اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان 5 طبقه سوم واحد 37
تماس با ما 09332373448
ایمیل dadshid@gmail.com
ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه۸الی ۱۵
blog3
چه موقع به زن مهریه تعلق نمی گیرد؟ (وکیل،وکالت،مهریه)
چه موقع به زن مهریه تعلق نمی گیرد؟ (وکیل،وکالت،مهریه)

چه موقع به زن مهریه تعلق نمی گیرد؟ (وکیل،وکالت،مهریه)

چه موقع به زن مهریه تعلق نمی گیرد؟ (وکیل،وکالت،مهریه)

مهریه :مهر به فتح میم در لغت، “کابین” یا “دست پیمان” گویند. و آن مالی است که زن بر اثر ازدواج مالک آن می‏گردد. مهر واژه­ای عربی و از لحاظ لغوی به معنای «عوض» به­ کار رفته است. در فارسی آن را کابین گویند. مهريه با نام‌هاي ديگري چون صداق، صداقيه، كابين و فرض نيز شناخته مي‌شود.

 مَهریه یكی از حقوقی است كه در جریان ازدواج برای زن به وجود می‌آید. و عبارت است از مال معین یا چیزی است. كه جانشین مال كه در عقد ازدواج بر عهده مرد قرار می­گیرد. و در صورت مطالبه زن، وی (مرد) مكلف است مَهریه ­اش را بپردازد. و هیچ گونه ارتباطی با طلاق و نفقه ندارد. این مال می تواند به صورت نقدی (وجه رایج کشور)، سکه و طلا، سایر اموال منقول یا غیر منقول (ملک، خانه یا آپارتمان) باشد. این مال به عنوان دین و بدهی بر عهده زوج قرار می گیرد.

در تعریفی دیگر مهر مالی است که به هنگام عقد ازدواج برابر ضوابط شرع و رسم و عادت از طرف مرد به زن پرداخت می­گردد. و صداق، صداقیه، کابین و فرض هم نامیده می­شود.

مهريه توافق مالي مردو زن در ازدواج(اعم از منقطع و دائم) است.و همزمان با انعقاد ازدواج در سند ازدواج ثبت می شود. از مهمترین ویژگي های این سند این است که لازم الاجرا است. يعني با درخواست زن از دفترخانه تنظيم سند ازدواج مي توان مال موضوع مهريه را از همسر (مرد) درخواست كرد. و مراجعه به دادگاه براي اين كار الزامي نيست. زن به مجرد وقوع عقد ، طبق ماده۱۰۸۲ قانون مدني مالک مهرگشته وميتواند ضمن مطالبه آن از شوهر؛ هرگونه دخل وتصرفي در آن بنمايد. براي مطالبه ي مهريه زن ميتواند از طريق محاکم حقوقي(دادگاه خانواده) يا مرجع ثبتي ( سازمان/اداره ثبت اسناد) اقدام نمايد.

چه موقع به زن مهریه تعلق نمی گیرد؟

  1. چنانچه قبل از تعیین مهر در حالیکه عقد نکاح منعقد شده باشد. و قبل از ایجاد رابطه زناشویی، یکی از زوجین فوت کند. دراین صورت زن مستحق مهریه نیست.
  2. در صورتی که عقد نکاح باطل بوده و رابطه‌ی زناشویی نیز میان زوجین برقرار نشده باشد. در اینصورت زن حق مهر ندارد.
  3. چنانچه عقد نکاح قبل از رابطه ی زناشویی، فسخ شود. مگر در صورتی که موجب فسخ، ناتوانی جنسی مرد باشد. که در این صورت زن مستحق نصف مهر خواهد بود. درخصوص عیوب مرد، جنون و عنن هرگاه بعد از عقد هم حادث شود. موجب حق فسخ برای زن خواهد بود. نتیجه این که ناتوانی جنسی مرد و جنون او هرگاه در زمان عقد و یا پس از آن واقع شود، زن حق فسخ خواهد داشت. در این خصوص باید در نظر داشت که عیوب زن هنگامی برای مرد حق فسخ ایجاد می‌کند. که در حین عقد وجود داشته باشد.
  4. اگر زن به دلیل عذری که دارد آماده برای تمکین نباشد. پرداختن مهر به او واجب نیست؛ زیرا نکاح در حکم عقد معاوضی(دو طرفه) است. و در این نوع عقد، مهریه در برابر تمتع مرد پرداخت می‌شود.

مهریه

همانطور كه مهريه حق زن است طلاق نيز حق مرد است. و اگر زنى بخواهد بدون دليل مشروع و به واسطه كراهتى كه از ادامه زندگى با شوهر دارد طلاق بگيرد. بايستى رضايت شوهر در صرف نظر از حق طلاق را جلب نمايد.لازمه اين سخن آن است كه اگر زنى به دليل عسر و حرج ناشى از عدم رعايت حقوق زناشويى مانند عدم پرداخت مهریه،نفقه و سایر مواردی که از تکالیف زوجین در زندگی زناشویی است .ازجمله حسن معاشرت و... تقاضاى طلاق كند. حاكم مى‏تواند مرد را به رعايت حقوق زناشويى الزام، تعزير و نهايتا طلاق زن را بدون رضايت شوهر اجرا نمايد.

از اين رو زن مى‏تواند كليه مهريه خود را مطالبه كند. و از شوهر ناسازگار خويش جدا ‏شود. لكن اگر زن بخواهد بدون دليل مشروع و بدون اينكه شوهر از وظايف شرعى و قانونى خود كوتاهى كرده باشد. و صرفا به دليل كراهت از شوهر از او جدا شود بايستى رضايت شوهر را در طلاق دادن جلب نمايد. كه اين امر در قالب طلاق خلع(آن است که زن به واسطهٔ کراهتی که از شوهر دارد.در مقابل مالی که به شوهر می‌دهد، طلاق بگیرد. اعم از اینکه مال مزبور عین مهر یا معادل آن و یا بیشتر و یا کمتر از مهر باشد.) و مبارات(آن است که کراهت از جانب طرفین باشد) محقق مى‏شود.

طلاق حق مرد است.لذا در مواردی زن با بخشیدن مال يا مهر خود به نوعى رضايت او را جلب مى‏كند. و از لجاجت مرد مى ‏كاهد.

...


مهریه نگرفتن،موسسه حقوقی،وکیل،وکیل خانواده،وکیل خوب،مهریه،عکس،عکس نوشته،مشاوره حقوقی،رایگان،وکیل مهریه


گروه وکلای دادشید

موسسه حقوقی ندای عدالت ساعی (گروه وکلای دادشید) با بهره گیری از وکلای پایه یک دادگستری آماده ارائه انواع خدمات حقوقی و وکالت در مراجع حقوقی کیفری دیوان عدالت و  سایر مراجع حقوقی و اداری توسط وکیل و مشاوره حقوقی در سرتاسر کشور می باشد جهت ارتباط با این مجموعه اینجا را کلیک کنید.

همیشه بخاطر داشته باشید؛ در مسائل حقوقی بدون مشورت با وکیل یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.


دسته بندی
دسته بندی مقالات 68
مقالات ما
۱۵ آذر

اجازه مالک

  اجازه مالک اجازه مالک یا اجازه در عقد فضولی به موافقت مالک یا ولی مالک در مورد تصرف فضولی یا معاملات فضولی توسط دیگران اشاره دارد. این مفهوم در...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۲ آذر

ارزیابی حقوقی مالک

ارزیابی حقوقی مالک ارزیابی حقوقی مالک به معنای بررسی وضعیت حقوقی مالکیت یک ملک است. این ارزیابی شامل بررسی مستندات حقوقی مربوط به ملک، اطمینان از اینک...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۰ آذر

املاک مجهول المالک کدامند ؟

  املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاکی هستند که مالک آن‌ها مشخص نیست. این املاک ممکن است به دلیل عدم ثبت یا عدم تقاضای ...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب