اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان 5 طبقه سوم واحد 37
تماس با ما 09332373448
ایمیل dadshid@gmail.com
ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه۸الی ۱۵
blog3
تصرف عدوانی و تخریب نمونه پرونده(وکیل،مشاوره حقوقی)
تصرف عدوانی و تخریب نمونه پرونده(وکیل،مشاوره حقوقی)

تصرف عدوانی و تخریب نمونه پرونده(وکیل،مشاوره حقوقی)

تصرف عدوانی و تخریب نمونه پرونده(وکیل،مشاوره حقوقی،وکیل ملکی،وکیل ثبتی،مشاوره حقوقی انلاین)

تصرف عدوانیتصرف عدوانی یک موضوع حقوقی است و بمعنای به زور گرفتنِ یک زمین یا ملک از مالکِ آن یا از کسی است که بر اساسِ یک قرارداد دارای حق نسبت به آن ملک می‌باشد (مستأجر). اگر فردی مدعی غیرقانونی بودنِ رابطهٔ تصرف باشد، باید با توسل به قانون و با اقامهٔ دعوی، این رابطه را برهم زده و متجاوز را باز دارد والا خود متجاوز محسوب خواهد شد.

در بُعدِ حقوقی باید توجه داشت که مدت زمان تصرف سابق خواهان باید به اندازه‌ای باشد که او عرفاً متصرف شناخته شود و این مدت بنا بر نظر قاضی و عرف می‌تواند متفاوت باشد. مطابق ماده ۶۹۰قانون مجـازات اسلامی، تصرف عدوانی و مزاحمت یا ممانعت در حق نسبت به املاک متعلق به دولت یا اشخاص حقیقی یا حقوقی صرفاً با شکایت مالک قابل تعقیب کیفری است.

مادهٔ ۱۵۸ قانون آئین دادرسی مدنی دادگاههای عمومی و انقلاب دعوای تصرف عدوانی را چنین تعریف می‌کند: «دعوای تصرف عدوانی عبارت است از ادعای متصرف سابق مبنی بر اینکه دیگری بدون رضایت او مال غیرمنقول را از تصرف وی خارج کرده و اعادهٔ تصرف خود را نسبت به آن مال درخواست می‌نماید.» این تعریف فقط شامل اموال غیرمنقول است؛ پس اگر کسی به صورت عدوانی اتومبیل یا تلفن همراه یا مال منقول دیگری را از تصرف او خارج سازد، تعریف فوق این موارد را شامل نخواهد شد. اگر مال با رضایت متصرف سابق از تصرف او خارج شده باشد و به تصرف دیگری درآید سپس متصرف سابق از رضایت خویش پشیمان شده و عدول نماید، عنوان تصرف عدوانی بر فعل متصرف لاحق صادق نخواهد بود.

بررسی یک پرونده حقوقی تصرف عدوانی و تخریب

گردشکار پرونده و توضيحات کامل پرونده:

احتراماً به استحضار می رساند اینجانبان ..... و ..... و ورثه دیگر ...... شکات دعوی مطروحه می باشیم. ما مالک یک قطعه زمین واقع در کمربندی ..... می باشیم که متأسفانه در طی چند روز گذشته که اینجانبان درگیر مراسم فوت مادرم بوده متوجه شدیم که مشتکی عنه اقدام به تخریب دیوار زمین اینجانبان نموده و حتی با کشیدن دیوار جدید از زمین بنده تصرف نموده است. حالیه با تقدیم این شکوائیه تقاضای رسیدگی و مجازات مد نظر می باشد.(تصرف عدوانی)

 

بازجویی ها در كلانتري:

 در بازجویی ها ...... اعلام داشته است که شخصی به هویت ..... دیوار باغ مرا خراب کرده و حدود 2 متر از زمین مرا تصرف نموده است و دیوار جدید بنا نموده است و مقدار زمین متصرفی مرا سر قطعه خود انداخته است و مدرکی ندارم. ..... پسر خواهر شاکیان به عنوان شهود اظهار داشته است که مقداری از این زمین به صورت انحصاری به من و خواهرانم رسیده است که الان 24 متر از زمین خواهرانم تصرف شده است و فعلاً نمی دانم چه کسی تصرف نموده است ولی به گفته ....... متهم تصرف نموده است ولی من شاهدم که دیوار زمین خواهرانم خراب شده و 24 متر از آن تصرف شده و سرِ زمین شخص خاطی افتاده است. شاهد دیگری شهادت داده که مقدار 3 متر از 6 متر زمین را شبانه دیوار گذاشته اند. نزد آن ها رفتیم و گفتیم مدرکی دارید که دیوار گذاشته اید؟ یکی از دوستان متهم از در بیرون آمد و گفت اگر اجازه بدهید دیوار را خراب می کنیم.(تصرف عدوانی)

 

تحقيقات مامورين انتظامي:

مأمورین کلانتری به محل ملک رفته و تحقیقات به عمل آورده اند. در گزارش آمده : «مشاهده گردید که زمینی که متعلق به ایشان و برادرش .... بوده و با دیوار محصور بوده، قسمتی از دیوار باغ ایشان توسط مشتکی عنه خراب شده و در تصرف او در آمده است. زمین تصرف شده حدود 5/3 متر در 5 متر می باشد. دیوار خراب شده حدود 5 الی 6 متر بوده است که خراب شده و دیوار کشیده شده تازه بوده و از جنس آجر است و برای اینکه بتوانند آن را قدیمی نشان دهند بوسیله ی چوب و خرده چوب های موجود اطراف باغ در کنار دیوار آتش روشن کرده اند تا دیوار را خشک نمایند.» .... به دادیاری احضار شده است. بیان نموده است : هیچ دیواری را خراب نکرده ام و اگر خراب کرده ام دیوار خودم بوده و هیچ تصرفی در کار نبوده، چون این زمین در زمان قدیم به مساحت 24 متر آب رو بوده و امروز هم که آبسالی نیست این زمین بلاتکلیف بوده و امروز آن محل یک محل نیمه مسکونی شده و هر زمین آن اطراف به خاطر انداختن کوچه 4 متر از زمین خود را برای کوچه می دهد و شاکی این کار را نکرده و به همین دلیل زمین ما را تقاضا کرده است، شهود هم دارم و شاکیان هیچ مدرکی در قبال این زمین به ما ارائه نکرده اند. شاکی: شاهد دارم که دیوار را خراب کرده است. شکات: مالکیت زمین از ماست اما مدرکی نداریم و باید انحصار ورثه شود که طول می کشد. الان 62 سال است که زمین در تصرف ماست. 7 نفر مالک این زمین هستیم. زمین مال مادربزرگ ما بوده است.(اسامی 7 نفر در بازجویی ذکر شده است ). متهم : من زمین را تصرف نکردم، قبلاً این زمین در تصرف کسی نبوده است و آب رو بوده است. اصلاً دیواری نبوده است که من تخریب کنم من حدود 3 سال است که دنبال صاحب این قطعه می گردم تا پول آن را پرداخت کنم ولی کسی نمی آید بگوید که من مالک هستم و من این 25 متر را ساختم که پول آن را به صاحبش بدهم و الان هم حاضرم آن را از صاحبش بخرم و حتی حاضرم آن قسمت از زمین خود را هم بفروشم.(تصرف عدوانی)

صدور قرار اعدادي:

متهم با معرفی کفیل و وجه الکفاله شصت میلیون ریال آزاد شده است.

 

ارجاع پرونده به شورا جهت صلح وسازش:

به کلانتری نامه ارسال شده که با توجه به اظهارات شاکی و متهم جهت ایجاد صلح و سازش پرونده به شورای حل اختلاف ارجاع شود و در صورت عدم موفقیت مذاکرات اصلاحی به همراه پرونده شهود شاکی حاضر شوند. نتیجه ظرف یک هفته به نظر برسد.(تصرف عدوانی)

 کلانتری جواب داده که نظر به اینکه دادیار محترم مشخص ننمودند که به کدام شعبه شورای حل اختلاف ارسال گردد شهود و پرونده ارجاع می گردد.

آخرین اظهارات گرفته شده ؛

متهم: قبول دارم دیوار تخریب شده اما من خراب نکرده ام و مأمورهای قنات این کار را کردند و من روی زمین دیوار ساختم و زیر دیواری که من ساختم دیواری نبوده است. در خصوص تصرف 24 متر زمین: این مقدار زمین مال من نیست و البته مال خانواده ی ... هم نیست و این 24 متر قنات بوده است. .... ( شاهد ) : این زمین اجدادی ما بوده است که متهم دیوار آن را خراب کرده و شبانه دیوار گذاشته و درب کار گذاشته اند، من همان شب دیدم، صدایش زدم، رفقایش هم داخل باغ بودند، خارج شدند و به وی گفتند دیوار را خراب کن که وی گوش نکرد. شهود دیگری نیز همین موارد را متذکر گردیده اند.(تصرف عدوانی)

قرار نهايي:

قرار مجرمیت برای متهم صادر شده است دایر بر تخریب دیوار و همچنین تصرف عدوانی مقدار 24 متر از زمین شاکیان با توجه به گزارش مرجع انتظامی و عکس های تهیه شده و شهادت شهود و اقرار صریح متهم در خصوص تصرف عدوانی و اقرار ضمنی وی در خصوص تخریب. بر همین مبنا کیفر خواست هم صادر گردیده است.(تصرف عدوانی)

ابلاغ ها:

 پرونده به شعبه ... ارسال شده است؛ وقت رسیدگی مشخص شده است. به متهم طبق م 70 ق.آ.د.م ابلاغ قانونی شده(الصاق گردیده است) و به شاکیان ابلاغ واقعی شده است.(تصرف عدوانی)

صورتجلسه:

هیچ یک از شاکیان و متهم حضور ندارند، نماینده دادستان کیفر خواست را قرائت نموده و تقاضای مجازات متهم را نمود. پس از ختم جلسه، طرفین لایحه  داده اند که شکایت به شرح اظهارات قبلی و مدارک و شهود در پرونده است. متهم نیز بیان نموده است که تقاضا دارم کارشناس مربوطه به سرِ زمین بیاید و شاکیان مالک زمین نمی باشند و مالک اصلی زمین مردم هستند و این زمین موضوع دعوا، حریم قنات است و مدارک و اسناد لازم هم وجود دارد و دیوار تخریب شده به دست مأموران لایروبی قنات تخریب شده است.(تصرف عدوانی)

 

رای دادگاه:

در خصوص اتهام آقای .... دایر بر تصرف عدوانی و تخریب با توجه به محتویات پرونده اظهارات طرفین و دفاعیات غیر موجه متهم ارتکاب بزه را محرز دانسته لذا با استناد به مواد 677 و 690 قانون مجازات اسلامی متهم را به تحمل چهار ماه حبس تعزیری و رفع تصرف از ملک مورد تصرف بعلت تصرف عدوانی و تحمل شش ماه حبس تعزیری محکوم می نماید. رأی صادره ظرف مهلت بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدید نظر خواهی در محاکم تجدید نظر استان ... می باشد.(تصرف عدوانی)

 

تحلیل حقوقی پرونده:

طبق ماده 677 ق.م.ا: «هر كس عمداً اشياء منقول و يا غير منقول متعلق به ديگري را تخريب نمايد يا به هر نحو كلاً يا بعضاً تلف نمايد و يا از كار اندازد به‌حبس از شش ماه تا سه سال محكوم خواهد شد»(تصرف عدوانی)

و ‌طبق ماده  690 همان قانون:« هر كس به وسيله صحنه‌سازي از قبيل پي‌كني، ديواركشي، تغيير حد فاصل، امحاي مرز، كرت‌بندي، نهركشي، حفر چاه، غرس اشجار و‌زارعت و امثال آن به تهيه آثار تصرف در اراضي مزروعي اعم از كشت شده يا در آيش زراعي، جنگل‌ها و مراتع ملي شده، كوهستان، باغ‌ها، قلمستان‌ها،‌منابع آب، چشمه‌سارها، انهار طبيعي و پارك‌هاي ملي، تأسيسات كشاورزي و دامداري و دامپروري و كشت و صنعت و اراضي موات و باير و ساير‌اراضي و املاك متعلق به دولت يا شركت‌هاي وابسته به دولت يا شهرداري‌ها يا اوقاف و همچنين اراضي و املاك و موقوفات و محبوسات و اثلاث‌باقيه كه براي مصارف عام‌المنفعه اختصاص يافته يا اشخاص حقيقي يا حقوقي به منظور تصرف يا ذيحق معرفي كردن خود يا ديگري، مبادرت نمايد يا‌بدون اجازه سازمان حفاظت محيط زيست يا مراجع ذيصلاح ديگر مبادرت به عملياتي نمايد كه موجب تخريب محيط زيست و منابع طبيعي گردد يا ‌اقدام به هر گونه تجاوز و تصرف عدواني يا ايجاد مزاحمت يا ممانعت از حق در موارد مذكور نمايد به مجازات يك ماه تا يك سال حبس محكوم‌مي‌شود. دادگاه موظف است حسب مورد رفع تصرف عدواني يا رفع مزاحمت يا ممانعت از حق يا اعاده وضع به حال سابق نمايد.».(تصرف عدوانی)

با توجه به این مواد و اقرارهای صریح و ضمنی متهم و نظریه کارشناس و تهیه کروکی از موضوع دعوی که طبق آن محل دیوار قدیمی تخریب شده و محل جدید دیوار احداث شده و مقدار زمین تصرف شده مشخص شده که همان ملک مورد ادعای شاکیان است و شاکیان صرف سبق تصرفات را دلیل مالکیت موروثی خود می دانند و طبق ماده 35 ق.م  تصرف به عنوان مالكيت دليل مالكيت است مگر اين كه خلاف آن ثابت شود؛ مشتکی عنه هم در پرونده، مدرک مالکیتی ابراز ننموده و مدعی است محل تصرفی وی دهانه قنات بوده است و در خصوص ملک موضوع دعوی مدرک مالکیتی اعم از رسمی و عادی از ناحیه طرفین ابراز نشده است؛ سبق تصرفات شاکیان دلیل مالکیت بدون معارض آنان است و رای صادر شده به درستی اصدار یافته است. البته در رای صادر شده پس از «تحمل شش ماه حبس تعزیری»  علت آن که «تخریب» است جا افتاده است.(تصرف عدوانی)

...


قانون،تصرف عدوانی،جرم،مزاحمت،زمین،خانه،موسسه-حقوقی،وکیل،وکالت،قانون،حقوق،عکس-نوشته،مشاوره-حقوقی،رایگان


گروه وکلای دادشید

موسسه حقوقی ندای عدالت ساعی (گروه وکلای دادشید) با بهره گیری از وکلای پایه یک دادگستری آماده ارائه انواع خدمات حقوقی و در مراجع حقوقی کیفری دیوان عدالت و  سایر مراجع حقوقی و اداری توسط  و مشاوره حقوقی در سرتاسر کشور می باشد جهت ارتباط با این مجموعه اینجا را کلیک کنید.

دسته بندی
دسته بندی مقالات 68
مقالات ما
۱۶ آذر

اجازه مالک

  اجازه مالک اجازه مالک یا اجازه در عقد فضولی به موافقت مالک یا ولی مالک در مورد تصرف فضولی یا معاملات فضولی توسط دیگران اشاره دارد. این مفهوم در...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۳ آذر

ارزیابی حقوقی مالک

ارزیابی حقوقی مالک ارزیابی حقوقی مالک به معنای بررسی وضعیت حقوقی مالکیت یک ملک است. این ارزیابی شامل بررسی مستندات حقوقی مربوط به ملک، اطمینان از اینک...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۰ آذر

املاک مجهول المالک کدامند ؟

  املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاکی هستند که مالک آن‌ها مشخص نیست. این املاک ممکن است به دلیل عدم ثبت یا عدم تقاضای ...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب