اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان 5 طبقه سوم واحد 37
تماس با ما 09332373448
ایمیل dadshid@gmail.com
ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه۸الی ۱۵
blog3
خیار عیب

خیار عیب

خیار عیب

وکیل دعاوی ثبتی، وکیل ثبت اسناد، وکیل وصول مطالبات، وکیل چک، وکیل چک برگشتی، وکیل ثبتی، وکیل ملکی، مشاوره حقوقی، مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری،  وکالت دادگستری،وکیل، وکالت،مشاوره آنلاین

در پاره ای از موارد ، اموالی که به موجب قرارداد به اشخاص مختلف واگذارمی شود، دارای عیوبی می باشد به نحوی که شخص خریدار در زمان عقد، از وجود آن عیوب بی اطلاع می باشد. در این صورت شما به  موجب حکم قانونگزار می توانید قرارداد مربوطه را فسخ نموده و پول پرداخت شده را مسترد نمائید. که به این اجازه قانونگزار برای منحل کردن عقد، اصطلاحا خیار گفته می شود و نوع این خیار نیز « خیار عیب » نامیده می شود.(خیار عیب)

از آنجایی که نوع عیب در کالاهای مختلف ، می تواند بسیار متنوع و مختلف باشد و این تنوع ، قطعا موجبات بروز اختلاف فیمابین طرفین قرارداد خواهد شد، بنابراین قانونگزار در  ماده ۴۲۶ قانون مدنی تشخیص عیب را بر حسب عرف و عادت قرار داده فلذا ممکن است بر حسب زمان‌ها و مکان‌ها مختلف شود.

ایجاد خیار عیب، دارای شرایطی است از جمله اینکه عیب پنهان باشد و عیب در زمان عقد وجود داشته باشد.(خیار عیب)

بنابراین قانون‌گذار دو شرط را برای خیار عیب مؤثر قرار داده ‌است:

۱. مخفی بودن عیب، زمانی است که مشتری به وجود عیب جاهل باشد اعم از این که این عدم علم ناشی از آن باشد که عیب واقعاً مستور بوده‌است یا این‌که ظاهر بوده ولی مشتری ملتفت آن نشده‌ است.

۲. موجود بودن عیب حین عقد،

بنابراین در صورت وجودشرایط مذکور، چنانچه مالی خریداری کرده اید که دارای عیب بوده و شمادر زمان انعقادقرارداد از وجود آن عیب بی اطلاع بوده اید، مجوز خواهیدداشت که بااستناد به این خیار قانونی؛ قرارداد را فسخ نموده و مبالغ پرداختی را از فروشنده مسترد نمائید.  

البته در نظر داشته باشید که شما می‌توانید عقد را قبول نماید و مابه‌التفاوت قیمت مبیع معیوب با قیمت مبیع سالم که در اصطلاح به آن آرش گفته می‌شود، را مطالبه کنید.(خیار عیب)

مواردی که مشتری نمی‌تواند بیع را فسخ و فقط می‌تواند آرش بگیرد:

  1. در صورت از بین رفتن مال نزد مشتری یا منتقل‌کردن آن به غیر.(خیار عیب)
  2. در صورتی که تغییری در مبیع پیدا شود اعم از این‌که تغییر به فعل مشتری باشد یا نه.
  3. در صورتی که بعد از تحویل مال، عیب دیگری در آن حادث شود مگر این‌که در زمان خیار مختص به مشتری حادث شده باشد که در این صورت مانع از فسخ و رد نیست.(خیار عیب)

بنابراین در صورتی که هر یک از حالات فوق مطرح شود، شماقادر به فسخ قرارداد و پس دادن مال نیستید و مجبورخواهید بود که با حفظ آن مال خریداری شده، فقط مابه التفاوت قیمت آنرا از فروشنده دریافت دارید.

[caption id="attachment_13476" align="aligncenter" width="900"]خیار عیب خیار عیب[/caption]


گروه وکلای دادشید

موسسه حقوقی ندای عدالت ساعی (گروه وکلای دادشید) با بهره گیری از وکلای پایه یک دادگستری آماده ارائه انواع خدمات حقوقی و وکالت در مراجع حقوقی کیفری دیوان عدالت و  سایر مراجع حقوقی و اداری توسط وکیل و مشاوره حقوقی در سرتاسر کشور می باشد جهت ارتباط با این مجموعه اینجا را کلیک کنید.

همیشه بخاطر داشته باشید؛ مسائل مشابه حقوقی الزاماََ راه حل مشابهی ندارند بدون مشورت با وکیل یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.


 

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

دسته بندی
دسته بندی مقالات 68
مقالات ما
۱۵ آذر

اجازه مالک

  اجازه مالک اجازه مالک یا اجازه در عقد فضولی به موافقت مالک یا ولی مالک در مورد تصرف فضولی یا معاملات فضولی توسط دیگران اشاره دارد. این مفهوم در...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۳ آذر

ارزیابی حقوقی مالک

ارزیابی حقوقی مالک ارزیابی حقوقی مالک به معنای بررسی وضعیت حقوقی مالکیت یک ملک است. این ارزیابی شامل بررسی مستندات حقوقی مربوط به ملک، اطمینان از اینک...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۰ آذر

املاک مجهول المالک کدامند ؟

  املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاکی هستند که مالک آن‌ها مشخص نیست. این املاک ممکن است به دلیل عدم ثبت یا عدم تقاضای ...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب