اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان 5 طبقه سوم واحد 37
تماس با ما 09332373448
ایمیل dadshid@gmail.com
ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه۸الی ۱۵
blog3
تکلیف نفقه در ازدواج موقت (وکیل،وکالت،مشاوره حقوقی)
تکلیف نفقه در ازدواج موقت (وکیل،وکالت،مشاوره حقوقی)

تکلیف نفقه در ازدواج موقت (وکیل،وکالت،مشاوره حقوقی)

تکلیف نفقه در ازدواج موقت (وکیل،وکالت،مشاوره حقوقی،وکیل مهریه،وکیل طلاق)

نفقه عبارت است از تامين هزينه زندگى زن كه شامل خانه ، اثاثيه منزل ، غذا ، لباس ، دارو و درمان از زمان عقد دايم كه بر عهده زوج است . در ماده ۱۱۰۷ قانون مدنى در تعريف نفقه آمده است.نفقه عبارت است از مسكن و البسه و غذا و اثاث البيت كه به طور متعارف با وضعيت زن متناسب باشد. و خادم در صورت عادت به داشتن خادم يا احتياج او به واسطه مرض يا نقصان اعضاء .

به طور كلّى مى توان گفت كه هرچيزى كه برحسب متعارف مورد احتياج زن باشد.جزءِ نَفقه زن محسوب مى شود.

وضعيت و احتياجات زن به طور متعارف ملاك ارزيابى است. و نه وضعيت مرد ، پس اگر زن از خانواده متمكنى باشد. شوهر به ناچار بايد وسائل زندگى او را آنچنان كه شأن و وضع اجتماعى و خانوادگى او اقتضا مى‌كند. فراهم آورد.بنابراين اگر زن از خانواده متمكنى باشد. شوهر به ناچار بايد وسائل زندگى او را مطابق شأن و وضع اجتماعى و خانوادگى او فراهم نمايد. و دارا و متمدّن بودن زن دليلى بر عدم استحقاق زن نسبت به نَفقه نيست. بلكه مسئوليت مرد را نيز سنگين تر مى كند.

ماده‌ 1113 قانون‌ مدني‌: در عقد انقطاع‌ زن‌ حق‌ نَفقه‌ ندارد .مگر اينكه‌ شرط شده‌ يا آنكه‌ عقد مبني‌ بر آن‌ جاري‌ شده‌ باشد. مرد عهده‌ دار مسووليت‌ نَفقه‌ زن‌ خود در ازدواج‌ موقت‌ نمي‌باشد. و در واقع‌ مرد لزومي‌ براي‌ تهيه‌ مسكن‌ و لباس‌ و غذا و اثاث‌ منزل‌ كه‌ به‌ طور متعارف‌ و با وضعيت‌ اجتماعي‌ زن‌ تناسب‌ داشته‌ باشد، ندارد.

شرط نفقه‌ در ضمن‌ عقد ازدواج‌ موقت‌

  1. هرگاه‌ در ضمن‌ عقد ازدواج‌ موقت‌، زن‌ شرط نمايد كه‌ در تمام‌ مدت‌ ازدواج‌ موقت‌ بايد از حق‌ نَفقه‌ برخوردار باشد. و مرد آن‌ شرط را بپذيرد، حق‌ نَفقه‌ زن‌ بر مرد لازم‌ است‌.
  2. هرگاه‌ در ضمن‌ عقد ازدواج‌ موقت‌، زن‌ شرط نمايد كه‌ در قسمتي‌ از مدت‌ ازدواج‌ موقت‌، از حق‌ نفقه‌ برخوردار باشد. و مرد آن‌ شرط را بپذيرد، مانند اينكه‌ مدت‌ عقد موقت‌ براي‌ پنج‌ سال‌است‌. و حق‌ نَفقه‌ زن‌ دو سال‌ اول‌ يا دو سال‌ آخر باشد.در اين‌ صورت‌ شرط صحيح‌ است‌ و حق‌ نَفقه‌ زن‌، بر مرد لازم‌ است‌.
  3. هرگاه‌ در ضمن‌ عقد ازدواج‌ موقت‌، زن‌ شرط نمايد كه‌ نَفقه‌ او به‌ بيش‌ از مدت‌ ازدواج‌ موقت‌ باشد.به‌ عنوان‌ مثال‌ زن‌ شرط نمايد كه‌ نفقه‌ او به‌ مدت‌ پنج‌ سال‌ بر عهده‌ گرفته‌ شود و مرد آن‌ را تأمين‌نمايد.در صورتي‌ كه‌ مدت‌ عقد ازدواج‌ موقت‌ فقط دو سال‌ است‌. و اين‌ شرط مورد قبول‌ مرد واقع‌ گردد، شرط صحيح‌ است‌. و مرد ملزم‌ به‌ وفا به‌ شرط است‌.

عدم پرداخت‌ نفقه‌ در ازدواج‌ موقت‌ از جانب مرد

  1. هرگاه‌ عقد ازدواج‌ موقت‌ با شرط حق‌ نفقه‌ زن‌ باشد. و مرد از دادن‌ نفقه‌ زن‌ خودداري‌ نمايد، به‌ دستور ماده‌ 1111 قانون‌ مدني‌ زن‌ مي‌تواند در صورت‌ استنكاف‌ شوهر ازدادن‌ نَفقه‌ به‌ محكمه‌ رجوع‌ كند. در اين‌ صورت‌ محكمه‌ ميزان‌ نَفقه‌ را معين‌ و شوهر را به‌ دادن‌ آن‌ محكوم‌ خواهد كرد.
  2. چنانچه‌ خودداري‌ شوهر از پرداخت‌ نفقه‌ به‌ لحاظ عجز و عدم‌ توانايي‌ در پرداخت‌ نَفقه‌ باشد. و يا آنكه‌ شوهر فقير است‌ و نمي‌تواند نفقه‌ زن‌ را بپردازد.در اين‌ صورت‌ زن‌ مي‌تواند به‌ دادگاه‌ صالح‌ مراجعه‌ نمايدو دادگاه‌ شوهر را اجبار به‌ بذل‌ مدت‌ كند. و در صورت‌ استنكاف‌ وي‌، دادگاه‌ خود، زن‌ را رها نمايد و باقي‌ مدت‌ را بذل‌ كند.

نفقه و نکاح منقطع یا ازدواج موقت یا صیغه

در نکاح موقت، مرد الزامی برای پرداخت نَفقه به همسرش ندارد. مگر اینکه در عقد موقت، زن شرط کرده باشد. که شوهر نَفقه مشخصی را به وی بپردازد یا از ابتدا عقد به منظور دریافت نَفقه منعقد شده باشد. در نکاح دائم پرداخت نَفقه زن، توسط شوهر یک تکلیف قانونی است و مردی که پرداخت نَفقه را ترک کند.مجازات کیفری برای وی در نظر گرفته می‌شود اما در نکاح موقت، این تکلیف وجود ندارد. و در صورتیکه زن آن را شرط کرده باشد، به عنوان یک تکلیف و تعهد قراردادی قابل مطالبه و پیگیری است. و حتی اگر در ضمن عقد نکاح موقت، پرداخت نفَقه شرط شده باشد. و شوهر از پرداخت آن امتناع کند، امکان تعقیب کیفری شوهر وجود ندارد.

...


نفقه،وکیل نفقه،صیغه،ازدواج،ازدواج موقت،مشاوره حقوقی،وکیل،وکالت،موسسه حقوقی،مهریه،طلاق،عکس،عکس نوشته،law،lawyer


گروه وکلای دادشید

موسسه حقوقی ندای عدالت ساعی (گروه وکلای دادشید) با بهره گیری از وکلای پایه یک دادگستری آماده ارائه انواع خدمات حقوقی و وکالت در مراجع حقوقی کیفری دیوان عدالت و  سایر مراجع حقوقی و اداری توسط وکیل و مشاوره حقوقی در سرتاسر کشور می باشد جهت ارتباط با این مجموعه اینجا را کلیک کنید.

همیشه بخاطر داشته باشید؛ مسائل مشابه حقوقی الزاماََ راه حل مشابهی ندارند بدون مشورت با وکیل یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.


دسته بندی
دسته بندی مقالات 68
مقالات ما
۱۶ آذر

اجازه مالک

  اجازه مالک اجازه مالک یا اجازه در عقد فضولی به موافقت مالک یا ولی مالک در مورد تصرف فضولی یا معاملات فضولی توسط دیگران اشاره دارد. این مفهوم در...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۳ آذر

ارزیابی حقوقی مالک

ارزیابی حقوقی مالک ارزیابی حقوقی مالک به معنای بررسی وضعیت حقوقی مالکیت یک ملک است. این ارزیابی شامل بررسی مستندات حقوقی مربوط به ملک، اطمینان از اینک...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۰ آذر

املاک مجهول المالک کدامند ؟

  املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاکی هستند که مالک آن‌ها مشخص نیست. این املاک ممکن است به دلیل عدم ثبت یا عدم تقاضای ...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب