اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان 5 طبقه سوم واحد 37
تماس با ما 09332373448
ایمیل dadshid@gmail.com
ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه۸الی ۱۵
blog3
شهادت دروغ در دادگاه و مجازات آن
شهادت دروغ در دادگاه و مجازات آن

شهادت دروغ در دادگاه و مجازات آن

شهادت کذب یا شهادت دروغ در دادگاه

وکیل کیفری، وکیل مجرم، وکیل در خصوص شهادت کذب،وکیل برای مشاوره شهادت دروغ ،وکیل دادسرا،وکیل دادگاه کیفری، وکیلمتهم،مشاوره حقوقی،مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری،  وکالت دادگستری،وکیل، وکالت،مشاوره آنلاین رایگان

شهادت دروغ : متاسفانه گاهی برای طرفین دعاوی، چه حقوقی و چه کیفری، یافتن شاهد، کاری ساده می‌شود. این روزها دیگر کم نیستند افرادی که به دلیل دریافت مبلغی اندک صداقت و اخلاق  و وجدان را زیر پای می‌گذارند و  حاضر می‌شوند شاید با دریافت مبلغی ناچیز در برابر ارزش انسانی و با هدف پیش رفتن یک دادگاه به میل یکی از طرف‌های دعوا، گناه و عقوبت دنیوی و اخروی دروغ را به جان بخرند.(شهادت دروغ)

این افراد شاید برای خود توجیهاتی مانند نیازهای مالی،انتفام و عداوت دنیوی و ... دارند و خود را توجیه می‌کنند که از دیوار کسی که بالا نرفته‌اند!!(شهادت دروغ)

 اما این عمل؛‌  گاهی دادرسی را به کل تغییر می‌دهد و منجر به صدور رای اشتباه توسط قاضی رسیدگی کننده به استناد به این شهادت که در حقوق اسلامی جایگاه ویژه ای برای آن0 تدبیر گردیده می‌شود. به همین دلیل قانونگذار در برابر این تخلف سکوت نکرده ودر فصل بیستم از قانون تعزیرات در مواد 648 به بعد  مجازت هایی را برای این افراد خاطی مقرر نموده است.(شهادت دروغ)

 

بطلان حکم، نتیجه شهادت دروغ

یکی از ادله اثباتی دعوا در ماده 160 به بعد از قانون مجازات اسلامی شهادت عنوان گردیده است.

شهادت یعنی اینکه شخصی به نفع یکی از اصحاب دعوا و به ضرر دیگری اعلام اطلاع از وقوع امری کند. شهادت دروغ (کذب) به این معناست که شخصی با هر انگیزه ای؛ عالما و عامدا شهادتی برخلاف واقعیت و حقیقت ارائه دهد . به عبارت دیگر وقتی فرد خلاف آنچه دیده و یا شنیده است نزد دادگاه و مقامات رسمی و در دادگاه اظهار اطلاع کند شهادت دروغ داده است و مرتکب بزه شهادت دروغ گردیده است.(شهادت دروغ)

این جرم از جرایم عمدی است و از این رو نمی‌توان کسی را که سهواً و به اشتباه مبادرت به بیان اکاذیب در قالب شهادت کرده است، مشمول جرم شهادت دروغ دانست.(شهادت دروغ)

توجها به ماده ۶۵۰ به بغد از قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات، مقام‌های رسمی‌ اختصاص به مقامات قضایی ندارد و به این ترتیب اگر کسی مثلاً در اداره ثبت احوال به دروغ شهادت دهد که فلان شخص صاحب فرزندی شده است و این شهادت، باعث صدور شناسنامه شود. شهادت این فرد مشمول ماده ۶۵۴ می‌شود. بدیهی است اگر پایه صدور حکمی شهادت کذب باشد با اثبات کذب بودن شهادت در مراجع صالح قضایی و این امر که شهادت موضوعا منتفی است از موجبات بطلان و به بیان بهتر از طرق اعاده دادرسی می باشد.(شهادت دروغ)

 

تعقیب و مجازات شاهد کاذب:

توجها به جرم انگاری شهادت کذب و آثار مخرب ان ، شاهد کاذب را می‌توان از نظر قضایی و مستند به مواد قانونی مرتبط تعقیب کرد؛ اما باید کذب بودن شهادت فرد خاطی در دادگاه صالح به موجب حکم قطعی اثبات شود و با اثبات شهادت کذب است که حکمی که به استناد آن صادر گردیده بلااثر می شود.(شهادت دروغ)

بعد از باطل شدن رای دادگاه به دلیل ثابت شدن شهادت کذب، در صورتی که محکوم‌به در زمان صدور رای موجود باشد باید مسترد شود و اگر موجود نباشد شهود باید جبران خسارت کنند. به عبارتی مطابق قواعد کلی مسئولیت مدنی، هرگاه کسی سبب ورود خسارت شود، باید جبران و در شهادت کذب نیز شهود باید خسارت زیان‌دیده را جبران کند. و در امور کیفری نیزتمام آثار حکم بلااثر می شود.(شهادت دروغ)

غیر از جنبه کیفری؛ گواهی دروغ از منظر شارع مقدس نیز در زمره گناهان کبیره و حرام و قرآن آن را نهی کرده است، تا حدی که پیامبر خدا (ص) فرمودند: شهادت دروغ با شرک به خدا برابرى مى‏کند.

مقنن در ماده 650 به بعد از قانون مجازات (‌تعزیرات) مجازات سه ماه و یک روز تا دو سال حبس و یا یک میلیون و پانصد هزار ریال تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی را برای آن پیش بینی نموده است.(شهادت دروغ).

 

چند ماده قانونی درباره شهادت کذب:

ماده 650 از قانون تعزیرات:

«هرکس در دادگاه نزد مقامات رسمی‌شهادت دروغ بدهد، به 3 ماه و 1 روز تا 2 سال حبس یا پرداخت جزای نقدی محکوم می‌شود.»(شهادت دروغ)

ماده 10 قانون انحصار وراثت نیز مقرر کرده است: «هر شاهدی که در موضوع تحصیل تصدیق وراثت، بر خلاف حقیقت شهادت دهد برای شهادت دروغ تعقیب و به مجازاتی که برای این جرم مقرر است محکوم خواهد شد.»(شهادت دروغ)

...


گروه وکلای دادشید

موسسه حقوقی ندای عدالت ساعی (گروه وکلای دادشید) با بهره گیری از وکلای پایه یک دادگستری آماده ارائه انواع خدمات حقوقی و وکالت در مراجع حقوقی کیفری دیوان عدالت و  سایر مراجع حقوقی و اداری توسط وکیل و مشاوره حقوقی در سرتاسر کشور می باشد جهت ارتباط با این مجموعه اینجا را کلیک کنید.

همیشه بخاطر داشته باشید؛ مسائل مشابه حقوقی الزاماََ راه حل مشابهی ندارند بدون مشورت با وکیل یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.


 

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

دسته بندی
دسته بندی مقالات 68
مقالات ما
۱۶ آذر

اجازه مالک

  اجازه مالک اجازه مالک یا اجازه در عقد فضولی به موافقت مالک یا ولی مالک در مورد تصرف فضولی یا معاملات فضولی توسط دیگران اشاره دارد. این مفهوم در...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۳ آذر

ارزیابی حقوقی مالک

ارزیابی حقوقی مالک ارزیابی حقوقی مالک به معنای بررسی وضعیت حقوقی مالکیت یک ملک است. این ارزیابی شامل بررسی مستندات حقوقی مربوط به ملک، اطمینان از اینک...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۰ آذر

املاک مجهول المالک کدامند ؟

  املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاکی هستند که مالک آن‌ها مشخص نیست. این املاک ممکن است به دلیل عدم ثبت یا عدم تقاضای ...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب