اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان 5 طبقه سوم واحد 37
تماس با ما 09332373448
ایمیل dadshid@gmail.com
ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه۸الی ۱۵
blog3
تکلیف نفقه زنی که شوهرش غائب است (مهریه،وکیل،وکالت)
تکلیف نفقه زنی که شوهرش غائب است (مهریه،وکیل،وکالت)

تکلیف نفقه زنی که شوهرش غائب است (مهریه،وکیل،وکالت)

تکلیف نفقه زنی که شوهرش غائب است (مهریه،وکیل،وکالت،مشاوره حقوقی)

نفقه عبارت است. از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن،‌البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه های بهداشتی و درمانی. و هرآنچه که به صورت عادت یا احتیاج لازمه زندگی وی است.(ماده۱۱۰۷قانون مدنی)

نفقه حق زن است.و در صورت تمکین باید به وی پرداخت شود. و قوانین ایران در این مورد به شدت سخت گیری می کند. در صورت عدم پرداخت نفقه زن ممکن است دچار عسر و عرج شده و خدای ناکرده به فساد بیفتد. یه این دلیل قانون این حق را به زن داده است که مطابق ماده ۱۱۱۱قانون مدنی درصورت استنکاف شوهرش از دادن نفقه به دادگاه مراجعه کرده و دادخواست دریافت مهریه بدهد. که در این صورت دادگاه میزان نققه را توسط کارشناسی که دادگاه تعیین می کند.مرد یا زوج را به دادن آن محکوم می کند.

 

غایب مفقودالاثر کیست؟

ماده‌ 1011 قانون مدنی، اصطلاح غایب مفقودالاثر را تعریف کرده است. غایب مفقودالاثر به كسی گفته می‌شود. كه از غیبت او مدت نسبتاً زیادی گذشته باشد. و از او به هیچ وجه خبری به دست نیاید.غایب مفقودالاثر دارای وضع حقوقی خاصی بوده و حقوق و تکالیفی نیز برای او در قانون مقرر شده است.

 نصب امین برای اداره‌ اموال غایب

قانونگذار برای جلوگیری از حیف و میل اموال غایب، تعیین شخص مورد اعتمادی را به عنوان امین پیش‌بینی کرده است. برابر با ماده‌ 1012 قانون مدنی، «اگر غایب مفقودالاثر برای اداره اموال خود تكلیفی معین نكرده باشد. و كسی هم نباشد كه قانوناً حق تصدی امور او را داشته باشد. محكمه برای اداره اموال او یك نفر امین معین می‌كند. و تقاضای تعیین امین فقط از طرف مدعی‌العموم و اشخاص ذی نفع در این امر قبول می‌شود.»

تکلیف نفقه زن در صورت غیبت همسر

 اگر از غایب خبری باشد. یا اینکه ولی ای داشته باشد که نفقه او را بپردازد. زوجه باید صبر کند. اما اگر خبری از غایب نمی رسد یا اینکه ولی ای ندارد که نفقه زوجه او را بپردازد.زن می تواند به حاکم رجوع کند و چهار سال صبر نماید تا اینکه همسرش پبدا شود. در ماده 1129 ق.م می‌خوانیم: «در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه و عدم امکان اجراء حکم محکمه و الزام او به دادن نفقه زن می‌تواند برای طلاق به حاکم رجوع کند. وحاکم شوهر را اجبار به طلاق می‌نماید. هم‌چنین است در صورت عجز شوهر از دادن نفقه» حکم این ماده درباره مردی که غایب است. و بر اثر غیبت او زوجه‌اش بدون نفقه مانده قابل تسری است.

نتایج مفقود الاثر بودن زوج

یکی از مصادیق عسر و حرج که زن می‌تواند با استناد به آن، از دادگاه تقاضای طلاق کند.ترک زندگی مشترک توسط زوج است. زیرا در صورتی که زوج زندگی مشترک را ترک کند.نمی‌تواند تکالیفی را که در مقابل همسر خود دارد، ایفا کند. در فرض غیبت زوج یا مجهول‌المکان بودن او و عدم دسترسی زوجه به نشانی و آدرس وی، زن می‌تواند به طرفیت خوانده «مجهول‌المکان» دادخواست طلاق تقدیم کند.

 با استناد به ماده ۱۰۲۹ قانون مدنی که مقرر داشته است. «هر‌گاه شخصی چهار سال تمام غایب مفقودالاثر باشد.زن او می‌تواند تقاضای طلاق کند.در این صورت با رعایت ماده، ۱۰۲۳ حاکم او را طلاق می‌دهد.» غایب مفقودالاثر کسی است که از غیبت او مدت بالنسبه مدیدی گذشته و از او به هیچ وجه خبری نباشد. بر اساس ماده ۱۰۲۳ قانون مدنی، دادگاه پس از تقدیم دادخواست طلاق از طرف زن در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار، سه دفعه متوالی به فاصله یک ماه آگهی می‌کند. و اشخاصی را که ممکن است اطلاعاتی راجع به غایب داشته باشند. دعوت می‌کند تا دادگاه را از شرایط غایب مطلع کنند. در صورتی که یک سال از تاریخ انتشار نخستین آگهی بگذرد. و آثاری از حیات غایب نرسد.دادگاه حکم طلاق را صادر می‌کند.

ماده ۱۱۵۶ تصریح دارد: «زنی که شوهر او غایب مفقودالاثر بوده و حاکم او را طلاق داده باشد.باید از تاریخ طلاق عده وفات نگاه دارد.» چنانچه شوهر قبل از انتضای مدت عده مراجعت کند.حق رجوع به همسر مطلقه خود را دارد. اما اگر مراجعه شوهر بعد از اتمام ایام عده زن باشد. برای مرد حق رجوع نیست. اجرای حکم غیابی منوط به اخذ تأمین متناسب از محکوم‌له چنانچه غیبت شوهر برای وی ایجاد عسر و حرج کرده باشد. و ادامه زندگی برای وی سخت شده باشد، می‌تواند تقاضای طلاق کند. زیرا نشوز صفتی است که می‌تواند بر زوج و زوجه عارض شود. و در صورتی که شوهر نتواند از انجام تکالیف زناشویی برآید عنوان نشوز بر وی نیز صدق می‌کند.  و بلاتکلیفی زن ممکن است سلامت و بهداشت روحی و روانی و به تبع آن سلامت جسمانی زن را تهدید کند. و برای وی ایجاد عسر و حرج کند.

...


نفقه،وکیل نفقه،مشاوره حقوقی،وکیل،وکالت،موسسه حقوقی،مهریه،طلاق،عکس،عکس نوشته،law،lawyer


گروه وکلای دادشید

موسسه حقوقی ندای عدالت ساعی (گروه وکلای دادشید) با بهره گیری از وکلای پایه یک دادگستری آماده ارائه انواع خدمات حقوقی و وکالت در مراجع حقوقی کیفری دیوان عدالت و  سایر مراجع حقوقی و اداری توسط وکیل و مشاوره حقوقی در سرتاسر کشور می باشد جهت ارتباط با این مجموعه اینجا را کلیک کنید.

همیشه بخاطر داشته باشید؛ مسائل مشابه حقوقی الزاماََ راه حل مشابهی ندارند بدون مشورت با وکیل یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.


دسته بندی
دسته بندی مقالات 68
مقالات ما
۱۶ آذر

اجازه مالک

  اجازه مالک اجازه مالک یا اجازه در عقد فضولی به موافقت مالک یا ولی مالک در مورد تصرف فضولی یا معاملات فضولی توسط دیگران اشاره دارد. این مفهوم در...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۳ آذر

ارزیابی حقوقی مالک

ارزیابی حقوقی مالک ارزیابی حقوقی مالک به معنای بررسی وضعیت حقوقی مالکیت یک ملک است. این ارزیابی شامل بررسی مستندات حقوقی مربوط به ملک، اطمینان از اینک...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۰ آذر

املاک مجهول المالک کدامند ؟

  املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاکی هستند که مالک آن‌ها مشخص نیست. این املاک ممکن است به دلیل عدم ثبت یا عدم تقاضای ...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب