اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان 5 طبقه سوم واحد 37
تماس با ما 09332373448
ایمیل dadshid@gmail.com
ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه۸الی ۱۵
blog3
جعل چیست و چطور اثبات می شود
جعل چیست و چطور اثبات می شود

جعل چیست و چطور اثبات می شود

کلیاتی پیرامون جعل :

وکیل کیفری، وکیل جعل ، وکیل در خصوص جعل ،وکیل برای مشاوره جعل،وکیل دادسرا،وکیل دادگاه کیفری، وکیلمتهم،مشاوره حقوقی،مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری،  وکالت دادگستری،وکیل، وکالت،مشاوره آنلاین رایگان،جعل سند،جعل امضا

جعل چیست و چطور اثبات می شود ؟جعل : عنوان جَعل از جمله جرایمی است که زمان پیدایش آن را می توان به پیدایش خط و اسناد تعمیم داد . جَعل سبب تزلزل و ناامنی در نظام معاملات و مراودات می شود و از این حیث میتوان این عنوان مجرمانه را با نظم عمومی درگیر دانست.

به عنوان مثال و برای ملموس بودن آثار مخرب این عنوان میتوان به جَعل اسناد رسمی و پول رایج مملکت اشاره نمود که آثار مخرب آن از هیچ نگاهی مستور نیست.

مقنن در ماده مذکور به این نحو به بیان و تعریف جَعل پرداخته است که « ماده 523 ـ جَعل و تزویر عبارتند از: ساختن نوشته یا سند یا ساختن مهر یا امضای اشخاص رسمی یا غیر رسمی‌، خراشیدن یا تراشیدن یا قلم بردن یا الحاق یا محو یا اثبات یا سیاه کردن یا تقدیم‌ یا تاخیر تاریخ سند نسبت به تاریخ حقیقی یا الصاق نوشته‌ای به‌ نوشته دیگر یا بکار بردن مهر دیگری بدون اجازه صاحب آن و نظایر اینها به قصد تقلب»

جَعل در فرهنگ فارسی معین به معنای «برگردانیدن- تقلب کردن» آمده است. اين جرم، از جمله‌ی جرايم عليه آسايش و امنيت عمومی شناخته شده و در نتيجه قانونگذار به آن خاصيت عمومی بخشيده است.

آنچه که پایه و اساس جرم جَعل را تشکیل می دهد امکان به اشتباه انداختن و تصور امری صحیح در ذهن دیگری است به این معنا که مثلاً در مورد جَعل سند؛ خریدار با رویت سند جَعلی به تصور آن که این سند؛ ‌سند واقعی می باشد گمراه شود و تن به معامله ای دهد که نهایتاً مغبون واقع شود.

مصادیق جرم جعل  مطابق مقررات جزایی (در ماده 523قانون تعزیرات)

  1. ساختن نوشته یا سند( به نفع ارائه دهنده یا به ضرر دیگری)
  2. ساختن مهر یا امضای افراد
  3. خراشیدن یا تراشیدن (خراشیدن یعنی از بین بردن یک جزء از کلمه است مثل تغییرر عدد 1096 به 109!  ولی تراشیدن، از بین بردن تمام کلمه است مثلا عدد کاملا از سند محو گردد.)
  4. قلم بردن (تغییر دادن و تبدیل حرف ها و کلمه ها. مثلا حرف 1 را به 2 تغییر دهد.)
  5. الحاق یا اضافه کردن یک نوشته و یا حرف در سند
  6. از بین بردن یا سیاه کردن قسمتی از نوشته
  7. تغییر دادن تاریخ سند (مثلا تاریخ وصیت را تغییر و از این جهت آثاری بر ان مترتب شود.)
  8. الصاق نوشته ای به نوشته دیگر (چسباندن دو نوشته متفاوت.)
  9. به کار بردن مهر دیگری اعم از شخص حقیقی یا حقوقی بدون اجازه صاحب آن نیز از مصادیق جَعل عنوان گردیده است.

 

ارکان تحقق جرم جعل:

ارکان جرم جَعل عبارت است از:
الف  - رکن مادی: یعنی باید آن اعمال و افعال (جعل )‌که در تعریف جَعل و ذکر مصادیق آن به عمل آمد توسط مرتکب ، انجام شود تا رکن مادی تحقق یابد .
ب –  رکن معنوی:  به قصد انجام عمل مجرمانه و آگاهی و هوشیاری در حین انجام جَعل تلقی می شود و به بیان اخری به همان بحث سونیت مرتکب اشاره دارد.
ج-  رکن قانونی : که در زمانی که قاضی و دادرس در حال رسیدگی با شکایت اشخاص ذینفع و یا گزارش مرجع انتظامی اداری دولتی مواجه می شود باید تشخیص دهد که عمل انجام شده توسط متهم با مواد قانونی مربوط به جعل در قانون تعزیرات باشد.
4- رکن ضرری: یعنی عمل شخص جاعل باعث ایراد ضرر به شخصی که آن سند علیه وی ارائه شده و یا اشخاص ثالث و یا جامعه شود.

 

جعل چیست و چطور اثبات می شود ؟1

 

مجازات جرم جعل و استفاده از سند مجعول:

مرتکب بسته به نوع جعل ارتکابی؛ به شرح ذیل قابل مجازات می باشد؛

الف- مجازات جعل در اسناد یا نوشته های غیررسمی:

طبق ماده 536 قانون مجازات اسلامی اسلامی مصوب 1392 جعل یا تزویر اسناد یا نوشته های غیررسمی و یا با علم به جعل و تزویر آن اسناد استفاده کند، علاوه بر جبران خسارت به حبس از 6 ماه تا 2 سال یا به سه تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.

ب- جعل و استفاده از  اسناد رسمی مجعول:  

1) طبق ماده 526 ق.م.ا. 1392 ، هرکس اسکناس رایج داخلی یا خارجی یا اسناد بانکی، اوراق بهادار یا حواله های صادره از خزانه را به قصد اخلال در وضع پولی یا بانک یا اقتصادی یا بر هم زدن نظام کشور جعل یا وارد کشور کند یا با علم به جَعل استفاده کند . اگر مفسد و محارب شناخته شود، به 5 تا 20 سال حبس محکوم می شود

2) جَعل مدارک اشتغال به تحصیل یا فارغ التحصیلی یا تائیدیه یا ریز نمرات تحصیلی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی داخل یا خارج از کشور یا ارزش نامه های تحصیلات خارج را جَعل کند یا با علم به جعل بودن استفاده کند علاوه بر جبران خسارت به حبس از 1 تا 3 سال محکوم می شود.  به تجویز ماده 527 از قانون تعزیرات)
3 )  هر کسی مهر یا منگنه یا علامت یکی از ادارات و مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی مانند شهرداری را جَعل کند یا با علم به جَعل استعمال رکن آن به 6 ماه تا 3 سال حبس محکوم می شود. ( ماده 529 قانون مذکور )
4) هرکس شخصاً یا توسط دیگری برای معافیت خود یا شخص دیگری از خدمت دولت یا نظام وظیفه و برای تقدیم به دادگاه گواهی پزشکی به اسم طبیب جَعل کند به حبس از 6 ماه تا 1 سال یا 3 تا 6 میلیون ریال جزای نقدی محکوم می شود. (ماده 538 ق.تعزیرات)
5) اگر پزشک تصدیقنامه برخلاف واقع درباره شخص برای معافیت از خدمت در ادارات رسمی یا نظام وظیفه برای تقدیم به مراجع قضائی بدهد به حبس از 6 ماه تا 2 سال و یا به 3 تا 12 میلیون ریال جزای نقدی محکوم می شود.(ماده 539 ق. تعزیرات) و .....

در پایان بیان می گردد همانگونه که شاهد هستیم قانونگذار به خاطر آثار مخرب فرآوان متصور برای جَعل قوانین به نسبت سخت گیرانه ای برای آن تصویب و تقنین نموده است وبدیهی است که اگر حکمی از محاکم ذیصلاح به استناد اسناد جَعلی اخذ شود آن حکم قابلیت اعاده دادرسی دارد و تمام آثار اثباتی بر سند جعلی پس از اثبات جعلیت زدوده خواهد گردید.

...


گروه وکلای دادشید

موسسه حقوقی ندای عدالت ساعی (گروه وکلای دادشید) با بهره گیری از وکلای پایه یک دادگستری آماده ارائه انواع خدمات حقوقی و وکالت در مراجع حقوقی کیفری دیوان عدالت و  سایر مراجع حقوقی و اداری توسط وکیل و مشاوره حقوقی در سرتاسر کشور می باشد جهت ارتباط با این مجموعه اینجا را کلیک کنید.

همیشه بخاطر داشته باشید؛ مسائل مشابه حقوقی الزاماََ راه حل مشابهی ندارند بدون مشورت با وکیل یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.


2 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

دسته بندی
دسته بندی مقالات 68
مقالات ما
۱۵ آذر

اجازه مالک

  اجازه مالک اجازه مالک یا اجازه در عقد فضولی به موافقت مالک یا ولی مالک در مورد تصرف فضولی یا معاملات فضولی توسط دیگران اشاره دارد. این مفهوم در...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۳ آذر

ارزیابی حقوقی مالک

ارزیابی حقوقی مالک ارزیابی حقوقی مالک به معنای بررسی وضعیت حقوقی مالکیت یک ملک است. این ارزیابی شامل بررسی مستندات حقوقی مربوط به ملک، اطمینان از اینک...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۰ آذر

املاک مجهول المالک کدامند ؟

  املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاکی هستند که مالک آن‌ها مشخص نیست. این املاک ممکن است به دلیل عدم ثبت یا عدم تقاضای ...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب