اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان 5 طبقه سوم واحد 37
تماس با ما 09332373448
ایمیل dadshid@gmail.com
ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه۸الی ۱۵
blog3
نکاتی در خصوص توقیف اموال
نکاتی در خصوص توقیف اموال

نکاتی در خصوص توقیف اموال

نکاتی در خصوص توقیف اموالنکاتی در خصوص توقیف اموال
وکیل دعاوی ثبتی، وکیل ثبت اسناد، وکیل وصول مطالبات، وکیل چک، وکیل چک برگشتی، وکیل ثبتی، وکیل ملکی، مشاوره حقوقی، مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری،  وکالت دادگستری،وکیل، وکالت،مشاوره آنلاین

در مواردی که شخص طلبکار برای رسیدن به مطالبات خود، اقدام به طرح دعوی وتقدیم دادخواستمی کند، نگرانی و دغدغه اصلی وی 2 چیز می باشد:

  • اولا نگران است که آیا برای محکومیت طرف مقابل، قادر به اخذ رای محکومیت می شود یا خیر
  • دوم آنکه در صورت گرفتن رای محکومیت، آیا خواهد توانست رای صادره را به طور کامل به اجرا درآورده و طلب خود را از اموال بدهکار وصول کند یا خیر؟(نکاتی در خصوص توقیف اموال)

آنچه در این نوشتار خواهید خواند، به مسئله دوم مربوط است. به عبارت دیگر اکثریت قریب به اتفاق طلبکاران، زمانی که موفق به تامین وتوقیف اموالی از شخص بدهکار شوند، خیالشان آسوده و راحت شده و با دلگرمی بیشتری ، پرونده خود را دنبال خواهند کرد. چرا که توقیف اموال، شخص را به نتیجه بسیار نزدیک تر نموده وبه او شوق و انگیزه مضاعفی خواهد داد.(نکاتی در خصوص توقیف اموال)

در اصطلاح قانونی، به توقیف اموال، تامین خواسته گفته می شود. تأمین خواسته؛ اقدامی است که به وسیله آن شخص طلبکار عین خواسته یا معادل آن را از اموال خوانده توقیف نموده و از نقل و انتقال آن جلوگیری می کند تا طلب خود را وصول نماید.(نکاتی در خصوص توقیف اموال)

در موارد زیر میتوان از دادگاه درخواست تأمین خواسته نمود و دادگاه به این درخواست ترتیب اثر خواهد داد:

  • اگر دعوا مستند به سند رسمی باشد دادگاه مکلف است در صورت احراز شرایط مقرر به درخواست خواهان نسبت به صدور قرار تأمین خواسته اقدام نماید.
  • خواسته در معرض تضییع یا تفریط باشد.
  • اسناد تجاری برگشت شده که به موجب قانون دادگاه مکلف به قبول درخواست تأمین باشد مثل سفته و چک(نکاتی در خصوص توقیف اموال)

زمان درخواست تأمین خواسته:

مستحضرید که برای توقیف اموال، لازم است که شخص طلبکار، دادخواستی را به مراجع قضایی و یا شورای حل اختلاف، تقدیم نماید. قانونگزار برای طرح این دادخواست؛ محدودیت زمانی در نظر نگرفته و طلبکار می تواند قبل از تقدیم دادخواست اصلی و یا ضمن تقدیم دادخواست اصلی و یا در جریان دادرسی تا وقتی که حکم قطعی صادر نشده است ، دادخواست  خود را مبنی بر توقیف اموال مطرح کند.

برای اینکه مرجع قضایی با این درخواست موافقت نماید، لازم است که شرایط قانونی دادخواست و دعوی کاملا رعایت شده باشد، از جمله این شرایط آن است که:

  • خواسته باید قطعی باشد یعنی حق مورد ادعای شاکی؛ باید قطعیت داشته و قابل مطالبه باشد و تحقق وجود آن موقوف به وقوع یا عدم وقوع حادثه ای درآینده نباشد.
  • میزان خواسته باید معلوم یا عین معین باشد مالی باشد که مستقیماً قابل ارزیابی به پول باشد.

نکته: دربرخی از موارد ، شخص بدهکار که مال او توقیف شده است، به دادگاه مراجعه و تقاضا می نماید که مال توقیف شده آزاد گردد. در چنین مواقعی تنها در صورتی که شخص بدهکار، وجه نقد یا اوراق بهادار به میازن همان مال د رصندوق دادگستری به ودیعه بگذارد، می تواند مال قبلی را آزاد نماید، مشروط به اینکه مال پیشنهاد شده از نظر قیمت و سهولت فروش از مالی که قبلا توقیف شده است کمتر نباشد.

(نکات مهم)

 

نکاتی در خصوص توقیف اموال 1

نکته: توقیف مال در مورد شخص توقیف کننده این اثر  را دارد که برای وی در مقابل سایر طلبکاران حق تقدم می شود و در صورتی که در اصل دعوی، موفق به اخذ رای محکومیت شود، طلب وی از ناحیه همان مال به وی داده خواهد شد.(نکاتی در خصوص توقیف اموال)

نکته: هرگونه نقل و انتقال نسبت به امال توقیف شده ممنوع است و صاحب مال نخواهد توانست با معامله کردن این مال، از پرداخت و ادای دین خود امتناع نماید.(نکاتی در خصوص توقیف اموال)

زمانی که دستور توقیف اموال توسط دادگاه صادر می شود این دستور به حالت  خود استوار و باقی خواهد بود مگر در چندی موردی که ذیلا عنوان می شود:(نکاتی در خصوص توقیف اموال)

  • در صورت صدور حکم قطعی علیه خواهان
  • در صورت استرداد دعوا یا استرداد دادخواست از سوی خواهان
  • در صورت از بین رفتن موجباتی که به خاطر آنها درخواست تأمین شده است.
  • در صورتی که خواهان تا 10 روز از تاریخ صدور دستور توقیف اموال، نسبت به اصل دعوا دادخواست ندهد.(نکاتی در خصوص توقیف اموال)

همانطور که در صدر این مقاله گفته شد، در صورتی که شخص طلبکار موفق به تامین و توقیف اموالی از شخص گردد، با خیالی آسوده و راحت ادامه روند پرونده خود را دنبال خواهد کرد و امیدوار خواهد بود که در پایان فرآیند دادرسی به حق خود نائل می شود. لیکن از آنجایی که مراجع قضایی هیچگونه اقدامی در راستای شناسایی اموال افراد انجام نمی دهند ،لذا لازم است که این کار توسط افراد خبره و متخصص پیگیری شود و در غیر این صورت، حتی طرح دعوی توقیف اموال و نیز دعوی اصلی نیز فایده ای را د ربر نخ واهد داشت. لذا پیشنهاد میگردد که در این راستا از تخصص و حسن همکاری وکلای گروه دادشید استفاده شود.(نکاتی در خصوص توقیف اموال)

...


[caption id="attachment_13465" align="aligncenter" width="900"]نکاتی در خصوص توقیف اموال نکاتی در خصوص توقیف اموال[/caption]


گروه وکلای دادشید

موسسه حقوقی ندای عدالت ساعی (گروه وکلای دادشید) با بهره گیری از وکلای پایه یک دادگستری آماده ارائه انواع خدمات حقوقی و وکالت در مراجع حقوقی کیفری دیوان عدالت و  سایر مراجع حقوقی و اداری توسط وکیل و مشاوره حقوقی در سرتاسر کشور می باشد جهت ارتباط با این مجموعه اینجا را کلیک کنید.

همیشه بخاطر داشته باشید؛ مسائل مشابه حقوقی الزاماََ راه حل مشابهی ندارند بدون مشورت با وکیل یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.


0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

دسته بندی
دسته بندی مقالات 68
مقالات ما
۱۶ آذر

اجازه مالک

  اجازه مالک اجازه مالک یا اجازه در عقد فضولی به موافقت مالک یا ولی مالک در مورد تصرف فضولی یا معاملات فضولی توسط دیگران اشاره دارد. این مفهوم در...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۳ آذر

ارزیابی حقوقی مالک

ارزیابی حقوقی مالک ارزیابی حقوقی مالک به معنای بررسی وضعیت حقوقی مالکیت یک ملک است. این ارزیابی شامل بررسی مستندات حقوقی مربوط به ملک، اطمینان از اینک...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۰ آذر

املاک مجهول المالک کدامند ؟

  املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاکی هستند که مالک آن‌ها مشخص نیست. این املاک ممکن است به دلیل عدم ثبت یا عدم تقاضای ...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب