اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان 5 طبقه سوم واحد 37
تماس با ما 09332373448
ایمیل dadshid@gmail.com
ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه۸الی ۱۵
blog3
نکاتی در خصوص ارث زوجه
نکاتی در خصوص ارث زوجه

نکاتی در خصوص ارث زوجه

نکاتی در خصوص ارث زوجهنکاتی در خصوص ارث زوجه

وکیل دعاوی ثبتی، وکیل ثبت اسناد، وکیل وصول مطالبات، وکیل چک، وکیل چک برگشتی، وکیل ثبتی، وکیل ملکی، مشاوره حقوقی، مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری،  وکالت دادگستری،وکیل، وکالت،مشاوره آنلاین

نکاتی در خصوص ارث زوجه

 قوانین و مقررات مربوط به ارث، بر اساس قواعد و احکام دین اسلام پایه ریزی شده است. در قانون برای هریک از وارثین ، میزان و درصد مشخصی از اموال متوفی به عنوان ارث مشخص گردیده. و این نسبت ها تحت هیچ شرایطی قابل تغییر نیستند. البته متوفی میتواند قبل از مرگ، هر نوع تصرفی در اموال خود بنماید. و یا تا یک سوم آنرا وصیت نماید و لیکن پس از فوت وی، به هیچ وجه نمی توان برخی از ورثه را از ارث محروم نمود. و یا اینکه در میزان سهم الارث ایشان، دخل و تصرفی نمود.

(نکاتی در خصوص ارث زوجه)

زوجه به عنوان همسر متوفی؛ در قانون دارای سهم مشخصی از ارث است. سهم او دارای دو حالت می باشد:

(نکاتی در خصوص ارث زوجه)

  • در حالت اول، سهم او یک چهارم از اموال خواهد بود. واین مخصوص به زمانی است که متوفی فرزند ندارد.
  • در صورت دوم، سهم وی یک هشتم از اموال مرد است. و آن در صورتی است که متوفی دارای فرزند می باشد.

حال این که چه مالی را می تواند به ارث ببرد بسیار مهم است. زیرا که در مقدار سهم زن موثر است.
(نکاتی در خصوص ارث زوجه)

زوجه در صورت فرزند دار بودن زوج، یک هشتم از عین اموال منقول (مثل ماشین، موتور و...). و یک هشتم از قیمت اموال غیرمنقول (مثل خانه، باغ، مغازه و ...). اعم از عرصه (زمین) و اعیان(ساختمان) را ارث می برد.

پس لازم است بعد از مرگ شوهر، علاوه بر اموال منقول که تقسیم می شود.اموال غیرمنقول قیمت گذاری شده و یک چهارم یا یک هشتم از قیمت آن اموال غیر منقول به زن داده شود.

(نکاتی در خصوص ارث زوجه)

قانون مدنی در ماده 948 این امکان را به زن داده است. که چنانچه سایر ورثه از پرداخت قیمت اموال غیر منقول به زوجه امتناع می نمایند.زوجه حق خواهد داشت که سهم الارث خود را از عین اموال استیفا کند.

(نکاتی در خصوص ارث زوجه)

سوال: آیا زنی که با متوفی ، ازدواج موقت نموده نیز دارای سهم الارث خواهد بود؟؟. در این زمینه باید گفت که بر اساس قواعد اسلام و قانون مدنی، شرط اصلی برای ارث بردن زن از همسرش؛ این است که ازدواج آنها دائم باشد.(نکاتی در خصوص ارث زوجه)

آیا زنی که مطلقه شده است. از شوهر خود ارث می برد؟؟

قاعده اولیه آن است که زنی که طلاق داده شده.دیگر زوجه محسوب نمی شود. تا بتواند از شوهر سابق خو دارث ببرد. اما یک استثناء وجود دارد. و آن این است که  اگر شوهر، زن خود را به صورت رجعی طلاق داده باشد.و شوهر در زمان عده فوت کند.زن از اموال شوهر ارث میبرد.

(نکاتی در خصوص ارث زوجه)

ولی اگر فوت شوهر بعد از انقضای مدت عده بوده یا طلاق بائن باشد. (طلاقی که قبل از نزدیکی بوده یا طلاق زن یائسه،طلاق خلع و مبارات). دیگر زن از مرد در صورت فوت، هیچ ارثی نمی برد.
(نکاتی در خصوص ارث زوجه)

 

البته در ماده 944 همین قانون آمده که اگر شوهر در حالی که به مرضی مبتلا است. زن را طلاق دهد و در ظرف یک سال از تاریخ طلاق به علت همان مریضی بمیرد.زن از او ارث می برد حتی اگر طلاق به صورت بائن باشد. به شرط آنکه زن در طول این یک سال ازدواج نکرده باشد.(نکاتی در خصوص ارث زوجه)

نکته: شرط اصلی که وراث بتوانند از اموال متوفی ارث ببرند. آن است که ابتدا کلیه دیون و بدهکاری های متوفی پرداخت شده باشد. و اگر پس از پرداخت دیون ،اموالی از وی باقی بماند.وراث از آن اموال به نسبت سهم الارث خود ارث خواهند برد. بنابراین در خصوص زوجه، چنانچه نامبرده مهریه خود را از شوهرش دریافت ننموده باشد.ابتدا باید مهریه وی مطابق مقررات مربوطه به نرخ روز محاسبه و پرداخت شود. و سپس اموال بجا مانده از متوفی ، بین همه وراث تقسیم خواهد شد.(نکاتی در خصوص ارث زوجه)

لازم بذکر است که چنانچه وراث بدون پرداخت بدهکاری های متوفی، اموال وی را تقسیم و برداشت نمایند.از این جهت مسئولیت حقوقی خواهند داشت.(نکاتی در خصوص ارث زوجه)

...


[caption id="attachment_13439" align="aligncenter" width="900"]نکاتی در خصوص ارث زوجه نکاتی در خصوص ارث زوجه[/caption]


گروه وکلای دادشید

موسسه حقوقی ندای عدالت ساعی (گروه وکلای دادشید) با بهره گیری از وکلای پایه یک دادگستری آماده ارائه انواع خدمات حقوقی و وکالت در مراجع حقوقی کیفری دیوان عدالت و  سایر مراجع حقوقی و اداری توسط وکیل و مشاوره حقوقی در سرتاسر کشور می باشد. جهت ارتباط با این مجموعه اینجا را کلیک کنید.

همیشه بخاطر داشته باشید؛ مسائل مشابه حقوقی الزاماََ راه حل مشابهی ندارند بدون مشورت با وکیل یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.


0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

دسته بندی
دسته بندی مقالات 68
مقالات ما
۱۵ آذر

اجازه مالک

  اجازه مالک اجازه مالک یا اجازه در عقد فضولی به موافقت مالک یا ولی مالک در مورد تصرف فضولی یا معاملات فضولی توسط دیگران اشاره دارد. این مفهوم در...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۳ آذر

ارزیابی حقوقی مالک

ارزیابی حقوقی مالک ارزیابی حقوقی مالک به معنای بررسی وضعیت حقوقی مالکیت یک ملک است. این ارزیابی شامل بررسی مستندات حقوقی مربوط به ملک، اطمینان از اینک...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۰ آذر

املاک مجهول المالک کدامند ؟

  املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاکی هستند که مالک آن‌ها مشخص نیست. این املاک ممکن است به دلیل عدم ثبت یا عدم تقاضای ...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب