اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان 5 طبقه سوم واحد 37
تماس با ما 09332373448
ایمیل dadshid@gmail.com
ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه۸الی ۱۵
blog3
آیا زن می تواند نفقه گذشته خود را بگیرد؟ (وکیل،وکالت)
آیا زن می تواند نفقه گذشته خود را بگیرد؟ (وکیل،وکالت)

آیا زن می تواند نفقه گذشته خود را بگیرد؟ (وکیل،وکالت)

آیا زن می تواند نفقه گذشته خود را بگیرد؟ (وکیل،وکالت،وکیل مهریه،وکیل نفقه،مشاوره حقوقی)

نفقه، چیزی است که زن به طور متعارف برای گذران زندگی خود به آن نیاز دارد. بر این پایه، اموری که شامل نفقه واجب می‏شود. و شوهر از نظر شرعی مکلف است برای همسرش فراهم کند. عبارتند از خوراک؛ پوشاک؛ مسکن؛ اثاث خانه؛ خدمتکار در صورتی که به داشتن آن عادت داشته باشد. و دیگر امور ضروری و لازم از قبیل تهیه وسایل سرما و گرما، داروهایی که به طور متعارف کمتر کسی در طول ماه و سال از آنها بی‏نیاز باشد و مانند آن.
تأمین دیگر نیازهای زن، غیر از آنچه ذکر شد. مانند دادن پول برای خرید کتاب، انفاق به فقیران و هدیه دادن، بر شوهر واجب نیست.

آیا زن می تواند نفقه گذشته خود را بگیرد؟

زن می‌تواند نفقه ایام گذشته خود را نیز مطالبه کند.این در حالی است كه در مورد فرزندان مشترك زن و مرد، الزام مرد به پرداخت نَفقه از تاریخ تقدیم دادخواست امكان‌پذیر است.به این معنا که فرزندان نمی‌توانند مدعی عدم پرداخت نَفقه در گذشته شوند. همچنین قانون، حقوقي را براي زناني كه همسرانشان فوت مي‌كنند. در نظر گرفته است. تا سال 1381 هرگاه عقد ازدواج به دلیل فوت شوهر منحل می‌شد.در عین حال كه زن مكلف بود (4 ماه و 10 روز) عدّه نگاه دارد. و نمی‌توانست نفقه مطالبه كند. اما با اصلاح ماده 1110 قانون مدني،  زن می‌تواند در ایام عدّه، نَفقه خود را مطالبه كند.

در چه مواردی نفقه به زن تعلق می گیرد؟

1-دایمی بودن عقد که قانون مدنی در ماده 1106 تصریح دارد : در عقد دایم نَفقه زوجه به عهده شوهر است.

2-تمکین کامل زوجه.

نفقه شامل چه چیزهایی می شود؟

۱- غذا: غذا اساسی‏ ترین بخش نفقه را تشکیل می‏دهد. که برای ادامه حیات هر فرد ضرورت دارد. معیار در غذا، مقداری است که برای سیر کردن او کافی باشد. و در کیفیت و جنس باید به عرف مراجعه کرد. از این رو، آنچه که برای امثال او متعارف است. و با مزاج او سازگاری دارد. و آنچه که به آن عادت کرده، به گونه‏ای که به ترک آن ضرر می‏بیند. باید برایش تهیه شود.

۲- لباس: در مقدار و جنس لباس، باید عادت امثال او و شهری که در آن ساکن است. و همچنین به فصلهایی از سال که به لباس نیاز پیدا می‏کند.ملاک قرار گیرد؛ چون در کمیت، کیفیت و جنس لباس نسبت به این مسائل اختلافی فاحش پیدا می‏شود. اگر زن اهل تجمل و زیباپوشی است. و به لباسهای زینتی و تجملی نیاز دارد واجب است. که علاوه بر دیگر لباسها، به حسب حال امثال او، برایش تهیه شود.

۳- مسکن: حق مسکن از مهم‏ترین ارکان نَفقه است .و مرد وظیفه دارد به عنوان سرپرست خانواده برای همسر خود منزلی مناسب و در شأن او برگزیند. و آرامش خاطر او را فراهم سازد.

بنابراین، زن حق دارد در خانه‏ای که متناسب و معمول امثال اوست سکونت داده شود. حتی می‏تواند از شوهرش خانه‏ای مستقل بخواهد که متعلق به خودش شود. و یا برایش اجاره کند. ۴- لوازم خانه: لوازم منزل از مهم‏ترین ضروریات زندگی است. که کمیت و کیفیت به عرف و عادت موکول می‏شود. بر این پایه، مجموعه وسایلی که برای تأمین حداقل نیازهای معیشتی زن ضرورت دارد باید برایش تهیه شود.

۵- خدمتکار: اگر زن، از خانواده‏های اشراف -که دارای خدمتکار و کلفت هستند- باشد. مرد باید برایش خدمتکار بگیرد. گرچه به بیش از یک نفر نیاز داشته باشد.

۶-هزینه‏های درمانی و بهداشتی: هزینه داروهایی که زن به طور متعارف به آن نیاز دارد. و هزینه نظافت و بهداشت فردی او بر عهده شوهر است.

۷- هزینه سفر: مخارج سفر زن اگر بیشتر از مخارج وطن باشد با شوهر نیست.ولی اگر شوهر مایل باشد. که زن را سفر ببرد باید خرج سفر او را بدهد.

اگر مرد نفقه را پرداخت نکند؟

براي دريافت نَفقه، توافق طرفين مقدم بر هر چيزي است. و اصولاً در روابط خانوادگي اخلاق و توافق مقدم بر مسائل قضايي است. ولي در صورت خودداري شوهر از پرداخت نفقه، زن مي‌تواند به دو صورت حقوقي و كيفري نسبت به حق خويش اقدام نمايد.

  • 1) كيفري:

شكايت كيفري به دادسرا به اتهام ترك انفاق كه پس از بررسي و اثبات آن، دادگاه مردي را كه با داشتن استطاعت از پرداخت نفقه خودداري مي‌كند. طبق ماده 642 قانون مجازات اسلامي از سه ماه و يك روز تا پنج ماه حبس محكوم مي‌كند. البته در اين روش مجازات شوهر، براي عدم پرداخت نفَقه است. و نمي‌توان از او نفقه را دريافت كرد.و براي مطالبه نَفقه كه امر حقوقی است بايد به دادگاه حقوقي مراجعه كرد.

  • 2) حقوقي:

زن با ارائه دادخواست مطالبه نفَقه به دادگاه خانواده، ‌شوهر را ملزم به پرداخت نفقه مي‌كنند. در صورت عدم اعسار (توانائی مالی) زوج و توانايي بر پرداخت نَفقه، زوج ملزم به پرداخت مي‌شود.

نفقه زوجه نه تنها شامل ايام جاري زندگي می شود.بلكه نفقه ايام گذشته نيز از طريق ارائه دادخواست حقوقي به دادگاه خانواده قابل مطالبه است. و در صورت محكوميت مرد، مشمول قانون نحوه اجراي محكوميت‌هاي مالي مي‌شود.

...


نفقه،وکیل نفقه،صیغه،ازدواج،ازدواج موقت،مشاوره حقوقی،وکیل،وکالت،موسسه حقوقی،مهریه،طلاق،عکس،عکس نوشته،law،lawyer


گروه وکلای دادشید

موسسه حقوقی ندای عدالت ساعی (گروه وکلای دادشید) با بهره گیری از وکلای پایه یک دادگستری آماده ارائه انواع خدمات حقوقی و وکالت در مراجع حقوقی کیفری دیوان عدالت و  سایر مراجع حقوقی و اداری توسط وکیل و مشاوره حقوقی در سرتاسر کشور می باشد جهت ارتباط با این مجموعه اینجا را کلیک کنید.

همیشه بخاطر داشته باشید؛ مسائل مشابه حقوقی الزاماََ راه حل مشابهی ندارند بدون مشورت با وکیل یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.


دسته بندی
دسته بندی مقالات 68
مقالات ما
۱۵ آذر

اجازه مالک

  اجازه مالک اجازه مالک یا اجازه در عقد فضولی به موافقت مالک یا ولی مالک در مورد تصرف فضولی یا معاملات فضولی توسط دیگران اشاره دارد. این مفهوم در...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۳ آذر

ارزیابی حقوقی مالک

ارزیابی حقوقی مالک ارزیابی حقوقی مالک به معنای بررسی وضعیت حقوقی مالکیت یک ملک است. این ارزیابی شامل بررسی مستندات حقوقی مربوط به ملک، اطمینان از اینک...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۰ آذر

املاک مجهول المالک کدامند ؟

  املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاکی هستند که مالک آن‌ها مشخص نیست. این املاک ممکن است به دلیل عدم ثبت یا عدم تقاضای ...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب