اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان 5 طبقه سوم واحد 37
تماس با ما 09332373448
ایمیل dadshid@gmail.com
ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه۸الی ۱۵
blog3
نحوه تنظیم شکایت
نحوه تنظیم شکایت

نحوه تنظیم شکایت

نحوه تنظیم شکایت

(وکیل - وکالت - شکایت - تنظیم شکایت - مجرم  - احقاق حق - طرح شکواییه -  مشاوره حقوقی - موسسه حقوقی - مشاوره تلفنی - گروه وکلا)

چگونگی نحوه تنظیم شکایت

بحث نحوه تنظیم شکایت علیه شخص مجرم مقدمه و ستون پیگیری قضایی جهت احقاق حق بزه دیده تلقی میشود و به همین دلیل توصیه می شود لزما با مشورت وکیل و یا مشاور حقوقی اقدام به طرح شکواییه صورت گیرد.(نحوه تنظیم شکایت)(نحوه تنظیم شکایت)(نحوه تنظیم شکایت)(نحوه تنظیم شکایت)

 شاید این سوال دغدغه ذهن شما نیز باشد که وقتی جرمی اتفاق می‌افتد، از قبیل (قتل، ضرب و جرح، توهین، تهدید، سرقت، خیانت در امانت و ... ) شخص متضرر باید چه اقدامی انجام دهد که به حق خود برسد. شایان ذکر است این حق ممکن است به واسطه رد مال و بازگشت مال باشد مثل موارد رد مال در بزه سرقت و یا اینکه ممکن است در جهت تالم روحی شخص بزه دیده باشد مانند مجازات حبس یا شلاق برای مجرم.(نحوه تنظیم شکایت)

دادستان (دادسرا) به نمایندگی از مردم (‌مدعی العموم)،  مطابق مقررات آیین دادرسی کیفری نسبت به كشف جرم و تعقیب متهم و جمع آوری دلایل تلاش نموده و با انجام تحقیقات مقدماتی از قبیل استماع اظهارات شهود و استعلامات مرتب و تحقیقات محلی و ... پرونده را جهت تعیین تکلیف و صدور حکم به دادگاه صالح میفرستد تا حقوق افراد جامعه محفوظ وبه تبع آن  نظم و امنیت در جامعه لحاظ گردد. اما داد سرا نهادی نیست كه فقط حامی متضرر از جرم باشد و یا فقط به حفظ و تأمین امنیت اجتماعی بپردازد بلكه مكلف است ضمن انجام امور فوق از متهم حمایت كرده و حقوق فردی و اجتماعی وی را نیز لحاظ کند.

از این رو دادسرای عمومی و انقلاب كه به اكثر جرایم رسیدگی می نماید ( مگر آنهایی که مطابق قانون از ابتدای امر حتی جهت انجام تحقیقات مقدماتی نیز در دادگاه صالح مطرح می گردند مثل جرايم منافی عفت و ..) از جایگاه مهمی برخوردار است. دادسرای نظامی و دادسرای ویژه روحانیت در معیت دادگاههای نظامی و دادگاه ویژه روحانیت نیز به جرایم خاص نظامیان و روحانیون رسیدگی می نمایند.(نحوه تنظیم شکایت)(نحوه تنظیم شکایت)(نحوه تنظیم شکایت)

شروع و كیفیت تحقیقات در دادسرا

مطابق ماده 64 از قانون آیین دادرسی کیفری جهات قانونی شروع به تعقیب متهم به شرح ذیل است:

الف - شکایت شاکی یا مدعی خصوصی

 ب - اعلام و اخبار ضابطان دادگستری، مقامات رسمی یا اشخاص موثق و مطمئن

پ - وقوع جرم مشهود، در برابر دادستان یا بازپرس

ت - اظهار و اقرار متهم

ث- اطلاع دادستان از وقوع جرم به طرق قانونی دیگر

دادسرا نهادی است مركب از دادستان و دادیار و بازپرس و دادیار اظهارنظر كه به ریاست دادستان (معاون دادستان) اداره می شود و وظیفه اصلی اش مطابق قانون تعقیب جرم و انجام تحقیقات مقدماتی است. (نحوه تنظیم شکایت)
پس اینجاست که اهمیت نگارش شکایت و طریق صحیح احقاق حق رخ می نمایاند؛
مطابق ماده 9 از قانون آیین دادرسی کیفری جرایم دارای دو جنبه می باشد:

الف)‌ جنبه عمومی (حق جامعه)

ب)جنبه خصوصی (حق شخص)
  همین دسته بندی موجب گردیده جرایم نیز به دو دسته جرایم قابل گذشت و جرایم غیر قابل گذشت تقسیم شود.

منظور از جرایم قابل گذشت آن دسته از جرایمی است که در هر مرحله از شکایت حتی در مرحله اجرای حکم نیز که شاکی از شکایت خود عدول کند موضوع منتفی شده؛ لیکن در جرایم غیر قابل گذشت ولو بر فرض گذشت شاکی ادامه رسیدگی و تعقیب متهم منتفی نمی شود و البته رضایت شاکی می تواند از جهات مخففه مجازات تلقی گردد.(نحوه تنظیم شکایت)(نحوه تنظیم شکایت)(نحوه تنظیم شکایت)(نحوه تنظیم شکایت)(نحوه تنظیم شکایت)

همچنین اگر شكایتی هم مطرح شود ولی بعداً شاكی از آن صرف نظر كند تعقیب متوقف می ماند و حتی اگر رسیدگی منجر به صدور حكم عیه متهم نیز شود با رضایت شاكی خصوصی حكم و مجازات اجرا نخواهد شد. دادسرا  ضابطین دادگستری مطابق قانون آیین دادرسی کیفری موظفند شكایت كتبی یا شفاهی را همه وقت قبول کند.
شكایت شفاهی در صورت مجلس قید و به امضای شخص شاكی می رسد و اگر شاكی نتواند امضا كند یا سواد نداشته باشد مراتب در صورتمجلس قید و انطباق شكایت شفاهی با مندرجات صورتمجلس تصدیق می شود. شاكی می تواند شخصاً یا توسط وكیل شكایت كند و باید در شكوائیه اش لزوما به موارد ذیل اشاره نماید.(نحوه تنظیم شکایت)(نحوه تنظیم شکایت)(نحوه تنظیم شکایت)

الف- نام، نام خانوادگی، نام پدر و نشانی دقیق شاكی

ب- موضوع شكایت و ذكر تاریخ و محل وقوع جرم

ج- ضرر و زیان مالی كه به شاكی وارد شده و مورد مطالبه است.

د- مشخصات و نشانی كسی كه از او شكایت دارد (درصورت امكان)

ه- دلایل و اسامی و مشخصات و نشانی گواهان (درصورت امكان)

پس از تقدیم شکواییه و ابطال هزینه دادرسی تحقیقات مقدماتی با ارجاع دادستان به بازپرس شروع شده و مطابق قانون ادامه پیدا میکند و نهایتا در صورت انتساب بزه انتسابی به متهم با صدور قرار جلب به دادرسی پرونده به دادگاه و یا در غیر اینصورت با توجه به شرایط موجود در پرونده قرار مقتضی اعم از منع تعقیب یا موقوفی و یا .. صادر میگردد.

...



گروه وکلای دادشید

موسسه حقوقی ندای عدالت ساعی (گروه وکلای دادشید) با بهره گیری از وکلای پایه یک دادگستری آماده ارائه انواع خدمات حقوقی و وکالت در مراجع حقوقی کیفری دیوان عدالت و  سایر مراجع حقوقی و اداری توسط وکیل و مشاوره حقوقی در سرتاسر کشور می باشد جهت ارتباط با این مجموعه اینجا را کلیک کنید.

همیشه بخاطر داشته باشید؛ مسائل مشابه حقوقی الزاماََ راه حل مشابهی ندارند بدون مشورت با وکیل یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.


 

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

دسته بندی
دسته بندی مقالات 68
مقالات ما
۱۵ آذر

اجازه مالک

  اجازه مالک اجازه مالک یا اجازه در عقد فضولی به موافقت مالک یا ولی مالک در مورد تصرف فضولی یا معاملات فضولی توسط دیگران اشاره دارد. این مفهوم در...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۳ آذر

ارزیابی حقوقی مالک

ارزیابی حقوقی مالک ارزیابی حقوقی مالک به معنای بررسی وضعیت حقوقی مالکیت یک ملک است. این ارزیابی شامل بررسی مستندات حقوقی مربوط به ملک، اطمینان از اینک...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۰ آذر

املاک مجهول المالک کدامند ؟

  املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاکی هستند که مالک آن‌ها مشخص نیست. این املاک ممکن است به دلیل عدم ثبت یا عدم تقاضای ...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب