اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان 5 طبقه سوم واحد 37
تماس با ما 09332373448
ایمیل dadshid@gmail.com
ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه۸الی ۱۵
blog3
تکلیف نفقه پس از فوت مرد(وکیل،وکالت،مشاوره حقوقی)
تکلیف نفقه پس از فوت مرد(وکیل،وکالت،مشاوره حقوقی)

تکلیف نفقه پس از فوت مرد(وکیل،وکالت،مشاوره حقوقی)

تکلیف نفقه پس از فوت مرد(وکیل،وکالت،مشاوره حقوقی،وکیل مهریه،وکیل نفقه)

نفقه عبارت است از تامين هزينه زندگى زن كه شامل خانه ، اثاثيه منزل ، غذا ، لباس ، دارو و درمان از زمان عقد دايم كه بر عهده زوج است . در ماده ۱۱۰۷ قانون مدنى در تعريف نفقه آمده است.نَفقه عبارت است از مسكن و البسه و غذا و اثاث البيت كه به طور متعارف با وضعيت زن متناسب باشد. و خادم در صورت عادت به داشتن خادم يا احتياج او به واسطه مرض يا نقصان اعضاء .

به طور كلّى مى توان گفت كه هرچيزى كه برحسب متعارف مورد احتياج زن باشد. جزءِ نَفقه زن محسوب مى شود.

وضعيت و احتياجات زن به طور متعارف ملاك ارزيابى است. و نه وضعيت مرد ، پس اگر زن از خانواده متمكنى باشد. شوهر به ناچار بايد وسائل زندگى او را آنچنان كه شأن و وضع اجتماعى و خانوادگى او اقتضا مى‌كند. فراهم آورد.بنابراين اگر زن از خانواده متمكنى باشد. شوهر به ناچار بايد وسائل زندگى او را مطابق شأن و وضع اجتماعى و خانوادگى او فراهم نمايد. و دارا و متمدّن بودن زن دليلى بر عدم استحقاق زن نسبت به نَفقه نيست. بلكه مسئوليت مرد را نيز سنگين تر مى كند.

نفقه در هنگام فوت همسر

اصولا نفقه براي ايام زوجيت است.و بعد از انحلال نكاح و از بين رفتن رابطه زوجيت زن مستحق نَفقه نيست.

از آنجا که نَفقه بعد از تمکین است.باید زن از مرد تمکین کند تا مستحق دریافت نَفقه باشد. پس در صورت فوت شوهر، تمکینی درمیان نیست و به تبع آن ، نَفقه نیز پرداخت نمی شود.

در دو مورد استثنائي، قانون مدني پس از انحلال نكاح نيز زن را مستحق نَفقه شناخته است:

1. مطلقه رجعيه در ايام عده مستحق نفقه است. مگر اين كه طلاق در حال نشوز واقع شده باشد. (بند اول ماده 1109 قانون مدني)

2. در عده فسخ نكاح يا طلاق بأين، اگر زن آبستن باشد. داراي حق نَفقه است. (بند دوم ماده 1109)

بعد از مرگ همسر در مدت معيني (عده) نَفقه به زنان تعلق مي‌گيرد. به موجب قانون اصلاحي سال 1381 زن در زمان عده همسر فوت شده خود مي‌تواند. از اموال كساني كه پرداخت نَفقه بعد از مرگ مرد به عهده آنان است.نَفقه طلب كند اگر شوهر فوت نكرده باشد و مفقود باشد. زن مي‌تواند به دادگاه مراجعه كند. و حاكم شرع موظف است. از اموال شوهر غايب نَفقه در اختيار زوجه قرار دهد.

طبق قانون نَفقه حق زن است. و هيچ چيز به جز موارد ذكر شده نمي‌تواند. حق نَفقه زن را ساقط كند. حتي تعهد كتبي زوجه يعني اگر زن طي تعهدي كتبي نَفقه‌اش را ببخشد. اين حق از وي سلب نمي‌شود. و در صورت عدم پرداخت نَفقه از سوي مرد قانون‌گذار مي‌تواند به حبس محكوم كند.

زماني پرداخت نَفقه بر مرد واجب مي‌شود. كه همسرش به او تمكين كند. و وظايف زناشويي خود عمل كند.

...


نفقه،وکیل نفقه،فوت،مرگ،مشاوره حقوقی،وکیل،وکالت،موسسه حقوقی،مهریه،طلاق،عکس،عکس نوشته،law،lawyer


گروه وکلای دادشید

موسسه حقوقی ندای عدالت ساعی (گروه وکلای دادشید) با بهره گیری از وکلای پایه یک دادگستری آماده ارائه انواع خدمات حقوقی و وکالت در مراجع حقوقی کیفری دیوان عدالت و  سایر مراجع حقوقی و اداری توسط وکیل و مشاوره حقوقی در سرتاسر کشور می باشد جهت ارتباط با این مجموعه اینجا را کلیک کنید.

همیشه بخاطر داشته باشید؛ مسائل مشابه حقوقی الزاماََ راه حل مشابهی ندارند بدون مشورت با وکیل یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.


دسته بندی
دسته بندی مقالات 68
مقالات ما
۱۵ آذر

اجازه مالک

  اجازه مالک اجازه مالک یا اجازه در عقد فضولی به موافقت مالک یا ولی مالک در مورد تصرف فضولی یا معاملات فضولی توسط دیگران اشاره دارد. این مفهوم در...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۲ آذر

ارزیابی حقوقی مالک

ارزیابی حقوقی مالک ارزیابی حقوقی مالک به معنای بررسی وضعیت حقوقی مالکیت یک ملک است. این ارزیابی شامل بررسی مستندات حقوقی مربوط به ملک، اطمینان از اینک...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۰ آذر

املاک مجهول المالک کدامند ؟

  املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاکی هستند که مالک آن‌ها مشخص نیست. این املاک ممکن است به دلیل عدم ثبت یا عدم تقاضای ...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب