاه با توجه به وضع مالی زوج و زحمات زوجه مبلغی را به عنوان نحله تعیین می کند. که به زوجه بپردازد و در نحله نیازی به تعیین کارشناس نیست. و قاضی باید راجع به وضعیت مالی زوج تحقیق و با توجه به زحمات زن مبلغ متناسبی بابت نحله معین کند .

نمونه دادخواست مطالبه اجرت المثل ایام زندگی مشترک زناشویی.

خواستهصدور حکم بر محکومیت خوانده به پرداخت اجرت المثل ایام زناشویی به شرح متن با جلب نظر کارشناس فعلا از حیث صلاحیت مقوم به……………………..ریال وکلیه خسارات وارده شامل :هزینه دادرسی و کارشناسی و…

دلایل ومنضمات۱-سند ازدواج. ۲-شناسنامه و کارت ملی. ۳- ارجاع امر به کارشناس رسمی دادگستری۴.-عندللزوم شهادت شهود.

متن دادخواست:

ریاست محترم دادگاه خانواده……………………

با سلام واظهار ادب واحترام.

بدینوسیله به استحضار عالی معروض می دارد:

۱-اینجانبه بموجب سند ازدواج شماره ………………………مورخ………………..دفتر ازدواج…………………….به عقد دائم آقای ………………..در آمده ام .

۲-از بدو زندگی مشترک تاکنون که ………………سال است به دستور خوانده کلیه کارهای منزل( می توانید کارهای انجام شده را نام ببرید.:حفظ ونگهداری منزل مشترک اعم از نظافت وپخت وپز ونگهداری و تربیت اطفال و…). را که خارج از وظایف و تکالیف قانونی و شرعی ام بوده است. را بدون قصد تبرع انجام داده ام وبابت آن تاکنون وجهی را دریافت ننموده ام.

۳-به استنادبه تبصره  مواد ۳۳۶قانون مدنی و۱۹۸قانون آیین دادرسی مدنی تقاضای رسیدگی وارجاع امر به کارشناس رسمی دادگستری و صدور حکم به شرح ستون خواسته را دارد.

امضاء

...


اجرت المثل،دادشید،وکیل،وکالت،موسسه-حقوقی،مهریه،طلاق،دادخواست-اجرت-المثل،عکس،عکس-نوشته،law،lawyer


گروه وکلای دادشید

موسسه حقوقی ندای عدالت ساعی (گروه وکلای دادشید) با بهره گیری از وکلای پایه یک دادگستری آماده ارائه انواع خدمات حقوقی و وکالت در مراجع حقوقی کیفری دیوان عدالت و  سایر مراجع حقوقی و اداری توسط وکیلو مشاوره حقوقی در سرتاسر کشور می باشد جهت ارتباط با این مجموعه اینجا را کلیک کنید.

دسته بندی
دسته بندی مقالات 68
مقالات ما
۱۶ آذر

اجازه مالک

  اجازه مالک اجازه مالک یا اجازه در عقد فضولی به موافقت مالک یا ولی مالک در مورد تصرف فضولی یا معاملات فضولی توسط دیگران اشاره دارد. این مفهوم در...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۳ آذر

ارزیابی حقوقی مالک

ارزیابی حقوقی مالک ارزیابی حقوقی مالک به معنای بررسی وضعیت حقوقی مالکیت یک ملک است. این ارزیابی شامل بررسی مستندات حقوقی مربوط به ملک، اطمینان از اینک...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۰ آذر

املاک مجهول المالک کدامند ؟

  املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاکی هستند که مالک آن‌ها مشخص نیست. این املاک ممکن است به دلیل عدم ثبت یا عدم تقاضای ...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب