اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان 5 طبقه سوم واحد 37
تماس با ما 09332373448
ایمیل dadshid@gmail.com
ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه۸الی ۱۵
blog3
قانون جدید مهریه چیست ؟
قانون جدید مهریه چیست ؟

قانون جدید مهریه چیست ؟

قانون جدید مهریه چیست ؟قانون جدید مهریه چیست ؟

قانون جدید مهریه چیست که اگر در زمان عقد برای زن مهریه‌ای تعیین نشده باشد و تعیین آن به آینده موکول شده باشد، دفاتر ازدواج می‌توانند به عنوان مهریه قانونی ۱۴ سکه را در نظر بگیرند.

اگر زن مهریه خود را از شوهرش مطالبه کند و شوهر اموالی برای توقیف داشته باشد، زن می‌تواند به هر مقدار که مهریه خود است، اموال شوهر را توقیف کند، حتی اگر بالای ۱۱۰ سکه باشد.

اگر شوهر اموالی برای توقیف نداشته باشد، مکلف است حداقل به میزان ۱۱۰ سکه در حق زن تهیه و پرداخت کند.

در صورت عدم پرداخت، زن می‌تواند جلب و بازداشت شوهر را از دادگاه خانواده خواستار شود.

اگر شوهر توانایی پرداخت ۱۱۰ سکه را نداشته باشد، می‌تواند دادخواست اعسار و تقسیط مهریه را به دادگاه تقدیم کند و دادگاه با توجه به شرایط و توانایی شوهر، حکم به تقسیط ۱۱۰ سکه صادر خواهد کرد.

اگر زن قصد جدایی داشته باشد و یا شوهر درخواست طلاق کند، شوهر مکلف است تمام مبلغ معین شده به عنوان مهریه را به زن پرداخت کند.

اساس منابع موجود، قوانین جدید مهریه به این صورت است: - اگر در زمان عقد برای زن مهریه‌ای تعیین نشده باشد و تعیین آن به آینده موکول شده باشد، دفاتر ازدواج می‌توانند به عنوان مهریه قانونی ۱۴ سکه را در نظر بگیرند. - اگر زن مهریه خود را از شوهرش مطالبه کند و شوهر اموالی برای توقیف داشته باشد، زن می‌تواند به هر مقدار که مهریه خود است، اموال شوهر را توقیف کند، حتی اگر بالای ۱۱۰ سکه باشد .

 قانون جدید مهریه چیست و اگر شوهر اموالی برای توقیف نداشته باشد، مکلف است حداقل به میزان ۱۱۰ سکه در حق زن تهیه و پرداخت کند . در صورت عدم پرداخت، زن می‌تواند جلب و بازداشت شوهر را از دادگاه خانواده خواستار شود. - اگر شوهر توانایی پرداخت ۱۱۰ سکه را نداشته باشد، می‌تواند دادخواست اعسار و تقسیط مهریه را به دادگاه تقدیم کند و دادگاه با توجه به شرایط و توانایی شوهر، حکم به تقسیط ۱۱۰ سکه صادر خواهد کرد.

اگر زن قصد جدایی داشته باشد و یا شوهر درخواست طلاق کند، شوهر مکلف است تمام مبلغ معین شده به عنوان مهریه را به زن پرداخت کند.

چگونه میتوان مرد را بابت مهریه ممنوع الخروج کرد ؟

بله، می‌توانید. برای ممنوع الخروج کردن مرد بابت مهریه، راه‌های مختلفی وجود دارد که به شرح زیر است.

از طریق واحد اجرای ثبت: زن می‌تواند با مراجعه به دفتر ثبت ازدواجی که عقدنامه در آن صادر شده است، درخواست صدور اجراییه برای دریافت مهریه کند. سپس بعد از ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ اجراییه به مرد، می‌تواند به اداره اجرای ثبت اسناد مراجعه کند و درخواست توقیف اموال و ممنوع الخروجی مرد را کند. این راه سریع‌ترین و راحت‌ترین راه برای ممنوع الخروج کردن مرد است.

از طریق دادگاه: زن می‌تواند با شکایت به دادگاه خانواده، خواسته دریافت مهریه و ممنوع الخروجی مرد را بیان کند. دادگاه پس از بررسی پرونده و صدور حکم قطعی، دستور منع خروج بدهکار را به اداره گذرنامه و پلیس فتا ابلاغ می‌کند.

برای رفع کردن حکم ممنوع الخروجی، راه‌های زیر وجود دارد:

پرداخت کامل بدهی: مرد با پرداخت کامل مهریه به زن و اثبات این پرداخت در مرجع قضایی یا اجرای ثبت که حکم یا دستور منع خروج را صادر کرده است، می‌تواند از حکم ممنوع الخروج خود رفع اثر کند.

تقسیط بدهی: مرد با تقسیط بدهی خود با توافق با زن یا با صدور حکم تقسیط بدهی توسط دادگاه، ممکن است بتواند حکم ممنوع الخروج خود را رفع کند. البته در این صورت باید شروط خاص بدهکار که با حکم تقسیط همخوان باشد، احراز شود.

صلح و صفح: زن با صلح و صفح نسبت به بدهکار چه به صورت شفاهی و چه به صورت کتبی، حق خود را عفو نموده و درخواست رفع حکم منع خروج را به دادگاه یا اجرای ثبت بدهد.

 

آیا مهریه به ارث میرسد ؟

بله، مهریه به ارث می‌رسد. مهریه یکی از حقوق مالی زن است که بعد از عقد نکاح به وجود می‌آید و شوهر موظف است آن را به زن پرداخت کند.

اگر شوهر پرداخت نکند و زن فوت کند، مهریه جزو دارایی‌های زوجه محسوب می‌شود و به ورثه او منتقل می‌شود.

 ورثه زن می‌توانند به نسبت سهم خود از این دارایی‌ها، آن را از شوهر یا ورثه شوهر مطالبه کنند.

شوهر نیز در صورت رابطه زوجیت، از هم ارث بردن با زن برخوردار است و باید سهم خود را از اموال زوجه دریافت کند.

آیا میتوان مهریه را از پدر شوهر گرفت ؟

قانون جدید مهریه چیست که به طور کلی ، پدر شوهر تکلیفی برای پرداخت مهریه پسرش ندارد و زن نمی‌تواند مهریه را از او مطالبه کند.

مهریه تعهدی است که شوهر در قبال همسرش کرده است و مطلقاً ارتباطی به اطرافیان او ندارد.

 اما در بعضی موارد، ممکن است پدر شوهر در زمان عقد نکاح و در سند ازدواج و یا در قراردادی مستقل، پرداخت مهریه را تقبل کرده باشد و یا ضامن پسرش شده باشد که در صورت عدم پرداخت از جانب فرزندش، خود ملزم به پرداخت مهریه شود.

در این شرایط، زن می‌تواند با توجه به آنچه پدر شوهر تعهد کرده است، برای گرفتن مهریه از پدر شوهر به او مراجعه کند.

چگونه میتوانم ضمانت یا تعهد پدر شوهر را ثابت کنم ؟

برای ثبت تعهد یا ضمانت پدر شوهر، باید او در سند ازدواج و یا در قراردادی مستقل، پرداخت مهریه را به صورت کتبی و با امضای خود تقبل کرده باشد.

 استناد به گفتار شفاهی پدر شوهر در خصوص پرداخت یا ضمانت پرداخت مهریه، دارای جایگاه قانونی نمی‌باشد و قابل استناد و پیگیری نیست.

بنابراین، برای ثبت تعهد یا ضمانت پدر شوهر، باید از مدارک رسمی و قانونی استفاده کرد.

چگونه باید مدارک رسمی و قانونی را تهیه کنم ؟

برای تهیه مدارک رسمی و قانونی، باید از مراجع ذیصلاح مانند ادارات ثبت، دادگستری، اسناد رسمی و ثبت شرکت‌ها اقدام کنید.

 بسته به نوع مدرک مورد نظر، باید اسناد و مدارک لازم را تهیه کرده و به صورت کتبی یا الکترونیکی به مرجع مربوطه ارائه دهید.

برخی از مدارک رسمی و قانونی عبارتند از: شناسنامه، کارت ملی، سند مالکیت، قولنامه، گواهی عدم سوءپیشینه، شناسه ملی، کد اقتصادی و غیره

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

دسته بندی
دسته بندی مقالات 68
مقالات ما
۱۶ آذر

اجازه مالک

  اجازه مالک اجازه مالک یا اجازه در عقد فضولی به موافقت مالک یا ولی مالک در مورد تصرف فضولی یا معاملات فضولی توسط دیگران اشاره دارد. این مفهوم در...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۳ آذر

ارزیابی حقوقی مالک

ارزیابی حقوقی مالک ارزیابی حقوقی مالک به معنای بررسی وضعیت حقوقی مالکیت یک ملک است. این ارزیابی شامل بررسی مستندات حقوقی مربوط به ملک، اطمینان از اینک...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۰ آذر

املاک مجهول المالک کدامند ؟

  املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاکی هستند که مالک آن‌ها مشخص نیست. این املاک ممکن است به دلیل عدم ثبت یا عدم تقاضای ...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب