اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان 5 طبقه سوم واحد 37
تماس با ما 09332373448
ایمیل dadshid@gmail.com
ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه۸الی ۱۵
blog3
تاجر ورشکسته
تاجر ورشکسته

تاجر ورشکسته

تاجر ورشکسته

تاجر ورشکسته

ورشکسته به معنای شخصی است که ناتوان در پرداخت دیون خود شده و اعلام ورشکستگی کرده است.

در ایران، ورشکستگی یا توقف عبارت است از عجز در پرداخت دیون بدهکار که در گذشته در حقوق ایران، تنها در مورد تاجر مصداق داشت اما پس از تصویب قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران مصوب 1370 در یک مورد خاص به اشخاص غیرتاجر نیز تسری پیدا کرد.

تاریخ توقف تاجر ورشکسته به معنای زمانی است که تاجر از پرداخت دیون خود ناتوان شده و اعلام ورشکستگی می‌کند.

در این حالت، دادگاه موظف به حمایت های قانونی از تاجر ورشکسته است و برای تاجر ورشکسته حکم جلب صادر نمی‌شود و شخصی به نام مدیر تصفیه وظیفه تعیین تکلیف اموال تاجر را برعهده می‌گیرد.

بعد از صدور حکم ورشکستگی، تاجر ورشکسته از مداخله در اموال خود ممنوع است، اما ممنوع المداخله بودن او به معنای حجر مدنی نیست.

.معاملات تاجر ورشکسته قبل از تاریخ توقف و از تاریخ توقف تا صدور حکم ورشکستگی بررسی می‌شود.

در صورتی که تاجر از پرداخت دیون خود ناتوان شده و اعلام ورشکستگی کرده باشد، دادگاه به ادعای ورشکستگی رسیدگی می‌کند و در صورتی که توقف تاجر در پرداخت بدهی‌هایش احراز شود، حکم ورشکستگی او را صادر می‌کند.

 

اعاده اعتبار  تاجر ورشکسته

با توجه به مواردی که در صورت جواب دادن به سوال‌های قبلی ذکر شد، صدور حکم ورشکستگی علیه تاجر موجب زوال اعتبار تجاری او خواهد شد.

با این حال، تاجر ورشکسته می‌تواند پس از پایان عملیات تصفیه امور ورشکستگی، درخواست اعاده اعتبار خود را نزد دادگاه مطرح نماید و در صورت قبول درخواست اعاده اعتبار، به حق فعالیت بازرگانی خود باز خواهد گشت.

بنابراین، تاجر ورشکسته می‌تواند پس از پایان عملیات تصفیه امور ورشکستگی، درخواست اعاده اعتبار خود را نزد دادگاه مطرح کند و در صورت قبول درخواست، به حق فعالیت بازرگانی خود باز خواهد گشت.

 

تاریخ توقف تاجر

تاریخ توقف تاجر ورشکسته به معنای زمانی است که تاجر از پرداخت دیون خود ناتوان شده و اعلام ورشکستگی می‌کند

تاریخ توقف تاجر ورشکسته بر اساس تصمیم دادگاه تعیین می‌شود و به معنای ورشکستگی تاجر است.

تعیین تاریخ توقف تاجر ورشکسته اهمیت بسیاری دارد زیرا معاملاتی که پس از تاریخ توقف منعقد شده باشند، باطل اعلام می‌شوند و این موضوع می‌تواند تأثیرات جدی بر روی حقوق طرفین معامله داشته باشد.

تاریخ توقف تاجر ورشکسته بر اساس تصمیم دادگاه تعیین می‌شود و به معنای ورشکستگی تاجر است.

تاریخ توقف تاجر ورشکسته برای تعیین اولویت برداشتن از دارایی‌های وی توسط طلبکاران و برای بررسی صحت معاملاتی که قبل یا بعد از آن تاریخ منعقد شده‌اند، بسیار مهم است.

 

 

ورشکستگی تقصیر

ورشکستگی به تقصیر به معنای ورشکستگی ناشی از تقصیر و تقلب تاجر است.

در این نوع ورشکستگی، تاجر به دلیل اقدامات خود و نقض قوانین و مقررات، ناتوان در پرداخت بدهی‌های خود شده و ورشکستگی را تجربه می‌کند.

ورشکستگی به تقصیر در قانون جرم محسوب می‌شود و به همین دلیل، برای تعیین اینکه چه کسی ورشکسته به تقصیر است، باید عناصر جرم را در آن بشناسیم.

در صورت ورشکستگی به تقصیر، تاجر ممکن است با مجازات‌هایی مانند محرومیت از حقوق شخصی، محرومیت از حقوق مدنی، محرومیت از حقوق تجاری و حتی محرومیت از حقوق شهروندی مواجه شود.

بنابراین، ورشکستگی به تقصیر به معنای ورشکستگی ناشی از تقصیر و تقلب تاجر است و در قانون جرم محسوب می‌شود. در صورت ورشکستگی به تقصیر، تاجر ممکن است با مجازات‌هایی مانند محرومیت از حقوق شخصی، محرومیت از حقوق مدنی، محرومیت از حقوق تجاری و حتی محرومیت از حقوق شهروندی مواجه شود.

 

حکم  تاجر ورشکسته

حکم تاجر ورشکسته به معنای صدور حکم ورشکستگی علیه تاجر است.

با صدور حکم ورشکستگی، تاجر از مداخله در تمام اموال خود، حتی اموال شخصی و اموالی که ممکن است پس از صدور حکم ورشکستگی (به عنوان مثال از طریق ارث) به او برسد، ممنوع است. و مدیر تصفیه یا مدیران تعیین شده توسط دادگاه مسئولیت تصرف در اموال و دارایی‌های تاجر ورشکسته را بر عهده دارند.

.بنابراین، حکم تاجر ورشکسته به معنای صدور حکم ورشکستگی علیه تاجر است و با صدور این حکم، تاجر از مداخله در تمام اموال خود، حتی اموال شخصی و اموالی که ممکن است پس از صدور حکم ورشکستگی به او برسد، ممنوع است.

 

آثار حکم ورشکستگی نسبت به طلبکاران

آثار حکم ورشکستگی نسبت به طلبکاران عبارتند از:

۱. تعلیق دعاوی فردی و اجرای احکام قضایی

علیه تاجر ورشکسته.۲. توقف پرداخت بدهی‌های تاجر ورشکسته به طلبکاران. توقف معاملات تاجر ورشکسته با طرفان دیگر.۴. توقف تمامی معاملات تاجر ورشکسته پس از صدور حکم ورشکستگی.۵. تصرف در اموال و دارایی‌های تاجر ورشکسته توسط مدیر تصفیه یا مدیران تعیین شده توسط دادگاه.۶. تعیین اولویت برداشتن از دارایی‌های وی توسط طلبکاران.۷. احتمال از دست دادن بخشی از بدهی‌های طلبکاران به دلیل عدم توانایی تاجر ورشکسته در پرداخت بدهی‌های خود.بنابراین، حکم ورشکستگی نسبت به طلبکاران تأثیرات جدی دارد و می‌تواند باعث تعلیق دعاوی فردی و اجرای احکام قضایی علیه تاجر ورشکسته، توقف پرداخت بدهی‌های وی به طلبکاران، توقف معاملات و تصرف در اموال و دارایی‌های وی شود.

 


 

همیشه بخاطر داشته باشید؛ مسائل مشابه حقوقی الزاماََ راه حل مشابهی ندارند بدون مشورت با وکیل یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.

448 73 23 0933

 

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

دسته بندی
دسته بندی مقالات 68
مقالات ما
۱۶ آذر

اجازه مالک

  اجازه مالک اجازه مالک یا اجازه در عقد فضولی به موافقت مالک یا ولی مالک در مورد تصرف فضولی یا معاملات فضولی توسط دیگران اشاره دارد. این مفهوم در...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۳ آذر

ارزیابی حقوقی مالک

ارزیابی حقوقی مالک ارزیابی حقوقی مالک به معنای بررسی وضعیت حقوقی مالکیت یک ملک است. این ارزیابی شامل بررسی مستندات حقوقی مربوط به ملک، اطمینان از اینک...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب
۱۰ آذر

املاک مجهول المالک کدامند ؟

  املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاک مجهول المالک کدامند ؟ املاکی هستند که مالک آن‌ها مشخص نیست. این املاک ممکن است به دلیل عدم ثبت یا عدم تقاضای ...

بدون دیدگاه
ادامه مطلب