اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان 5 طبقه سوم واحد 37
تماس با ما 09332373448
ایمیل dadshid@gmail.com
ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه۸الی ۱۵
blog3
طرف قرارداد – گروه وکلای دادشید
طرف قرارداد – گروه وکلای دادشید

طرف قرارداد – گروه وکلای دادشید

طرف قرارداد

قرارداد - دعوی تجاری - خدمات وکالتی - امور قراردادها - تنظیم قرارداد - وکیل - وکیل خانواده - وکیل ملکی - وکیل ثبتی - مشاور - مشاوره حقوقی - مشاوره خانواده - وکیل پایه یک دادگستری

لاجرم هر قراردادی دارای حداقل دو طرف می باشد که اصطلاحا به آنها طرفین قرارداد گفته می شو.د طرف قرارداد ممکن است یک یا چند انسان (شخص حقیقی) یا شرکت­ و یا مؤسسات دولتی و غیردولتی (که از آن‌ها تحت عنوان شخص حقوقی یاد می‌شود) باشند. از سوی دیگر امکان دارد که شخص برای تنظیم یک قرارداد، از یک شخص وکیل استفاده نماید. از سوی دیگر تنظیم قرارداد با اشخاص حقیقی و مدیران شرکتها و اشخاص حقوقی و نیز وکیل اشخاص، هر کدام دارای شرایط بسیار متعدد و مهمی می باشند و برای اینکه قراردادهای خود با اشخاص فوق را در کمال امنیت خاطر منعقد نمایید به نحوی که بعدها قراردادهای موصوف از حیث «سمت طرف قرارداد» دچار خدشه و ایرادی نباشد لازم است که به نکات فصل کتاب  « چگونه قراردادم را بنویسم» توجه شایانی بنمایید. شما قادر خواهید بود که نسخه اصلی این کتاب را از قسمت فروشگاه سایت دادشید خریداری نمائید.(طرف قرارداد،طرف قرارداد،طرف قرارداد،طرف قرارداد)

ذیلا به پاره ای از مندرجات فصل سوم این کتاب اشاره می نمائیم:

نکته: لازم است مدارک شناسایی و ثبتی شرکت شامل: اساس نامه، آگهی تأسیس و آخرین تغییرات شرکت (مندرج در روزنامه رسمی) اخذ و در متن قرارداد حتماً به شماره ثبت و شناسه ملی شرکت مزبور اشاره شود.

نکته: با بررسی مدارک شناسایی و ثبتی شرکت و نیز مراجعه به سایت سازمان ثبت شرکت‌ها و سامانه استعلام شناسه ملی شرکت‌ها، به نشانی http://www.ilenc.ir از قانونی بودن شرکت و واجد شرایط بودن آن اطمینان حاصل شود.

 

نکته: از آنجایی که شرکت‌ها فقط در محدوده موضوعاتی که در اساس نامه آن‌ها پیش‌بینی شده است مجاز به فعالیت می‌باشند لذا لازم است که موضوع شرکت با موضوع قرارداد یکسان باشد و معلوم شود که آیا شرکت در محدوده موضوع فعالیت خود؛ قصد انعقاد قرارداد دارد یا خیر؟(طرف قرارداد،طرف قرارداد،طرف قرارداد،طرف قرارداد)

 

نکته: می‌دانیم که در زمان تنظیم قرارداد با اشخاص حقوقی، لازم است که مدیران آن شرکت، از طرف شرکت، قرارداد را امضا نمایند. بر اساس قواعد پیش‌بینی‌شده در قانون تجارت، در هر شرکتی، لازم است که صاحبان امضای آن شرکت تعیین گردیده و مراتب جهت اطلاع عموم، به اداره ثبت شرکت‌ها اعلام گردد.

نکته: اگر فروشنده به سن قانونی نرسیده و اصطلاحاً صغیر است و پدر وی از سوی او اقدام به انعقاد قرارداد می‌نماید، باید دقت شود که در زمان امضای مبایعه­نامه، شخص صغیر به سن رشد نرسیده باشد و در قرارداد قید شود که معامله‌کننده به ولایت از طرف فلان صغیر اقدام به تنظیم معامله نموده است.

نکته: چنانچه قصد دارید که از اسامی صاحبان امضای هر شرکت و هویت واقعی شخص حقوقی و بررسی صاحبان امضای آن و دیگر مصوبات مجمع عمومی و هیئت‌مدیره مطلع شوید می‌توانید به سایت اداره کل ثبت شرکت‌ها به نشانی http://sherkat.ssaa.ir/ و یا سایت روزنامه رسمی به نشانی http://www.rrk.ir/ مراجعه نموده و با استفاده از شناسه ملی همان شرکت، از آخرین تغییرات مطلع شوید.

نکته: لازم است بدانید که چنانچه قراردادی از سوی شرکت منعقد گردد و لیکن صاحبان امضای مجاز، قرارداد موصوف را امضا ننموده باشند و یا اینکه فقط تعدادی از صاحبان امضاها –و نه همه ایشان- آن را امضا نموده باشند، در اصطلاح حقوقی این قرارداد «فضولی» محسوب گردیده و دارای اعتبار قانونی نخواهد بود؛ و هیچ یک از آثار آن قرارداد متوجه شرکت نخواهد شد.

نکته: توجه داشته باشید که امضا گرفتن از سهامداران شرکت نیز هیچ تأثیر حقوقی نداشته و قرارداد موصوف از نظر حقوقی، دارای اشکال اساسی است. در ذیل قرارداد لازم است که مهر شرکت نیز درج گردد و امضای مدیران بدون مهر شرکت نیز دارای اشکال است.

نکته: وضعیت شرکت بررسی شود که در حال حاضر ورشکسته نباشد، یا به هر دلیل اموال آن توقیف نباشد.

نکته: در پاره‌ای از موارد ممکن است که موضوع قرارداد از موضوعاتی باشد که برای انعقاد آن‌ها؛ نیاز به مجوز خاصی از هیئت‌مدیره یا مجمع عمومی براساس اساس نامه باشد؛ بنابراین بدون طی تشریفات مربوطه، امضای چنین قراردادی خارج از اختیارات مدیران خواهد بود.

نکته: آگهی آخرین تغییرات شرکت کاملاً بررسی شود تا معلوم شود که آیا امضاکنندگان قرارداد هنوز واجد صلاحیت برای امضا اسناد از سوی شرکت می‌باشند یا خیر و صرفاً به آگهی تغییرات قبلی این شرکت بسنده نکنید.

نکته: دقت شود که شرکت از لحاظ مالی و امکانات و تخصص و میزان کاری که در اختیار دارد، صلاحیت و توانایی اجرای موضوع قرارداد را داشته باشد که در قراردادهای پیمانکاری و امثالهم... از طریق رجوع به مقررات سازمان برنامه و کد بندی و رتبه‌بندی‌های مربوطه اقدام کرد.

نکته: در پاره‌ای از قراردادهایی که با اشخاص حقوقی و شرکت‌ها منعقد می‌شود لازم است که ابتدائاً نسبت به توان مالی شرکت بررسی‌های لازم صورت پذیرد. این کار را می‌توانبا بررسی ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت و اسناد مالی آن انجام داد. ضمناً از آنجایی که شرکت‌ها ملزم به استفاده از خدمات شرکت‌های رسمی حسابرسی می‌باشند و برای تصویب ترازنامه خود می‌بایست حسابرسان رسمی حساب‌های شرکت‌های موصوف را بررسی نموده باشد، می‌توان از نظریه آن حسابرسان قسم‌خورده نیز استفاده نمود.

نکته: در مواردی که قصد دارید قرارداد بسیار مهمی را با یک شرکت منعقد نمایید، لزوماً آگهی روزنامه رسمی شرکت دال بر تصویب ترازنامه سال مالی قبل را از شرکت مطالبه نمایید.(طرف قرارداد،طرف قرارداد،طرف قرارداد،طرف قرارداد)

نکته: در قراردادهای مهم و سنگین، لازم است که شما از تشکیل پرونده مالیاتی توسط شرکت در واحد مالیاتی مربوطه مطمئن شوید؛ و یقین پیدا نمایید که شرکت موصوف به کلیه تکالیف مالیاتی خود به صورت صحیح و اصولی عمل نموده و دارای بدهی‌های کلان مالیاتی نیست و اموال و حساب‌های شرکت، توسط ادارات امور مالیاتی مسدود و تحت پیگرد نباشد. جهت رعایت جوانب احتیاط پیشنهاد می‌گردد که اوراق مفاصا حساب مالیاتی مربوط به عملکرد سال‌های قبل را از شرکت مطالبه نمایید.

نکته: در قراردادهای مهم و عمدتاً در قراردادهای پیمانکاری، پیشنهاد می‌گردد که کارفرما از پیمانکار تقاضا نماید که مفاصا حساب مربوط به بیمه تأمین اجتماعی خود را ارائه نماید. به جهت اینکه شرکت‌هایی که برای ارائه خدمات خود از کارمندان متعددی استفاده می‌نمایند، در صورتی که کارگران را بیمه ننموده و حق بیمه آن‌ها را در مواعد معین پرداخت ننموده باشند، به صرف شکایت کارگران در ادارات کار و تأمین اجتماعی، مشمول جرائم سنگینی خواهند شد که در این صورت اموال شرکت نیز در معرض خطر تأمین و توقیف قرار خواهد گرفت و در چنین صورتی، شرکت مزبور نخواهد توانست به تعهدات خود در مقابل شما به خوبی عمل نماید.

نکته: در مواردی که طرف قرارداد مکلف به داشتن کد اقتصادی است، این مسئله نیز به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

نکته: پاره‌ای از شرکت‌ها، به دلیل تخلف‌های فراوان از مقررات قانونی علی‌الخصوص مقررات مالیاتی، در لیست سیاه ادارات امور مالیاتی قرار گرفته‌اند. توصیه می‌شود که از هرگونه معامله و قرارداد با این شرکت‌ها اجتناب شود. اسامی این شرکت‌ها در سایتهای مربوطه قابل‌دسترسی است.

نکته: توجه داشته باشید که در صورتی که با یک شرکت و شخصیت حقوقی اقدام به انعقاد قرارداد نمودید، طرف قراردادی شما صرفاً خود همان شرکت است و تکالیف شرکت هیچ‌گونه ارتباطی با شخص مدیران آن‌ها ندارد. به بیان دیگر، در صورتی که شرکت از انجام تکالیف و تعهدات خود امتناع ورزید، نمی‌توان شخص مدیران شرکت را نیز مکلف به انجام تعهدات موصوف دانست.

نکته: بهترین کاری که در این ارتباط می‌توان انجام داد آن است که در متن قرارداد، شخص مدیران را نیز ضامن انجام تکالیف شرکت نماییم. در چنین صورتی، تضامین و ضریب اطمینان قرارداد به شدت بالا رفته و مدیران شرکت برای آنکه خود را مصون از هر گونه تعهدی قرار دهند، به نام و حساب شرکت، سعی وافری در انجام تعهدات شرکت و انجام موضوع قرارداد خواهند نمود.

نکته: در صورتی که درصدد اخذ چک و سفته از شرکت هستید، اعم از آنکه این اسناد تجاری بابت پرداخت مطالبات شما و یا به جهت تضمین و یا حسن انجام کار، لازم است که کلیه مدیران شرکت نیز پشت این چک‌ها و سفته‌ها را امضا نمایند تا به همراه شرکت، متضامناً مسئول دیون و تعهدات موصوف باشند.(طرف قرارداد،طرف قرارداد،طرف قرارداد،طرف قرارداد)

نکته: در صورتی که فروشنده، وکیل رسمی مالک است باید در وکالت‌نامه ایشان، میزان و حدود اختیارات وکیل به دقت بررسی شود؛ و دقت شود که آیا وکیل مزبور، مواردی از جمله حق اخذ ثمن و حق اسقاط خیارات و تحویل گرفتن یا تحویل دادن مورد معامله و غیره را دارد یا خیر؟

...


طرف قرارداد -قرارداد - دعوی تجاری - خدمات وکالتی - امور قراردادها - تنظیم قرارداد - وکیل - وکیل خانواده - وکیل ملکی - وکیل ثبتی - مشاور - مشاوره حقوقی - مشاوره خانواده - وکیل پایه یک دادگستری


گروه وکلای دادشید

موسسه حقوقی ندای عدالت ساعی (گروه وکلای دادشید) با بهره گیری از وکلای پایه یک دادگستری آماده ارائه انواع خدمات حقوقی و وکالت در مراجع حقوقی کیفری دیوان عدالت و سایر مراجع حقوقی و اداری توسط وکیل و مشاوره حقوقی در سرتاسر کشور می باشد جهت ارتباط با این مجموعه اینجا را کلیک کنید.

همیشه بخاطر داشته باشید؛ مسائل مشابه حقوقی الزاماََ راه حل مشابهی ندارند بدون مشورت با وکیل یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.


0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

دسته بندی
دسته بندی مقالات 68
مقالات ما
۱۶ آذر

اجازه مالک

  اجازه مالک اجازه مالک یا اجازه در عقد فضولی به موافقت مالک یا ولی مالک در مورد تصرف فضولی یا معاملات فضولی توسط دیگران اشاره دارد. این مفهوم در...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۳ آذر

ارزیابی حقوقی مالک

ارزیابی حقوقی مالک ارزیابی حقوقی مالک به معنای بررسی وضعیت حقوقی مالکیت یک ملک است. این ارزیابی شامل بررسی مستندات حقوقی مربوط به ملک، اطمینان از اینک...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۰ آذر

املاک مجهول المالک کدامند ؟

  املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاکی هستند که مالک آن‌ها مشخص نیست. این املاک ممکن است به دلیل عدم ثبت یا عدم تقاضای ...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب