اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان 5 طبقه سوم واحد 37
تماس با ما 09332373448
ایمیل dadshid@gmail.com
ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه۸الی ۱۵
blog3
امتیازات اسناد رسمی
امتیازات اسناد رسمی

امتیازات اسناد رسمی

امتيازات اسناد رسمی

وکیل دعاوی ثبتی، وکیل ثبت اسناد، وکیل وصول مطالبات، وکیل چک، وکیل چک برگشتی، وکیل ثبتی، وکیل ملکی، مشاوره حقوقی، مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری،  وکالت دادگستری،وکیل، وکالت،مشاوره آنلاین

امتیازات اسناد رسمیامتيازات اسناد رسمی
همه روزه، بین شهروندان اعمال حقوقی و خرید و فروش ها و تنظیم اسناد و معاملات متعددی صورت میگیرد و بخش عمده ای از این معاملات، به صورت مکتوب درآمده و اوراق آن برای حفظ جنبه های اثباتی و برای آنکه در مواقع لزوم از آنها استفاده شود، نزد اشخاص نگهداری می شود.(امتيازات اسناد رسمی)

در این بین، قسمت عمده ای از این معاملات، صرفا به صورت عادی و  دست نویس نگاریش  یافته و طرفین به دلایلی از  جمله ضیق وقت و یا عدم تمایل بر پرداخت هزینه های ثبتی و دفترخانه ای ونیز به دلیل عدم اشراف نسبت به آثار و نتایج و تفاوت های اسناد عادی و رسمی، از رسمی نمودن این معاملات خودداری مینمایند.(امتيازات اسناد رسمی)

بدوا باید گفت که عدم ثبت رسمی معاملات ، می تواند نتایج جبران ناپذیری به همراه داشته باشد و حتی ثمره تلاش یک عمر را به راحتی بر باد دهد. بنابراین برای اینکه شهروندان، از تمایزات اسناد عادی و رسمی اطلاعات دقیق تری به دست آورند، به پاره ای از تمایزات شاخص این اسناد اشاره می شود:
(امتيازات اسناد رسمی)

  • اگر قراردادی به صورت عادی فیابین طرفین منعقد شده باشد، مفاد آن به راحتی از سوی هر یک از طرفین قابل انکار خواهد بود و شخص نه تها براحتی می تواند مفاد آنرا منکر شود بلکه حتی می تواند اصل انعقاد چنین قراردادی را انکار نماید. در حالیکه چنانچه این قرارداد به صورت محضری و رسمی منعقد شود امکان این سوء استفاده و تقلبی به حداقل ممکن خواهد رسید.(امتيازات اسناد رسمی)
  • ثبت رسمی معاملات، برای حفظ جنبه های اثباتی آن بسیار مفید خواهد بود. به نحوی که قراردادهایی که به صورت رسمی به ثبت رسیده اند؛ اثبات آنها به راحت ترین شکل ممکن مقدور می باشد.
  • اگر عقود و قراردادها به صورت غیر رسمی و عادی تنظیم گردند، کلیه مفاد و محتوای آنها صرفا در رابطه با طرفین قرارداد قابلیت استناد را دارد. اما به موجب ماده ١٣٠٥ قانون مدنی، تاریخ سند رسمی معتبر است حتی بر علیه اشخاص ثالث. به عبارت دیگر اشخاص ثالث که در تنظیم آن قرارداد هیچ نقشی نداشته اند، نمی توانند تاریخ سند رسمی شما را انکار نمایند(امتيازات اسناد رسمی)
  • به موجب ماده 1290 قانون مدنی ، سند رسمی درباره طرفین قرارداد و کلیه وارثین و قائم مقام آنها نافذ و معتبراست.
  • مطابق ماده٧٢ قانون ثبت؛ در خصوص معاملات اموال غيرمنقول ثبت شده؛ نسبت به اشخاص ثالث هم اعتباركامل دارد.(امتيازات اسناد رسمی)
  • هیچ یک از مطالبی که در سند رسمی آمده است، قابل انکار نیست. به عبارت دیگر چنانچه نسبت به مندرجات سند رسمی راجع به مواردی از قبیل اخذ وجه یا مالی یا تعهد به تادیه وجه یا تسلیم  مال؛ انکاری صورت گیرد؛ مراجع قضایی حق ترتیب اثردادن به این انکار را ندارند. اما اگر این انکار نسبت به مفاد اسناد عادی صورت پذیرد، از سوی مراجع قضایی شنیده می شود و این مساله بسیار خطرآفرین می باشد.(امتيازات اسناد رسمی)
  • بر اساس تبصره ٢ماده ١٩قانون مالک و مستاجر مصوب ١٣٥٦ فقط سند رسمی است که به نقل و انتقال حق کسب و پیشه از مستاجر سابق به مستاجر جدید اعتبار می بخشد.
  • نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای با مسئولیت محدود به عمل نمی آید مگر به موجب سند رسمی.(امتيازات اسناد رسمی)
  • مدلول کلیه اسناد رسمی به دیون و سایر اموال منقول بدون احتیاج به حکمی ازمحاکم لازم الاجراست مگر در مورد تسلیم عین منقولی که شخص ثالثی متصرف و مدعی مالکیت آن باشد.
  • ماده ٩٣ قانون ثبت حکایت از آن دارد که اسناد رسمی راجع به معاملات املاک ثبت شده مستقلا و بدون مراجعه به محاکم قضایی لازم الاجراست
  • قانونگزار در ماده 108 قانون آئین دادرسی مدنی، برای طلبکارانی که طلب آنها مستند به سند رسمی است امتیاز ویژه ای در نظر گرفته است. در صورتیکه درخواست توقیف اموال از سوی طلبکار؛ مستند به سند رسمی باشد؛ دادگاه مکلف به قبول درخواست است ودر این رابطه خسارت احتمالی از طلبکار دریافت نمی شود.
  • در مواردیکه دعوی مستند به سند رسمی باشد خوانده نمی تواند برای تامین خسارت احتمالی خود در خواست تامین نماید.
  • قانونگزار برای اسناد رسمی اعتبار و شخصیت ویژه ای قرار داده به نحوی که اعتبار ندادن به اسناد ثبت شده ازطرف قضات و مامورین دیگر دولتی؛ را موجب مجازات و تعقیب انتظامی قضات و مامورین دولتی دانسته است .
...

امتيازات اسناد رسمیامتيازات اسناد رسمی


گروه وکلای دادشید

موسسه حقوقی ندای عدالت ساعی (گروه وکلای دادشید) با بهره گیری از وکلای پایه یک دادگستری آماده ارائه انواع خدمات حقوقی و وکالت در مراجع حقوقی کیفری دیوان عدالت و  سایر مراجع حقوقی و اداری توسط وکیل و مشاوره حقوقی در سرتاسر کشور می باشد جهت ارتباط با این مجموعه اینجا را کلیک کنید.

همیشه بخاطر داشته باشید؛ مسائل مشابه حقوقی الزاماََ راه حل مشابهی ندارند بدون مشورت با وکیل یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.


0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

دسته بندی
دسته بندی مقالات 68
مقالات ما
۱۵ آذر

اجازه مالک

  اجازه مالک اجازه مالک یا اجازه در عقد فضولی به موافقت مالک یا ولی مالک در مورد تصرف فضولی یا معاملات فضولی توسط دیگران اشاره دارد. این مفهوم در...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۳ آذر

ارزیابی حقوقی مالک

ارزیابی حقوقی مالک ارزیابی حقوقی مالک به معنای بررسی وضعیت حقوقی مالکیت یک ملک است. این ارزیابی شامل بررسی مستندات حقوقی مربوط به ملک، اطمینان از اینک...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۰ آذر

املاک مجهول المالک کدامند ؟

  املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاکی هستند که مالک آن‌ها مشخص نیست. این املاک ممکن است به دلیل عدم ثبت یا عدم تقاضای ...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب