اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان 5 طبقه سوم واحد 37
تماس با ما 09332373448
ایمیل dadshid@gmail.com
ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه۸الی ۱۵
blog3
انواع مرخصی در قانون کار (وکیل،مشاوره حقوقی)
انواع مرخصی در قانون کار (وکیل،مشاوره حقوقی)

انواع مرخصی در قانون کار (وکیل،مشاوره حقوقی)

انواع مرخصی در قانون کار

(مرخصی،مرخصی بدون حقوق،مرخصی سالیانه،مرخصی زایمان،مرخصی استحقاقی،مرخصی باردای،مرخصی تحصیلی،مرخصی ذخیره،دعاوی اداره کار، کار و امور اجتماعی ،وکیل،وکالت،موسسه حقوقی،مشاور حقوقی،درخواست وکیل)

انواع مرخصی در قانون کار

از آنجایی که شرایط کار در جامعه فعلی ، عمدتا به سود کارفرمایان و به ضرر کارگران می باشد، و این امر می تواند دست کارفرمایان را در تضییع حقوق کارگران باز گزارد، لذا لازم بوده است که دولت وارد عمل شده و در تنظیم روابط میان کارگران و کارفرمایان جنبه حمایتی حقوق کار را تقویت کند. قانون کار در ایران نیز از این رویه پیروی نموده است به طوری که موارد حمایتی بسیاری را در آن می توان مشاهده کرد. از جمله این موارد در نظر گرفتن انواع مرخصی برای کارگران است که در ادامه با انواع مرخصی های مندرج در قانون کار آشنا می شویم.(انواع مرخصی در قانون کار)

الف :  مرخصی بدون حقوق :

ماده ۱۶ ق.ک. : مرخصی کارگرانی که مطابق این قانون از مرخصی تحصیلی و یا دیگر مرخصی های بدون حقوق یا مزد استفاده می کنند ، در طول مرخصی و به مدت ۲ سال به حال تعلیق در میآید .(انواع مرخصی در قانون کار)

ماده ۷۲ ق.ک.  نحوه استفاده از مرخصی بدون حقوق کارگران و مدت آن و شرایط برگشت آنها به کارپس از استفاده از مرخصی با توافق کتبی کارگر یا نماینده قانونی او و کارفرما تعیین خواهد شد .

ب : مرخصی استحقاقی :

کارمندان دستگاه های اجرایی سالی سی روز حق مرخصی کاری با استفاده از حقوق و مزایا مربوط را دارند. حداکثر نیمی از مرخصی کارمندان در هر سال قابل ذخیره شدن است . (انواع مرخصی در قانون کار)

پ :  مرخصی تحصیلی :

ماده ۱۶ ق.ک. : قرارداد کارگرانی که مطابق این قانون از مرخصی تحصیلی و یا دیگر مرخصی های بدون حقوق یا مزد استفاده می کنند، در طول مرخصی و به مدت دو سال به حال تعلیق در می آید .

تبصره : مرخصی: تحصیلی برای ۲ سال دیگر قابل تمدید است .(انواع مرخصی در قانون کار)

ث : مرخصی بارداری:

ماده ۷۶ ق.ک. : مرخصی بارداری و زایمان کارگران زن جمعا ۹۰ روز است ، حتی الامکان ۴۵ روز از این مرخصی باید پس از زایمان مورد استفاده قرار گیرد .(انواع مرخصی در قانون کار)

ماده ۷۷ ق.ک. : در مواردی که به تشخیص پزشک سازمان تامین اجتماعی ، نوع کار برای کارگر باردار خطرناک یا سخت تشخیص داده شود ، کارفرما تا پایان دوره بارداری وی ، بدون کسر حق السعی کار مناسب تر و سبک تری به او ارجاع می نماید.

ج : مرخصی زایمان :

ماده ۷۶ ق.ک. : مرخصی بارداری و زایمان کارگران زن جمعا ۹۰ روز است . حتی الامکان ۴۵ روز از این مرخصی باید پس از زایمان مورد استفاده قرار گیرد . برای زایمان توامان ۱۴ روز به مدت مرخصی اضافه میشود .

تبصره ۱ ماده ۷۶ : پس از پایان مرخصی زایمان ، کارگر زن به کار سابق خود باز میگردد و اینمدت با تایید سازمان تامین اجتماعی جزء سوابق خدمت وی محسوب میگردد.(انواع مرخصی در قانون کار)

تبصره ۲ ماده واحده قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده مصوب ۱۳۹۲ : به دولت اجازه داده میشود مرخصی زایمان مادران را به ۹ ماه افزایش دهد.

بند ۱ مصوبه ۱۳۹۲/۴/۱۶ هیات وزیران : مدت مرخصی زایمان « یک و دو قلو زنان شاغل در بخشهای دولتی و غیردولتی ، نه ماه تمام با پرداخت حقوق و فوق العاده های مربوط تعیین میشود .(انواع مرخصی در قانون کار)

 

چ : مرخصی سالیانه :

مواد ۶۴ و ۶۵ ق.ک. : در مورد میزان مرخصی کارگران شاغل در کارهای عادی و یا سخت و زیان آور.

(انواع مرخصی در قانون کار)

ح : مرخصی کمتر از یک روز :

ماده ۷۰ ق.ک. : مرخصی کمتر از یک روز کار ، جزء مرخصی استحقاقی منظور میشود .

خ : مرخصی ادای فریضه حج واجب :

ماده ۶۷ ق.ک. : هر کارگر حق دارد بمنظور ادای فریضه واجب حج در تمام مدت کار خویش ، فقط برای یک نوبت یک ماه ، بعنوان مرخصی استحقاقی یا مرخصی بدون حقوق استفاده نماید .(انواع مرخصی در قانون کار)

د : مرخصی صیادان کارکنان حمل و نقل خدمه مستخدمین منازل و...

ماده ۱۹۰ ق.ک. : مدت کار ، تعطیلات و مرخصیها ، مزد یا حقوق صیادان ، کارکنان حمل و نقل ( هوایی، زمینی ، دریائی )، خدمه و مستخدمین منازل ، معلولین و نیز کارگرانی که طرز کارشان بنحوی است که تمام یا قسمتی از مزد و درآمد آنها بوسیله مشتریان یا مراجعین تامین میشود و همچنین کارگرانی که کار آنها نوعا در ساعات متناوب انجام میگیرد ، در آئین نامه هائیکه توسط شورای عالی کار تدوین و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید ، تعیین میگردد . در موارد سکوت مواد این قانون حاکم است .(انواع مرخصی در قانون کار)

ذ : مرخصی در کارهای زنجیره ای و موارد مشابه :

تبصره ماده ۶۹ ق.ک. : در مورد کارهای پیوسته ( زنجیره ای )و تمامی کارهایی که همواره حضور حداقل معینی از کارگران در روزهای کار را اقتضا می نماید ، کارفرما مکلف است جدول زمانی استفاده از مرخصی کارگران را ظرف ۳ ماه  آخر هرسال برای سال بعد تنظیم و پس از تائید شورای اسلامی کار یا انجمن صنفی یا نماینده کارگران اعلام نماید .

 

تاریخ استفاده از مرخصی :

صدر ماده ۶۹ ق.ک. : تاریخ استفاده از مرخصی با توافق کارگر و کارفرما تعیین می شود.

(انواع مرخصی در قانون کار)

بروز اختلاف در استفاده از مرخصی:

ذیل ماده ۶۹ ق.ک. : در صورت اختلاف بین کارگر و کارفرما ، نظر اداره کار و امور اجتماعی محل (در حال حاضر اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ) لازم الاجرا است.

مرخصی ذخیره :

ماده ۶۶ قانون کار : کارگر نمی تواند بیش از ۹ روز از مرخصی سالانه خود را ذخیره نماید.

 (انواع مرخصی در قانون کار)

...


قانون،موسسه حقوقی،درخواست وکیل،وکیل،وکالت،حقوق،عکس،عکس نوشته،مشاوره حقوقی،رایگان،کارگر،کارفرما،اداره کار،انواع مرخصی در قانون کار


گروه وکلای دادشید

موسسه حقوقی ندای عدالت ساعی (گروه وکلای دادشید) با بهره گیری از وکلای پایه یک دادگستری آماده ارائه انواع خدمات حقوقی و در مراجع حقوقی کیفری دیوان عدالت و  سایر مراجع حقوقی و اداری توسط  و مشاوره حقوقی در سرتاسر کشور می باشد جهت ارتباط با این مجموعه اینجا را کلیک کنید.

همیشه بخاطر داشته باشید؛ مسائل مشابه حقوقی الزاماََ راه حل مشابهی ندارند بدون مشورت با یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.


دسته بندی
دسته بندی مقالات 68
مقالات ما
۱۶ آذر

اجازه مالک

  اجازه مالک اجازه مالک یا اجازه در عقد فضولی به موافقت مالک یا ولی مالک در مورد تصرف فضولی یا معاملات فضولی توسط دیگران اشاره دارد. این مفهوم در...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۳ آذر

ارزیابی حقوقی مالک

ارزیابی حقوقی مالک ارزیابی حقوقی مالک به معنای بررسی وضعیت حقوقی مالکیت یک ملک است. این ارزیابی شامل بررسی مستندات حقوقی مربوط به ملک، اطمینان از اینک...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۰ آذر

املاک مجهول المالک کدامند ؟

  املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاکی هستند که مالک آن‌ها مشخص نیست. این املاک ممکن است به دلیل عدم ثبت یا عدم تقاضای ...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب