اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان 5 طبقه سوم واحد 37
تماس با ما 09332373448
ایمیل dadshid@gmail.com
ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه۸الی ۱۵
blog3
بررسی یک پرونده حقوقی تنفیذ صلحنامه
بررسی یک پرونده حقوقی تنفیذ صلحنامه

بررسی یک پرونده حقوقی تنفیذ صلحنامه

پرونده حقوقی تنفیذ صلحنامه

تنفیذ:

تنفیذ صلحنامه از تنفیذ به معنای نخست، به امضا، اجازه کردن و تأیید نیز تعبیر می‏شود، مانند تنفیذ عقد فضولی توسط مالک، تنفیذ وصیّت به بیشتر از یک سوم ترکه توسط ورثه.
تنفیذ حکم به معنای اجرای حکم و انفاذ حکم در کلمات فقها به معنای قضاوت کردن نیز به کار رفته است.

آیا امکان صدور حکم به تنفیذ مبایعه نامه‏ های عادی در دادگاه وجود دارد یا خیر؟

با توجه به اینکه یکی از ارکان دعوی، خلاف اصل بودن ادعای مدعی است و مطابق ماده 223 قانون مدنی، اصل بر صحت قراردادهاست و تنفیذ صرفاً ناظر بر معاملات فضولی و اکراهی است، لذا تنفیذ اسناد عادی تحت عنوان بیع نامه، صلح نامه یا هبه نامه، دعوی محسوب نشده و قابل استماع نیست، لکن چنانچه منظور خواهان اثبات وقوع معامله و اثبات مالکیت باشد، در این صورت با عنایت به رأی وحدت رویه شماره 569-1370/10/10 هیأت عمومی‌ دیوان عالی کشور، چنین خواسته ‏ای (تنفیذ مبایعه نامه عادی) نسبت به املاک «ثبت نشده» قابل استماع است و بالعکس در مورد املاک ثبت شده، این خواسته مغایر با مقررات مواد 22 و 46 و 48 قانون ثبت اسناد و املاک بوده و غیرقابل استماع است، به استثناء مواردی که به موجب قانون تجویز گردیده، مانند دعوی تأیید تاریخ تنظیم اسناد عادی موضوع تبصره ذیل ماده 7 قانون اراضی شهری.( مطابق رأي وحدت رويه شماره۴۷۴ هيأت عمومي ديوان عدالت اداري  پذيرش اسناد عادي در محاكم قبل از تنفيذ مجوز قانوني ندارد.

شرح مختصر یا ز پرونده و اقدامات صورت گرفته

به تاریخ ... خواهان آقای ..... بوکالت آقای .... دادخواستی به طرفیت اقای ...... مبنی برتقاضای صدور حکم مبنی برتنفیذ سه فقره صلح نامه عادی مقوم به مبلغ  5000100ریال والزام خواندگان به حضور در دفتر شرکت ..... وانتقال مقوم به مبلغ  5/000/000  ریال وجبران مطلق خسارات وهزینه دادرسی وفق مواد 515 و 519 قانون آئین دادرسی مدنی را خواستار گردید و دلائل ومنضماتی را که نیز ارائه نموده فتوکپی مصدق سه فقره صلح نامه عادی ، عندالزوم جلب نظر کارشناس و وفق ماده 199 قانون آئین دادرسی مدنی هرگونه تحقیقی که برای کشف حقیقت لازم باشد که به شرح به متن دادخواستی تقدیمی وکیل خواهان اظهار داشته حسب مدارک پیوست خواندگان اقدام به صلح کلیه سهام خود از شرکت ......... را به نفع موکل نموده اند لذا از حضور در شرکت وامضاء دفاتر ونقل وانتقال سهام شرکت و تنظیم صورت جلسه استنکاف می ورزند و بنابر مراتب بدواً تقاضای صدور حکم مبتنی برتنفیذصلح نامه عادی پیوست ومتعاقباً الزام خواندگان به حضور درمحل شرکت وتنظیم وامضاء اوراق صورت جلسه ودفاتر نقل وانتقال سهام شرکت را به نفع موکل دارد ضمناً اجرای مطلق خسارت وهزینه های دادرسی وفق مواد 515 و 519 قانون آئین دادرسی مدنی را خواستار گردیده .

پس از ابلاغ به طرفین وتشکیل جلسه دادگاه وباتوجه به اینکه به نامبردگان ابلاغ قانونی صورت گرفته است جلسه دادگاه تشکیل و وکیل خواهان حضور دارد و خواندگان ردیف اول و دوم اقدام به ارائه لایحه نموده اند و وکیل خواهان اظهار داشت دادخواست به شرح دادخواست تقدیمی است باتوجه به اجباری بودن در مناطقی که ثبت اسناد واملاک وجود دارد تقاضای ثبت رسمی آن را در دفتر شرکت دارم وهمچنین باتوجه به صلح نامه های عادی تقاضای تنفیذ هریک از آن ها را نسبت به خواهان از طرف خواندگان خواستارم وخوانده ردیف دوم و بشرح لایحه تقدیمی اظهار داشته اینجانب میزان 420 سهم را انتقال داده ام به برادرم خواهان وقبول دارم وخوانده ردیف اول ضمن ارائه لایحه فقط به دادخواست تقدیمی ایراد شکلی وارد نموده ومیزان خواسته 5000000 ریال خواهان را در صلاحیت شورا حل اختلاف است نه دادگاه ضمن اینکه وارد ماهیت دعوا نگردیده و وکیل خواهان نیز درجلسه اول افزایش خواسته بنابر ماده 98 ق آدم خواستار گردیده که پس از آن دادگاه ختم جلسه رسیدگی را اعلام ومبادرت به صدور رأی می نماید .

 

رأی دادگاه شماره دادنامه ...... مورخ ......

دعوی آقای ...... به وکالت آقای..... به طرفیت خواندگان ....... بخواسته تنفیذ.... فقره صلحنامه عادی و الزام خواندگان به حضور در دفتر شرکت ....... ( سهامی خاص ) جهت نقل وانتقال سهام مورد صلح ومطالبات خسارات دادرسی می باشد باتوجه به دادخواست تقدیمی و..... فقره صلح نامه عادی ارائه شد که حسب آن خوانده ردیف اول به میزان ...... سهم و خواندگان ردیف2 و 3 هریک ..... سهم از شرکت ........ را برخواهان صلح نموده اند .وخوانده ردیف 3 حسب لایحه ارائه شده صلح مذکور را تأیید و جهت انتقال سهام اعلام آمادگی کرده و خوانده ردیف اول حسب لایحه تقدیمی ایرادات شکلی نسبت به دادخواست خواهان مطرح کرد و در جلسه اول دادرسی توسط وکیل خواهان رفع شده ونسبت به اصل صلح نامه استنادی هیچگونه ایراد و انکار تکذیبی نکرده است وخوانده ردیف 2 نیز درجلسه حضور نیافته و ایراد دفاعی نسبت به خواسته خواهان ومدارک استنادی بعمل نیاورده دادگاه باوقوع عقد صلح ناقل قانون دعوی را وارد دانسته به استنادمواد 50 ، 219 ، 220 ، 754 و 758 قانون مدنی ومواد 198 و 519 قانون آئین دادرسی مدنی حکم برتنفیذ صلح واقع شده مابین طرفین صادر وخواندگان مکلف به حضور در شرکت ........ وانتقال سهام مورد صلح را به خواهان و ثبت آن در دفتر سهام شرکت و پرداخت مبلغ 000/966/1 ریال هزینه دادرسی درحق خواهان نماید رأی صادره شده نسبت به خوانده ردیف 2 غیابی ظرف 20 روز پس از ابلاغ قابل واخواهی در این شعبه ونسبت به خواندگان دیگر حضوری و ظرف 20 روز پس در ابلاغ قابل تجدید نظر خواهی است .

رئيس شعبه.... عمومي حقوقي .....

نتيجه

صدور حكم بر تنفيذ صلح نامه واقع شده بين طرفين و الزام خواندگان به انتقال سهام مورد صلح در دفتر سهام شركت و پرداخت هزينه دادرسي در حق خواهان است.

منابع:

قانون آئين دادرسي مدني

قانون مدنی

تحلیل حقوقی پرونده

ازتوجه به پرونده موصوف و به ماده 98 قانون آئین داردسی مدنی باتوجه به اینکه درخواسته دوم مقوم به مبلغی است که درصلاحیت دادگاه نیست تنظیم شده ولی خواسته دوم ازنظر منشأ بادعوا اصلی یکی بوده افزودن درجلسه اول بلااشکال بوده که به درستی انجام گرفته و درمورد تفیذ صلح نامه باتوجه به اینکه دلیلی از طرف خواندگان به ماهیت دعوا در رد اصل صلح نامه ها ارائه نگردیده دراینجا باتوجه به اصول قانونی یادشده توسط دادگاه ونیز به اصول شرعی و از آن جمله اصل صحت که اصل را برصحت دانسته مگر اینکه خلاف آن اثبات گردد ومدلولی برای صدور حکم صادره می باشد .

....

1 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

دسته بندی
دسته بندی مقالات 68
مقالات ما
۱۶ آذر

اجازه مالک

  اجازه مالک اجازه مالک یا اجازه در عقد فضولی به موافقت مالک یا ولی مالک در مورد تصرف فضولی یا معاملات فضولی توسط دیگران اشاره دارد. این مفهوم در...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۳ آذر

ارزیابی حقوقی مالک

ارزیابی حقوقی مالک ارزیابی حقوقی مالک به معنای بررسی وضعیت حقوقی مالکیت یک ملک است. این ارزیابی شامل بررسی مستندات حقوقی مربوط به ملک، اطمینان از اینک...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۰ آذر

املاک مجهول المالک کدامند ؟

  املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاکی هستند که مالک آن‌ها مشخص نیست. این املاک ممکن است به دلیل عدم ثبت یا عدم تقاضای ...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب