اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان 5 طبقه سوم واحد 37
تماس با ما 09332373448
ایمیل dadshid@gmail.com
ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه۸الی ۱۵
blog3
نحوه محاسبه ارزش مهریه وجه رایج کشور(وکیل،وکالت،مهریه)
نحوه محاسبه ارزش مهریه وجه رایج کشور(وکیل،وکالت،مهریه)

نحوه محاسبه ارزش مهریه وجه رایج کشور(وکیل،وکالت،مهریه)

نحوه محاسبه ارزش مهریه وجه رایج کشور(وکیل،وکالت،مهریه)

 مهریه یكی از حقوقی است كه در جریان ازدواج برای زن به وجود می‌آید. و عبارت است از مال معین یا چیزی است كه جانشین مال كه در عقد ازدواج بر عهده مرد قرار می­گیرد. و در صورت مطالبه زن، وی (مرد) مكلف است مَهریه ­اش را بپردازد .و هیچ گونه ارتباطی با طلاق و نفقه ندارد. این مال می تواند به صورت نقدی (وجه رایج کشور)، سکه و طلا، سایر اموال منقول یا غیر منقول (ملک، خانه یا آپارتمان) باشد. این مال به عنوان دین و بدهی بر عهده زوج قرار می گیرد.

در تعریفی دیگر مهر مالی است. که به هنگام عقد ازدواج برابر ضوابط شرع و رسم و عادت از طرف مرد به زن پرداخت می­گردد. و صداق، صداقیه، کابین و فرض هم نامیده می­شود.

بر اساس ماده 2 آیین‌نامه اجرایی قانون الحاق یک تبصره به ماده 1082 قانون مدنی .مصوب مورخه 13/ 2/ 1377 هیأت محترم وزیران، نحوه محاسبه ارزش فعلی مَهریه به ترتیب ذیل می‌باشد.

عدد شاخص (عددی است كه هرساله از طرف بانك مركزي اعلام می شود.( در سال قبل را بر عدد شاخص در سال وقوع عقد تقسیم می کنیم .و نتیجه را در مبلغ مَهریه مندرج در عقدنامه ضرب می کنیم .به این ترتیب مبلغ مقدار مهریه به نرخ روز مشخص خواهد شد.

مهریه

این نحوه محاسبه به شکل فرمولی به صورت زیر است:

عدد شاخص در سال قبل ÷ عدد شاخص در سال وقوع عقد × مبلغ مهریه مندرج در عقدنامه  = ارزش مهریه در حال حاضر.

خانم هایی که مهریه آن ها در زمان عقد وجه رایج (پول نقد) بوده .در زمان مطالبه مَهریه می توانند. بر اساس نرخ تورم بانک مرکزی مَهریه خود را به روز مطالبه نمایند. لازم به ذکر است در صورتی که فقط مبلغ ذکر شده در سند نکاح نامه (سند ازدواج) پول باشد می توان از این فرمول استفاده نمود .و در خصوص سکه یا سایر ارز های رایج بین المللی زن می تواند. عین آنها را از مرد مطالبه کند یا آنها را بر اساس نرخ رسمی بانک مرکزی در زمان مطالبه تبدیل به ریال کرده و معادل ریالی آنها را مطالبه نماید. که به علت بالا رفتن هزینه های دادرسی راه دوم پیشنهاد نمی شود. و بهتر است عین موارد مذکور از مرد مطالبه شود.

مثال: خانمي در سال 1382 مهريه خود را مطالبه مينمايد.تاريخ وقوع عقد سال 1353 و ميزان مهريه پنج هزار تومان ميباشد. براي تعيين نرخ روز مهريه، شاخص يك سال قبل يعني سال 81 را كه ۹۸/205 ميباشد. را بر شاخص سال 1353 كه 48/1 ميباشد تقسيم نموده. و حاصل را ضربدر مبلغ پنج هزار تومان مينماييم. نرخ به دست آمده مهريه قابل پرداخت ميباشد.
17/139=48/1÷98/205
695850=5000×17/139

((ششصدو نود و پنج  . . هزار تومان))

به همین منظور سایت قوه قضائیه جهت سهولت محاسبه مبلغ ریالی مهریه برنامه ای تدارک دیده. که شما با مشخص کردن سال قبل و سال تنظیم سند ازدواج با وارد کردن مبلغ ذکر شده. در سند ازدواج به محاسبه مبلغ مهریه به نرخ روز می نماید.

برای ورود به سامانه محاسبه مهریه قوه قضائیه اینجا را کلیک کنید.

...


طلاق توافقی،موسسه حقوقی،وکیل،وکیل خانواده،وکیل خوب،مهریه،عکس،عکس نوشته،مشاوره حقوقی،رایگان،وکیل مهریه


 

گروه وکلای دادشید

موسسه حقوقی ندای عدالت ساعی (گروه وکلای دادشید) با بهره گیری از وکلای پایه یک دادگستری آماده ارائه انواع خدمات حقوقی و وکالت در مراجع حقوقی کیفری دیوان عدالت و  سایر مراجع حقوقی و اداری توسط وکیل و مشاوره حقوقی در سرتاسر کشور می باشد جهت ارتباط با این مجموعه اینجا را کلیک کنید.

همیشه بخاطر داشته باشید؛ در مسائل حقوقی بدون مشورت با وکیل یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.


دسته بندی
دسته بندی مقالات 68
مقالات ما
۱۵ آذر

اجازه مالک

  اجازه مالک اجازه مالک یا اجازه در عقد فضولی به موافقت مالک یا ولی مالک در مورد تصرف فضولی یا معاملات فضولی توسط دیگران اشاره دارد. این مفهوم در...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۲ آذر

ارزیابی حقوقی مالک

ارزیابی حقوقی مالک ارزیابی حقوقی مالک به معنای بررسی وضعیت حقوقی مالکیت یک ملک است. این ارزیابی شامل بررسی مستندات حقوقی مربوط به ملک، اطمینان از اینک...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۰ آذر

املاک مجهول المالک کدامند ؟

  املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاکی هستند که مالک آن‌ها مشخص نیست. این املاک ممکن است به دلیل عدم ثبت یا عدم تقاضای ...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب