اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان 5 طبقه سوم واحد 37
تماس با ما 09332373448
ایمیل dadshid@gmail.com
ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه۸الی ۱۵
blog3
مطالبه سفته و اعسار از پرداخت هزینه دادرسی
مطالبه سفته و اعسار از پرداخت هزینه دادرسی

مطالبه سفته و اعسار از پرداخت هزینه دادرسی

مطالبه سفته و اعسار از پرداخت هزینه دادرسی

(وکیل - وکالت - مشاوره حقوقی - موسسه حقوقی - مشاوره با وکیل - چک - سفته - وصول طلب - بانک - نمونه پرونده - مشاوره تلفنی - گروه وکلا)

مطالبه سفته و پرداخت از هزینه دادرسیسفته

سفته در ایران سندی نسبتاً متروک است و اشخاص ترجیح می‌دهند برای اطمینان از دریافت طلب خود از چک استفاده کنند و با تقلب نسبت به قانون به درج تاریخ مؤخر بر روی چک اقدام کنند. از دلایل کاربرد نداشتن سفته می‌توان به وضع ضمانت اجراهای سنگین برای چک در حالی که ضمانت اجرای سفته چندان تفاوتی با ضمانت اجرای اسناد عادی ندارد، دریافت مالیات از سفته از طریق حق تمبر به میزان نیم در هزار مبلغ سفته،تشریفات خاص برای اعتراض به پرداخت نشدن سفته و شبهه ربوی بودن تنزیل سفته اشاره کرد.(مطالبه سفته و اعسار از پرداخت هزینه دادرسی)

 

در قانون تجارت ایران سفته چنین تعریف شده‌است:

فته‌طلب سندی است که به موجب آن امضاکننده تعهد می‌کند مبلغی در موعد معین یا عندالمطالبه در وجه حامل یا شخص معین یا به حواله‌کرد آن شخص کارسازی نماید.(مطالبه سفته و اعسار از پرداخت هزینه دادرسی)

محل معمول برای تهیه سفته شعب بانک ملی ایران است که در آن‌ها سفته را تا ابتدای سال نود و پنج به قیمت سه‌هزارم مبلغ اسمی آن می‌فروختند. در اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۳۱-۴-۱۳۹۴ این مقدار به نیم دهم درصد کاهش یافت.(مطالبه سفته و اعسار از پرداخت هزینه دادرسی)(مطالبه سفته و اعسار از پرداخت هزینه دادرسی)(مطالبه سفته و اعسار از پرداخت هزینه دادرسی)(مطالبه سفته و اعسار از پرداخت هزینه دادرسی)

شرح پرونده

در تاریخ ...... خواهان دادخواستی به طرفیت خواندگان مبنی بر مطالبه مبلغ یکصد میلیون ریال وجه بابت دو فقره سفته به شماره های ..... و ...... در دادگستری ........ مطرح نموده که به شعبه ..... حقوقی ارجاع گردید. وقت رسیدگی به تاریخ ...... تعیین گردید که به خواهان حضوراً ابلاغ گردید و به خواندگان وفق ماده 70 قانون آئین دادرسی مدنی ابلاغ گردیده جلسه دادگاه در وقت مقرر با حضور خواهان و عدم حضور خواندگان و نیز عدم ارسال لایحه ای از جانب آنها تشکیل گردید. دادگاه خطاب به خواهان که اظهارات خویش را بیان نماید. خواهان اظهار داشته به موجب قرارداد صلح پیوست وام خود را که به مبلغ یکصد میلیون ریال بوده و از مؤسسه قوامین اخذ کرده بودم به خواندۀ ردیف دوم ....... صلح کردم و مطابق قرارداد استنادی مقرر گردید چنانچه متصالح (خواندۀ ردیف دوم) اقساط وام را به تعویق بیندازد و قصور کند، اینجانب حق داشته باشم نسبت به مطالبه سفته ها اقدام نمایم. با توجه به اینکه خوانده ردیف اول (آقای .....) نیز ضمانت خوانده ردیف دوم را نموده است و از طرفی نامه شماره ........ پیوستی که مؤسسه قوامین اخطار نموده است که اقساط وام به تعویق افتاده است. لذا، تقاضای محکومیت خواندگان به صورت تضامنی به پرداخت وجه مندرج در سفته ها به میزان مبلغ مقرر در دادخواست با احتساب خسارت تأخیر تأدیه و صدور قرار تأمین خواسته به صورت تضامنی و بدواً اعسار از پرداخت هزینه دادرسی استدعا دارم. خواهان طی لایحه ای به شماره .... موّرخ ...... خواسته خود را نسبت به خوانده ردیف دوم مسترد نموده است. همچنین خواهان به موجب لایحه ای موّرخ .... خواسته خود مبنی بر اعسار از پرداخت هزینه دادرسی را پس گرفته و تمبر هزینه دادرسی را الصاق و ابطال نموده است. دادگاه در تاریخ ...... در وقت نظارت با بررسی محتویات پرونده ختم رسیدگی را اعلام و به شرح ذیل مبادرت به صدور رأی می نماید.(مطالبه سفته و اعسار از پرداخت هزینه دادرسی)

 

رأی دادگاه

در خصوص دادخواست خانم ..... علیه خواندگان آقایان ...... و ........ به موجب دادخواست مطروحه به خواسته اعسار از پرداخت هزینه دادرسی و تأمین خواسته و مطالبه طلب و با نظر به لایحه خواهان به شماره .... مورخ ..... که دعوی خود را نسبت به خوانده ردیف دوم مسترد نموده است با استناد به ماده 107 قانون آیین دادرسی مدنی قرار رد دعوی صادر و نسبت به خوانده ردیف اول با توجه به اینکه نامبرده سفته ها را به عنوان ضمانت امضاء نموده و خود را متعهد دانسته است و در قبال دعوی مطروحه دفاعی ننموده و لایحه ای نیز ارسال نکرده است، دعوی خواهان را وارد دانسته و به استناد مواد 684 و 698 قانون مدنی و مواد 198 و 515 قانون آیین دادرسی مدنی خوانده ردیف اول را به پرداخت مبلغ یکصد میلیون ریال بابت اصل خواسته و مبلغ یک میلیون و نهصد و پنجاه هزار ریال بابت هزینه دادرسی محکوم نموده و نسبت به مطالبه تأخیر تأیده با توجه به عدم احراز شرایط مندرج در ماده 552 قانون آیین دادرسی مدنی از جمله عدم احراز تمکن خوانده ردیف دوم حکم بر ردّ آن صادر و اعلام می نماید. رأی صادره در خصوص خوانده غیابی بوده و ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل واخواهی در این مرجع و پس از آن ظرف بیست روز قابل تجدید نظر استان می باشد.

 

تحلیل حقوقی پرونده :

در این پرونده دادگاه محترم نسبت به درخواست اعسار خواهان با توجه به لایحه تقدیمی وی به دادگاه، تصمیمی اتخاذ ننموده است. در خصوص ردّ درخواست خواهان نسبت به خسارت تأخیر تأدیه، درست است که شرایط احراز آن طبق ماده 522 قانون آیین دادرسی مدنی تحقق پیدا نکرده است ولی خوانده ردیف دوم از باب تسبیت مسئول پرداخت این خسارت است و به نظر می رسد اگر اقساط وام به موقع پرداخت می گردید خسارت دیر کرد و تأخیری نمی بایست پرداخت شود و این در حالی است که در صورتی که حکم دادگاه در این مورد صحیح بدانیم، خواهان به ناحق و ناعادلانه بایستی خسارت تأخیر پرداخت اقساط وام را به مؤسسه پرداخت نماید. طبق مواد قانون مدنی در باب عقد ضمان، در صورتی که مضمون عنه از طرف مضمون بری شود، ضامن او نیز بری می گردد با توجه به اینکه اسناد تجاری در قانون تجارت از جمله سفته شرایط خاص و ویژه ای دارند، و با عنایت به اینکه مواد مربوط به سفته در قانون تجارت نسبت به مواد قانون مدنی خاصی محسوب می شوند، در اینجا قانون تجارت حاکم است و با این حال ضامن (خواندۀ ردیف اول) پابرجا می ماند و محکومیت وی صحیح به نظر می رسد.(مطالبه سفته و اعسار از پرداخت هزینه دادرسی)(مطالبه سفته و اعسار از پرداخت هزینه دادرسی)(مطالبه سفته و اعسار از پرداخت هزینه دادرسی)(مطالبه سفته و اعسار از پرداخت هزینه دادرسی)(مطالبه سفته و اعسار از پرداخت هزینه دادرسی)(مطالبه سفته و اعسار از پرداخت هزینه دادرسی)


وکیل - وکالت - مشاوره حقوقی - موسسه حقوقی - مشاوره با وکیل - چک - سفته - وصول طلب - بانک - نمونه پرونده - مشاوره تلفنی - گروه وکلا - مطالبه سفته و اعسار از پرداخت هزینه دادرسی


گروه وکلای دادشید

موسسه حقوقی ندای عدالت ساعی (گروه وکلای دادشید) با بهره گیری از وکلای پایه یک دادگستری آماده ارائه انواع خدمات حقوقی و وکالت در مراجع حقوقی کیفری دیوان عدالت و  سایر مراجع حقوقی و اداری توسط وکیل و مشاوره حقوقی در سرتاسر کشور می باشد جهت ارتباط با این مجموعه اینجا را کلیک کنید.

همیشه بخاطر داشته باشید؛ مسائل مشابه حقوقی الزاماََ راه حل مشابهی ندارند بدون مشورت با وکیل یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.


 

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

دسته بندی
دسته بندی مقالات 68
مقالات ما
۱۶ آذر

اجازه مالک

  اجازه مالک اجازه مالک یا اجازه در عقد فضولی به موافقت مالک یا ولی مالک در مورد تصرف فضولی یا معاملات فضولی توسط دیگران اشاره دارد. این مفهوم در...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۳ آذر

ارزیابی حقوقی مالک

ارزیابی حقوقی مالک ارزیابی حقوقی مالک به معنای بررسی وضعیت حقوقی مالکیت یک ملک است. این ارزیابی شامل بررسی مستندات حقوقی مربوط به ملک، اطمینان از اینک...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۰ آذر

املاک مجهول المالک کدامند ؟

  املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاکی هستند که مالک آن‌ها مشخص نیست. این املاک ممکن است به دلیل عدم ثبت یا عدم تقاضای ...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب