اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان 5 طبقه سوم واحد 37
تماس با ما 09332373448
ایمیل dadshid@gmail.com
ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه۸الی ۱۵
blog3
خلع ید و اجرت المثل ایام تصرف چیست ؟
خلع ید و اجرت المثل ایام تصرف چیست ؟

خلع ید و اجرت المثل ایام تصرف چیست ؟

خلع ید و اجرت المثل ایام تصرف چیست ؟1خلع ید و اجرت المثل ایام تصرف چیست ؟

خلع ید و اجرت امثل ایام تصرف عبارتند از دو دعوای حقوقی که مالک یک ملک غیر منقول می تواند بر علیه متصرف غیر قانونی آن ملک اقامه کند. خلع ید به معنای برکنار کردن متصرف از ملک و بازگرداندن آن به مالک است. اجرت امثل ایام تصرف به معنای پرداخت هزینه استفاده از ملک توسط متصرف به مالک است. برای اقامه این دعاوی، لازم است که مالک دارای سند رسمی باشد و متصرف بدون اجازه یا قصد تصرف در ملک باشد. همچنین لازم است که مالک قبل از طرح دعوا، یک اظهارنامه قانونی به متصرف بفرستد و از وی بخواهد که ملک را تخلیه کند. در صورت عدم تخلیه، مالک می تواند نمونه دادخواست خلع ید و اجرت امثل ایام تصرف را به دادگاه تقدیم کند و خواسته های خود را با استناد به سند مالکیت و شواهد دیگر بطور دقیق بیان کند. دادگاه پس از رسیدگی به پرونده و جلب نظر کارشناس، حکم خود را صادر خواهد کرد.

 

چگونه یک نمونه دادخواست خلع ید و اجرت المثل ایام تصرف بنویسم ؟

برخی از این شرایط عبارتند از :

  • داشتن سند مالکیت رسمی بر روی ملک تصرف شده
  • متصرف بودن شخص ثالث بدون اجازه مالک
  • ارسال اظهارنامه قانونی به متصرف و دریافت گواهی ابلاغ
  • داشتن شهود یا استشهادیه در صورت لزوم
  • تعیین دقیق خواسته و بهای آن

ذکر دلایل و منضمات دعوا خلع ید و اجرت المثل ایام تصرف چیست ؟

به طور خلاصه، خلع ید و اجرت امثل ایام تصرف عبارتند از دو دعوای حقوقی که مالک یک ملک غیر منقول می تواند بر علیه متصرف غیر قانونی آن ملک اقامه کند. خلع ید به معنای برکنار کردن متصرف از ملک و بازگرداندن آن به مالک است. اجرت امثل ایام تصرف به معنای پرداخت هزینه استفاده از ملک توسط متصرف به مالک است. برای اقامه این دعاوی، لازم است که مالک دارای سند رسمی باشد و متصرف بدون اجازه یا قصد تصرف در ملک باشد. همچنین لازم است که مالک قبل از طرح دعوا، یک اظهارنامه قانونی به متصرف بفرستد و از وی بخواهد که ملک را تخلیه کند. در صورت عدم تخلیه، مالک می تواند نمونه دادخواست خلع ید و اجرت امثل ایام تصرف را به دادگاه تقدیم کند و خواسته های خود را با استناد به سند مالکیت و شواهد دیگر بطور دقیق بیان کند. دادگاه پس از رسیدگی به پرونده و جلب نظر کارشناس، حکم خود را صادر خواهد کرد.

 

چگونه یک نمونه دادخواست خلع ید و اجرت المثل ایام تصرف بنویسم ؟

برخی از این شرایط عبارتند از :

  • داشتن سند مالکیت رسمی بر روی ملک تصرف شده

برخی از مدارک لازم جهت خلع ید ملک عبارتند از:

  • تصویر مصدق کارت ملی
  • تصویر مصدق سند مالکیت
  • تصویر اظهارنامه قانونی ارسال شده و گواهی ابلاغ
  • تصویر استشهادیه شهود (در صورت وجود)
  • درخواست استعلام ثبتی
  • درخواست ارجاع به کارشناس و معاینه محل

ّ

 

خلع ید و اجرت المثل ایام تصرف چیست ؟

 

چگونه می توانم با یک وکیل در زمینه خلع ید و اجرت المثل ایام تصرف مشورت کنم ؟

برای مشورت با یک وکیل در زمینه خلع ید و واجرت المثل ایام تصرف، شما باید چند مرحله را طی کنید:

۱- ابتدا باید مطمئن شوید که اجاره نشین شما شرایط قرارداد اجاره را نقض کرده است (به عنوان مثال، اجاره را پرداخت نکرده است یا به ملک شما آسیب رسانده است)

۲- سپس باید به اجاره نشین خود یک اخطار خلع ید رسمی بدهید که در آن دلیل خلع ید و مهلت تخلیه ملک را ذکر کنید .

۳- در صورت عدم تخلیه ملک توسط اجاره نشین، باید یک دادخواست خلع ید را در دادگاه محل اقامت اجاره نشین تقدیم کنید و منتظر جلسه دادگاه بمانید

 

۴- در جلسه دادگاه، باید شواهد خود را برای اثبات نقض قرارداد اجاره نشین و خسارات وارده به ملک خود ارائه دهید و درخواست واجرت المثل ایام تصرف را نیز مطرح کنید

۵- در صورت صدور حکم خلع ید توسط دادگاه، باید حکم را به دستگیر کننده حکم (بالیف) تحویل دهید تا اجاره نشین را از ملک خود بیرون کند .

 

این فرآیند ممکن است پیچیده و زمانبر باشد و همچنین ممکن است اجاره نشین دفاعاتی را علیه شما بیان کند.

بنابراین، بهتر است که قبل از شروع هر گونه اقدام قانونی، با یک وکیل مشورت کنید.

یا استفاده از سرویس هاشما می توانید با جستجو در اینترنی معرفی وکیل، یک وکیل متخصص در حقوق مالک و مستأجر پیدا کنید.                                                                        

 

درخواست خلع ید و اجرت امثل ایام تصرف را چگونه باید داد؟

  • داشتن سند مالکیت رسمی برای ملک تصرف شده
  • ارسال یک اظهارنامه قانونی به متصرف و ابلاغ آن به وی
  • تنظیم یک دادخواست خلع ید با ذکر اطلاعات خواهان، خوانده، وکیل، خواسته، بهای آن و دلایل و منضمات
  • پیوست کردن مدارک و اسناد لازم به دادخواست، مانند تصویر سند مالکیت، تصویر اظهارنامه و گواهی ابلاغ، تصویر استشهادیه شهود و درخواست استعلام ثبتی
  • تقدیم دادخواست به دادگاه صالحه و پیگیری پرونده

برای کسب اطلاعات بیشتر، می توانید به نمونه های دادخواست خلع ید و رای دادگاه که در نتایج جستجو من قابل مشاهده هستند مراجعه کنید.

 

همچنین ممکن است بخواهید از یک وکیل حقوقی در زمینه تنظیم و ارائه دادخواست خود کمک بگیرید.

 

چقدر زمان لازم است تا رای دادگاه صادر شود ؟

زمان صدور رای دادگاه خلع ید ممکن است بستگی به شرایط مختلفی داشته باشد، مانند تعداد طرفین دعوا، نوع و موقعیت ملک تصرف شده، مدارک و شواهد ارائه شده، نظر کارشناس و زمان تشکیل جلسات دادگاه. بنابراین نمی توان یک زمان مشخص و قطعی برای این فرآیند اعلام کرد.

اما به طور کلی، بر اساس نتایج جستجوی من، بعضی از منابع ادعا کرده اند که متوسط زمان صدور رای دادگاه خلع ید حدود ۶ تا ۱۲ ماه است. البته این زمان ممکن است با توجه به شرایط هر پرونده کوتاه تر یا طولانی تر شود.                                                                                         .

پس از صدور رای دادگاه، باید درخواست اجرای حکم را نیز ثبت کنید. در صورتی که خوانده حکم را اجرا نکند، می توانید از دادگاه درخواست صدور حکم تحویل ملک و خروج متصرف را داشته باشید. در این صورت، دادگاه با همکاری قوای نظامی و قضایی، متصرف را از ملک بیرون خواهد کرد.

 

چطور می توانم درخواست اجرای حکم را ثبت کنم ؟

برای ثبت درخواست اجرای حکم خلع ید، باید مراحل زیر را طی کنید

  • پس از صدور و ابلاغ حکم قطعی دادگاه به شما، باید به بخش اجرای احکام مدنی مراجعه کنید و با پرداخت هزینه های مربوطه، درخواست اجرای حکم را تقدیم کنید. .
  • باید مدارک و اسناد لازم را به همراه درخواست خود ارائه کنید، مانند تصویر حکم قطعی دادگاه، تصویر سند مالکیت، تصویر کارت ملی و شناسنامه و  …
  • باید یک نفر را به عنوان نماینده خود برای همراهی با مأمور اجرا یا دادورز در زمان تحویل ملک تعیین کنید. این نفر می تواند خود شما یا یک وکیل حقوقی باشد                                             .
  • پس از صدور اجراییه، باید منتظر تعیین زمان و مکان تحویل ملک باشید. این زمان و مکان توسط دادورز به شما و نماینده شما اطلاع داده خواهد شد. .
  • در روز تعیین شده، باید به همراه نماینده خود و دادورز به محل ملک رفته و حضور داشته باشید. دادورز با استفاده از قوای نظامی و قضایی، متصرف را از ملک بیرون خواهد کرد و آن را به شما یا نماینده شما تحویل خواهدداد.

 

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

دسته بندی
دسته بندی مقالات 68
مقالات ما
۱۶ آذر

اجازه مالک

  اجازه مالک اجازه مالک یا اجازه در عقد فضولی به موافقت مالک یا ولی مالک در مورد تصرف فضولی یا معاملات فضولی توسط دیگران اشاره دارد. این مفهوم در...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۳ آذر

ارزیابی حقوقی مالک

ارزیابی حقوقی مالک ارزیابی حقوقی مالک به معنای بررسی وضعیت حقوقی مالکیت یک ملک است. این ارزیابی شامل بررسی مستندات حقوقی مربوط به ملک، اطمینان از اینک...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۰ آذر

املاک مجهول المالک کدامند ؟

  املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاکی هستند که مالک آن‌ها مشخص نیست. این املاک ممکن است به دلیل عدم ثبت یا عدم تقاضای ...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب