اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان 5 طبقه سوم واحد 37
تماس با ما 09332373448
ایمیل dadshid@gmail.com
ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه۸الی ۱۵
blog3
امکان فروش و تبدیل موقوفات (در حقوق ایران)
امکان فروش و تبدیل موقوفات (در حقوق ایران)

امکان فروش و تبدیل موقوفات (در حقوق ایران)

امکان فروش و تبدیل موقوفات

(وکیل - مشاور - فروش موقوفات - تبدیل موقوفات - وقف -  مشاوره تلفنی - مشاوره آنلاین - موسسه حقوقی - مشاوره حقوقی  )

امکان فروش و تبدیل موقوفاتامکان فروش و تبدیل موقوفات در حقوق ایران

در منابع فقهی و حقوق ایران، اصل بر این است که مال موقوفه قابل خرید و فروش نمیباشد. به عبارت دیگر، انجام هر گونه عمل حقوقی که سبب انتقال عین موقوفه به دیگران شود جایز نیست. لیکن، گاهی اوقات شرایط و اوضاع و احوالی به وجود می آید که برای حفظ نهاد وقف و مصالح موقوف علیه فروش مال موقوفه لازم میشود.

از این رو، در منابع معتبر فقهی و قانون مدنی ایران، در موارد استثنایی، بیع مال موقوفه مجاز اعلام شده است، از جمله زمانی که مال موقوفه خراب شود یا بین موقوف علیهم اختلافی شدید پدید آید. مال موقوفه قابلیت خرید و فروش را ندارد و انجام هرگونه عمل حقوقی که سبب انتقال عین موقوفه به دیگران شود، جایز نیست ولی گاهی شرایط و اوضاع و احوالی پیش می آید که برای حفظ نهاد وقف و مصالح موقوف علیه (کسی که وقف به نفع او شده است)، فروش مال موقوفه لازم می شود، از این رو در منابع معتبر فقهی و قانون مدنی ایران در موارد استثنایی، انتقال مال موقوفه مجاز اعلام شده است. در حقیقت گاهی اوقات شرایط و اوضاع و احوالی به وجود میآید که برای حفظ نهاد وقف و مصالح موقوف علیه فروش مال موقوفه لازم می شود. از این رو، در منابع معتبر فقهی و قانون مدنی ایران، در موارد استثنایی، بیع مال موقوفه مجاز اعلام شده است، از جمله زمانی که مال موقوفه خراب شود یا بین موقوف علیهم اختلافی شدید پدید آید. سوالات این مقاله اینگونه مطرح می شود که در چه مواردی امکان فروش و تبدیل موقوفات را داریم؟ استثناعات فروش مال موقوفه چیست؟ همچنین در این تحقیق از روش تحلیلی-توصیفی با کمک روش گرداوری اطلاعات اسنادی- کتابخانه ای استفاده شده است.(امکان فروش و تبدیل موقوفات)(امکان فروش و تبدیل موقوفات)(امکان فروش و تبدیل موقوفات)(امکان فروش و تبدیل موقوفات)(امکان فروش و تبدیل موقوفات)(امکان فروش و تبدیل موقوفات)(امکان فروش و تبدیل موقوفات)

خلاصه :

"مال موقوفه قابلیت خرید و فروش را ندارد و انجام هرگونه عمل حقوقی که سبب انتقال عین موقوفه به دیگران شود، جایز نیست ولی گاهی شرایط و اوضاع و احوالی پیش میآید که برای حفظ نهاد وقف و مصالح موقوف علیه (کسی که وقف به نفع او شده است )، فروش مال موقوفه لازم میشود، از این رو در منابع معتبر فقهی و قانون مدنی ایران در موارد استثنایی، انتقال مال موقوفه مجاز اعلام شده است .

نکته دیگر اینکه در تبیین معنای «خرابی مال موقوفه » همان معیار و ملاک توضیح داده شده ذیل ماده ٨٨ قانون مدنی مورد استفاده خواهد بود (عرفانیان ، ١٣٩٢) در مواردی که مال موقوفه خراب شود یا این احتمال وجود داشته باشد که در صورت فروخته نشدن ، خراب شود و دیگر قابل استفاده نباشد، امکان فروش مال موقوفه وجود دارد، در حقیقت شرط جواز فروش مال موقوفه این است که مال در معرض خرابی قرار بگیرد، به نحوی که امکان تعمیر، عمران و بازسازی آن وجود نداشته باشد یا فردی حاضر به انجام این کار نشود. مورد دیگری که در قانون مدنی به صراحت پیش بینی شده ، در شرایطی است که به دلیل بروز اختلاف بین افراد ذینفع در موقوفه بیم خون ریزی وجود داشته باشد البته صرف وجود اختلاف بین موقوف علیهم مجوزی برای عدول از اصل و فروش مال موقوفه نیست ، مگر در مواردی که اختلاف های ناظر به وقف به اندازه ای باشد که در این میان احتمال به خطر افتادن جان فرد یا افرادی وجود داشته باشد."(امکان فروش و تبدیل موقوفات)

...


امکان فروش و تبدیل موقوفات -وکیل - مشاور - فروش موقوفات - تبدیل موقوفات - وقف - مشاوره تلفنی - مشاوره آنلاین - موسسه حقوقی - مشاوره حقوقی


گروه وکلای دادشید

موسسه حقوقی ندای عدالت ساعی (گروه وکلای دادشید) با بهره گیری از وکلای پایه یک دادگستری آماده ارائه انواع خدمات حقوقی و وکالت در مراجع حقوقی کیفری دیوان عدالت و  سایر مراجع حقوقی و اداری توسط وکیل و مشاوره حقوقی در سرتاسر کشور می باشد جهت ارتباط با این مجموعه اینجا را کلیک کنید.

همیشه بخاطر داشته باشید؛ مسائل مشابه حقوقی الزاماََ راه حل مشابهی ندارند بدون مشورت با وکیل یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.


 

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

دسته بندی
دسته بندی مقالات 68
مقالات ما
۱۵ آذر

اجازه مالک

  اجازه مالک اجازه مالک یا اجازه در عقد فضولی به موافقت مالک یا ولی مالک در مورد تصرف فضولی یا معاملات فضولی توسط دیگران اشاره دارد. این مفهوم در...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۲ آذر

ارزیابی حقوقی مالک

ارزیابی حقوقی مالک ارزیابی حقوقی مالک به معنای بررسی وضعیت حقوقی مالکیت یک ملک است. این ارزیابی شامل بررسی مستندات حقوقی مربوط به ملک، اطمینان از اینک...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۰ آذر

املاک مجهول المالک کدامند ؟

  املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاکی هستند که مالک آن‌ها مشخص نیست. این املاک ممکن است به دلیل عدم ثبت یا عدم تقاضای ...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب