اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان 5 طبقه سوم واحد 37
تماس با ما 09332373448
ایمیل dadshid@gmail.com
ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه۸الی ۱۵
blog3
ترک انفاق(نمونه پرونده ترک انفاق،ضرب و شتم)
ترک انفاق(نمونه پرونده ترک انفاق،ضرب و شتم)

ترک انفاق(نمونه پرونده ترک انفاق،ضرب و شتم)

ترک انفاق(نمونه پرونده ترک انفاق،ضرب و شتم،شکوائیه،بازجویی،تمکین، وکیل،وکالت،مشاوره حقوقی)

ترک انفاق

طبق ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی ایران، نفقه عبارتست از: همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض .

در ازدواج دائم، پرداخت نفقه زن بر شوهر واجب است. حق نفقه در اسلام، نوعی تسهیل برای زنان است و اگر چنین حقی برای آنها قرار داده نمی‏شد به سختی می‏افتادند؛ چون زن در ازدواج دائم، مسئولیتهایی را در طول زندگی مشترک بر عهده دارد که توان جسمی او را می‏طلبد و فرصتی را از او می‏گیرد؛ مسئولیتهایی مانند شوهرداری، خانه‌داری، بارداری، تربیت فرزند؛ از این رو، نفقه، حقی است که اسلام برای زن قرار داده است.

«ذات عقد نكاح رابطه زناشويي است.» اين جمله ساده يكي از مهم‌ترين اصول قوانين حقوقي است كه به صراحت اعلام مي‌كند كه زن در رابطه ازدواج بايد از همسر خود تمكين كند. تمكين نيز دو شكل عام و خاص دارد و از نظر قانون جز در مواردي نادر زن حق تمكين نكردن از همسر خود را ندارد و اگر به دلايل غيرواقعي از اين مساله سرپيچي كند، ناشزه تلقي و از دريافت نفقه محروم مي‌شود. در مقابل چنين مساله صريحي مرد نيز بايد بدون چون و چرا نفقه همسر خود را تامين و به وي پرداخت كند و وسايل لازم براي زندگي او را فراهم كند. اين دو مفهوم زندگي زناشويي همواره از سوي مردان و زنان مختلف مورد اعتراض و شكايت قرار مي‌گيرد و بخش عمده‌اي از شكايت‌هاي خانوادگي به اين موضوعات اختصاص مي‌يابد.

دو شرط برای وجوب نفقه ضروری است:

1-دایمی بودن عقد که قانون مدنی در ماده 1106 تصریح دارد : در عقد دایم نفقه زوجه به عهده شوهر است.

2-تمکین زن

 

نمونه پرونده ترک انفاق

گردش کار پرونده شکوائیه(بازجویی ها)

موضوع: ترک انفاق و ایجاد ضرب و شتم. احتراماً به استحضار می‌رساند که اینجانب مطابق با سند رسمی ازدواج ضمیمه شکوائیه همسر شرعی و دائمی مشتکی عنه می‌باشم که حدود دو سال است به عقد ایشان که قبلاً همسر دیگری داشته و طلاق داده درآمده‌ام که متأسفانه چندین ماه است علاوه بر این که نسبت به بنده ضرب و شتم داشته که فتوکپی پزشکی قانونی پیوست می‌باشد هیچگونه خرج و مخارجی نه تنها به بنده نمی پردازد بلکه منزل مشترک را نیز ترک گفته و باعث گردیده که حتی کرایه منزل را خود بنده بپردازم. ضمن اینکه قبلاً شکایتی تحت همین عنوان علیه ایشان نموده ام که علیرغم تعهد، به تعهد خویش عمل ننموده اند. مع الوصف با تقدیم این شکایت مستنداً به مواد 642 و 614 و دیگر مواد قانون مجازات اسلامی تقاضای تعقیب و مجازات مشتکی عنه را خواستارم.(ترک انفاق)

دادسرا از خانم ... شهادت گرفته و وی گفته مشاهده کرده که چندین نوبت مشتکی عنه شاکی را زده و یکبار با چاقو به دنبال وی راه افتاده و خرج چندانی به خانواده اش نمی‌دهد(همسایه طبقه بالایی اوست).(ترک انفاق)

شاکی: مرا می‌زند، فحش می‌دهد، تهدید می‌کند، خرجی نمی‌دهد و اکثر همسایگان شاهد می‌باشند.(ترک انفاق)

تحقیق محلی صورت گرفته؛ گفته‌اند مشتکی عنه آدم خوبی است اما در خانه با همسرش مشاجره دارد و وضع مالی خوبی ندارند.(ترک انفاق)

مشتکی عنه: همسرم هیچگونه تمکین خاص و عامی از بنده ننموده و چندین بار خانه را ترک گفته و گفته که خانه مستقل می‌خواهم. اما خانه مستقل هم که داشتیم بی مشکل نبودیم. اخیراً مهریه به اجرا گذاشته و  حقوق مرا ضبط می کند. از شاکی باز سوال شده که حاضر به تمکین است؟ گفته: اگر خرجی بدهد و خانه مناسب حاضر به تمکین هستم. مشتکی عنه: من برای پیدا کردن منزل مناسب به منزل مادرم رفتم اما او نیامد و از تاریخ ... او را ترک کردم و به او دیگر چیزی ندادم ولی او را ضرب و جرح نکردم. در جریان پرونده آقای ... به وکالت خانم ... وارد پرونده شده اند. کفیل ضمانت مشتکی عنه را نموده و وی آزاد شده است.(قرار قبولی کفالت صادره شده). از صاحبخانه تحقیق شده اعلام کرده اند که: وسایل خودش را جمع کرده است اما وسایل زنش مانده، بی اطلاع رفته، اجاره بها را از همسرش می‌گیریم. باز در صورتجلسه دیگری شاهدی گفته که مشتکی عنه ابراز داشته که به جهت ناسازگاری شاکی، قصد پرداخت نفقه را ندارم و اطلاعی از نحوه معیشت همسرش ندارم. (از سوپری محل پرسیده شده، گفته شاکی ماهی 100 هزار جنس می برد  و همسرش (مشتکی عنه) حساب می‌کرد و می گفت فقط کارت شارژ به او ندهید و خوش حساب است). در گزارشات آخر شاکی گفته حاضرم تمکین کنم به شرطی که خرجی بدهد ولی نه خانه ای اجاره کرده و نه قولنامه دارد.(ترک انفاق)

قرار منع تعقیب درخصوص ترک انفاق و ایراد ضرب و جرح عمدی به لحاظ عدم احراز تمکین از سوی شاکی با اظهارات وی مبنی بر اینکه حاضر نیستم به خانه مادر شوهرم که کاملاً مجزا است بروم و با شوهرم زندگی کنم زیرا خواهر شوهرم من را اذیت می کند و با توجه به اظهارات مغازه دار نزدیک خانه شاکی و به لحاظ فقد ادله اثباتی صادر شده است.(ترک انفاق)

اما دادیار اظهارنظر گفته:

با عنایت به اظهارات شاکی مبنی به اینکه همسرش او را مورد اذیت و آزار قرار می‌دهد و او حاضر به تمکین می‌باشد و اظهارات شهود و مطلعین مبنی به تصدیق اظهارات شاکی درخصوص آزار و اذیت و نیز پرداخت مبلغ اجاره بهای منزل و همچنین با امعان نظر در اظهارات متشاکی مبنی بر پذیرش این مطلب که نفقه همسر را پرداخت نکرده اعتقاد به تعقیب متهم و صدور قرار مجرمیت درخصوص ترک انفاق را دارم. با قرار منع تعقیب ایراد ضرب و جرح عمدی به لحاظ عدم کفایت ادله موافقت هستم.(ترک انفاق)

نهایتاً قرار مجرمیت بنا به شهادت شهود، اقرار صریح متهم، عقیده دادیار محترم اظهارنظر از سوی دادیاری صادر شده و دادستان هم کیفر خواست را صادر نموده است.(ترک انفاق)

وقت رسیدگی مشخص شده است. به شاکی بصورت واقعی ابلاغ شده است. به ... هم ابلاغ واقعی شده است. ... حضور نداشته و احضاریه به درب منزل وی الصاق شده است (قانونی). جلسه تشکیل شده است. متهم با وصف ابلاغ قانونی حضور ندارد. نماینده دادستان کیفر خواست را قرائت نموده و تقاضای مجازات متهم را نمود. شاکی گفت به شکایت خود باقی هستم.(ترک انفاق)

رای دادگاه:

درخصوص اتهام آقای ... فرزند ... دایر بر ترک انفاق با توجه به محتویات پرونده ها تحقیقات انجام شده، اظهارات مطلعین ارتکاب بزه را محرز دانسته لذا با استناد به ماده 642 قانون مجازات اسلامی متهم را به تحمل 5 ماه حبس تعزیری محکوم می نماید. رأی صادره غیابی و ظرف مهلت ده روز پس از ابلاغ قابل واخواهی در این دادگاه و سپس ظرف مهلت 20 روز قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدیدنظر استان ..... است.(ترک انفاق)

تحلیل حقوقی پرونده

  1. طبق ماده 1106 ق.م در عقد دائم نفقه زن به عهده شوهر است و نشوز مانع نفقه است نه اینکه تمکین شرط نفقه باشد؛ لذا با عقد نفقه ثابت می شود، لیکن عدم تمکین مسقط حق نفقه می باشد. ‌
  2. ماده 642 قانون مجازات اسلامی هم مقرر می دارد: هر كس با داشتن استطاعت مالي نفقه زن خود را در صورت تمكين ندهد يا از تأديه نفقه ساير اشخاص واجب‌النفقه امتناع نمايد دادگاه‌او را از سه ماه و يك روز تا پنج ماه حبس محكوم مي‌نمايد.
  3. با این اوصاف و با وجود اقرار ضمنی شاکی به اینکه حاضر به تمکین می باشم و این بدین معنی است که تمکین ننموده است و شرط ماده اخیر محقق نشده است؛ لذا به نظر می رسد رای به درستی صادر نشده است.(ترک انفاق)

...


قانون،درخواست وکیل،حقوق،موسسه حقوقی،وکیل،وکالت،ترک انفاق،قانون،حقوق،عکس،عکس نوشته،مشاوره حقوقی،رایگان،وکیل خانواده


گروه وکلای دادشید

موسسه حقوقی ندای عدالت ساعی (گروه وکلای دادشید) با بهره گیری از وکلای پایه یک دادگستری آماده ارائه انواع خدمات حقوقی و در مراجع حقوقی کیفری دیوان عدالت و  سایر مراجع حقوقی و اداری توسط  و مشاوره حقوقی در سرتاسر کشور می باشد جهت ارتباط با این مجموعه اینجا را کلیک کنید.

همیشه بخاطر داشته باشید؛ مسائل مشابه حقوقی الزاماََ راه حل مشابهی ندارند بدون مشورت با یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.


 

دسته بندی
دسته بندی مقالات 68
مقالات ما
۱۵ آذر

اجازه مالک

  اجازه مالک اجازه مالک یا اجازه در عقد فضولی به موافقت مالک یا ولی مالک در مورد تصرف فضولی یا معاملات فضولی توسط دیگران اشاره دارد. این مفهوم در...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۲ آذر

ارزیابی حقوقی مالک

ارزیابی حقوقی مالک ارزیابی حقوقی مالک به معنای بررسی وضعیت حقوقی مالکیت یک ملک است. این ارزیابی شامل بررسی مستندات حقوقی مربوط به ملک، اطمینان از اینک...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۰ آذر

املاک مجهول المالک کدامند ؟

  املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاکی هستند که مالک آن‌ها مشخص نیست. این املاک ممکن است به دلیل عدم ثبت یا عدم تقاضای ...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب