اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان 5 طبقه سوم واحد 37
تماس با ما 09332373448
ایمیل dadshid@gmail.com
ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه۸الی ۱۵
blog3
شکایت اموال تاریخی(خروج اموال تاریخی از کشور)
شکایت اموال تاریخی(خروج اموال تاریخی از کشور)

شکایت اموال تاریخی(خروج اموال تاریخی از کشور)

شکایت اموال تاریخی

(نمونه شکوائیه،شکایت،اموال تاریخی،خروج اموال تاریخی،سازمان میراٍث فرهنگی،وکیل،وکالت،موسسه حقوقی،مشاور حقوقی،درخواست وکیل)

شکایت اموال تاریخی

در صورتی که شخصی مبادرت به قاچاق و یا خارج کردن اموال تاریخی فرهنگی از کشور نماید، مرتکب جرم شده و شاکی می تواند  با ارائه مدارک خود و نمونه شکواییه ذیل علیه وی در محاکم کیفری شکایت کند.(شکایت اموال تاریخی)

جرم خروج اموال و اشیاء تاریخی در قانون مجازات ایران

ماده 558 قانون مجا‌زات اسلامی : «هركس به تمام يا قسمتي از ابنيه، اماكن، محوطه‌ها و مجموعه‌هاي فرهنگي- تاريخي يا مذهبي كه در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است يا تزئينات، ملحقات، تاسيسات، اشيا و لوازم و خطوط و نقوش منصوب يا موجود در اماكن مذكور، كه مستقلا نيز واجد حيثيت فرهنگي- تاريخي يا مذهبي باشد، خرابي وارد آورد، علاوه بر جبران خسارات وارده به حبس از يك الي 10 سال محكوم مي شود.»(شکایت اموال تاریخی)
 ماده 559 قانون یادشده درباره سرقت یا خرید مال مسروقه یا پنهان کردن آثار فرهنگی-تاریخی از موزه‌ها، نمایشگاه‌ها، اماکن تاریخی و مذهبی است که علاوه بر استرداد اثر، مرتکب به یک تا پنج سال حبس محکوم می‌شود. (شکایت اموال تاریخی)
 ماده 560 به انجام عملیاتی اشاره کرده است که موجب تزلزل بنیان ابنیه تاریخی یا تخریب و آسیب به آنها می‌شود. بنابراین تحقق آن مقید است و صرف انجام عملیات جرم نمی‌تواند باشد. همچنین با توجه به این ماده باید گفت که منظور از خسارات، خسارات مادی و عینی است و به نظر نمی‌رسد که بتوان خسارات معنوی (مثلا ساخت برج یا مجتمع تجاری در نزدیکی آثار فرهنگی و تاریخی به طوری که شکوه ابنیه متاثر شود) را نیز ذیل این عنوان مجرمانه قرار داد. 
ماده 561 درباره شروع به قاچاق آثار باستانی به خارج از کشور است. در این ماده تاکید شده است که حتی اگر قاچاق آثار باستانی به خروج اثر از کشور نینجامد، قاچاق محسوب و مرتکب به مجازات مندرج در این قانون محکوم می‌شود. (شکایت اموال تاریخی)
 ماده 562 به هرگونه حفاری و کاوش به قصد تحصیل اموال تاریخی و فرهنگی پرداخته است. بر اساس این ماده اگر کسی عالما و عامدا اقدام به حفاری و کاوش به منظور به دست آوردن اموال تاریخی و فرهنگی کند، مشمول مجازات این قانون است. همچنین در صورتی که حفاری و کاوش در اماکن تاریخی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی یا در اماکن متبرکه باشد، حداکثر مجازات مقرر در انتظار مرتکب است. (شکایت اموال تاریخی)
 ماده 563 این قانون به تجاوز به حریم اراضی و تپه‌ها و اماکن تاریخی و مذهبی اشاره کرده است، بنابراین در صورتی که سازمان میراث فرهنگی پیش‌تر حدود مشخصات این اماکن را تعیین و علامت‌گذاری کرده باشد، تجاوز به آن حریم مشمول مجازات مقرر است.(شکایت اموال تاریخی)
 ماده 564 درباره مرمت، تعمیر یا تغییر ابنیه یا تزیینات اماکن فرهنگی است. به این ترتیب که هرکس بدون جلب نظر سازمان میراث فرهنگی و برخلاف ضوابط اعلام‌شده از سوی آن سازمان، اقدام به مرمت یا تعمیر اماکن فرهنگی کند، مشمول مجازات مقرر در این ماده است. 
 ماده 568 به وضعی اشاره می‌کند که طی آن شخص حقوقی (مانند شرکت) این جرایم را انجام دهد، در این صورت مدیران و مسوولان آمر بر حسب مورد به مجازات‌های مقرر در این قانون محکوم می‌شوند. (شکایت اموال تاریخی)

نمونه شکوائیه  اموال تاریخی

رياست محترم دادسراي شهرستان عمومی "نام شهرستان محل وقوع بزه يا محل اقامت متهم"

 

        با سلام احتراماً به استحضار مي‌رساند:

در تاريخ       آقاي/آقايان – خانم/خانم‌ها       فرزند       به نشاني       مبادرت به خارج كردن اموال تاريخي – فرهنگي از كشور نموده‌اند. با عنايت به ادلة اينجانب كه عبارت از استشهاديه/و شهادت شهود مدرك مورد نياز ديگر مي‌باشد، تعقيب و مجازات نامبرده/نامبردگان به اتهام خارج كردن اموال تاريخي فرهنگي از كشور به استناد ماده 561 قانون مجازات اسلامي مورد استدعاست.(شکایت اموال تاریخی)

ضمناً نشاني اينجانب نيز عبارت از                                     مي‌باشد.(شکایت اموال تاریخی)

باتشكر و سپاس فراوان

نام و نام خانوادگي شاكي

 


قانون،شکایت،حقوق،موسسه حقوقی،وکیل،وکالت،قانون،مجازات،جرم،عکس،عکس نوشته،مشاوره حقوقی،رایگان،شکایت اموال تاریخی


گروه وکلای دادشید

موسسه حقوقی ندای عدالت ساعی (گروه وکلای دادشید) با بهره گیری از وکلای پایه یک دادگستری آماده ارائه انواع خدمات حقوقی و در مراجع حقوقی کیفری دیوان عدالت و  سایر مراجع حقوقی و اداری توسط  و مشاوره حقوقی در سرتاسر کشور می باشد جهت ارتباط با این مجموعه اینجا را کلیک کنید.

همیشه بخاطر داشته باشید؛ مسائل مشابه حقوقی الزاماََ راه حل مشابهی ندارند بدون مشورت با یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.


دسته بندی
دسته بندی مقالات 68
مقالات ما
۱۶ آذر

اجازه مالک

  اجازه مالک اجازه مالک یا اجازه در عقد فضولی به موافقت مالک یا ولی مالک در مورد تصرف فضولی یا معاملات فضولی توسط دیگران اشاره دارد. این مفهوم در...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۳ آذر

ارزیابی حقوقی مالک

ارزیابی حقوقی مالک ارزیابی حقوقی مالک به معنای بررسی وضعیت حقوقی مالکیت یک ملک است. این ارزیابی شامل بررسی مستندات حقوقی مربوط به ملک، اطمینان از اینک...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۰ آذر

املاک مجهول المالک کدامند ؟

  املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاکی هستند که مالک آن‌ها مشخص نیست. این املاک ممکن است به دلیل عدم ثبت یا عدم تقاضای ...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب