اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان 5 طبقه سوم واحد 37
تماس با ما 09332373448
ایمیل dadshid@gmail.com
ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه۸الی ۱۵
blog3
مهریه عندالمطالبه به چی معنی است؟(مهریه،وکیل،وکالت)
مهریه عندالمطالبه به چی معنی است؟(مهریه،وکیل،وکالت)

مهریه عندالمطالبه به چی معنی است؟(مهریه،وکیل،وکالت)

مهریه عندالمطالبه به چی معنی است؟(مهریه،وکیل،وکالت،مشاوره حقوقی،وکیل مهریه)

مهریه عندالمطالبه است. یعنی هر زمانی كه زن مهریه را مطالبه كند شوهر باید آن را پرداخت كند.هرگاه برای پرداخت مهریه، زمان و مدتی معین نشده باشد، مهریه‌ی عندالمطالبه است. دراین صورت به محض عقد، زن مالک مهر است و هر زمان که بخواهد می‌تواند مهریه‌ی خود را چه در زمان تداوم زندگي مشترك و چه در زمان طلاق مي‌تواند آن را مطالبه کند. به همين دليل است كه مهريه را عندالمطالبه مي‌گويند‌ و در سند ازدواج نيز با همين عنوان ذكر مي‌شود.(مهریه عندالمطالبه)

برای مطالبه كردن مهریه محدودیت زمانی خاصی وجود ندارد، زیرا به محض انعقاد عقد، زن مالك تمام مهر می‌شود. مگر آن كه طبق توافق دو طرف، پرداخت مهریه به زمان مشخصی موكول شده باشد. مثلا طرفین توافق كرده باشند كه یک سال پس از عقد مهریه را دریافت كند. و به طور كل می‌توان گفت زن از لحظه انعقاد عقد می‌تواند مهریه را مطالبه و آن را درخواست كند.
با توجه به ماده‌ي (۱۰۸۵ قانون مدني) زوجه مي‌تواند تا دريافت نكردن کامل مهريه‌ي خود از وظايف همسري خود و تمكين همسر امتناع كند. که در اصطلاح حقوقی به آن حق حبس گفته می شود.

در مهریه عند المطالبه به محض وقوع عقد می‌تواند پرداخت آن را به طور کامل درخواست کند.و طبق سند رسمی‌ ازدواج، مرد مکلف به پرداخت آن است و اگر به هر دلیلی توانایی پرداخت یک‌جای مهریه را نداشته باشد.و بخواهد آن را به صورت قسطی بپردازد، باید ناتوانی مالی‌اش را به دادگاه ثابت کند.(مهریه عندالمطالبه)

مهریه عند المطالبه و عند الاستطاعه

مهریه  عندالمطالبه باشد  به محض وقوع عقد ازدواج زن می تواند مهریه را درخواست کند و مرد طبق سند رسمی ازدواج مکلف به پرداخت تمام مهریه است. و به هر دلیلی که مرد توانایی پرداخت یکجای مهریه را نداشته باشد و بخواهد به صورت تقسیطی پرداخت نماید. اثبات این موضوع که او توان مالی ندارد و نمی تواند مهریه را نقداً بدهد با مرد است. و زن نیازی ندارد که در دادگاه ثابت کند،مرد از تمکن مالی لازم برای پرداخت مهریه برخوردار است.

اما در مهریه عندالاستطاعه اگر زن تقاضای مهریه نماید ،این تکلیف بر عهده اوست که ثابت کند مرد از دارایی و اموال کافی جهت پرداخت مهریه برخوردار است. و بر عکس مرد در اینجا نیازی ندارد که برای دادگاه دلیل بیاورد که قادر به پرداخت مهریه نمی باشد. در این نوع مهریه این امتیاز برای مرد در نظر گرفته شده تا زن نتواند تحت هر شرایطی و هر زمانی که اراده کند با توسل به مهریه او را تحت فشار قرار دهد.(مهریه عندالمطالبه)

 

تفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه در چیست؟

هرگاه برای پرداخت مهریه، زمان و اجل معین نشده باشد، مهریه‌ی عندالمطالبه است. دراین صورت به محض عقد، زن مالک مهر است و هر زمان که بخواهد می‌تواند مهریه‌ی خود را مطالبه کند. اما در مهریه عندالاستطاعه، زمان پرداخت مهریه. زمانی است که زوج، توانایی و استطاعت پرداخت را داشته باشد.پس پرداخت آن منوط به استطاعت، زوج است. البته زوجین می‌توانند به صورت موجل نیز مهریه را تعیین کنند که در اینصورت پرداخت مهریه در زمان مقرر مورد توافق بایستی باشد و قبل از آن زوج حق مطالبه ندارد.(مهریه عندالمطالبه)

 

مهریه عندالمطالبه بهتر است!

برای جلوگیری ازبروز اشکالات متعددی که در مطالبه مهریه عندالاستطاعه وجود دارد. توصیه می شود زوجین به همان روش قبلی یعنی مهریه عندالمطالبه پایبند باشند . مهریه عندالاستطاعه عملا به حقوق مالی زن لطمه وارد کرده و هیچ تضمینی برای وصول آن وجود ندارد . چون مقدمه وصول مهریه عندالاستطاعه اثبات دارایی و تمکن مالی مرد  میباشد. ممکن است این تمکن هیچگاه پیدا نشود.و یا مرد اموال و دارایی های خود را به  نزدیکان و بستگان خود انتقال دهد تا زن را از دسترسی به آن محروم کند . در عمل و به تجربه ثابت شده است مهریه به شرط استطاعت موجب سردر گمی محاکم و صدور احکام متعارض شده. و از همه مهمتر اینکه حقوق زن را به خطر انداخته و باعث سواستفاده برخی از مردان نیز شده است.( وکیل مهریه اصفهان عندالمطالبه)

...


مهریه عندالمطالبه،موسسه حقوقی،وکیل،وکیل خانواده،وکیل خوب،مهریه،عکس،عکس نوشته،مشاوره حقوقی،رایگان،وکیل مهریه


همیشه بخاطر داشته باشید؛ در مسائل حقوقی بدون مشورت با وکیل یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.

 


 

 

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

دسته بندی
دسته بندی مقالات 68
مقالات ما
۱۶ آذر

اجازه مالک

  اجازه مالک اجازه مالک یا اجازه در عقد فضولی به موافقت مالک یا ولی مالک در مورد تصرف فضولی یا معاملات فضولی توسط دیگران اشاره دارد. این مفهوم در...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۳ آذر

ارزیابی حقوقی مالک

ارزیابی حقوقی مالک ارزیابی حقوقی مالک به معنای بررسی وضعیت حقوقی مالکیت یک ملک است. این ارزیابی شامل بررسی مستندات حقوقی مربوط به ملک، اطمینان از اینک...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۰ آذر

املاک مجهول المالک کدامند ؟

  املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاکی هستند که مالک آن‌ها مشخص نیست. این املاک ممکن است به دلیل عدم ثبت یا عدم تقاضای ...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب