اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان 5 طبقه سوم واحد 37
تماس با ما 09332373448
ایمیل dadshid@gmail.com
ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه۸الی ۱۵
blog3
نمونه پرونده ابطال سند رسمی _ گروه وکلای دادشید
نمونه پرونده ابطال سند رسمی _ گروه وکلای دادشید

نمونه پرونده ابطال سند رسمی _ گروه وکلای دادشید

نمونه پرونده ابطال سند

بررسی یک پرونده حقوقی،ابطال سند رسمی،دادخواست ابطال سند رسمی، دعاوی ثبتی،  ثبت اسناد،  وصول مطالبات،  ،   برگشتی،  ثبتی،  ملکی، مشاوره حقوقی، مشاوره با  پایه یک دادگستری،   دادگستری،، ،مشاوره آنلاین رایگان

عدم نفوذ و بطلان

ابطال سند رسمی زمانی که یک قرارداد باطل می‌شود، از اساس حذف شده است و دیگر اثری نسبت به طرفین قرارداد نخواهد داشت؛ اما غیرنافذ شدن قرارداد اصطلاحی است میان صحت و بطلان قرارداد. در این وضعیت قرارداد صحیح فرض نمی‌شود، زیرا ارکان عقد کامل نیست؛ اما نیاز به عنصری دارد تا به یک قرارداد صحیح تبدیل شود. مثال بارز عدم نفوذ یک عقد، فروش مال دیگری به طور فضولی و بدون رضایت وی است. در این حالت عقد غیرنافذ محسوب می‌شود. در صورتی که مالک مال فروخته شده، بعدا رضایت خود را نسبت به این قرارداد اعلام کند، عقد صحیح و در غیر این صورت عقد باطل خواهد شد. اما اگر معامله‌ای که در حالت مستی، بیهوشی و خواب صورت بگیرد یا فقدان قصد(صوری) یا خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه بودن آن احراز شود، باطل می‌شود و می‌توان ادعای بطلان قرارداد را مستند به مواد ۱۹۵ و ۲۱7 و 223 قانون مدنی کرد.(ابطال سند رسمی)

خواسته دعوا

 خواهان دعوایی که در ادامه بررسی می‌کنیم، شخصی با نام اکبر است که دعوایی را به منظور باطل کردن سند رسمی انتقال اموال غیرمنقول و وصیت‌نامه محضری در دادگاه مطرح کرده است. خواهان ابطال سند رسمی، دادخواست خود را به طرفیت خوانده به نام رضا تنظیم و تقدیم دادگاه کرده است.(ابطال سند رسمی)

عنوان دادخواست تقدیمی نیز عبارت است از «تقاضای صدور حکم مبنی بر ابطال سند رسمی و وصیت‌نامه محضری به انضمام کلیه هزینه‌ها و خسارات دادرسی.»(ابطال سند رسمی)

خواهان پرونده در بخش مربوط به ضمایم دادخواست تقدیمی، فتوکپی تصدیق‌شده یک فقره سند رسمی مبنی بر انتقال بخشی از اموال و دارایی‌های غیرمنقول مورث توسط وی، فتوکپی تصدیق‌شده وصیت‌نامه محضری تنظیمی توسط مورث و فتوکپی تصدیق‌شده گواهی انحصار وراثت تنظیمی توسط شورای حل اختلاف را ضمیمه پرونده کرده است.(ابطال سند رسمی)

شرح دادخواست

 خواهان دعوای فوق، در بخش مربوط به متن دادخواست، مطالب خود را این‌گونه بیان کرده است: اینجانب وارث خانم مرحومه… هستم. متاسفانه خوانده پرونده مطروحه که با اینجانب نسبت برادری دارد، در اواخر عمر خانم مرحومه… با نشان دادن محبت‌های ظاهری و سطحی که در واقع نسبت به مورث خود فریب، نیرنگ و یک نقشه از پیش تعیین شده بوده است، مورث اینجانبان یعنی خانم مرحومه… را در زمان حیات وی، مجبور به انتقال یک سری از اموال و دارایی‌های خویش بر طبق سند رسمی انتقال شماره ....... و وصیت‌نامه محضری به شماره ....... کرده است. با توجه به اینکه اینجانب وارث خانم مرحومه… هستم و در واقع در اموال و دارایی‌های ایشان ذی‌نفع هستم، نسبت به اسناد تنظیمی مربوط به ارثیه مذکور درخواست ابطال آنها و بازگشت آنان به اموال موروثی و متعاقبا حکم به تقسیم آن اموال و دارایی‌ها بر طبق قواعد ارث را دارم. لازم به ذکر است که اینجانبان به عنوان خواهان و خوانده پرونده فوق با یکدیگر برادر هستیم و آقای ...… نام خانوادگی خود را تغییر داده است.(ابطال سند رسمی)

روند رسیدگی

 پس از تکمیل دادخواست و تهیه دو نسخه از دادخواست و ضمایم آن، پرونده مذکور در مجتمع قضایی ثبت و به یکی از شعب دادگاه حقوقی ارجاع می‌شود. در ادامه دادرس دادگاه دستور تعیین وقت جلسه رسیدگی را به دفتردار خود می‌دهد. با تعیین زمان جلسه دادرسی، این زمان به طرفین دعوا ابلاغ می‌شود. طرفین دعوی نیز متعاقبا در روز تعیین‌شده در دادگاه حاضر شدند. خواهان دعوای مطروحه، آقای ..... ادعای خود را که در دادخواست تقدیمی نگارش شده بود، مجددا در دادگاه تکرار کرد و عرایض را به شرح دادخواست و لایحه تقدیمی مستند کرد. خوانده پرونده، نیز در دفاع از خویش به قاضی پرونده اظهار کرد که مورث در کمال صحت و سلامت اموال مورد اختلاف حاضر را با کمال رضایت به وی منتقل کرده است و به هیچ وجه فریب و نیرنگی نیز حادث نشده است. قاضی شعبه در کنار ملاحظه اصل دو سند رسمی فوق و همچنین اصل گواهی حصر وراثت مرحومه… با امضای صورت‌جلسه، ختم رسیدگی را اعلام و به شرح آتی رای خود را صادر کرد.(ابطال سند رسمی)

رای دادگاه

 در خصوص دادخواست ........ فرزند ...... به طرفیت خوانده ..... فرزند ..... به خواسته صدور حکم مبنی بر ابطال سند قطعی غیرمنقول شماره ...... تنظیمی در تاریخ ...... صادره از دفترخانه شماره ..... و ابطال وصیت‌نامه محضری شماره ....... تنظیمی به تاریخ ...... صادره از دفترخانه شماره ...... تنظیمی از سوی مرحومه … به انضمام مطالبه همه هزینه‌ها و خسارات دادرسی که ماحصل دادخواست خواهان به این شرح است که مرحومه خانم … مورث طرفین دعوا است و خوانده دعوا، که طبق مدارک موجود، نام خانوادگی خود را تغییر داده است، با حیله، فریب، نیرنگ و با محبت‌های ظاهری در اواخر عمر مرحومه خانم ....... ، ایشان را مجبور کرده است که قسمتی از اموال و دارایی‌های غیرمنقول خود را قبل از فوت به موجب اسناد رسمی موضوع خواسته خواهان، به خوانده منتقل کند و اکنون ایشان با تقدیم دادخواست از محضر دادگاه تقاضا کرده است تا اموال منتقل شده مجددا با ابطال اسناد اخیر، به حالت اولیه برگشته و به عنوان ماترک و ارثیه مرحومه… بین طرفین دعوا مطابق قواعد ارث و سهم‌الارث ایشان تقسیم شود. خوانده دعوا نیز در مقام دفاع از خود بیان داشته است که مرحومه… در کمال صحت و سلامت عقلی و جسمانی اقدام به تنظیم اسناد رسمی موضوع دعوا کرده است و هیچ دلیلی به منظور ابطال اقدامات حقوقی و تنظیم اسناد فوق توسط ایشان وجود ندارد؛ به این ترتیب تقاضای رد دادخواست تقدیمی را از محضر دادگاه کرده است.(ابطال سند رسمی)

دادگاه نظر به اینکه اولا اسناد مستند دادخواست، اسنادی رسمی هستند که هر گونه خدشه به مفاد آن مستلزم ارایه دلیل و مدرک می باشد و ادعای مطروحه از جانب خواهان دعوا مبنی بر فریب دادن مرحومه … توسط خوانده نیز خللی بر صحت و مبانی اسناد مذکور با توجه به اصول لزوم و صحت قراردادها وارد نمی‌آورد؛ به این دلیل که اسناد مورد بحث در زمان حیات مورث طرفین دعوا تنظیم شده است و نامبرده نیز دارای اهلیت به منظور هر گونه دخل و تصرف در اموال خود بوده است. به این ترتیب با توجه به مراتب مذکور، خواسته خواهان غیرثابت تشخیص داده می‌شود و مستندا به مواد ۲۱۹ و ۲۲۳ و ۹۵۸ و ۱۲۹۰ قانون حکم به بطلان دعوای خواهان صادر و اعلام می‌شود. رای صادره توسط این دادگاه حضوری و ظرف ۲۰ روز پس از ابلاغ، قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه‌های تجدیدنظر استان ..... می‌باشد.(ابطال سند رسمی)

تحلیل حقوقی پرونده (ابطال سند رسمی)

 با توجه به اینکه هیچ دلیل و مدرکی از سوی خواهان دعوی مبنی بر اجبار و اکراه یا فریب و سوءاستفاده از مرحومه … به عنوان مورث طرفین دعوی که منجر به انتقال اموال موضوع دعوی شده است، به محضر دادگاه ارایه نشده است و نظر به اینکه بنا بر ظاهر و اصل، مورث در صحت و سلامت کامل عقلانی به سر می‌برده است و دارای اهلیت بوده است، با عنایت به اینکه هر فردی که از سلامت قوای دماغی (عقلی) برخوردار است تا آخرین لحظه حیات خویش می‌تواند از حقوق مالکانه خود کمال انتفاع را ببرد و اموال خویش را به هر شخصی اعم از وراث و غیروراث منتقل کند، علاوه بر این با توجه به اینکه اصل بر صحیح بودن قراردادها است، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود، به نظر می‌رسد که هیچ دلیل موجه و قابل قبولی از طرف خواهان دعوا ارایه نشده است و صرف ادعای وی نمی‌تواند از طرف دادگاه محترم مورد پذیرش واقع شود. نکته دیگر اینکه اسناد رسمی درباره طرفین و وراث و قایم مقام قانونی آنان معتبر است. این موضوع را ماده ۱۲۹۰ قانون مدنی تاکید می‌‌کند. نکته دیگر اینکه از نظر حقوقی در صورت فریب و اکراه، معامله و قرارداد غیرنافذ است، نه باطل.(ابطال سند رسمی)

...


ابطال سند رسمی،دادشید،وکیل،وکالت،موسسه حقوقی،قانون،عکس نوشته،عکس،حقوق،law،lawyer


گروه وکلای دادشید

موسسه حقوقی ندای عدالت ساعی (گروه وکلای دادشید) با بهره گیری از وکلای پایه یک دادگستری آماده ارائه انواع خدمات حقوقی و در مراجع حقوقی کیفری دیوان عدالت و  سایر مراجع حقوقی و اداری توسط و مشاوره حقوقی در سرتاسر کشور می باشد جهت ارتباط با این مجموعه اینجا را کلیک کنید.

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

دسته بندی
دسته بندی مقالات 68
مقالات ما
۱۵ آذر

اجازه مالک

  اجازه مالک اجازه مالک یا اجازه در عقد فضولی به موافقت مالک یا ولی مالک در مورد تصرف فضولی یا معاملات فضولی توسط دیگران اشاره دارد. این مفهوم در...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۲ آذر

ارزیابی حقوقی مالک

ارزیابی حقوقی مالک ارزیابی حقوقی مالک به معنای بررسی وضعیت حقوقی مالکیت یک ملک است. این ارزیابی شامل بررسی مستندات حقوقی مربوط به ملک، اطمینان از اینک...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۰ آذر

املاک مجهول المالک کدامند ؟

  املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاکی هستند که مالک آن‌ها مشخص نیست. این املاک ممکن است به دلیل عدم ثبت یا عدم تقاضای ...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب