اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان 5 طبقه سوم واحد 37
تماس با ما 09332373448
ایمیل dadshid@gmail.com
ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه۸الی ۱۵
blog3
نمونه شکایت ربا خواری(شکایت ربا،ربا،نزول)
نمونه شکایت ربا خواری(شکایت ربا،ربا،نزول)

نمونه شکایت ربا خواری(شکایت ربا،ربا،نزول)

نمونه شکایت ربا خواری(شکایت ربا،نزول،نزول خوری،مشاوره حقوقی،وکیل،وکالت)

ربا

تعاریف ربا

  • هر نوع سودی بر روی پول صرف نظر از درصد آن.
  • عدم برابر بودن دو کالای مورد معامله.
  • هر مقداری بیشتر از وام دریافت شده صرف نظر از مقدار بیشتر بودن
  • سود با درصد بیش از حد که بر روی پول اخذ شود.
  • زیاد شدن یک چیز بدون انجام کار.

معامله دو کالای همجنس با زیادی دریک طرف یا قرض دادن به شرط زیادی را ربا می گویند که از آن در باب تجارت سخن گفته‌اند.

در اصطلاح فقه اسلامی به اضافه خاصی گفته می‌شود که در مبادله دو کالای مثل هم که کیلی یا وزنی هستند و یا در قرار داد قرض هر نوع کالا که بدان ملتزم و پایبند می‌شوند، اخذ میشود.
در دین مبین اسلام، ر با یکی از گناهان بسیار بزرگ به شمار می‌رود و گستره حرمت آن غیر از ر با خواران شامل ر با پردازان، شاهدان و نویسندگان اسناد ربا نیز می‌شود.

موارد جایز بودن ربای معاملی

بنابر نظر مشهور فقها در چند مورد معامله ربوی جایز است و طرفین می‌توانند از همدیگر مقدار اضافه دریافت کنند و آن چند مورد عبارت است از:
الف) پدر و فرزند؛
ب) زن و شوهر؛
ج)عبد و مولا؛
د)مسلمان و کافر.

ربا در حقوق کیفری

ماده ۵۹۵ قانون مجازات اسلامی ایران ر با را جرم و برای آن مجازات در نظر گرفته است: «مرتکبین اعم از ربا دهنده، ر با گیرنده و واسطهٔ بین آنها علاوه بر ردِ اضافه به صاحب مال به شش ماه تا سه سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق و نیز معادل مورد ر با به عنوان جزای نقدی محکوم می‌گردند.»

نمونه شکایت ر باخواری (1)

رياست محترم دادسراي عمومی وانقلاب شهرستان "........."

 با سلام احتراماً به استحضار مي‌رساند:

در تاريخ       آقاي/آقايان – خانم/خانم‌ها       فرزند       به نشاني       درقالب نوعی توافق بیع/قرض/صلح جنسی راباشرط اضافه باهمان جنسی مکیل/موزون معامله کرده وبدین وسیله ثروت نامشروع به دست آورده ‌اند ، فلذا با عنايت به ادلة اينجانب كه عبارت از استشهاديه/ و يا شهادت شهود مي‌باشد ،تعقيب و مجازات نامبرده/نامبردگان به  “اتهام ر با خواری” به استناد مادة 595 قانون مجازات اسلامی مورد استدعاست.

ضمناً نشاني اينجانب عبارت از       مي‌باشد.

نمونه شکایت رباخواری (2)

رياست محترم دادسراي عمومی وانقلاب شهرستان "........."

با عرض سلام و تحیت احتراما به استحضار عالی می‌رساند:
1- اینجانب در تاریخ ................... به مشکل .................... دچار گشتم که به 10 میلیون تومان پول نقد نیازمند شدم و به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی، از تهیه آن عاجز ماندم. پس از مدتی از طریق .................. با مشتکی عنه ..................... آشنا شدم. ایشان حاضر شدند مبلغ مورد نیاز بنده را پرداخت کنند ولی در قبال آن 15 میلیون سفته از بنده خواستند.  اینجانب به دلیل وضعیت نامناسب، به ناچار شرایط ایشان را پذیرفتم و مبلغ فوق را در قبال سفته دریافت کردم. یادآوری این نکته لازم است که آقایان .................. و .................... شاهد ماجرا هستند.پس گذشت مدت توافق شده بنده مبلغ بدهی خود را تماما پرداخت کردم و سفته های را از ایشان گرفتم ولی متاسفانه با پرداخت 5 میلیون مازاد بر بدهی خود دچار مشکلات بدتری شده‌ام و به ناچار به مشتکی عنه رجوع کرده و خواهان حتی قسمتی از مبلغ مذکور شدم که با بدرفتاری ایشان مواجه شدم. فلذا با عنایت به شرح موضوع با کیفیت فوق و مطالب ذکر شده و ادله اینجانب شامل: 1- شهادت شهود 2- رسیدهای پرداختی به مشتکی عنه 3- ........................، همچنین با توجه به اینکه فعل ارتکابی مشتکی‌عنه از مصادیق بارز ماده 595 قانون مجازات اسلامی(تعزیرات و مجازات های بازدارنده) می باشد، تعقیب و مجازات ایشان به اتهام رباخواری مورد استدعاست. قبلا از بذل عنایت جنابعالی کمال تشکر را دارد.  همچنین با توجه به خسارات وارده به اینجانب که مبلغ ............... ریال است، بدوا تقاضای صدور و اجرای فوری تامین خواسته را دارم.

...


قانون،ربا،حقوق،موسسه حقوقی،دادشید،وکیل،وکالت،رباخواری،نزول،اسکونت،قانون،مجازات،جرم،عکس،عکس نوشته،مشاوره حقوقی،رایگان،وکیل کیفری


گروه وکلای دادشید

موسسه حقوقی ندای عدالت ساعی (گروه وکلای دادشید) با بهره گیری از وکلای پایه یک دادگستری آماده ارائه انواع خدمات حقوقی و در مراجع حقوقی کیفری دیوان عدالت و  سایر مراجع حقوقی و اداری توسط و مشاوره حقوقی در سرتاسر کشور می باشد جهت ارتباط با این مجموعه اینجا را کلیک کنید.

دسته بندی
دسته بندی مقالات 68
مقالات ما
۱۵ آذر

اجازه مالک

  اجازه مالک اجازه مالک یا اجازه در عقد فضولی به موافقت مالک یا ولی مالک در مورد تصرف فضولی یا معاملات فضولی توسط دیگران اشاره دارد. این مفهوم در...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۲ آذر

ارزیابی حقوقی مالک

ارزیابی حقوقی مالک ارزیابی حقوقی مالک به معنای بررسی وضعیت حقوقی مالکیت یک ملک است. این ارزیابی شامل بررسی مستندات حقوقی مربوط به ملک، اطمینان از اینک...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۰ آذر

املاک مجهول المالک کدامند ؟

  املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاکی هستند که مالک آن‌ها مشخص نیست. این املاک ممکن است به دلیل عدم ثبت یا عدم تقاضای ...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب