اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان 5 طبقه سوم واحد 37
تماس با ما 09332373448
ایمیل dadshid@gmail.com
ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه۸الی ۱۵
blog3
روش های انحلال قرارداد
روش های انحلال قرارداد

روش های انحلال قرارداد

روش های انحلال قرارداد

 

روش های انحلال قرارداد

روش‌های انحلال قرارداد که شامل فسخ، اقاله، انفساخ، و تفاسخ است. فسخ به معنای انحلال یک‌طرفه قرارداد است، در حالی که اقاله و تفاسخ به معنای انحلال دو‌طرفه یا توافقی قرارداد هستند. انفساخ یا ابطال هم به معنای انحلال قهری و غیرارادی قرارداد است. در تعابیر عامیانه، تمام روش‌های انحلال قرارداد به فسخ گفته می‌شود، در حالی که فسخ فقط یکی از راه‌های انحلال قرارداد است. این موارد به صورت قانونی یا با توافق طرفین انجام می‌شوند.

چه مواردی برای انحلال قرارداد وجود دارد ؟

موارد انحلال قرارداد به طور یکطرفه و قابل بودن دو طرف در این روش های انحلال قرارداد است. ادامه اجرای قرارداد با توافق طرفین منحل و بی اثر شده است و در واقع در این حالت یکی از دو طرف عقد آغاهانه و به صورت ارادی تصمیم به انحلال قرارداد می گیرد. در اصطلاح حقوقی ، به این روش انحلال قرارداد فسخ گفته می شود. فسخ قرارداد با اراده یکی از دو طرف قرارداد صورت می گیرد و نیازی به تراضی و توافق دو طرف ندارد.

روش های انحلال قرارداد به طور یکطرفه یا با توافق هر دو طرف و یا بدون نیاز به هیچ نوع توافق و اراده ای و به طور قهری، قرارداد منحل شود.در این روش های انحلال قرارداد، قرارداد منحل به طور قهری و غیر ارادی قرارداد انفساخ یا بطلان گفته می شود. در تعابیر عامیانه به تمام روش های انحلال قرارداد، فسخ گفته می شود در حالی که فسخ فقط یکی از راههای انحلال قرارداد است.

راه های انحلال قرارداد به طور یکطرفه یا با توافق هر دو طرف و یا بدون نیاز به هیچ نوع توافق و اراده ای و به طور قهری، قرارداد منحل شود.

در این روش های انحلال قرارداد، قرارداد منحل به طور قهری و غیر ارادی قرارداد انفساخ یا بطلان گفته می شود. در تعابیر عامیانه به تمام روش های انحلال قرارداد، فسخ گفته می شود در حالی که فسخ فقط یکی از راههای انحلال قرارداد است.

چگونه انحلال قرارداد را انجام دهیم ؟

برای انحلال قرارداد، می‌توان از روش‌های مختلفی مانند فسخ، اقاله، انفساخ و تفاسخ استفاده کرد.

فسخ: این روش به معنای انحلال یک‌طرفه قرارداد است. این امر ممکن است به صورت ارادی انجام شود و نیازی به توافق دو طرف ندارد.

اقاله: در این روش، دو طرف با توافق مشترک تصمیم به انحلال قرارداد می‌گیرند.

انفساخ: این روش به معنای انحلال قهری و غیرارادی قرارداد است. در این حالت، قرارداد به شکل قانونی یا با توافق طرفین منحل می‌شود.

تفاسخ.: این روش به معنای انحلال دو‌طرفه یا توافقی قرارداد است.

 

روش های انحلال قرارداد1

 

فسخ معامله ملک

فسخ معامله ملک به معنای نقل و انتقال مالکیت املاک معین و توسط خریدار و فروشنده انجام می‌شود.

در این روش، قانونی فسخ معامله توسط خریدار و فروشنده انجام می‌شود و برای انتقال مالکیت ملک به فردی دیگر در ازای دریافت وجه، تنظیم شده است.

این اتفاق ممکن است به عنوان منحل کردن قراردادی است که برای انتقال مالکیت ملک به فردی دیگر در ازای دریافت وجه، تنظیم شده است.

راه های فسخ معامله ملک به شرح زیر می‌باشد:

مرحله 1: ارسال اظهارنامه: فروشنده با توجه به شرایط خاص ارسال اظهارنامه استفاده کند.

مرحله 2: تحقیق اقتصاد: فروشنده با توجه به شرایط خاص تحقیق اقتصاد استفاده کند.

مرحله 3: انتقال مالکیت: برای انتقال مالکیت ملک، فروشنده با توجه به شرایط خاص انتقال مالکیت استفاده کند.

مرحله 4: فروشنده نامه فسخ: برای فروشنده نامه فسخ، فروشنده با توجه به شرایط خاص انتقال مالکیت استفاده کند.

شرط های فسخ معامله ملک به شرح زیر می‌باشد:

شرط دوم: فروشنده، املاک را بسیار ارزانت از قیمت واقعی آنها فروخته باشد.

شرط سوم: فروشنده با اسقاط خیار غَبن موافقت نکرده باشد.

شرط چهارم: فروشنده پس از اطلاع از قیمت واقعی املاک فروخته شده، فوراً نسبت به فسخ موافقت نامه مربوط به نقل و انتقال مالکیت اموال اقدام کرده باشد.

نیاز موجر به استفاده از ملک برای مقاصد شخصی با توجه به شرایط خاص انتقال مالکیت ملک به فردی دیگر در ازای دریافت وجه، تنظیم شده است.

اگر یکی از طرفین به دلیل عدم توانایی مالی یا دلایل دیگر از انجام معامله منصرف شود، خواهان فسخ قرارداد خواهد بود.

فسخ معامله ملک چه عواقبی دارد ؟

فسخ معامله ملک ممکن است به علت مشکلات مالی، عدم توافق در مورد شرایط قرارداد، یا عدم اجرای تعهدات طرفین انجام شود. این اتفاق ممکن است به صورت دو طرفه با توافق مشترک یا یک طرفه با تصمیم قانونی انجام شود.

فسخ معامله ملک ممکن است به عواقبی برای طرفین منجر شود. برای مثال، در صورتی که خریدار پیش پرداختی را به فروشنده پرداخت کرده باشد، پس از فسخ قرارداد، فروشنده موظف است مبلغ پرداختی را به خریدار بازگرداند.

همچنین، در صورتی که قرارداد به صورت رسمی و با امضای دو طرف صورت گرفته باشد، فسخ قرارداد باید به صورت رسمی و با توافق دو طرف انجام شود.

در صورتی که فسخ قرارداد به دلیل عدم توافق در مورد شرایط قرارداد صورت گرفته باشد، طرفین ممکن است به دادگاه مراجعه کنند تا از بین بردن عقد و پرداخت ضرر و زیان توافق کنند.

در این صورت، فرد متضرر باید ضرر و زیان خود را به دادگاه ثابت کند و فروشنده موظف است مبلغی که تا آن لحظه پرداخت شده است را بازگرداند.

به طور کلی، فسخ معامله ملک ممکن است به عواقبی برای طرفین منجر شود و باید با رعایت شرایط قانونی و توافق دو طرف انجام شود.

 


همیشه بخاطر داشته باشید؛ مسائل مشابه حقوقی الزاماََ راه حل مشابهی ندارند بدون مشورت با وکیل یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.

448 73 23 0933

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

دسته بندی
دسته بندی مقالات 68
مقالات ما
۱۶ آذر

اجازه مالک

  اجازه مالک اجازه مالک یا اجازه در عقد فضولی به موافقت مالک یا ولی مالک در مورد تصرف فضولی یا معاملات فضولی توسط دیگران اشاره دارد. این مفهوم در...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۳ آذر

ارزیابی حقوقی مالک

ارزیابی حقوقی مالک ارزیابی حقوقی مالک به معنای بررسی وضعیت حقوقی مالکیت یک ملک است. این ارزیابی شامل بررسی مستندات حقوقی مربوط به ملک، اطمینان از اینک...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۰ آذر

املاک مجهول المالک کدامند ؟

  املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاکی هستند که مالک آن‌ها مشخص نیست. این املاک ممکن است به دلیل عدم ثبت یا عدم تقاضای ...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب