اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان 5 طبقه سوم واحد 37
تماس با ما 09332373448
ایمیل dadshid@gmail.com
ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه۸الی ۱۵
blog3
چه موقع به زن نصف مهریه تعلق می گیرد (وکیل مهریه،وکالت)
چه موقع به زن نصف مهریه تعلق می گیرد (وکیل مهریه،وکالت)

چه موقع به زن نصف مهریه تعلق می گیرد (وکیل مهریه،وکالت)

چه موقع به زن نصف مهریه تعلق می گیرد (وکیل مهریه،وکالت،مشاوره حقوقی،وکیل خانواده)

مهریه یكی از حقوقی است كه در جریان ازدواج برای زن به وجود می‌آید. و عبارت است از مال معین یا چیزی است. كه جانشین مال كه در عقد ازدواج بر عهده مرد قرار می­گیرد. و در صورت مطالبه زن، وی (مرد) مكلف است مَهریه ­اش را بپردازد. و هیچ گونه ارتباطی با طلاق و نفقه ندارد. این مال می تواند به صورت نقدی (وجه رایج کشور)، سکه و طلا، سایر اموال منقول یا غیر منقول (ملک، خانه یا آپارتمان) باشد. این مال به عنوان دین و بدهی بر عهده زوج قرار می گیرد.

مطابق ماده 1082 ق .م به مجرد عقد، زن مالک مهر می شود. و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید». بنابراین اصل این است. که به مجرد وقوع عقد نکاح، زن مالک تمام مهر می شود. و حکم به تنصیف مهریه نیازمند تصریح می باشد.

مواردی که به زن نصف مهریه تعلق می گیرد

  • فسخ نکاح بدلیل عنن : مطابق ماده 1101 ق.م « هرگاه عقد نکاح قبل از نزدیکی به جهتی فسخ شود. زن حق مهر ندارد مگر در صورتی که موجب فسخ، عنن باشد. که در این صورت با وجود فسخ نکاح زن مستحق نصف مهر است».
  • بذل تمام مدت قبل از نزدیکی در نکاح منقطع : به موجب ماده 1097 ق.م « در نکاح منقطع هرگاه شوهر قبل از نزدیکی تمام مدت نکاح را ببخشد. باید نصف مهر را بدهد».
  • موت زوج قبل از نزدیکی: هرچند که قانون مدنی در خصوص وضعیت مهریه در صورت موت زن یا شوهر قبل از نزدیکی در نکاح منقطع حکم به تعلق تمام مهریه داده است.(ماده 1096 ق.م) اما در خصوص نکاح دایم حکم آن را مسکوت گذارده است. فقهای متقدم به استحقاق زن بر کل مهر در صورت فوت اعتقاد دارند. استصحاب اصل تعلق کل مهر به زوجه به مجرد عقد و نیز استثنایی بودن حکم طلاق، این نظر را تایید می نماید. اما فقهای معاصر همانند طلاق قبل از نزدیکی معتقد به تنصیف مهریه در صورت فوت می باشند. و معتقدند که همواره شرط تعلق کل مهر به زوجه وقوع نزدیکی است. و عدم وقوع نزدیکی موجب  تنصیف یا سقوط مهر می باشد. خواه علت این عدم وقوع نزدیکی طلاق باشد یا فوت یا فسخ نکاح.
  • طلاق قبل از نزدیکی: مطابق ماده 1092 ق.م « هرگاه شوهر قبل از نزدیکی زن خود را طلاق دهد زن مستحق نصف مهر خواهد بود. و اگر شوهر بیش از نصف مهر را قبلاً داده باشد. حق دارد مازاد از نصف را عیناً یا مثلاً یا قیمتاً استرداد کند».

طلاق قبل از نزدیکی در نکاح دائم

  • زمانی که مهریه از قبل مشخص شده است. که در چنین حالتی زن مستحق نصف ان است.(ماده 1092ق.م)و طلاق در این صورت مملک نصف مهر است. اگر همه آن را قبلا دریافت کرده باشد. موظف است نصف آن را به شوهر باز گرداند.
  • زمانی که مهر فاسد است.یا شرط عدم مهر شده است.ویا بر میزان مهریه از قبل  توافقی وجودندارد. که چنین نکاحی را نکاح مفوضه البضع می کویند. که در اینجا هم شامل دو حالت می شود.حالتی که اختیار تعیین مهر به زوج یا زوجه یا ثالثی داده می شود. وزوج قبل از نزدیکی وتعیین مهر طلاق می دهد. که در چنین حالتی بایدمهر معین شود ونصف ان به زن تعلق گیرد. و   زمانی که تعیین مهر  به عهده کسی باشد. واو قبل از تعیین فوت کند. که به طریق  دیگری امکان تعیین مهر نباشد. که در چنین حالتی زن مستحق مهر المتعه خواهد بود.

...


تمکین،موسسه حقوقی،وکیل،وکیل خانواده،وکیل خوب،مهریه،عکس،عکس نوشته،مشاوره حقوقی،رایگان،وکیل مهریه،حق حبس،


گروه وکلای دادشید

موسسه حقوقی ندای عدالت ساعی (گروه وکلای دادشید) با بهره گیری از وکلای پایه یک دادگستری آماده ارائه انواع خدمات حقوقی و وکالت در مراجع حقوقی کیفری دیوان عدالت و  سایر مراجع حقوقی و اداری توسط وکیل و مشاوره حقوقی در سرتاسر کشور می باشد جهت ارتباط با این مجموعه اینجا را کلیک کنید.

همیشه بخاطر داشته باشید؛ مسائل مشابه حقوقی الزاماََ راه حل مشابهی ندارند بدون مشورت با وکیل یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.


1 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

دسته بندی
دسته بندی مقالات 68
مقالات ما
۱۵ آذر

اجازه مالک

  اجازه مالک اجازه مالک یا اجازه در عقد فضولی به موافقت مالک یا ولی مالک در مورد تصرف فضولی یا معاملات فضولی توسط دیگران اشاره دارد. این مفهوم در...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۳ آذر

ارزیابی حقوقی مالک

ارزیابی حقوقی مالک ارزیابی حقوقی مالک به معنای بررسی وضعیت حقوقی مالکیت یک ملک است. این ارزیابی شامل بررسی مستندات حقوقی مربوط به ملک، اطمینان از اینک...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۰ آذر

املاک مجهول المالک کدامند ؟

  املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاکی هستند که مالک آن‌ها مشخص نیست. این املاک ممکن است به دلیل عدم ثبت یا عدم تقاضای ...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب