اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان 5 طبقه سوم واحد 37
تماس با ما 09332373448
ایمیل dadshid@gmail.com
ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه۸الی ۱۵
blog3
شکایت چک نمونه پرونده صدور چک بلامحل (چک بی محل،چک)
شکایت چک نمونه پرونده صدور چک بلامحل (چک بی محل،چک)

شکایت چک نمونه پرونده صدور چک بلامحل (چک بی محل،چک)

نمونه پرونده صدور چک بلامحل (چک بی محل،شکایت چک،چک،وکیل چک،وکالت چک،مشاوره حقوقی چک)

 شکایت چکچک به معنی برگهٔ تاریخ‌دار و دارای ارزش مالی است که معمولاً برای خرید در حال و پرداخت در آینده استفاده می‌شود. صاحب چک پس از نوشتن مبلغ ارزش آن و تاریخ موردنظر برای وصول، چک را امضا می‌کند. در تاریخ ذکر شده - تاریخ سررسید - فردی که چک را دریافت کرده‌است به بانک مراجعه می‌کند و مقدار وجه مشخص شده را از حساب جاری فرد صادر کننده دریافت می‌کند.

چک سند خاصی است از اسناد بازرگانی که به موجب آن، صادرکننده چک، پولی را که نزد دیگری دارد تمام یا بخشی را به سود خود یا ثالث مسترد می‌دارد. چک سند عادی تجاری در برخی موارد با رعایت اصول آن قابل صدور اجرائیه‌است. خط و قباله را هم در ایران قدیم چک می‌خواندند (دیوان معزّی) چنین گفته‌اند که سکه نیز از لغت چک، نحت شده‌است. صدور چک اماره مدیون بودن است.

طبق قانون چک در ایران، شخص باید در زمان نوشتن چک به اندازهٔ مبلغ مندرج در آن در حساب خود وجه نقد، اعتبار و یا پشتوانهٔ قابل تبدیل به وجه نقد داشته باشد. تفاوت چک با کارت‌های اعتباری هم در همین است.

بررسی یک پرونده شکایت چک

شرح شکایت چک :

شاکی پرونده فوق آقای ….. دارنده چک ی به شماره حساب  به مبلغ ……  ریال معادل …. تومان به نام آقای …… صادر کننده چک مزبور ( مشتکی عنه پرونده فوق ) در مورخ……. برای اخذ وجه چک به مراجعه کرده ولیکن موفق به وصول وجه چک نمی شوند ، لذا شاکی اقدام به اخذ گواهی عدم پرداخت چک مذکور از می نمایند . لازم به ذکر است بنا به اظهارات شاکی، آقای …… ( مشتکی عنه ) دفتر مسافرتی خویش را که محل ایشان بوده تعطیل کرده و متواری گردیده اند .  همچنین تلفنهای محل ایشان متجاوز از یک ماه روی فاکس فعال است و تلفن همراهشان هم به اشخاص دیگر واگذار گردیده است .(شکایت چک)

 

تحقیقات مقدماتی :

در مورخ ….. پس از مشاهده اصول مستندات از شاکی تحقیق می شود که تمامی مطالب شاکی عینا در برگ بازجویی و صورت مجلس قیدمی شود . برگه مزبور به کلانتری مربوطه ارسال می شود تا به نشانی ی و راهنمایی شاکی احضار شود.(شکایت چک)

کلانتری مربوطه هم در مورخ …… برای احضاریه ای به این مضمون که در مورخ …… در کلانتری فوق حاضر شود که در صورت حضور شکایت شاکی به تفهمی می شود و دفاعیات اخذ می گردد ولیکن در صورت عدم حضور در تاریخ فوق وفق مقررات ق . آ . د . ک ، جلب خواهد شد .(شکایت چک)

در مورخ …… به علت عدم حضور در کلانتری یک نسخه از اخطاریه در محل معرفی شده از سوی شاکی الصاق گردید . همچنین شاکی پرونده مجددا در مورخ …… درخواست خویش را به صورت کتبی نوشته اند که طبق دستور قاضی ، دفتر ثبت کیفری برگ جلب سیار مشتکی عنه را صادر نمود که از تاریخ ……. به مدت پنج روز اعتبار دارد .(شکایت چک)

 

صدور کیفر خواست :

در مورخ ….. دادیار شعبه …. دادسرای عمومی و انقلاب ….. خطاب به معاون دادستان عمومی و انقلاب به علت شکایت شاکی و ملاحظه اصول مستندات در ید شاکی و ابلاغ احضاریه به وفق ماده ۲۲ قانون صدور چک و عدم دسترسی به وی و عدم وصول لایحه دفاعیه و یا ان و تکذیب از ناحیه وی و در نظر گرفتن سایر قرائن و امارات موجود با احراز تقصیر وی با استناد به بندهای ( ز ) و ( ک ) ماده ۳ اصلاحی قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب قرار مجرمیت را صادر فرمودند که معاون محترم دادستان هم با آن موافقت کردند و کیفر خواست متهم صادر شد و در برگ کیفر خواست ذکر شد که متهم طبق مواد ۳-۵-۷ ق . اصلاحی صدور چک گناه بوده و تقاضای مجازاتش می شود .(شکایت چک)

 

ابلاغ اخطاریه :

در مورخ ….. یک نسخه از اخطاریه توسط مامور ابلاغ به متهم ابلاغ شد و خواسته شده بود که متم در مورخ ….. ساعت ۱۲ ظهر در دادگاه عمومی کیفری شعبه …. مجتمع قضایی….. در خصوص شکایت شاکی در وقت مقرر جهت رسیدگی حاضر شود .(شکایت چک)

 

رای دادگاه :

در مورخ….. جلسه دادگاه در وقت مقرر تشکیل گردید و دادگاه محترم با توجه به محتویات پرونده ختم رسیدگی را اعلام و مبادرت به صدور رای کرد به شرح ذیل :

در خصوص شکایت شاکی بر صدور تعداد یک فقره چک بلامحل به شماره  به مبلغ …… ریال، با توجه به محتویات پرونده شکایت شاکی خصوصی – گواهی عدم پرداخت صادره از سوی بانک محال علیه – کیفر خواست صادره از دادسرای عمومی و انقلاب – عدم حضور متهم – عدم دسترسی و متواری بودن متهم با وصف ابلاغ قانونی به متهم و سایر قرائن و امارات موجود ، اتهام انتسابی و مجرمیت متهم برای دادگاه محرز و مسلم است با انطباق عمل متهم به مواد ۳-۷-۲۲ قانون اصلاح موارد یاز قانون چک مصوب ۲/۶/۸۲ و با استناد به موارد مذکور دادگاه متهم را به تحمل ۹ ماه حبس تعزیری محکوم می کند که این رای غیابی است و ظرف ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ قابل واخواهی در همین دادگاه است و ظرف ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدید نظر خواهی در محاکم تجدید نظر استان … است .(شکایت چک)

 

تحلیل حقوقی پرونده:

با توجه به شرح پرونده مذکور به این که شاکی پرونده متحمل خسارت و ضر رو زیان مادی گردیده است رایی که از طرف دادگاه محترم صادر گردیده صحیح می باشد ولیکن چون بحث مسئله مالی می باشد بهتر بود که قاضی محترم متهم را نیز به پرداخت جزای نقدی معادل یک چهارم تمام وجه چک محکوم می کردند تا بلکه هر زمانی که قانون موفق به دستگیری متهم گردید خسارت مادی که به شاکی وارد شده جبران شود .(شکایت چک)

...


شکایت چک،دادشید،وکیل،وکالت،موسسه حقوقی،قانون،عکس نوشته،عکس،حقوق،چک،قانون چک،ماده1،law،lawyer


گروه وکلای دادشید

موسسه حقوقی ندای عدالت ساعی (گروه وکلای دادشید) با بهره گیری از وکلای پایه یک دادگستری آماده ارائه انواع خدمات حقوقی و در مراجع حقوقی کیفری دیوان عدالت و  سایر مراجع حقوقی و اداری توسطو مشاوره حقوقی در سرتاسر کشور می باشد جهت ارتباط با این مجموعه اینجا را کلیک کنید.

 

دسته بندی
دسته بندی مقالات 68
مقالات ما
۱۶ آذر

اجازه مالک

  اجازه مالک اجازه مالک یا اجازه در عقد فضولی به موافقت مالک یا ولی مالک در مورد تصرف فضولی یا معاملات فضولی توسط دیگران اشاره دارد. این مفهوم در...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۳ آذر

ارزیابی حقوقی مالک

ارزیابی حقوقی مالک ارزیابی حقوقی مالک به معنای بررسی وضعیت حقوقی مالکیت یک ملک است. این ارزیابی شامل بررسی مستندات حقوقی مربوط به ملک، اطمینان از اینک...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۰ آذر

املاک مجهول المالک کدامند ؟

  املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاکی هستند که مالک آن‌ها مشخص نیست. این املاک ممکن است به دلیل عدم ثبت یا عدم تقاضای ...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب