اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان 5 طبقه سوم واحد 37
تماس با ما 09332373448
ایمیل dadshid@gmail.com
ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه۸الی ۱۵
blog3
تفاوت های تفکیک و افراز در چیست
تفاوت های تفکیک و افراز در چیست

تفاوت های تفکیک و افراز در چیست

تفاوت های تفكيک و افراز در چیست
وکیل
 دعاوی ثبتی، وکیل ثبت اسناد، وکیل وصول مطالبات، وکیل چک، وکیل چک برگشتی، وکیل ثبتی، وکیل ملکی، مشاوره حقوقی، مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری،  وکالت دادگستری،وکیل، وکالت،مشاوره آنلاین رایگان

تفاوت های تفکیک و افراز در چیست ؟تفاوت های تفكيک و افراز در چیست
- مبحث تفکیک و افراز دو مبحث ثبتی می باشند که معنا و مفهوم آنها عمدتا توسط هم وطنان به اشتباه برداشت شده و در مقام عمل ، آنها را با مشکلاتی مواجه می نماید. ازآنجایی این دو مفهوم دارای تفاوتهایی با یکدیگر می باشند، لذا لازم است که وضعیت این دو مفهوم به درستی تشریح گردد:(تفاوت های تفكيک و افراز در چیست)

  • در افراز، حتما بايد حالت مشاعی وجود داشته باشد. يعنی اینکه حتما باید مالکین مال، بیش از یک نفر باشند و هر دو شریک باشند . اما لازم نیست که حتما میزان مالکیت آنها مساوی باشد. اما در تفكيک، وجود حالت مشاعی ضرورت ندارد، و یک ملک با داشتن یک مالک نیز قابل تفكيک است. به عنوان مثال یک زمین 1000 متری که تنها دارای یک مالک است قابلیت آنرا دارد که به 10 قطعه 100 متری تفکیک شود.( تفاوت های تفكيک و افراز در چیست)
  • افراز؛ تقسيم ملک توام با تعيين سهام مالكان مشاعی است و قطعات افرازی به نسبت سهم مالک مشاع به آنان اختصاص می‌يابد و طبیعی است که پس از آنکه افرازصورت گرفت، حالت مشاعی از بین میرود و هر یک از شرکاء، تنها مالک سهم اختصاصی خود خواهد شد اما تفكيک، فقط تقسيم ملک به قطعات کوچکتر است و مالک می‌تواند ملک خود را با رعايت مقرّرات حاكم بر تفكيک ( ضوابط و مقرّرات شهرداری) به هر ترتيبی كه می خواهد، تفكيک نمايد.( تفاوت های تفكيک و افراز در چیست )
  • تفكيک، در اداره ی ثبت انجام می‌گيرد؛ امّا افراز، در پاره ای از موارد، در اداره ی ثبت و در موارد دیگر در دادگاه محل وقوع ملک انجام می شود.
  • در صورتی که شخص تقاضای افراز نماید نهایتا رای صادر می‌شود اما در خصوص تفكيک، صورت‌جلسه ی تفکیکی صادر میشود.( تفاوت های تفكيک و افراز در چیست)
  • برای افراز در صورتی که مال دارای مالکین متعدد باشد، لازم نیست که کلیه مالکین و شرکاء تقاضای افراز نمایند بلکه حتی اگر یکی از آنها متقاصی افراز شود، تنها سم او از سهم بقیه جدا می شود و بقيّه ی ملک، مشاع باقی می‌ماند. اما در تفكيک، سهم تمامی افراد جدا می‌شود يا اگر مالک يک نفر باشد، ملک به قطعات كوچک‌تر تقسيم می‌گردد.(تفاوت های تفكيک و افراز در چیست)
  • در صورتی كه بر تفكيک اعتراض شود، موضوع اعتراض در اداره ی ثبت رسيدگی می‌شود؛ امّا اگر بر تصمیم رئیس اداره ثبت اسناد که در مقام افراز صادر می شود، اعتراض گردد، پرونده جهت بررسی به دادگاه ارسال می شود. به عبارت دیگر در صورتی که تصمیم رئیس اداره ثبت مبنی بر عدم موافقت بر افراز باشد، مشخص معترض می تواند در دادگاه محل وقوع ملک، از آن تصمیم شکایت نماید.( تفاوت های تفكيک و افراز در چیست )
  • سنّ مالک يا مالكان، تاثیری در مرجع صالح برای تفكيک ندارد؛ امّا به صراحت مادّه ی ۳۱۳ قانون امور حسبی؛ اگر ميان مالكان، محجور يا غايب باشد، افراز ملک با دادگاه خواهد بود.
    ( تفاوت های تفكيک و افراز در چیست )

همانطورکه گفته شد، مباحث ثبتی، اصولا دارای پیچیدگی های خاص خود می باشد و تنها مشاورین و وکلایی که سالهای سال در این زمینه ، فعالیت نموده باشند، قادر به تشخیص راهکارهای مناسب برای حل مشکلات ثبتی می باشند. فلذا در صورتی که در این زمینه نیاز به مشاوره و احیانا اعطای وکالت می باشید، پیشنهاد میگردد باوکلای گروه دادشید در ارتباط باشید.( تفاوت های تفكيک و افراز در چیست )

...


[caption id="attachment_13490" align="aligncenter" width="900"]تفاوت های تفكيک و افراز در چیست تفاوت های تفكيک و افراز در چیست[/caption]


گروه وکلای دادشید

موسسه حقوقی ندای عدالت ساعی (گروه وکلای دادشید) با بهره گیری از وکلای پایه یک دادگستری آماده ارائه انواع خدمات حقوقی و وکالت در مراجع حقوقی کیفری دیوان عدالت و  سایر مراجع حقوقی و اداری توسط وکیل و مشاوره حقوقی در سرتاسر کشور می باشد جهت ارتباط با این مجموعه اینجا را کلیک کنید.

همیشه بخاطر داشته باشید؛ مسائل مشابه حقوقی الزاماََ راه حل مشابهی ندارند بدون مشورت با وکیل یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.


 

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

دسته بندی
دسته بندی مقالات 68
مقالات ما
۱۶ آذر

اجازه مالک

  اجازه مالک اجازه مالک یا اجازه در عقد فضولی به موافقت مالک یا ولی مالک در مورد تصرف فضولی یا معاملات فضولی توسط دیگران اشاره دارد. این مفهوم در...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۳ آذر

ارزیابی حقوقی مالک

ارزیابی حقوقی مالک ارزیابی حقوقی مالک به معنای بررسی وضعیت حقوقی مالکیت یک ملک است. این ارزیابی شامل بررسی مستندات حقوقی مربوط به ملک، اطمینان از اینک...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۰ آذر

املاک مجهول المالک کدامند ؟

  املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاکی هستند که مالک آن‌ها مشخص نیست. این املاک ممکن است به دلیل عدم ثبت یا عدم تقاضای ...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب