اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان 5 طبقه سوم واحد 37
تماس با ما 09332373448
ایمیل dadshid@gmail.com
ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه۸الی ۱۵
blog3
مهر المثل چیست؟ (مهریه،وکیل،وکالت) + فیلم
مهر المثل چیست؟ (مهریه،وکیل،وکالت) + فیلم

مهر المثل چیست؟ (مهریه،وکیل،وکالت) + فیلم

مهر المثل چيست؟ (مهریه،وکیل،وکالت،وکیل مهریه،وکیل خانواده)[aparat id="bGmgy"]


مهر المثل :مهري كه در هنگام عقد ازدواج براي زن معلوم نشده. و پس از زفاف (نزديكي)، مهريه زنان هم شأن او) . از نظر نسب، سن، عقل و ثروت ( تعيين مي‏شود.

در عقد نکاح می توان مهر تعیین نکرد. و زوجین می توانند پس از وقوع عقد با توافق مهر تعیین کنند.حال اگر در نکاح دائم مهر ذکر نشود یا عدم آن در عقد شرط شود. یا به دلیلی مهرالمسمی(مهری که در عقد مشخص می کنند.) باطل شود یا در صورتی‌که ضمن عقد در میزان و نوع مهر به توافق نرسند. و یا مهری معین کنند که فاقد اوصاف شرعی و قانونی باشد.در صورت انحلال نکاح و چنانچه قبل از تراضي براي تعيين مهر نزديكي واقع شود. (نزدیکی شرط استقرار  مهرالمثل است). زن مستحق مهر المثل خواهد بود. در نتیجه زمانی مهرالمثل  به زن تعلق می گیرد. که بعد از عقد و پس از زناشویی (نزدیکی) باشد. مهر المثل عبارت از مالي است. كه با در نظر گرفتن وضع خانوادگي و حال اقرباء و نزديكان زوجه تعيين مي شود. برای تعیین مهر المثل باید وضعیت زن از حیث شرافت خانوادگی و سایر صفات از جمله وضعیت فردی و تحصیلات وی نسبت به کسانی که از نظر اجتماعی هم شان او هستند. در نظر گرفته شود.

مهر المثل

مهر المثل زن باندازه مهر زنان اماثل(مثل، همانند، شبیه ). و اقران(نزدیکان و اقوام) او می باشد. فقها معتقدند که در تعیین مهرالمثل ویژگیهای اخلاقی و خانوادگی و ارزشهای علمی( میزان تحصیلات) سن و غیر اینها برحسب عرف و عادت و مقتضیات محل و مکان در نظر گرفته می شود.

به این معنا که باید ببینیم که مهریه‌ی یک خانم در عرف چقدر است. به این مهرالمثل می‌گویند. و با توجه به مکانها و محل ها و زمانها تفاوت پیدا می‌کند. گاهی زن پیر است و گاهی جوان است.گاهی باکره و گاهی غیر باکره است. لذا یک قاعده‌ی کلی این‌که مهریه‌ی این خانم از نظر عرف چه مقدار است. و جود ندارد و به شرایط مختلفی بستگی دارد.

از آنچه که ما به مهرالمثل حکم می کنیم. پسندیده است ملاحظه حال زن و صفات او از سن، بکارت، نجابت، و عفت و عقل وادب و شرف و جمال و کمال و .... اینها است. بلکه هرچه که عرفاً و عادتاً در بالابردن ونقصان مؤثر است، ملاحظه شود.

محقق حلی در مختصرالنافع یکی دیگر از موارد استحقاق مهرالمثل را شرط عدم مهر ذکر کرده و می نویسد:

 « نام بردن مهر شرط عقد نیست.». اگر از مهر غفلت کنند یا شرط شود که مهری نباشد. عقد صحیح است .و در این صورت اگر قبل از وقوع نزدیکی زن را طلاق دهد. باید چیزی به او بدهد. و اگر بعد ازوقوع نزدیکی باشد. زن مستحق مهرالمثل می شود.

مهر المثل

اگر در زمان انعقاد عقد راجع به مهریه توافق نشده یا اینکه مهریه نوعی تعیین گردیده که مطابق قانون نبوده. ولی عمل زناشوئی بین زوجین رخ داده‌است. در این حالت بر اساس عرف و عادت محل و وضعیت خاص زوجه مانند تحصیلات، سن، شغل و امثال آن مهریه‌ای هم شأن زنان مشابه وی تعیین می‌گردد. که به این نوع مهریه مهرالمثل می‌گویند.مهری که بر حسب عرف و عادت و با توجه به وضع زن از لحاظ سن، زیبایی، تحصیلات، موقعیت خانوادگی و اجتماعی و مقتضیات زمان و مکان برای زن تعیین می گردد.

مواردی که مهر المثل تعیین می گردد.

  1. مهر المسمی تعیین نشده و نزدیکی واقع شده باشد.
  2. در عقد نکاح شرط عدم مهر شده باشد. پس از وقوع نزدیکی مهرالمثل ثابت می‌شود.
  3. در مواردی که مهر المسمی به جهتی از جهات باطل باشد. پس از نزدیکی طبق ماده ۱۱۰۰ قانون مدنی، زن مستحق مهرالمثل می‌باشد.
  4. موردی که مهر تعیین نشده و مرد پس از نزدیکی، زن خود را طلاق دهد.

...


مهر المثل،موسسه حقوقی،وکیل،وکیل خانواده،وکیل خوب،مهریه،عکس،عکس نوشته،مشاوره حقوقی،رایگان،وکیل مهریه


گروه وکلای دادشید

موسسه حقوقی ندای عدالت ساعی (گروه وکلای دادشید) با بهره گیری از وکلای پایه یک دادگستری آماده ارائه انواع خدمات حقوقی و وکالت در مراجع حقوقی کیفری دیوان عدالت و  سایر مراجع حقوقی و اداری توسط وکیل و مشاوره حقوقی در سرتاسر کشور می باشد جهت ارتباط با این مجموعه اینجا را کلیک کنید.

همیشه بخاطر داشته باشید؛ در مسائل حقوقی بدون مشورت با وکیل یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.


0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

دسته بندی
دسته بندی مقالات 68
مقالات ما
۱۵ آذر

اجازه مالک

  اجازه مالک اجازه مالک یا اجازه در عقد فضولی به موافقت مالک یا ولی مالک در مورد تصرف فضولی یا معاملات فضولی توسط دیگران اشاره دارد. این مفهوم در...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۲ آذر

ارزیابی حقوقی مالک

ارزیابی حقوقی مالک ارزیابی حقوقی مالک به معنای بررسی وضعیت حقوقی مالکیت یک ملک است. این ارزیابی شامل بررسی مستندات حقوقی مربوط به ملک، اطمینان از اینک...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۰ آذر

املاک مجهول المالک کدامند ؟

  املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاکی هستند که مالک آن‌ها مشخص نیست. این املاک ممکن است به دلیل عدم ثبت یا عدم تقاضای ...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب