اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان 5 طبقه سوم واحد 37
تماس با ما 09332373448
ایمیل dadshid@gmail.com
ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه۸الی ۱۵
blog3
نحوه اجرای حکم در دیوان عدالت اداری
نحوه اجرای حکم در دیوان عدالت اداری

نحوه اجرای حکم در دیوان عدالت اداری

نحوه اجرای حکم در دیوان عدالت اداری

وکیل دعاوی ثبتی، وکیل ثبت اسناد، وکیل وصول مطالبات، وکیل چک، وکیل چک برگشتی، وکیل ثبتی، وکیل ملکی، مشاوره حقوقی، مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری،  وکالت دادگستری،وکیل، وکالت،مشاوره آنلاین

 

نحوه اجرای حکم در دیوان عدالت اداریهمه ما می دانیم که هدف نهایی از طرح دعوی در مراجع عمومی و اختصاصی و نیز صدور آرائ محکومیت، آن است که این آراء به مرحله اجرا درآید و اشخاص با اجرای رای به حق خود نائل آیند.
(نحوه اجرای حکم در دیوان عدالت اداری)

در همین رابطه یکی از مراجعی که شهروندان در آن مرجع اقدام به تظلم خواهی می نمایند، دیوان عدالت اداری است که البته دارای شعب مختلف اجرای احکام می باشند. و آراء صادره ای که دارای جنبه اجرایی باشد، جهت اجرا به این شعب محول میگردند.(نحوه اجرای حکم در دیوان عدالت اداری)

حال سوال این است که چنانچه رای دیوان مبنی بر پرداخت حق و حقوق شاکی باشد و اصطلاحا دارای جنبه مالی باشد، این رای به چه نحوی به مرحله اجرا درخواهد آمد. در این نوشتار به این سوال پاسخ داده خواهد شد.(نحوه اجرای حکم در دیوان عدالت اداری)

در آرایی که موضوع آن محکومیت سازمان طرف شکایات به پرداخت وجه در حق محکوم‌له می‌باشد و محکوم ‌علیه ازاجرای رأی خودداری نماید، قاضی اجرای احکام دیوان عدالت اداری می‌تواند پس ازانقضاء مدت یک‌سال از تاریخ ابلاغ رأی، نسبت به توقیف حساب سازمان و یا اداره ای که حکم محکومیت علیه وی صادر گردیده، و پرداخت از آن به میزان محکوم‌به اقدام نماید.(نحوه اجرای حکم در دیوان عدالت اداری)

 

برای توقیف حساب بانکی؛ نیازی به کسب اجازه از شعبه صادره کننده رأی نیست و دادرس اجرای احکام با توجه به شرایط زیر می‌تواند نسبت به توقیف حساب بانکی محکوم‌علیه و برداشت از حساب سازمان مذکور به میزان محکوم‌به اقدام کند.(نحوه اجرای حکم در دیوان عدالت اداری)

  • مفاد رأیی که به نفع شاکی صادر شده است، دال بر محکومیت آن سازمان به پرداخت وجه و یا در نظرگرفتن حق و حقوق شاکی باشد.
  • از تاریخ ابلاغ رأی مدت یک‌سال سپری شده و رأی اجرا نشده باشد

 

نکته: برای توقیف حساب بانکی محکوم‌علیه احراز این موضوع که رأی ظرف مدت مقرر یک‌سال اجرا نشده است کفایت می‌کند و اینکه عدم اجرای حکم ناشی از عذرموجه، مانند عدم وجود اعتبارکافی بوده باشد مؤثر در موضوع نیست.(نحوه اجرای حکم در دیوان عدالت اداری)

 

نکته: برای اعمال توقیف حساب نیازی به تقاضای محکوم‌له نیست و شعبه اجرای احکام رأساً می‌تواند نسبت به توقیف حساب و برداشت از آن اقدام کند.(نحوه اجرای حکم در دیوان عدالت اداری)

  • توقیف و برداشت ازحساب بانکی محکوم‌علیه در حدود میزان محکوم‌به مجاز است و توقیف کل حساب اداره محکوم‌علیه مبنای قانونی ندارد.
  • مبلغی که به نفع شاکی رای صادر شده است باید معلوم و معین باشد.

نکته: در مواردی که میزان محکوم‌به در رأی تعیین نشده و رأی به صورت کلی مبنی بر پرداخت فوق‌العاده‌ای خاص به مدت معینی صادر شده باشد، باید بدواً مبلغ محکوم‌به مشخص و معلوم گردد.

نکته: برای معلوم کردن میزان محکوم‌به می‌توان موضوع را به کارشناس ارجاع داد.

نحوه اجرای حکم در دیوان عدالت اداری


گروه وکلای دادشید

موسسه حقوقی ندای عدالت ساعی (گروه وکلای دادشید) با بهره گیری از وکلای پایه یک دادگستری آماده ارائه انواع خدمات حقوقی و وکالت در مراجع حقوقی کیفری دیوان عدالت و  سایر مراجع حقوقی و اداری توسط وکیل و مشاوره حقوقی در سرتاسر کشور می باشد جهت ارتباط با این مجموعه اینجا را کلیک کنید.

همیشه بخاطر داشته باشید؛ مسائل مشابه حقوقی الزاماََ راه حل مشابهی ندارند بدون مشورت با وکیل یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.


 

1 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

دسته بندی
دسته بندی مقالات 68
مقالات ما
۱۵ آذر

اجازه مالک

  اجازه مالک اجازه مالک یا اجازه در عقد فضولی به موافقت مالک یا ولی مالک در مورد تصرف فضولی یا معاملات فضولی توسط دیگران اشاره دارد. این مفهوم در...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۲ آذر

ارزیابی حقوقی مالک

ارزیابی حقوقی مالک ارزیابی حقوقی مالک به معنای بررسی وضعیت حقوقی مالکیت یک ملک است. این ارزیابی شامل بررسی مستندات حقوقی مربوط به ملک، اطمینان از اینک...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۰ آذر

املاک مجهول المالک کدامند ؟

  املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاکی هستند که مالک آن‌ها مشخص نیست. این املاک ممکن است به دلیل عدم ثبت یا عدم تقاضای ...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب