اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان 5 طبقه سوم واحد 37
تماس با ما 09332373448
ایمیل dadshid@gmail.com
ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه۸الی ۱۵
blog3
چرا باید در پرونده های قضایی با وکیل مشورت کنیم؟(وکالت،مشاوره حقوقی)
چرا باید در پرونده های قضایی با وکیل مشورت کنیم؟(وکالت،مشاوره حقوقی)

چرا باید در پرونده های قضایی با وکیل مشورت کنیم؟(وکالت،مشاوره حقوقی)

چرا باید در پرونده های قضایی با وکیل مشورت کنیم؟ (وکیل،وکالت،مشاوره حقوقی)

وکیل کسی که از طرف شخص دیگری – اعم از حقوقی یا حقیقی – به موجب عقد وکالت برای انجام کاری مأمور می‌شود.

نایب السلطنه را در دوره صفویه وکیل می‌گفتند و عنوان وکیل الرعایا هم از همین‌جا برخاسته است. می‌توان برای وکیل انتخابی حد و مرزی مشخص کرد که در چه زمینه‌ای اجازه وکالت از طرف شما دارد و در چه زمینه‌ای خود شخص باید برای آن کار حضور داشته باشد.

وکیل؛ مشاور، امین و مدافع حقوق مردم است. اصل 35 قانون اساسی برخورداری از وکیل را جزو حقوق اولیه شهروندان دانسته است. این اصل می‌گوید که در همه دادگاه‌ها، طرفین دعوی حق دارند برای خود وکیل انتخاب کنند و اگر توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشند باید برای آنها امکانات تعیین وکیل فراهم شود.

در دنیای پیچیده امروز هرکس برای انجام کارهایش با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شود. در این میان راهی که عقل پیش روی ما قرار می‌دهد این است که برای مقابله با مشکلات و رفع نواقص و گرفتاری‌ها، باید با افراد خبره و کاردان در آن زمینه مشورت کنیم. چه بسا گره‌هایی که بدون تدبیر نه تنها باز نشده‌اند بلکه پیچیده‌تر نیز شده‌اند. مشاوره با وکلای کارآزموده دادگستری راهکاری است که هم عقل و هم قانون به ما پیشنهاد می‌کند. بخصوص زمانی که کارمان به راهروهای پرپیچ و خم مجتمع‌های قضایی می‌افتد.

امکان مراجعه به وکیل

وکیل؛ مشاور، امین و مدافع حقوق مردم است. اصل 35 قانون اساسی برخورداری از وکیل را جزو حقوق اولیه شهروندان دانسته است. این اصل می‌گوید که در همه دادگاه‌ها، طرفین دعوی حق دارند برای خود وکیل انتخاب کنند و اگر توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشند باید برای آنها امکانات تعیین وکیل فراهم شود.

حق دفاع متهم یک امر مشروع و قانونی است که اقدام به انجام آن توسط وکیل، رضایت خاطر و آرامش وجدان را برای متهم در پی‌دارد. مثل معروفی در این باره است که می‌گوید؛ دفاع اولین قانون طبیعت است و هیچ فردی بی نیاز از این دفاع نیست.

جلوگیری از طولانی شدن پرونده‌ها

بیشتر مراجعان به محاکم با اصطلاحات و رویه‌های قضایی آشنایی ندارند و اکثر اوقات برای رسیدن به حق خود راه اشتباه را انتخاب می‌کنند. حتما شما هم تا به حال با کسانی برخورد داشته‌اید که از روند طولانی دادگاه‌ها ناله می‌کنند در حالی که اشتباه خودشان در تنظیم دادخواست و یا مراجعه به دادگاهی که درباره آن پرونده صالح نبوده اصلی‌ترین دلیل طولانی شدن پرونده آنها بوده است.

پیشنهاد ما به شما این است که اگر دست روزگار شما را رهسپار مجتمع‌های قضایی کرد، برای پیگیری پرونده خود حتما از وکلای کارآزموده دادگستری استفاده کنید تا مسیر دادرسی بهتر و سریعتر دنبال شود. جدای از اینکه وکلا به دلیل تجربه‌های فراوانی که در پرونده‌های مشابه داشته‌اند در بسیاری از موارد با ایجاد صلح و سازش و حل و فصل اختلاف بین طرفین باعث کاهش پرونده‌های جاری در دادگستری می‌شوند.

یکی دیگر از فواید استفاده از وکیل در دعاوی دادگستری اعتماد کاری قاضی و موکل به اوست. موکل به وکیل اعتماد دارد چون خودش او را برگزیده است. قاضی نیز به وکیل اعتماد دارد چون می‌داند او اهل فن است و با قانون آشناست و می‌تواند دادگاه را در اجرای بهتر عدالت یاری رساند.

مشورت با اهل خبره

در جامعه برای بسیاری از افراد این تصور غلط وجود دارد که دفاع از حق کار ساده‌ای است. همین تصور ساده‌اندیشانه است که برخی شهروندان را بدون استفاده از راهنمایی‌های یک وکیل یا مشاور حقوقی رهسپار دادگاه می‌کند. اما قانون پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های زیادی دارد که رجوع به اهل فن و متخصص را در حل و فصل دعاوی ضروری می‌کند. همان‌گونه که هنگام بیماری ضروری است که به پزشک مراجعه کنیم.

اگر برای حل مشکلمان در فکر پیدا کردن سر نخ نباشیم و نخ را از هر سو بکشیم پیچیدگی بیشتر می‌شود و به احتمال قوی مشکل هم چنان حل نشدنی باقی می‌ماند. وکیل در دعاوی دادگستری همان کسی است که سرنخ را در اختیار شما قرار می‌دهد.

صرفه‌جویی در وقت و هزینه

تجربه نشان داده حدود نیمی از دعاوی که به دادگستری ارجاع می‌شود٬ واهی و بی‌اساس است و مردم از نوع دعوایی که در محاکم پذیرفته می‌شود اطلاعی ندارند و همین باعث می‌شود که هزینه اضافه‌ای با محکومیت‌های ناخوشایند بپردازند. چه بسیار افرادی که برای فرار از هزینه‌های نه چندان گزاف وکالت، سالیان سال وقت خود را در مراجع دادگستری می‌گذرانند، خودشان را پیر و کور می‌کنند. در حالی‌که هزینه این بی‌اطلاعی‌های حقوقی به مراتب بیشتر است. علاوه بر این ممکن است با طرح نابجای ادعای خود نه تنها به حقشان نرسند بلکه هزینه‌ای هم متحمل شوند مثلا در اظهارنامه (اظهار و بیان مطالب به شکل رسمی و قانونی قبل از اقامه دعوی در دادگاه) باید کلمات و عبارات به گونه‌ای نوشته شود که فرد در عین اینکه حق خود را می‌خواهد دیگری را متهم نکند، چرا که اگر ثابت شود متهم بی‌گناه است، طرف مقابل با ادعای اعاده حیثیت او را درگیر محاکم قضایی و احیانا مجازات‌هایی می‌کند.

معمولا محاکمات در یک جلسه به صدور رأی نمی‌انجامد و جلسات متوالی طول می‌کشد که فرد باید خود را درگیر پرونده‌اش نماید. وی با داشتن وکیل می‌تواند در وقتش صرفه‌جویی کند و نهایتا به کارهای روزمره‌اش برسد.

یاری رساندن به قاضی در کشف حقیقت

امر قضاوت و وکالت مکمل همند و همکاری وکلا و قضات برای برقراری عدالت لازم است. وکیل از آبرو و شرافت موکلش در مقام احقاق حق دفاع می‌کند و در این حرفه از شأن قضاوت برخوردار است و چون از علم حقوقی کافی برخوردار است، مدارک متناسب در اثبات دعوا ارائه و قاضی را در صدور رای کمک شایانی  می‌کند.

لزوم مراجعه به وکیل در برخی پرونده‌ها

از جمله حقوق شهروندان حق داشتن وکیل است. ممکن است شخص از نظر مالی توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشد، اینجاست که از طرف کانون وکلا برایش وکیل تسخیری انتخاب می‌شود. قانون‌گذار شرط داشتن وکیل را در برخی جرایم حساس با مجازات‌های سنگین نه تنها حق بلکه اجباری دانسته است.

در برخی پرونده‌ها مراجعه به وکیل الزامی دانسته شده از جمله تبصره یک ماده 186 قانون آیین دادرسی کیفری بیان می دارد: در جرایمی که مجازات آنها بر حسب قانون، قصاص نفس، اعدام، رجم و حبش ابد می‌باشد چنان‌چه متهم شخصا وکیل معرفی ننماید، تعیین وکیل تسخیری برای او الزامی است مگر در خصوص جرایم منافی عفت که متهم از حضور یا معرفی وکیل امتناع ورزد.

آثار مثبت بر فرد و جامعه

در موارد مختلف، اشخاص حقیقی یا حقوقی به خاطر عدم مراجعه به وکلا و بی‌توجهی یا عدم آگاهی از مقررات قانونی اقداماتی انجام داده‌اند که جبران‌ناپذیر بوده است. اگر در جامعه‌ای مردم جایگاه وکیل را به خوبی بشناسند و بدانند که باید برای رفع معضلات حقوقی خود به وکیل مراجعه کنند قطعا معضلات اجتماعی جامعه کم می‌شود و اثر مستقیم آن به فرد و سپس به جامعه می‌رسد. اگر برای هر شهروند فرهنگ استفاده از وکیل (وکیل خانواده) در جامعه جا بیفتد نه‌تنها حق افراد پایمال نمی‌شود بلکه چون هرکسی با جرائم و ضمانت‌اجراها آشناست، شاهد جرائم کمتری خواهیم بود.

...


وکیل گرفتن،مشاوره با وکیل،موسسه حقوقی،جستجوی وکیل،وکیل،وکالت،گروه وکلا،وکیل خوب،حقوق،عکس،عکس نوشته،مشاوره حقوقی،رایگان،وکیل


گروه وکلای دادشید

موسسه حقوقی ندای عدالت ساعی (گروه وکلای دادشید) با بهره گیری از وکلای پایه یک دادگستری آماده ارائه انواع خدمات حقوقی و در مراجع حقوقی کیفری دیوان عدالت و  سایر مراجع حقوقی و اداری توسطو مشاوره حقوقی در سرتاسر کشور می باشد جهت ارتباط با این مجموعه اینجا را کلیک کنید.

دسته بندی
دسته بندی مقالات 68
مقالات ما
۱۵ آذر

اجازه مالک

  اجازه مالک اجازه مالک یا اجازه در عقد فضولی به موافقت مالک یا ولی مالک در مورد تصرف فضولی یا معاملات فضولی توسط دیگران اشاره دارد. این مفهوم در...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۳ آذر

ارزیابی حقوقی مالک

ارزیابی حقوقی مالک ارزیابی حقوقی مالک به معنای بررسی وضعیت حقوقی مالکیت یک ملک است. این ارزیابی شامل بررسی مستندات حقوقی مربوط به ملک، اطمینان از اینک...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۰ آذر

املاک مجهول المالک کدامند ؟

  املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاکی هستند که مالک آن‌ها مشخص نیست. این املاک ممکن است به دلیل عدم ثبت یا عدم تقاضای ...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب