اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان 5 طبقه سوم واحد 37
تماس با ما 09332373448
ایمیل dadshid@gmail.com
ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه۸الی ۱۵
blog3
چگونگی تبدیل سهام در شرکت های سهامی
چگونگی تبدیل سهام در شرکت های سهامی

چگونگی تبدیل سهام در شرکت های سهامی

تبدیل سهام _ گروه وکلای دادشید

وکیل تجاری، وکیل ثبت شرکت، وکیل وصول مطالبات،وکیل چک،وکیل چک برگشتی،وکیل ثبتی، وکیل ملکی،مشاوره حقوقی،مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری،  وکالت دادگستری،وکیل، وکالت،مشاوره آنلاین رایگان

تبدیل سهامدر برخی از شرکتها، به جهت سیاست هایی که در راستای پیشبرد اهداف خود دارند، و دلایل مختلف ، تصمیم گرفته شود که در نوع سهام ،تغییرات خاصی به عمل آید.(تبدیل سهام )

یکی از این تغییرات ممکن است تبدیل نوع سهام از «با نام» به «بی نام» یا بالعکس باشد. در این صورت لازم است که شرایط و مراحل خاصی طی شود تا این کار به درستی صورت پذیرد و این کار از حمایت قانونی برخوردار شود.

برای توضیح هر چه بیشتر این مطلب، لازم است که ابتدا کلمه «سهم » به درستی تعریف گردد.(تبدیل سهام )

«سهم» قسمتی است از سرمایه شرکت سهامی است که مشخص‌کننده میزان مشارکت و تعهدات و منافع صاحب آن در شرکت سهامی است. ورقه سهم، سند قابل‌معامله‌ای است که نماینده تعداد سهامی است که صاحب آن در شرکت سهامی دارد. سهم ممکن است بانام یا بی‌نام باشد.(تبدیل سهام )

قانون‌گذار تعریفی از این دو نوع سهام ارائه ننموده فلذا می‌توان به عرف تجاری در این‌خصوص مراجعه کنیم. در عرف تجاری اگر روی ورقه سهم، مشخصات کامل صاحب سهم درج شود سهام بانام است اما اگر به هر دلیلی روی سهم صرفا به میزان ارزش آن اشاره شود، سهام بی‌نام است.(تبدیل سهام )

حال اگرشرکتی درصدد باشد که نوع سهم خود را عوض نماید، لازم است که مراحل ذیل طی شود:

  • تبدیل سهام بانام به سهام بی نام

برای تبدیل سهام بانام به بی نام، مراتب فقط یک نوبت در روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی های مربوط به شرکت در آن نشر می گردد منتشر می شود و مهلتی که نباید کمتر از دو ماه باشد به صاحبان سهام بانام داده می شود که برای تبدیل سهام خود به سهام بی نام، به مرکز شرکت مراجعه کنند.پس از انقضای مهلت مذکور برابر تعداد سهامی که تبدیل نشده است، سهام بی نام صادر و در مرکز شرکت نگهداری خواهد شد. بنابراین هر موقع که صاحبان سهام بانام به شرکت مراجعه کنند، سهام بانام با آن ها اخذ و ابطال و سهام بی نام به آن ها داده شود.(تبدیل سهام )
پس از تبدیل کلیه سهام بانام به بی نام یا بالعکس و یا حسب مورد پس از سپری شدن هر یک از مهلت های فوق الذکر، شرکت سهامی باید مرجع ثبت شرکت را از موضوع کتباَ مطلع سازد تا مراتب طبق مقررات به ثبت برسد و برای اطلاع عموم آگهی شود. لازم است که دارندگان سهام، هر چه سریع تر جهت تبدیل سهام خود به شرکت مراجعه نمایند چرا که دارندگان سهامی که سهام خود را تعویض نکرده باشند، نسبت به آن سهام حق حضور و رای در مجامع عمومی صاحبان سهام را نخواهند داشت. و در زمان تصمیم گیری های مهم، از این حق قانونی خود محروم خواهند شد.(تبدیل سهام )

  • تبدیل سهام بی نام به سهام بانام

در تبدیل سهام بی نام به سهام بانام مراتب در روزنامه کثیرالانتشار که آگهی های مربوط به شرکت در آن نشر می گردد 3 نوبت و هر نوبت به فاصله 5 روز منتشر و با مهلتی تا شش ماه از تاریخ انتشار اولین آگهی،به صاحبان سهام داده شود تا برای تبدیل سهام خود،به مرکز شرکت مراجعه کنند. در آگهی تصریح خواهد شد که پس از انقضای آگهی مزبور،کلیه سهام بی نام شرکت باطل شده تلقی می گردد.(تبدیل سهام )

سهام بی نام که ظرف مهلت مذکور برای تبدیل به سهام بانام به مرکز شرکت تسلیم نشده باشد باطل محسوب و برابر تعداد آن،سهام بانام صادر خواهد شد.(تبدیل سهام )

قانونگزار در این مورد طی مواد 45 به بعد قانون تجارت، این چنین مقرر فرموده است:

ماده 45- سهام بی نامی که ظرف مهلت مذکور در ماده 44 برای تبدیل به سهام بانام به مرکز شرکت تسلیم نشده باشد باطل شده محسوب و برابر تعداد آن سهام بانام صادر و توسط شرکت در صورتیکه سهام شرکت در بورس اوراق بهادار پذیرفته شده باشد از طریق بورس وگرنه از طریق حراج فروخته خواهد شد. آگهی حراج حداکثر تا یک ماه پس از انقضای شش ماه مهلت مذکور فقط یک نوبت در روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی های مربوط به شرکت در آن نشر می گردد منتشر خواهد شد. فاصله بین آگهی و تاریخ حراج حداقل ده روز و حداکثر یک ماه خواهد بود. در صورتیکه در تاریخ تعیین شده تمام یا قسمتی از سهام به فروش نرسد حراج تا دو نوبت طبق شرایط مندرج در این ماده تجدید خواهد شد. (تبدیل سهام )

ماده 46- از حاصل فروش سهامی که بر طبق ماده 45 فروخته می شود بدواَ هزینه های مترقبه از قبیل هزینه آگهی حراج یا حق الزحمه کارگران بورس کسر و مازاد آن توسط شرکت در حساب بانکی بهره دار سپرده می شود ، در صورتیکه ظرف ده سال از تاریخ فروش سهام باطل شده به شرکت مسترد شود مبلغ سپرده و بهره مربوط به دستور شرکت از طرف بانک به مالک سهم پرداخت می شود. پس از انقضای ده سال باقیمانده وجوه در حکم مال بلاصاحب بوده و باید از طرف بانک و یا اطلاع دادستان شهرستان به خزانه دولت منتقل گردد. (تبدیل سهام )

تبصره – در مورد مواد 45 و 46 هر گاه پس از تجدید حراج مقداری از سهام به فروش نرسد صاحبان سهام بی نام که به شرکت مراجعه می کنند به ترتیب مراجعه به شرکت اختیار خواهند داشت از خالص حاصل فروش سهام که فروخته شده به نسبت سهام بی نام که در دست دارند وجه نقد دریافت کنند و یا آنکه برابر تعداد سهام بی نام خود سهام با نام تحصیل نمایند و این ترتیب تا وقتی که وجه نقد و سهم فروخته نشده در اختیار شرکت قرار دارد رعایت خواهد شد. 

ماده 47- برای تبدیل سهام بانام مراتب فقط یک نوبت در روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی های مربوط به شرکت در آن نشر می گردد منتشر و مهلتی که نباید کم تر از دو ماه باشد به صاحبان سهام داده می شود تا برای تبدیل سهام خود به مرکز شرکت مراجعه کنند. پس از انقضای مهلت مذکور برابر تعداد سهامی که تبدیل نشده است سهام بی نام صادر و در مرکز شرکت نگاهداری خواهد شد تا هر موقع که دارندگان سهام با نام به شرکت مراجعه کنند سهام با نام آنان اخذ و ابطال و سهام بی نام به آن ها داده شود. (تبدیل سهام )

ماده 48- پس از تبدیل کلیه سهام بی نام به بانام و یا تبدیل سهام بانام به بی نام و یا حسب مورد پس از گذشتن هر یک از مهلت های مذکور در مواد 44 و 47 شرکت باید مرجع ثبت شرکت ها را از تبدیل سهام خود کتباَ مطلع سازد تا مراتب طبق مقررات به ثبت رسیده و برای اطلاع عموم آگهی شود. 

ماده 49- دارندگان سهامی که بر طبق موارد فوق سهام خود را تعویض ننموده باشند نسبت به آن سهام حق حضور و رای در مجامع عمومی صاحبان سهم را نخواهند داشت . (تبدیل سهام )

ماده 50- در مورد تعویض گواهی نامه موقت سهام با اوراق سهام با نام یا بی نام طبق مفاد مواد 47 و 49 عمل خواهد شد. 

...


گروه وکلای دادشید

موسسه حقوقی ندای عدالت ساعی (گروه وکلای دادشید) با بهره گیری از وکلای پایه یک دادگستری آماده ارائه انواع خدمات حقوقی و وکالت در مراجع حقوقی کیفری دیوان عدالت و  سایر مراجع حقوقی و اداری توسط وکیل و مشاوره حقوقی در سرتاسر کشور می باشد جهت ارتباط با این مجموعه اینجا را کلیک کنید.

همیشه بخاطر داشته باشید؛ مسائل مشابه حقوقی الزاماََ راه حل مشابهی ندارند بدون مشورت با وکیلیا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.


دسته بندی
دسته بندی مقالات 68
مقالات ما
۱۶ آذر

اجازه مالک

  اجازه مالک اجازه مالک یا اجازه در عقد فضولی به موافقت مالک یا ولی مالک در مورد تصرف فضولی یا معاملات فضولی توسط دیگران اشاره دارد. این مفهوم در...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۳ آذر

ارزیابی حقوقی مالک

ارزیابی حقوقی مالک ارزیابی حقوقی مالک به معنای بررسی وضعیت حقوقی مالکیت یک ملک است. این ارزیابی شامل بررسی مستندات حقوقی مربوط به ملک، اطمینان از اینک...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۰ آذر

املاک مجهول المالک کدامند ؟

  املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاکی هستند که مالک آن‌ها مشخص نیست. این املاک ممکن است به دلیل عدم ثبت یا عدم تقاضای ...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب