اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان 5 طبقه سوم واحد 37
تماس با ما 09332373448
ایمیل dadshid@gmail.com
ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه۸الی ۱۵
blog3
کارکردن زن در خانه شوهر و دستمزد قانونی آن
کارکردن زن در خانه شوهر و دستمزد قانونی آن

کارکردن زن در خانه شوهر و دستمزد قانونی آن

کارکردن زن در خانه شوهر و یا (اجرت‌المثل) عبارت است از دستمزد كارهايي است كه خانم‌ها بدون اينكه جزو وظايف‌شان باشد آن را در طول زندگي زناشويي براي همسر يا اداره امور خانه انجام داده باشند.

 

 

کار کردن زن در خانه شوهر

به عنوان مثال زن هيچ مسئوليتي براي انجام كارهاي خانه مانند نظافت، لباس شستن و اتو كردن و... براي شوهر خود ندارد و اگر تاكنون آن را انجام داده براساس رسوم رايج بين مردم و جامعه ما بوده است. ولی توجه داشته باشید که این موضوع نباید دستاویزی باشد بر عدم کار در منزل شوهر چرا که زندگی زناشویی و رسیدن به خوشبختی نیازمند همکاری هر دو نفر است.

در صورتي كه طلاق، به درخواست زوج باشد و درخواست طلاق هم به علت مسائل مربوط خلاف شرايط زوجيت زوجه(به دليل مسائل اخلاقي و يا نازايي زن)  نباشد. (كه اين امر مورد حكم دادگاه قرار مي‌گيرد). مرد ملزم به پرداخت اجرت‌المثل هزینه های کار در منزل شوهر است. اگر مرد خود حاضر شود مبالغي را به همسرش اهدا كند از آن به عنوان نحله تعبير مي‌شود و جاي همين اجرت‌المثل را مي‌گيرد. وکیل خانواده

 

کارکردن زن در خانه شوهر و دستمزد قانونی آن+ کلیپ


[aparat id='2JdAy']


 طلاق و پرداخت اجرت المثل

در اين حالت در صورت متمكن بودن شوهر، اجراي حكم طلاق منوط به پرداخت اجرت‌المثل و همچنين ساير حقوق مالي زن است.مگر اينكه زوجين با توافق يكديگر، نحوه پرداخت آن را به صورت قسطي كنند. در اين صورت با اعلام رضايت زن دفاتر طلاق حكم طلاق را جاري و ثبت مي‌كنند. و ميزان اقساطي كه بايد شوهر پرداخت كند در حكم طلاق به منزله يك سند رسمي قيد مي‌شود.

به اين ترتيب چنانچه شوهر با ميل و رغبت خود بابت كارهايي كه در طول زندگي زناشويي (كه از وظايف بانوان نبوده است) وجهي به همسرش پرداخت كند عنوان نحله پيدا مي‌كند و ماهيت آن جنبه هبه معوض دارد. يعني اين وجه نحله، در عوض آن كارها پرداخت شده است. اگر بر اين مبلغ توافق صورت نگيرد و پرداخت وجه به حكم دادگاه پس از احراز شرايط دريافت و پرداخت و تعيين ميزان آن با توجه به ميزان امكانات مالي شوهر باشد.از آن به اجرت‌المثل نام برده مي‌شود.

 

 برای تعیین و میزان اجرت‌المثل چه اقداماتی انجام می شود؟

برای تعیین کار کردن زن در خانه شوهر و دستمزد قانونی آن، پرونده از سوی قاضی دادگاه به کارشناسان رسمی دادگستری ارجاع داده خواهد شد.پس از بررسی اظهارات زن و مرد و تحقیق درباره اوضاع زندگی‌شان، قاضی حکم صادر خواهد کرد.البته حکم دادگاه قابل اعتراض است و طرفین پرونده می‌توانند درخواست کارشناس سه نفره کنند.

اختلاف در صدور رای برای گرفتن اجرت المثل

براساس تبصره یک ماده 336 قانون مدنی حقوق زن درخصوص اجرت‌المثل به  رسمیت شناخته شده است.اما گاهی اوقات میان برخی از قضات دادگاه‌های خانواده و تجدیدنظر تفسیرهای مختلف وجود دارد. از جمله اینکه دادگاه خانواده پس از رسیدگی به شکایت زن حکم اجرت‌المثل را به نفع زن صادر می‌کند.اما برخی از قضات تجدیدنظر تأیید حکم دادگاه بدوی را منوط به درخواست طلاق زن می‌دانند.

نحوه تعیین میزان اجرت المثل

برای تعیین اجرت‌المثل زن پرونده از سوی قاضی دادگاه به کارشناسان رسمی دادگستری ارجاع داده خواهد شد.پس از بررسی اظهارات زن و مرد و تحقیق درباره اوضاع زندگی‌شان، قاضی حکم صادر خواهد کرد.البته حکم دادگاه قابل اعتراض است و طرفین پرونده می‌توانند درخواست کارشناس سه نفره کنند.

وکیل اصفهان



همیشه بخاطر داشته باشید؛ مسائل مشابه حقوقی الزاماََ راه حل مشابهی ندارند بدون مشورت با وکیل یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید. 

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

دسته بندی
دسته بندی مقالات 68
مقالات ما
۱۶ آذر

اجازه مالک

  اجازه مالک اجازه مالک یا اجازه در عقد فضولی به موافقت مالک یا ولی مالک در مورد تصرف فضولی یا معاملات فضولی توسط دیگران اشاره دارد. این مفهوم در...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۳ آذر

ارزیابی حقوقی مالک

ارزیابی حقوقی مالک ارزیابی حقوقی مالک به معنای بررسی وضعیت حقوقی مالکیت یک ملک است. این ارزیابی شامل بررسی مستندات حقوقی مربوط به ملک، اطمینان از اینک...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۰ آذر

املاک مجهول المالک کدامند ؟

  املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاکی هستند که مالک آن‌ها مشخص نیست. این املاک ممکن است به دلیل عدم ثبت یا عدم تقاضای ...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب