اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان 5 طبقه سوم واحد 37
تماس با ما 09332373448
ایمیل dadshid@gmail.com
ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه۸الی ۱۵
blog3
معاملات نیابتی
معاملات نیابتی

معاملات نیابتی

معاملات نیابتی

 

معاملات نیابتی

معاملات نیابتی به معنای انجام معامله توسط شخصی است که به نمایندگی از طرف دیگری عمل می‌کند. در این نوع معاملات، شخصی که به نمایندگی عمل می‌کند، حق انجام معامله را دارد و به نوعی به جای شخص دیگری عمل می‌کند. این نوع معاملات در بسیاری از حوزه‌ها از جمله حوزه ملکی، حوزه تجاری و حوزه حقوقی رایج است. در برخی موارد، معاملات نیابتی به وسیله وکیل، نماینده شرکتهای تجاری و موسسات غیر تجاری و ولی قهری انجام می‌شود.

 

چه اصول و قواعدی در معاملات نیابتی موثر است ؟

در معاملات نیابتی، برخی اصول و قواعدی وجود دارد که باید رعایت شوند. در ادامه به برخی از این اصول و قواعد اشاره می‌شود:

وکالتنامه باید مشخص کند که نوع عقد کدام است. به عنوان مثال، باید مشخص شود که آیا معامله خرید، فروش، اجاره و یا  است.

وکیل فقط در حدود اختیاراتی که به وی داده می‌شود، مجاز به اقدام است و اگر وکیل کاری را انجام دهد که موکل این اجازه را به وی نداده باشد، عمل او فضولی محسوب می‌شود و در صورتی که موکل تأیید نکند، عمل انجام شده وکیل باطل است..

در صورتی که بین وکیل و موکل توافقی مبنی بر این باشد که وکیل وجهی مانند ثمن معامله را دریافت کند، باید این توافق در وکالتنامه ذکر شود.

در معاملات نیابتی توسط وکیل، باید از اعتبار وکالتنامه وکیل بررسی شود.

در معاملات نیابتی توسط ولی قهری، باید ولایت ولی قهری بررسی شود.

در معاملات نیابتی توسط نماینده شرکت، باید صلاحیت نماینده شرکت بررسی شود.

در کل، برای انجام معاملات نیابتی، باید از اصول و قواعد مربوطه پیروی کرد تا از وقوع مشکلات و اختلافات در آینده جلوگیری شود.

 

چه اصول و قواعدی بر اصول معاملات حاکم است ؟

برای صحت و درستی عقود و معاملات، باید از اصول و قواعد حاکم بر آنها پیروی کرد. در ادامه به برخی از این اصول و قواعد اشاره می‌شود.

قصد طرفین و رضایت آنها: برای انجام یک عقد یا معامله، باید قصد طرفین و رضایت آنها وجود داشته باشد.

اهلیت طرفین: طرفین باید اهلیت لازم برای انجام عقد یا معامله داشته باشند.

موضوع معین: باید موضوع معینی برای عقد یا معامله وجود داشته باشد.

مشروعیت: عقد یا معامله باید با قوانین و مقررات مربوطه سازگار باشد.

لزوم عقد: هرگاه یک عقد صحیحاً منعقد شود، بین طرفین لازم الاتباع می‌باشد و باید به تعهداتی که ضمن عقد بر آنها قرار گرفته است، پایبند باشند.

جبران خسارت: در صورتی که یکی از طرفین تعهدات خود را نقض کند، باید خسارت‌های لازم را جبران کند.

صحت: عقد یا معامله باید با شرایطی که قانونگذار به عنوان شرایط اساسی صحت معاملات تعیین کرده است، سازگار باشد.

تاثیر عرف در معاهدات: عرف و رسوم محلی می‌توانند در برخی موارد تاثیری در عقود و معاملات داشته باشند.

در کل، برای انجام عقود و معاملات صحیح و درست، باید از اصول و قواعد حاکم بر آنها پیروی کرد و در صورت نیاز، با کمک وکیل متخصص، قراردادها را تنظیم کرد.

 

معاملات نیابتی 1

 

انواع معاملات نیابتی کدامند ؟

انواع معاملات نیابتی عبارتند از:

معامله توسط وکیل: در این نوع معاملات، وکیل به نمایندگی از موکل خود، معامله را انجام می‌دهد.

معامله توسط ولی قهری: در این نوع معاملات، ولی قهری به نمایندگی از شخصی که قهری به او تعیین کرده، معامله را انجام می‌دهد.

معامله توسط نماینده شرکت: در این نوع معاملات، نماینده شرکت به نمایندگی از شرکت، معامله را انجام می‌دهد.

در کل، معاملات نیابتی در بسیاری از حوزه‌ها از جمله حوزه ملکی، حوزه تجاری و حوزه حقوقی رایج است و برای انجام این نوع معاملات باید از اصول و قواعد حاکم بر آنها پیروی کرد.

 

چه اصول و قواعدی بر وکالت بر معاملات نیابتی حاکم است ؟

در معاملات نیابتی توسط وکیل، باید از اصول و قواعد حاکم بر وکالت پیروی کرد. در ادامه به برخی از این اصول و قواعد اشاره می‌شود.

وکالتنامه باید مشخص کند که نوع عقد کدام است. به عنوان مثال، باید مشخص شود که آیا معامله خرید، فروش، اجاره و یا ..است.

وکیل فقط در حدود اختیاراتی که به وی داده می‌شود، مجاز به اقدام است و اگر وکیل کاری را انجام دهد که موکل این اجازه را به وی نداده باشد، عمل او فضولی محسوب می‌شود و در صورتی که موکل تأیید نکند، عمل انجام شده وکیل باطل است.

در صورتی که بین وکیل و موکل توافقی مبنی بر این باشد که وکیل وجهی مانند ثمن معامله را دریافت کند، باید این توافق در وکالتنامه ذکر شود.

در معاملات نیابتی توسط وکیل، باید از اعتبار وکالتنامه وکیل برای انجام معامله اطمینان حاصل شود.

وکیل باید به مصلحت موکل توجه کند و در انجام معاملات نیابتی، باید به مصلحت موکل عمل کند.

در صورتی که وکیل در انجام معاملات نیابتی، از اختیارات خود بیش از حد استفاده کند، مسئولیت آن به عهده وی خواهد بود..در صورتی که وکالتنامه به صورت محدود باشد، وکیل فقط مجاز به انجام امور مشخص در وکالتنامه است.

در صورتی که وکالتنامه به صورت مطلق باشد، وکیل مجاز به انجام هرگونه امری است که در مصلحت موکل باشد.

در کل، برای انجام معاملات نیابتی توسط وکیل، باید از اصول و قواعد حاکم بر وکالت پیروی کرد و در صورت نیاز، با کمک وکیل متخصص، قراردادها را تنظیم کرد.

 

چه آثار وکالت بلا عزل بر روابط موکل و وکیل در معاملات ثبتی حاکم است ؟

وکالت بلاعزل به معنای وکالتی است که در آن، وکیل برای انجام معامله به نمایندگی از موکل خود، حق انجام معامله را دارد و موکل نمی‌تواند وکیل را از انجام معامله برکنار کند.

در این نوع وکالت، وکیل برای انجام معامله، به جای شخص اصلی عمل می‌کند و در صورتی که موکل از وکیل خود رضایت نداشته باشد، نمی‌تواند وکیل را برکنار کند. آثار وکالت بلاعزل بر روابط موکل و وکیل در معاملات نیابتی عبارتند از:

سلب حق عزل وکیل: در وکالت بلاعزل، موکل نمی‌تواند وکیل را از انجام معامله برکنار کند و این موضوع می‌تواند بر روابط موکل و وکیل تأثیر بگذارد.

افزایش مسئولیت وکیل: در وکالت بلاعزل، وکیل برای انجام معامله، به جای شخص اصلی عمل می‌کند و در صورتی که در انجام معامله، از اختیارات خود بیش از حد استفاده کند، مسئولیت آن به عهده وی خواهد بود.

افزایش اعتماد به وکیل: در وکالت بلاعزل، وکیل برای انجام معامله، به جای شخص اصلی عمل می‌کند و این موضوع می‌تواند باعث افزایش اعتماد موکل به وکیل خود شود.

در کل، وکالت بلاعزل در برخی موارد می‌تواند بر روابط موکل و وکیل در معاملات نیابتی تأثیر بگذارد و برای انجام این نوع وکالت، باید از اصول و قواعد حاکم بر آن پیروی کرد.

 


 

همیشه بخاطر داشته باشید؛ مسائل مشابه حقوقی الزاماََ راه حل مشابهی ندارند بدون مشورت با وکیل یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.

448 73 23 0933

 

 

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

دسته بندی
دسته بندی مقالات 68
مقالات ما
۱۶ آذر

اجازه مالک

  اجازه مالک اجازه مالک یا اجازه در عقد فضولی به موافقت مالک یا ولی مالک در مورد تصرف فضولی یا معاملات فضولی توسط دیگران اشاره دارد. این مفهوم در...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۳ آذر

ارزیابی حقوقی مالک

ارزیابی حقوقی مالک ارزیابی حقوقی مالک به معنای بررسی وضعیت حقوقی مالکیت یک ملک است. این ارزیابی شامل بررسی مستندات حقوقی مربوط به ملک، اطمینان از اینک...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۰ آذر

املاک مجهول المالک کدامند ؟

  املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاکی هستند که مالک آن‌ها مشخص نیست. این املاک ممکن است به دلیل عدم ثبت یا عدم تقاضای ...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب