اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان 5 طبقه سوم واحد 37
تماس با ما 09332373448
ایمیل dadshid@gmail.com
ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه۸الی ۱۵
blog3
زن در چه مواردی می‌تواند تقاضای طلاق کند؟
زن در چه مواردی می‌تواند تقاضای طلاق کند؟

زن در چه مواردی می‌تواند تقاضای طلاق کند؟

زن در چه مواردی می‌تواند تقاضای طلاق کند؟

وکیل دعاوی ثبتی، وکیل ثبت اسناد، وکیل وصول مطالبات، وکیل چک، وکیل چک برگشتی، وکیل ثبتی، وکیل ملکی، مشاوره حقوقی، مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری،  وکالت دادگستری،وکیل، وکالت،مشاوره آنلاین رایگان

زن در چه مواردی می تواند تقاضای طلاق کند ؟زن در چه مواردی می‌تواند تقاضای طلاق کند؟

از آنجایی که قواعد و مقررات مربوط به طلاق ، از فقه و دین اسلام برخواسته است.و در دین اسلام، اصولا طلاق به دست مرد می باشد.لذا زن برای تقاضای طلاق حتما لازم است. که عذر و دلیل موجه داشته باشد.(زن در چه مواردی می‌تواند تقاضای طلاق کند)

در برخی از مواد قانونی ، به مواردی اشاره شده است .که زن میتواند تقاضای طلاق بنماید. و لذا حتی اگر در زمان عقد، این موارد در زمره توافقات زوجین قرار نگرفته باشد. باز هم زوجه حق خواهد داشت که از این موارد بهره مند شود. که از این موارد با عنوان «معاذیر قانونی» یاد می شود. مثل اینکه زوج پس از عقد نکاح، مجنون شود. و یا اینکه قبل ازعقد نکاح، برای جلب نظر مساعد زوجه، تدلیس (تقلب) نموده باشد.(زن در چه مواردی می‌تواند تقاضای طلاق کند)

اما علاوه بر موارد مزبور، زوحین حق دارند. که در زمان عقد نکاح، هر گونه شرطی که مخالف با قوانین و شرع مقدس اسلام نباشد.را پیش بینی نمایند و توافق کنند. که در صورت بروز هر یک  از این شروط ، زن مجاز در طلاق گرفتن باشد. که از این موارد با عنوان «شروط قراردادی» یاد میشود.(زن در چه مواردی می‌تواند تقاضای طلاق کند)

درحال حاضر از آنجایی که در زمان انعقاد عقد نکاح، نکاح زوجین در دفترچه های مخصوصی به ثبت می رسد.و این دفترچه از سوی سازمان ثبت تهیه و تنظیم شده.لذا صرفا شروط 12 گانه ای که در دفترچه مزبور ذکر شده را مورد بررسی قرار می دهیم:(زن در چه مواردی می‌تواند تقاضای طلاق کند)

۱- در صورت خودداری شوهر از دادن خرجی ونفقه زن و انجام سایر حقوق واجب زن به مدت ۶ ماه.

۲- بدرفتاری زوج به حدی که ادامه زندگی را برای زوجه غیر قابل تحمل کند.(زن در چه مواردی می‌تواند تقاضای طلاق کند)

۴- دیوانه بودن مرد است. در زمانی که امکان فسخ وجود ندارد.(زن در چه مواردی می‌تواند تقاضای طلاق کند)

۵- اشتغال مرد به کاری است. که به حیثیت و آبروی زن و مصالح خانوادگی او لطمه بزند. در این صورت زن می‌تواند تقاضای طلاق کند.

۶- محکومیت شوهر به مجازات ۵ سال حبس یا بیشتر، یا به جزای نقدی که بر اثر ناتوانی از پرداخت، منجر به ۵ سال بازداشت شود. یا به حبس و جزای نقدی که مجموعاً منتهی به ۵ سال بازداشت یا بیشتر شود. و حکم مجازات در حال اجرا باشد. نیز یکی دیگر از شروط ضمن عقد نکاح است. که به زن امکان مطلقه شدن را می‌دهد.

۷- ابتلاء زوج به هر گونه اعتیاد مضری که به تشخیص دادگاه به اساس زندگی خانوادگی خللی وارد آورد. و ادامه زندگی را برای زوجه دشوار کند. مانند اعتیادی که منجر به بیکاری مرد، فروش اثاثیه منزل و وارد نمودن ضرر به سلامت جسمی و روحی زن و فرزند شود.

۸- چنانچه زوج زندگی خانوادگی را بدون عذر موجه ترک کند. یا اینکه ۶ ماه متوالی بدون عذر موجه غیبت کند. زن می‌تواند با مراجعه به دادگاه و بدون حضور شوهر طلاق خود را ثبت کند.

۹- محکومیت قطعی زوج بر اثر ارتکاب به جرم و اجرای هر گونه مجازات اعم از حد و تعزیر است. که مغایر با حیثیت و شئون خانوادگی زن باشد. تشخیص این امر نیز با توجه به وضع و موقیعت زن و عرف و موازین دیگر با دادگاه است.

۱۰- بچه‌دار نشدن مرد پس از گذشت ۵ سال از زندگی مشترک به جهت عقیم بودن یا عوارض جسمی دیگر است. که در این صورت زن می‌تواند تقاضای طلاق کند.

۱۱- همچنین چنانچه زوج مفقودالاثر شود. و ظرف ۶ ماه پس از مراجعه زوجه به دادگاه پیدا نشود. نیز دادگاه حکم طلاق را صادر می‌کند.

۱۲- ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسر است. که در صورت وقوع این مورد، زن حق طلاق را از مرد می‌گیرد.

...


زن در چه مواردی می‌تواند تقاضای طلاق کند؟


گروه وکلای دادشید

موسسه حقوقی ندای عدالت ساعی (گروه وکلای دادشید) با بهره گیری از وکلای پایه یک دادگستری آماده ارائه انواع خدمات حقوقی و وکالت در مراجع حقوقی کیفری دیوان عدالت و  سایر مراجع حقوقی و اداری توسط وکیل و مشاوره حقوقی در سرتاسر کشور می باشد جهت ارتباط با این مجموعه اینجا را کلیک کنید.

همیشه بخاطر داشته باشید؛ مسائل مشابه حقوقی الزاماََ راه حل مشابهی ندارند بدون مشورت با وکیلیا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.


0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

دسته بندی
دسته بندی مقالات 68
مقالات ما
۱۵ آذر

اجازه مالک

  اجازه مالک اجازه مالک یا اجازه در عقد فضولی به موافقت مالک یا ولی مالک در مورد تصرف فضولی یا معاملات فضولی توسط دیگران اشاره دارد. این مفهوم در...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۳ آذر

ارزیابی حقوقی مالک

ارزیابی حقوقی مالک ارزیابی حقوقی مالک به معنای بررسی وضعیت حقوقی مالکیت یک ملک است. این ارزیابی شامل بررسی مستندات حقوقی مربوط به ملک، اطمینان از اینک...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۰ آذر

املاک مجهول المالک کدامند ؟

  املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاکی هستند که مالک آن‌ها مشخص نیست. این املاک ممکن است به دلیل عدم ثبت یا عدم تقاضای ...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب