اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان 5 طبقه سوم واحد 37
تماس با ما 09332373448
ایمیل dadshid@gmail.com
ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه۸الی ۱۵
blog3
نمونه پرونده گرفتن انحصار ورثه (چطور انحصار ورثه بگیریم)
نمونه پرونده گرفتن انحصار ورثه (چطور انحصار ورثه بگیریم)

نمونه پرونده گرفتن انحصار ورثه (چطور انحصار ورثه بگیریم)

نمونه پرونده گرفتن انحصار ورثه (چطور انحصار ورثه بگیریم، وکیل،وکالت،مشاوره حقوقی،درخواست وکیل)

انحصار ورثه 

انحصار وراثت به معنای معلوم کردن تعداد وراث متوفی توسط مراجع ذی‌صلاح است. مقررات مربوط به این موضوع در حقوق ایران در قانون تصدیق انحصار وراثت مصوب 1309 و قانون امور حسبی آمده است. اثر گواهی انحصار وراثت آن است که وضعیت وصیت، ورثه و سهم‌الارث آنها به طور کلی مشخص شود تا بر اساس این گواهی، حصر وراثت نسبت به تقسیم ترکه اقدام شود.کارکرد گواهی انحصار وراثت نیز آن است که بدون انحصار وراثت، وضعیت ورثه و چگونگی تقسیم ترکه به طور رسمی روشن نمی‌شود.

 

نمونه پرونده دادخواست انحصار ورثه

شرح دادخواست:

احتراما بدینوسیله به استحضار می رساند مرحوم کریمی فرزند حسن که به دلیل بیماری سرطان فوت نموده ، وراث مرحوم به شرح ذیل می باشند: 1 محمد حسن نسبت پدر 2 صدیقه نسبت مادر لذا از آن مقام محترم خواهشمند است تا با عنایت به دادخواست تقدیمی نسبت به صدور حکم حصر وراثت موافقت نمایید.(انحصار ورثه)

برگه سازمان امور مالیاتی کشور:

صورت ریز ماترک ابرازی در اظهار نامه طبق مندرجات ارزش کل ماترک 30،000،000 ریال میباشد. برگه گواهی گواهان که شهادت داده اند در مورد وراث در پرونده منعکس می باشد. آقای کریمی با استناد به شهادتنامه و گواهی فوت رو نوشت شناسنامه ورثه در دادخواست تقدیمی درخواست صدور حکم حصر وراثت نموده است.(انحصار ورثه)

رای دادگاه:

پس از تشریفات قانونی و ملاحظه گواهینامه مالیات بر ارث و پرونده کار گواهی که ورثه متوفی منحصر به شخص یاد شده در بالا بود و وراث دیگری ندارد و دادرایی آن روانشاد پس از پرداخت و انجام حقوق و دیونی که بر ترکه تعلق می گیرد 2/1 از اصل ترکه سهم همسر و 6/1 از ترکه سهم مادر و مابقی با توجه به اینکه مادر حاجب دارد سهم پدر، پس از کسر کسورات تا یک ثلث چنانچه وصیتی شده باشد نافذ است گواهی نامه تا 30،000،000 ریال دارای ارزش قانونی و نسبت به مازاد بر 30،000،000 ریال فاقد اعتبار و ارزش قانونی است.(انحصار ورثه)

تحلیل حقوقی پرونده

در خصوص پرونده حصر وراثت لازم است به چند نکته اشاره کنیم :

  1. گواهی فوت: برای اینکه بدانیم در مورد اموال فردی صحبت می کنیم که ان فرد در قید حیات نبا شد و نمی تواند شخصا نسبت به اموال خود تصمیم بگیرد در شرع اسلام فردی که فوت می کند اموالش به وراث او می رسد.(انحصار ورثه)
  2. استشهادیه محلی مبنی بر اینکه شهادت بر فوت متوفی بدهند و از وراث او نیز اطلاع داشته باشند.(انحصار ورثه)
  3. مورد دیگر اظهار نامه مالیاتی : برای اینکه مقدار ماترک متوفی مشخص شده ودر آینده ورثه به این مورد اعتراض نداشته و مالیات بر ارث را نیز پرداخت کرده باشند.(انحصار ورثه)
  4. در پرونده مذکور سه ورثه وجود دارد که با استناد به ماده 900 قانون مدنی باید 4/1 ارث به همسر متوفی تعلق بگیرد نه 2/1 ، قاضی محترم دچار اشتباه شده است .(انحصار ورثه)
  5. ماده مذکور بیان می دارد (فرض 2 وارث ربع ترکه است 1- شوهر در صورت فوت زن با داشتن اولاد 2 – زوج یا زوجها در صورت فوت شوهر بدون اولاد )
  6. ماده 906 قانون مذکور می گوید ( ... اگر مادر حاجب داشته باشد سدس از ترکه متعلق به مادر و بقیه مال پدر است )(انحصار ورثه)
  7. ماده 886 قانون مدنی در بیان حجب می گوید( حالت وارثی است که به واسطه بودن وارث دیگر از بردن ارث کلا یا جزئا محروم می شود) که در این حصر وراثت در مورد همسر متوفی باید یک رای اصلاحی صادر و اشتباه را تصحیح نمود.(انحصار ورثه)

...


وکیل،وکالت،مشاوره حقوقی،وکیل ورثه،عکس نوشته،حقوق،مشاوره با وکیل،فوت،تقسیم ترکه،ارث،میراث،انحصار ورثه،تقسیم مال،درخواست وکیل


گروه وکلای دادشید

موسسه حقوقی ندای عدالت ساعی (گروه وکلای دادشید) با بهره گیری از وکلای پایه یک دادگستری آماده ارائه انواع خدمات حقوقی و در مراجع حقوقی کیفری دیوان عدالت و  سایر مراجع حقوقی و اداری توسط  و مشاوره حقوقی در سرتاسر کشور می باشد جهت ارتباط با این مجموعه اینجا را کلیک کنید.

همیشه بخاطر داشته باشید؛ مسائل مشابه حقوقی الزاماََ راه حل مشابهی ندارند بدون مشورت با یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.


دسته بندی
دسته بندی مقالات 68
مقالات ما
۱۵ آذر

اجازه مالک

  اجازه مالک اجازه مالک یا اجازه در عقد فضولی به موافقت مالک یا ولی مالک در مورد تصرف فضولی یا معاملات فضولی توسط دیگران اشاره دارد. این مفهوم در...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۲ آذر

ارزیابی حقوقی مالک

ارزیابی حقوقی مالک ارزیابی حقوقی مالک به معنای بررسی وضعیت حقوقی مالکیت یک ملک است. این ارزیابی شامل بررسی مستندات حقوقی مربوط به ملک، اطمینان از اینک...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۰ آذر

املاک مجهول المالک کدامند ؟

  املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاکی هستند که مالک آن‌ها مشخص نیست. این املاک ممکن است به دلیل عدم ثبت یا عدم تقاضای ...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب