اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان 5 طبقه سوم واحد 37
تماس با ما 09332373448
ایمیل dadshid@gmail.com
ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه۸الی ۱۵
blog3
مشارکت در ساخت چگونه است ؟
مشارکت در ساخت چگونه است ؟

مشارکت در ساخت چگونه است ؟

مشارکت در ساخت چگونه است ؟مشارکت در ساخت چگونه است ؟

مشارکت در ساخت یک قرارداد مهم است که در آن دو طرف (مالک و سازنده) برای احداث یک ساختمان، تعهداتی را به عهده می‌گیرند. در این قرارداد، مالک ملک خود را در اختیار یک سازنده قرار می‌دهد و سازنده نیز عملیات اجرایی و هزینه‌های تخریب و نوسازی ساختمان را به عهده می‌گیرد. شرایط مشارکت در ساخت شامل مواردی نظیر سهم هر یک از افراد، نمایندگان هریک از طرفین و میزان اختیارات و موارد کلی مشارکت در ساخت می‌باشد. در این قرارداد، می‌توان به مواردی نظیر پرداخت هزینه‌های اداری پروژه، پرداخت مبلغی به عنوان اجاره بها به مالک طی مراحل ساخت و تقسیم هزینه میان مالک و سازنده اشاره کرد. قبل از شروع پروژه، شرکت سازنده یا شرکت پیمانکار یک وجه بلاعوض را به مالک زمین یا مالک ملک پرداخت می‌کند تا بتواند در طول انجام پروژه، محل اسکان برای خود داشته باشد.

 

 

چه مزایا و معایبی در مشارکت در ساخت وجود دارد ؟

مزایا:

  • افزایش استحکام بنا: با نوسازی ساختمانهای کلنگی، استحکام بنا افزایش می‌یابد و مسائلی نظیر نشست ساختمان، ترک در دیوارها و ورود حشرات موذی را برطرف می‌کند.
  • افزایش ارزش ساختمان: با نوسازی ساختمان، زیبایی نمای ساختمان افزایش می‌یابد و ارزش ساختمان در چشم بیننده و حتی ساکنین نیز افزایش می یابد.
  • کاهش هزینه‌ها: با مشارکت در ساخت، هزینه‌های ساختمانی پروژه، هزینه‌های اداری پروژه و پرداخت مبلغی به عنوان اجاره بها به مالک طی مراحل ساخت تقسیم می‌شود.
  • کاهش دردسرهای ساخت و ساز: مالک با ارائه ملک به سازنده، پس از مدتی از دردسرهای ساخت و ساز خود آزاد می‌شود.

معایب :

  • خطرات مالی و جانی: در راستای اجرای عملیات ساخت و ساز، مخاطرات مالی و جانی فراوان برای مالکین و سازندگان به همراه دارد.
  • چالش‌های قراردادی: چالش‌هایی نظیر عدم تحویل واحدها به موقع، تعیین خسارات مشارکتی و نحوه مطالبه، اختلاف در تقسیم واحدها و حق پیش فروش واحدها وجود دارد.
  • نیاز به تجربه و تخصص: برای انعقاد قرارداد مشارکت، نیاز به افراد باتجربه و حرفه‌ای در این زمینه وجود دارد.
  • محدودیت در انتخاب طراح و مهندس: در قرارداد مشارکت، سازنده تعیین کننده طراح و مهندس پروژه است و مالک این حق را ندارد که طراح و مهندس خود را انتخاب کند.

به طور کلی، مشارکت در ساخت می‌تواند مزایا و معایبی داشته باشد که بسته به شرایط و موقعیت مالی و قراردادی هر فرد متفاوت است. لذا قبل از انعقاد قرارداد مشارکت، بهتر است با افراد باتجربه و حرفه‌ای در این زمینه مشورت کرده و شرایط را به دقت بررسی کرد.

چگونه می توان مطمئن شد که پروژه مشارکتی در ساخت قانونی است ؟

برای اطمینان از قانونی بودن پروژه مشارکتی در ساخت، می‌توانید به موارد زیر توجه کنید :

  • بررسی قوانین و مقررات مربوط به مشارکت در ساخت در کشور خودتان.
  • مشاوره با وکیل یا کارشناس حقوقی متخصص در این زمینه.
  • بررسی مراحل و شرایط قرارداد مشارکتی در ساخت و اطمینان از اینکه تمامی موارد قانونی و حقوقی در آن رعایت شده است
  • اطمینان از اینکه شرکت سازنده یا شرکت پیمانکاری حقوقی است و تمامی مراحل عقد قرارداد را با امضای رسمی و مهر شرکت با اعتبار لازم انجام داده است.
  • استفاده از چک معتبر بانکی به جای سفته در قرارداد مشارکتی.
  • بررسی نکات مهم در مورد فسخ قرارداد مشارکتی در ساخت تا دچار ضرر مالی و زمانی نشوید.

به طور کلی، برای اطمینان از قانونی بودن پروژه مشارکتی در ساخت، بهتر است با افراد باتجربه و حرفه‌ای در این زمینه مشورت کرده و شرایط را به دقت بررسی کنید.

 

چه مدارکی باید برای اطمینان ازقانونی بودن پروژه مشارکتی در ساخت در اختیار داشت ؟

برای اطمینان از قانونی بودن پروژه مشارکتی در ساخت، باید مدارک زیر را در اختیار داشت :

  • شناسنامه مالک یا مالکین
  • کارت ملی مالک یا مالکین و سند مالکیت یا مالکین
  • قرارداد مشارکتی در ساخت با امضای رسمی و مهر شرکت
  • چک معتبر بانکی به جای سفته در قرارداد مشارکتی
  • دفترچه مشخصات فنی ساختمان برای هر واحد شامل نقشه‌های تأسیساتی همراه با مستندات و تائیدیه‌ها، عکس‌ها و جزئیات اجرایی پروژه

همچنین، برای اطمینان از قانونی بودن پروژه مشارکتی در ساخت، بهتر است با وکیل یا کارشناس حقوقی متخصص در این زمینه مشورت کرده و شرایط را به دقت بررسی کنید.

 

آیا مدارک مورد نیاز برای اطمینان از قانونی بودن پروژه مشارکتی در ساخت در همه موارد یکسان است ؟

 

بله، مدارک مورد نیاز برای اطمینان از قانونی بودن پروژه مشارکتی در ساخت ممکن است در هر مورد متفاوت باشد. با این حال، مدارکی نظیر شناسنامه مالک یا مالکین، کارت ملی مالک یا مالکین، سند مالکیت یا مالکین، قرارداد مشارکتی در ساخت با امضای رسمی و مهر شرکت، چک معتبر بانکی به جای سفته در قرارداد مشارکتی و دفترچه مشخصات فنی ساختمان برای هر واحد شامل نقشه‌های تأسیساتی همراه با مستندات و تائیدیه‌ها، عکس‌ها و جزئیات اجرایی پروژه، معمولاً در بیشتر موارد مورد نیاز است. به هر حال، برای اطمینان از قانونی بودن پروژه مشارکتی در ساخت، بهتر است با وکیل یا کارشناس حقوقی متخصص در این زمینه مشورت کرده و شرایط را به دقت بررسی کنید..

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

دسته بندی
دسته بندی مقالات 68
مقالات ما
۱۶ آذر

اجازه مالک

  اجازه مالک اجازه مالک یا اجازه در عقد فضولی به موافقت مالک یا ولی مالک در مورد تصرف فضولی یا معاملات فضولی توسط دیگران اشاره دارد. این مفهوم در...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۳ آذر

ارزیابی حقوقی مالک

ارزیابی حقوقی مالک ارزیابی حقوقی مالک به معنای بررسی وضعیت حقوقی مالکیت یک ملک است. این ارزیابی شامل بررسی مستندات حقوقی مربوط به ملک، اطمینان از اینک...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۰ آذر

املاک مجهول المالک کدامند ؟

  املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاکی هستند که مالک آن‌ها مشخص نیست. این املاک ممکن است به دلیل عدم ثبت یا عدم تقاضای ...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب