اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان 5 طبقه سوم واحد 37
تماس با ما 09332373448
ایمیل dadshid@gmail.com
ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه۸الی ۱۵
blog3
مهریه چیست؟(وکیل،وکالت،مشاوره حقوقی،وکیل مهریه)
مهریه چیست؟(وکیل،وکالت،مشاوره حقوقی،وکیل مهریه)

مهریه چیست؟(وکیل،وکالت،مشاوره حقوقی،وکیل مهریه)

مهریه چیست؟(وکیل،وکالت،مشاوره حقوقی،وکیل مَهریه)

مهریه :مهر به فتح میم در لغت، "کابین" یا "دست پیمان" گویند و آن مالی است که زن بر اثر ازدواج مالک آن می‏گردد. مهر واژه­ای عربی و از لحاظ لغوی به معنای «عوض» به­ کار رفته است. در فارسی آن را کابین گویند. مهريه با نام‌هاي ديگري چون صداق، صداقيه، كابين و فرض نيز شناخته مي‌شود.

 مَهریه یكی از حقوقی است كه در جریان ازدواج برای زن به وجود می‌آید. و عبارت است از مال معین یا چیزی است كه جانشین مال كه در عقد ازدواج بر عهده مرد قرار می­گیرد. و در صورت مطالبه زن، وی (مرد) مكلف است مَهریه ­اش را بپردازد. و هیچ گونه ارتباطی با طلاق و نفقه ندارد. این مال می تواند به صورت نقدی (وجه رایج کشور)، سکه و طلا، سایر اموال منقول یا غیر منقول (ملک، خانه یا آپارتمان) باشد. این مال به عنوان دین و بدهی بر عهده زوج قرار می گیرد.

در تعریفی دیگر مهر مالی است. که به هنگام عقد ازدواج برابر ضوابط شرع و رسم و عادت از طرف مرد به زن پرداخت می­گردد. و صداق، صداقیه، کابین و فرض هم نامیده می­شود.

مهريه توافق مالي مردو زن در ازدواج(اعم از منقطع و دائم) است.و همزمان با انعقاد ازدواج در سند ازدواج ثبت می شود. از مهمترین ویژگي های این سند این است که لازم الاجرا است. يعني با درخواست زن از دفترخانه تنظيم سند ازدواج مي توان مال موضوع مهريه را از همسر (مرد) درخواست كرد. و مراجعه به دادگاه براي اين كار الزامي نيست. زن به مجرد وقوع عقد ، طبق ماده1082 قانون مدني مالک مهرگشته وميتواند ضمن مطالبه آن از شوهر؛ هرگونه دخل وتصرفي در آن بنمايد. براي مطالبه ي مهريه زن ميتواند از طريق محاکم حقوقي(دادگاه خانواده) يا مرجع ثبتي ( سازمان/اداره ثبت اسناد) اقدام نمايد.

 

چند نکته در خصوص مهریه:

تعیین مهریه در ازدواج موقت شرط صحت ولی در ازدواج دائم این گونه نیست. مَهریه در سند ازدواج ذکر می‌شود و به صورت دین برعهده شوهر خواهد بود.

چنانچه مهریه در سند ازدواج ثبت شده باشد. می‌توان آن را از طریق اداره اجرای ثبت اسناد و یا محاکم عمومی دادگستری مطالبه نمود.

درصورتی که مهریه وجه نقد(پول) باشد. اداره ثبت و یا دادگاه با استفاده از شاخص ارائه شده توسط بانک مرکزی نرخ آن را در روز مطالبه محاسبه خواهد کرد.

برای تأدیه تمام یا قسمتی از مَهریه می‌توان مدت یا اقساطی قرار داد.

مهریه می بایست مالیت داشته و قابل تملک نیز باشد.

مَهریه تا حدی که رفع جهالت از آن شود باید برای طرفین مشخص باشد.

در تعیین میزان مَهریه توافق طرفین لازم است .

در عقد ازدواج دائم ، زن مالک مهر میشود .ولی مالکیت او نسبت به نصف مهریه متزلزل است .و با نزدیکی مالکیت او نسبت به تمام مهریه مستقر می گردد.

اگر مهر حال باشد و مدت دار نباشد. زن می تواند تا زمانی که مهر به او تسلیم نشده از ایفاء وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع نماید. که در اصطلاح حقوقی به آن حق حبس می گویند .

اگر زن قبل از أخذ مَهریه و به اختیار خود به ایفاء وظایفی که در مقابل شوهر دارد. اقدام نماید دیگر نمی تواند به حق حبس خود استناد نماید .

هرگاه شوهر قبل از نزدیکی زن خود را طلاق دهد. زن مستحق نصف مهر خواهد بود .هرگاه قبل از نزدیکی ، عقد به جهتی فسخ شود زن حق مهر ندارد. مگر درصورتیکه موجب فسخ عنن ( ناتوانی جنسی مرد ) باشد. که در این صورت با وجود فسخ نکاح زن مستحق نصف مهر خواهد بود .

 هر گاه زن مهریه خود را مطالبه نماید. مرد نیز می تواند به دادگاه صالح دادخواست اعسار و تقسیط مهریه تقدیم نماید. دادخواست اعسار و تقسیط مهریه می بایست به انضمام  استشهادیه ای باشد. که به امضاء چهار نفر از مطلعین و شهود رسیده باشد .

می توان هر شرطی را درباره مَهریه در سند رسمی ازدواج نوشت. بدين معني كه درباره ميزان و شرايط پرداخت مهريه هر توافقي ميان زن و مرد (همسران) جايز است. و براي دو طرف تعهدآور محسوب مي شود. بنابراين طرفين مي توانند با آزادي اراده در اين باره گزينه هاي گوناگوني را پيش بيني كنند.

مهریه دین ممتازه است. و پیش از هر بدهی از بدهکار دریافت می شود. اهميت بدهي مرد به همسر خود و حساسيت رابطه زوجين (يا همان زن و مردي كه با هم ازدواج كرده اند) و البته امتيازي كه قانونگذار براي حمايت از زن پيش بيني كرده موجب شده است. تا اين طلب را بستانكاري ويژه و ممتاز به حساب آورد. و پرداخت آن را - حتي اگر بدهي مرد مرده (فوت شده) باشد .-  بر هر طلب ديگري برتر و پيش تر دانسته است.

درصورتی که مَهریه وجه نقد باشد. اداره ثبت و یا دادگاه با استفاده از شاخص ارائه شده توسط بانک مرکزی نرخ آن را در روز مطالبه محاسبه خواهد کرد. نرخ روز مهریه را می توانید ازاینجا (سایت مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه) محاسبه کنید.

مَهریه تا حدی که رفع جهالت از آن شود باید برای طرفین مشخص باشد.

مبلغ مهریه و کم و زیاد بودن آن مهم نیست. مهم این است که به توافق طرفین رسیده باشد.

آنچه مسلم است با فوت زن، مهريه نيز به ورثه او منتقل مي شود.

اصل مطلبي كه زن بابت مهريه داشته طبق قاعده ارث به ورثه او انتقال پيدا خواهد كرد. و هر يك از ورثه به نسبت سهم الارث خود از اصل دين، طلب خود را از شوهر متوفيه يا ماترك او مطالبه مي كند.

مهريه با تراضي طرفين تعيين مي شود و اصولا مسووليت پرداخت آن بر عهده شوهر است.اما گاهي اوقات ممكن است پدر مرد پرداخت مهريه را تعهد كند. كه در اين صورت با مطالبه مهر و اعلام اعسار مرد (ناتوانی در پرداخت مَهریه) نسبت به پرداخت مهر، زن حق رجوع به پدر مرد را دارد. در اين حالت ديگر شوهر هيچ گونه مسووليتي براي پرداخت مهريه ندارد. و پدر او مسووليت پرداخت مهريه را خواهد داشت.

...


حقوق،موسسه حقوقی،وکیل،وکیل خانواده،مطالبه مهریه،وکیل طلاق،وکیل خوب،مهریه،عکس،عکس نوشته،مشاوره حقوقی،رایگان،وکیل مهریه


گروه وکلای دادشید

موسسه حقوقی ندای عدالت ساعی (گروه وکلای دادشید) با بهره گیری از وکلای پایه یک دادگستری آماده ارائه انواع خدمات حقوقی و وکالت در مراجع حقوقی کیفری دیوان عدالت و  سایر مراجع حقوقی و اداری توسط وکیل و مشاوره حقوقی در سرتاسر کشور می باشد جهت ارتباط با این مجموعه اینجا را کلیک کنید.

دسته بندی
دسته بندی مقالات 68
مقالات ما
۱۶ آذر

اجازه مالک

  اجازه مالک اجازه مالک یا اجازه در عقد فضولی به موافقت مالک یا ولی مالک در مورد تصرف فضولی یا معاملات فضولی توسط دیگران اشاره دارد. این مفهوم در...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۳ آذر

ارزیابی حقوقی مالک

ارزیابی حقوقی مالک ارزیابی حقوقی مالک به معنای بررسی وضعیت حقوقی مالکیت یک ملک است. این ارزیابی شامل بررسی مستندات حقوقی مربوط به ملک، اطمینان از اینک...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۰ آذر

املاک مجهول المالک کدامند ؟

  املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاکی هستند که مالک آن‌ها مشخص نیست. این املاک ممکن است به دلیل عدم ثبت یا عدم تقاضای ...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب